عصر آذربایجان

گزارش خبر

معادن آذربايجان غربي ظرفيتي مغفول در توسعه اقتصادي

عصرآذربايجان گزارش مي دهد//

1395/04/20

گروه گزارش: معادن آذربايجان غربي مي‌توانند زمينه توسعه اقتصادي استان را فراهم کنند ولي هنوز مورد غفلت مسؤولان اين حوزه قرار دارند.

گروه گزارش: معادن آذربايجان غربي مي‌توانند زمينه توسعه اقتصادي استان را فراهم کنند ولي هنوز مورد غفلت مسؤولان اين حوزه قرار دارند.
به گزارش عصر آذربايجان، آذربايجان غربي از نظر تعداد معادن و ذخاير معدني به عنوان يکي از قطب‌هاي معدني کشور به شمار مي‌رود ولي عملا مردم آذربايجان غربي از نظر اقتصادي از مزاياي اين طرح‌ها بهره‌مند نمي‌شوند.
عدم وجود واحدهاي فرآوري سنگ‌هاي تزئيني، نبود راه دسترسي مناسب به معادن و نبود ساير زيرساخت‌هاي لازم ازجمله راه، برق، آب و_... سبب شده تا استحصال از معادن نيز در اين استان به نسبت ظرفيت کمتر باشد.
از جايي که معادن غني در استان آذربايجان غربي وجود دارد، انتظار مي‌‌رود به نحو اصولي و شايسته‌اي از معادن بهره‌برداري شود به طوري‌که عملا وجود معادن در اقتصاد استان تاثير مستقيم داشته باشد ولي تا کنون اين امر ميسر نشده است.
عدم توجه مسؤولان به استفاده از ظرفيت معادن در توسعه و رونق اقتصادي منطقه، عدم توجه به ايجاد صنايع پايين دستي و عدم توجه به ايجاد امکانات و زيرساخت‌هاي مورد نياز براي بهره‌برداري اصولي از معادن سبب شده تا اقتصاد استان با وجود منابع غني از طلا، همچنان تک بعدي باشد.
آنچه امروز اقتصاد استان را متکي به بخش کشاورزي کرده است بي توجهي مسؤولان در بخش‌هاي مختلف بوده و اين در حالي است که سالانه در بخش کشاورزي براثر عوامل جوي و بلاياي طبيعي نيز خسارت‌هاي قابل توجهي را شاهد هستيم.
در اين ميان مسؤولان همچنان به دنبال توسعه بخش کشاورزي استان آذربايجان غربي در ابعاد مختلف هستند در حالي‌که مي‌توان از ظرفيت معادن براي بهبود وضعيت معيشت مردم اين استان مرزي بهره برد.
در اين ميان نبايد فراموش کرد که بهبود شاخصه‌هاي توسعه استان با بهره‌گيري از بخش معدن سريع‌تر امکان‌پذير خواهد شد ولي به دليل بي‌توجهي به صنايع پايين دست، سنگ‌هاي معدني مختلف به ساير استان‌ها صادر مي‌شوند که اين امر عملا هيچ سودآوري براي استان آذربايجان غربي ندارد.
*معادن آذربايجان غربي به سرمايه‌گذاران واگذار مي‌شود
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي در اين خصوص به خبرنگار عصر آذربايجان، گفت: آذربايجان غربي در بخش معدن يکي از استان‌هاي برتر کشور به شمار مي‌رود و در تلاش براي استفاده از توان سرمايه‌گذاران در اين بخش هستيم.
جعفرصادق اسکندري با بيان اينکه اطلاعات معدني آذربايجان‌غربي احصا شده است تصريح کرد: تمام اين اطلاعات در اختيار سرمايه‌گذاراني که علاقمند به سرمايه‌‌گذاري در اين بخش هستند قرار خواهد گرفت.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي با بيان اينکه انجام کار تحقيقاتي بر روي مواد معدني موجود در معادن استان نيز مد نظر قرار دارد، اعلام کرد: اطلاعات به دست آمده در اين خصوص در اختيار محققان و پژوهشگران نيز قرار خواهد گرفت.
اين مسؤول بر ايجاد واحدهاي فرآوري معادن در استان تاکيد کرد و اذعان داشت: آذربايجان غربي از نبود واحدهاي فرآوري رنج مي‌برد که اميد است احداث اين نوع واحدها نيز مورد توجه سرمايه‌گذاران قرار گيرد.
اسکندري با اشاره به مزاياي فرآوري سنگ‌هاي معدني در داخل استان  اعلام کرد: اين امر علاوه بر ايجاد اشتغال و سلامت محيط زيست، زمينه بهبود اقتصادي اين بخش را نيز فراهم خواهد ساخت.
*افزايش 8 برابري ارزش افزوده بخش معدن با ايجاد واحدهاي فرآوري
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي با بيان اينکه در صورت ايجاد واحدهاي فرآوري شاهد ارزش افزوده بالاي سنگ‌هاي معدني در استان خواهيم بود، ادامه داد: افزايش هشت برابري ارزش افزوده بخش معدن از مزيت‌هاي ايجاد واحدهاي فرآوري در استان است.
اسکندري نياز استان به واحدهاي فرآوري را 40 واحد عنوان کرد و گفت: در اين صورت مي‌توانيم در بخش فرآوري سنگ‌ها و مواد معدني به توفيق دست يافته و اهداف خود را در اين بخش عملياتي کنيم.
وي استفاده از ظرفيت‌هاي معدني استان را در تحقق اقتصاد مقاومتي حائز اهميت عنوان کرد و اذعان داشت: بايد در بحث ايجاد واحدهاي فرآوري به صورت جدي وارد کار شويم.
*ايجاد زيرساخت‌هاي معدني اصلي‌ترين موضوع بخش معدن است
 رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتي در اين بخش، اظهار داشت: بايد در بخش معدن شاهد سرمايه‌گذاري باشيم تا اهداف اقتصاد مقاومتي در اين بخش تحقق يابد. اسکندري سرمايه‌گذاري و تامين زيرساخت‌هاي مورد نياز توليد در بخش معدني را حائز اهميت عنوان کرد و گفت: در اين راستا بايد تلاش جدي در اين بخش انجام شود.
وي با اشاره به اينکه در اين هماهنگي لازم با سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران به عمل آمده است، ادامه داد: در اين راستا شاهد اجراي پروژه‌هاي زيرساخت معادن در معادن بزرگ استان آذربايجان غربي خواهيم بود.
اين مسؤول اعلام کرد: سال گذشته کار مطالعاتي بر روي دو پهنه معدني در شمال و جنوب استان آذربايجان غربي واگذار شده است.
*38 نوع ماده معدني آذربايجان غربي در مرحله اکتشاف و بهره‌‍برداري است
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي با اشاره به تنوع معدني آذربايجان غربي، اعلام کرد: از 68 نوع ماده معدني موجود در کشور، 38 نوع ماده معدني در معادن آذربايجان غربي وجود دارد.
اسکندري تصريح کرد: از اين تنوع معدني استان چهار نوع مواد معدني در دست اکتشاف و مابقي در مرحله بهره‌برداري از معادن استان هستند.
وي به رتبه سوم آذربايجان غربي از نظر تنوع مواد معدني پرداخت و اظهار داشت: تيتان فقط در دو نقطه کشور وجود دارد، که يکي از اين مناطق استان آذربايجان غربي است.
اين مسؤول با بيان اينکه وجود معادن طلا در آذربايجان غربي، اين استان را به يکي از قطب‌هاي طلاي کشور تبديل کرده است، افزود: بايد بتوانيم به نحو شايسته‌اي از اين ظرفيت‌ها در راستاي توسعه استان بهره بگيريم.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي با اشاره به اشتغال بخش معدن در آذربايجان غربي، اعلام کرد: 21 هزار و 737 نفر در 805 واحد معدني استان آذربايجان غربي مشغول فعاليت هستند. با توجه به استخراج 16 ميليون و 586 هزار و 400 تن مواد معدني آذربايجان غربي، به نظر مي‌رسد بايد وضعيت استان آذربايجان غربي از نظر اقتصادي بهتر از اين مي‌بود ولي اين امر در طول سال‌هاي متمادي مورد غفلت قرار گرفته است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

معادن آذربايجان غربي ظرفيتي مغفول در توسعه اقتصادي

عصرآذربايجان گزارش مي دهد//
خروج

گروه گزارش: معادن آذربايجان غربي مي‌توانند زمينه توسعه اقتصادي استان را فراهم کنند ولي هنوز مورد غفلت مسؤولان اين حوزه قرار دارند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها