عصر آذربایجان

گزارش خبر

تحصيل و موقعيت اجتماعي عامل بالا رفتن سن ازدواج دختران

تحصيل و موقعيت اجتماعي عامل بالا رفتن سن ازدواج دختران

1395/10/26

يک دکتر روانشناس اظهار داشت: با توجه به شزايط جامعه ومشکلات اقتصادي وتحصيلات دانشگاهي با تجديد نظرهايي در سن مناسب ازدواج، اين ميزان را براي دختران بين 22تا 27و براي اقايان حدود 27تا 29 سال درنظر گرفته اند.

گروه گزارش: يک دکتر روانشناس اظهار داشت: با توجه به شزايط جامعه ومشکلات اقتصادي وتحصيلات دانشگاهي با تجديد نظرهايي در سن مناسب ازدواج، اين ميزان را براي دختران بين 22تا 27و براي اقايان حدود 27تا 29 سال درنظر گرفته اند. انتخاب همسر يکي از مهمترين انتخاب هاي افراد در زندگي است چرا که با گزينش يک فرد نه تنها خود درگير اين انتخاب هستيم بلکه افراد هر دو خانواده و همچنين کودکاني که در آينده متولد خواهند شد هم وابسته به انتخاب صحيح امروز افراد است . امروزه يکي از مشکلات ازدواج   دختران تحصيل کرده جامعه که به علت دست يافتن به موقعيت اجتماعي برتر و جايگاه علمي بالاتر امر ازدواج را به تعويق افکنده اند داشتن  خواستگاراني کوچک تر از سن خود مي باشد. به همين منظور  گفتگويي با روانشناس و مشاوره خانواده مهدي زارع انجام داديم .
مهدي زارع درباره امر ازدواج و لازمه هاي آن  اظهار داشت : ازدواج به منظور آرامش دروني  رسيدن به جايگاهي است که انسان به فردي تکيه کرده واحساس مسئوليت نمايد بنابراين براي رسيدن به ايجاد حس مسئوليت وتجربه کافي بايد به عوامل دروني همچون بلوغ فکري  جنسي، تربيتي و عوامل بيروني مانند داشتن شغل مناسب و وضعيت ثابت اقتصادي اشاره کرد اما سن ازدواج را عده اي از روانشناسان براي دختران 18 سال و براي پسران 23 در نظر گرفته اند. وي افزود :  با توجه به جامعه ومشکلات اقتصادي وتحصيلات دانشگاهي با تجديد نظرهايي در سن مناسب ازدواج، اين ميزان  را براي دختران بين 22تا 27وبراي اقايان براي اينکه بتوانند پس از تحصيل در دانشگاه شغل مناسبي هم داشته باشند 27تا 29 سال درنظر گرفته اند. مهدي زارع درباره پارامتر  تفاوت سني در ازدواج بيان داشت: تفاوت سني بين آقا وخانم 0تا 5 سال در نظر گرفته شده است اما هرچه تفاوت سني کمتر باشد براي زوجين مناسب تر است با توجه به بروز  بلوغ زود هنگام در دختران  و بروز بلوغ دير هنگام در پسران بهتر است سن مرد از زن بيشتر باشد هر چند فاکتور سن به تنهايي عامل موفقيت يک ازدواج را تعيين نمي کند اما با توجه به پذيرش جامعه وفرهنگ که مرد ايراني با خاصيت مرد سالاري که در اجتماع وخانواده خود شاهد آن بوده است  مديريت مرد در خانواده پارامتر بزرگتر بودن مرد نوعي توازن رفتاري را در خانواده به دنبال دارد. از وي سوال کردم با توجه به باور و فرهنگ پذيرفته شده جامعه دختران تحصيل کرده که از موقعيت اجتماعي وعلمي مناسبي برخوردار هستند با خواستگاراني که سن کمتري از خود آنها دارد موجه مي شوند از ديدگاه مثبت و منفي چه مواردي را بيان مي کنيد ؟
اگر بخواهيم ديدگاه منفي ازدواج با سن نامتناسب را بررسي کنيم علل شکست در ازدواج_هايي که زن بزرگتر از شوهر خود مي_باشد به موارد زير تقسيم مي شود. •ترس از شکست به خصوص در مورد بانواني که موقعيت مالي بهتري برخوردارند. تفاوت در تفکر چرا که زن نسبت به مرد  بلوغ زود تري دارد. شايد در سالهاي آتي با تحليل رفتن جسم زن مرد به فکر ازدواج دوم ويا خاتمه زندگي زناشويي  بيافتد. اگر فردي تنها  به علت موقعيت اقتصادي شخص مقابل با وجود تفاوت سني زياد ازدواج کند ازدواجي بدون پايه هاي عاطفي وشناخت ورعايت معيارها به شکست منجر مي شود. زارع تصريح مي کند :موارد منفي که ذکر شد ممکن است در ازدواج با رعايت فاصله سني مناسب هم رخ دهد. وي بيان کرد: از ديدگا  مثبت ، وقتي زن نسبت به مرد سن بيشتري دارد واز موقعيت اجتماعي و آگاهي بيشتري برخوردار است مي_تواند در جايگاه مدير خانواده به خوبي عمل کند، توانايي وسياست  اداره يک زندگي رابه خوبي ايفا کند. اين روانشناس در مورد ازدواج در شرايطي که زن سن بيشتري دارد تصريح کرد: نکته مهمي که در ازدواج يک مرد با زن بزرگتر از خودش وجود دارد اين است که مرد به واقع بزرگتر بودن همسرش و تفاوت هايي که در آينده بيشترخود را نشان مي دهند  را بپذيرد و ديدگاههاي منفي جامعه وخانواده افرادي که با آنها ارتباط نزديک دارد در نگاهش تغيير و ديد منفي ايجاد نکند. زارع درباره مرداني که دوست دارند همسرانشان بزرگتر از خودشان باشد مي_گويد : مرداني که در صدد ازدواج با زنان بزرگتر از خودشان هستند معمولا اعتماد به نفس پائيني  دارند  و به دنبال يک تکيه گاه هستند. همچنين مرداني که بخش بلوغ فکري وتربيتي خود را رشد نداده اند به خوبي از عهده مسئوليت_هاي زندگي برنمي آيند اغلب از کودک بي تدبير وجودشان استفاده مي کنند که همواره به دنبال حمايت اطرافيان هستند مورد آخر هم مرداني هستند که در خانواده مادراني قدرت طلب دارند. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا، وي در پايان خاطرنشان کرد: در اينگونه ازدواج ها که  زنان بزرگتر از همسرانشان هستند  بايد ادبيات عامرانه خود راتصحيح کنند ,مسئوليت را به مرد بسپارند زنان نبايد همچون يک مادر دلسوز تمام موارد مراقبتي از سلامت و زندگي را همواره به همسرانشان گوشزد کنند در تصميمات مهم زندگي همسرانشان را مشارکت دهند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

تحصيل و موقعيت اجتماعي عامل بالا رفتن سن ازدواج دختران

تحصيل و موقعيت اجتماعي عامل بالا رفتن سن ازدواج دختران
خروج

يک دکتر روانشناس اظهار داشت: با توجه به شزايط جامعه ومشکلات اقتصادي وتحصيلات دانشگاهي با تجديد نظرهايي در سن مناسب ازدواج، اين ميزان را براي دختران بين 22تا 27و براي اقايان حدود 27تا 29 سال درنظر گرفته اند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها