عصر آذربایجان

گزارش خبر

کسب و کار با طعم اقتصاد مقاومتي

از کشاورزي و دامداري تا پرورش کود ورمي کمپوست و بوقلمون//

1395/11/10

کارآفرين سلماسي که توانسته در حوزه کشاورزي فعاليت و در توليد کود ارگان کي ورمي کمپوست و همچنين پرورش و جوجه کشي بوقلمون به فعاليت موفقي دست يابد.

گروه گزارش: کارآفرين سلماسي که توانسته در حوزه کشاورزي فعاليت و در توليد کود ارگان کي ورمي کمپوست و همچنين پرورش و جوجه کشي بوقلمون به فعاليت موفقي دست يابد. بابک مرادي کارآفرين شهرستان سلماس است که توانسته در حوزه کشاورزي فعاليت و در توليد کود ارگان کي ورمي کمپوست و همچنين پرورش و جوجه کشي بوقلمون به فعاليت موفقي دست يابد. جهادگري که با تلاش_هاي بي وقفه در راستاي حرکت در مسير اقتصاد مقاومتي علاوه بر خودکفايي خانواده خويش باعث اشتغالزايي تعدادي از جوانان شهر خود نيز شده است.
وي در گفت و گوي تفصيلي با خبرنگار ما از نحوه ورود به اين عرصه مي گويد: سال 89 با خريد يک دستگاه جوجه کشي خانگي توانستم در خانه به جوجه کشي تفريحي بپردازم بعد از مدت کوتاهي ديدم که هم کار پر سودي هست و هم علاقه زيادي به طبيعت و کشاورزي و وآباداني داشتم تصميم گرفتم اين کار رو ادامه بدهم. زماني که در خانه جوجه کشي ميکردم متوجه شدم که اين کار به صورت تصاعدي بالا ميرود و بسيار سود آور مي باشد که عزمم را جزم کردم تا کار را گسترش دهم و از خانه به مزرعه برسم. اين کارآفرين درباره کارگاهش مي گويد: در ابتدا يک مکان اجاره کردم براي تازه کاران سفارش ميکنم سعي کنند تا مکان متعلق به خودشان باشد هر چند کوچک که با مشکلات زيادي روبرو شديم تا اينکه با همکاري برادرم توانستيم زمين مناسبي به متراژ 8000 متر خريداري کنيم که با کمک مسئولين به ويژه بسيج سازندگي شهرستان2000 متر آن را به کارگاه تبديل کرديم.
مرادي در باره نوآوري و ابتکارش در اين عرصه مي گويد:
ببينيد در کاري قدم گذاشته ايم که سراسر نو آوري تلاش تجربه است يعني هر چقدر در اين کار پيشرفت کنيد باز مي بينيد قطره اي از اقيانوس را کشف نکرده ايد، ما سعي مي کنيم هر آنچه که نيازمان است را حدالامکان خودمان بسازيم که چنانچه قبلا اشاره کردم بهتر است مکان متعلق به خودتان باشد تا کارهايتان ثمر دهد.
اين فعال اقتصادي در باره محصولات توليدي خود مي گويد:
ما کود ارگانيک ورمي کمپوست از کود حيواني نيز تهيه ميکنيم و همچنين به توليد وپرورش بوقلمون برنز نيز مي پردازيم. درادامه عرايضم اضافه ميکنم که کود ارگانيک ورمي کمپوست محصولي فراگير براي آينده کشاورزي ميباشد که تمام جهان خواستار استفاده از غذاي سالم ميباشند به اين صورت که هر چقدر به سمت مواد طبيعي واستفاده از مواد غذايي سالم بدون هورمون ها و شيميايي ها روي بياوريم جامعه سالمي خواهم داشت. توليد بوقلمون هم در آذربايجان غربي زياد صورت نميگرفت يعني جوجه کشي به صورت انبوه انجام نميشد که ما توانستيم با در اختيار گرفتن يک گله انحصاري و بسيار ارزشمند در ايران در سطح گسترده اقدام به توليد و جوجه کشي در استان بکنيم تا نياز استان و صادرات آن ميسر باشد.
مرادي درمورد کيفيت و نقاط قوت کارش مي_گويد: در مورد کيفيت و نقاط قوت کار بايد بگويم اقدام و عمل سازنده هر فرد بيانگر کيفيت و اقتدار عمل خودش ميباشد يعني شما خودتان کيفيت کارتان را تعيين ميکنيد، در مورد کود ما سعي کرديم از منابع طبيعي براي افزايش عناصر و ريز مغذيهاي داخل کود استفاده کنيم و نياز زمين را با آزمايشات خاک بشناسيم و در ارتقا آن عمل کنيم. به حول و قوه الهي و با همکاري چند نفره در سطح شهرستان توانسته ايم در صنعت بوقلمون يک نژاد اصل و پر بازده را در سطح کشور توليد و ترويج کنيم. چنانچه با اذعان کارشناسان اين رشته بوقلمونهاي مزرعه ما يکي از بهترين نژادهاي بوقلمون ايران ميباشد. اما در مورد نقاط ضعف بايد اشاره کنم که همه کارهاي کشاورزي زنجير وار بهم متصل ميباشند بطور مثال در تهيه کود ورمي کمپوست شما ملزم به تهييه فضولات دامي مناسب از لحاظ غناي مواد غذايي براي تغذيه کرم، شوري مناسب، آب مناسب و غيره مي باشيد و همچنين در مورد بوقلمون بايد اشاره کنم که عدم شناخت افراد تازه کار از بوقلمون بسياري از افراد، گله هاي نامناسب از لحاظ بهره وري و توليد وکلا غير اصولي را انتخاب مي کنند که منجر به تلفات يا کاهش توليد و در نهايت منجر به ضرر مي شود که توليد کننده را دلسرد مي کند.
اين فعال اقتصاد مقاومتي در باره لزوم حمايت از اين عرصه مي گويد:
لازم به ذکر هست که متاسفانه در مورد حمايت از کارهاي کشاورزي و فرايند اخذ مجوز ها در قانون بسيار کند و پيچيده است که اين عامل به شدت به توليد کننده آسيب مي زند و باعث استهلاک کار و درآمد ميشود. بطور مثال چندين سال طول کشيده و ما هنوز بطور کامل مجوز توليد کود را دريافت نکرده و اين باعث شده تا منفعت محصول نهايي به جيب واسطه ها سرازير شود يا اينکه هنوز کشتارگاه مخصوص بوقلمون برنز سياه ايجاد نشده و زماني که محصول پروار بندي ما آماده عرضه به بازار مي_شود با مشکل فروش مواجه مي شويم که اين خود ضرر بزرگي به توليد کننده است. به نظر بنده دولت بايد قانوني داشته باشد مانند کشورهاي همسايه که همه محصولات کشاورزان را تظميني بفروش برساند الان مشکل بيشتر توليد کننده گان بازار مصرف و فروش محصولات و همچنين برگشت پول مي باشد. چون اگر در کار پرورش و حيوانات زنده باشيد متوجه مي شويد که کار شما به صورت هرمي و تصاعدي حرکت ميکند و ارزش افزوده زيادي دارد مثلا يک بوقلمون ماده اصل حداقل 70تخم ميگذارد که در بدبينانه ترين حالت 50 درصد تبديل به جوجه مي شود حالا در مقياس بزرگتر نتيجه واقعا عالي است.
حمايت و اشتغالزايي: فعلا 4نفر به صورت مستقيم کار مي کنند که در آينده نزديک مي تواند افزايش يابد.
مرادي در مورد درآمدزايي و فروشش مي_گويد: در مورد فروش کود ورمي کمپوست چون کود حساسيت هاي خودش را دارد اگر شخصي مجوز نداشته باشد نميتواند کود را مستقيم به بازار عرضه کند و مجبورا بايد به دلال مراجعه کند. اما فروش جوجه بوقلمون بخاطر تقاضاي بازار راحتتر صورت ميگيرد و معمولا پيش فروش آن به صورت تبليغات در سايت_هاي مجازي و فروش هاي مستقيم صورت ميگيرد.
بطور مثال هر شخصي بتواند سالانه 20 تن کود مرغوب توليد ومستقيما به بازار مصرف برساند تقريبا 15 ميليون تومان خالص درآمد دارد. يا شما با خريدن يک گله 100 تايي جوجه بو قلمون يکروزه به قيمت 1.5 ميليون تومان با احتساب تلفات? 3 ماهانه 6000 تومان براي هر جوجه هزينه و زمان 7 ماهه پرورش شما در آخر 7 ماه مي توانيد با سرمايه 5700000 تومان به سود 5000000 دست پيدا کنيد.
ما در حال حاضر سالانه 150هزار تخم بوقلمون و 100 هزار عدد جوجه بوقلمون در اين کارگاه توليد داريم. متاسفانه تا بحال موفق به امر صادرات نشده ايم که با توکل به خدا از اولويتهاي واجب کاريمان مي باشد. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا، چه توصيه اي به جوانان هموطن خود در باره ورود به اين عرصه ها مي کنيد: با توکل به خدا و همت خودشون و نترسيدن از مشکلات و ضرر ها، با مطالعه، تفکر، ترسيم نقشه موفقيت و برنامه_ريزي بسيار دقيق آينده خوبي رو در مقابل چشمان خودشان تصور کرده و با پشت کار و تلاش زياد مي توانند به موقيت در اين عرصه با کيفيت خوب دست يابند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

کسب و کار با طعم اقتصاد مقاومتي

از کشاورزي و دامداري تا پرورش کود ورمي کمپوست و بوقلمون//
خروج

کارآفرين سلماسي که توانسته در حوزه کشاورزي فعاليت و در توليد کود ارگان کي ورمي کمپوست و همچنين پرورش و جوجه کشي بوقلمون به فعاليت موفقي دست يابد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها