عصر آذربایجان

گزارش خبر

گياهان کوهي معجزه طبيعت بر سفره هاي رنگين مردم آذربايجان غربي

گياهان کوهي معجزه طبيعت بر سفره هاي رنگين مردم آذربايجان غربي

1396/02/04

گروه گزارش: بهار که مي شود طبيعت آذربايجان غربي در کنار علف هاي هرز، گياهاني را در دل خود پرورش مي دهد که هر يک از آنها درمان بسياري از دردهايي است که شايد بسياري از مردم دنيا به آن مبتلا هستند و در اين ميان تهيه خوراک هايي خوشمزه از اين گياهان نيز مزه ديگري دارد.

گروه گزارش: بهار که مي شود طبيعت آذربايجان غربي در کنار علف هاي هرز، گياهاني را در دل خود پرورش مي دهد که هر يک از آنها درمان بسياري از دردهايي است که شايد بسياري از مردم دنيا به آن مبتلا هستند و در اين ميان تهيه خوراک هايي خوشمزه از اين گياهان نيز مزه ديگري دارد. به گزارش عصرآذربايجان، بهار که مي شود کوهپايه ها و مراتع آذربايجان غربي پر مي شود از گياهان کوهي و خودرو که هر يک از آنها براي سلامتي و تغذيه انسان از جايگاه خاصي برخوردار هستند، گياهاني که علاوه بر خاصيت دارويي، به عنوان خوراک فصل بهار مردم اينمنطقه نيز مطرح هستند. از آن جمله مي_توان به يلميک، شنگ، بولاغ اوتي، مندي  کهليک اوتي، گندله، نعناع و جعفري کوهي  ريواس، کنگر، اسفناج وحشي، گل گاوزبان  قارياغي، پونه و قارچ کوهي و ... اشاره کرد که با زنان خوش سليقه خطه سرسبز آذربايجان با هر يک از اين گياهان خوش مزه وخوش طعم مي_تواند عذايي لذيذ به شما بدهند.  
آنچه در اين ميان جالب و حائز اهميت بوده  اين است که عموما مردم اين منطقه به دليل استفاده از انواع اين گياهان، گياهان را شناخته و آخر هفته ها که براي گردش به دل طبيعت مي_روند، مقداري از اين گياهان را براي تهيه غذايي خوشمزه از دل طبيعت جدا کرده و به سفره هاي خود رنگ و بوي ديگري مي بخشند. بهار که مي شود، سبزي هاي کوهي موجود در بازار نيز خودنمايي مي کنند، اين گياهان دارويي و خوراکي که هر کدام فصل رويش خاصي براي خود دارند در صورت مساعد بودن هوا و بارش_هاي خوب، از اواخر اسفند ماه روانه بازار مي شوند تا پاييز نيز عرضه اين گياهان ادامه دارد. شايد کمتر کسي از استان هاي عمقي کشور بتواند نام هر يک از اين گياهان را بداند ولي سفره و طبع غذايي مردم آذربايجان غربي به قدري با اين گياهان عجين شده است که کمتر کسي از مردم اين استان، نام اين گياهان را نمي_دادند؛ البته به دليل تنوع قوميتي که در اين استان حاکم است، امکان دارد برخي گياهان کوهي قابل استفاده در شهرهاي مختلف، به نام_هاي محلي خود آن منطقه شناخته شود. در اين ميان برخي گونه هاي گياهي به دليل عدم برداشت مناسب در حال انقراض بوده و لازم است از اين گونه ها مراقبت هاي ويژه اي انجام گيرد. موضوع ديگري که در اين خصوص مطرح است، خودرو بودن اين گياهان و مشخص نبودن تعداد بهره برداران از اين گياهان است که سبب شده شاهد انقراض برخي گونه هاي اين گياهان در بهشت گمده ايران باشيم. در اين ميان خالي از لطف نيست اگر به سفره هاي مردم آذربايجان غربي که با اين گياهان رنگين مي شوند، نيم نگاهي نيندازيم، چرا که نمي توان به راحتي از کنار غذاهايي که عطر و طعم اين گياهان کوهي دارد، گذشت. انواع آش، بوراني، انواع کوکو  انواع خورشت، انواع املت سبزي کوهي و ... از جمله بيش از 20 نوع غذايي است که با همين سبزي هاي کوهي در استان پخته مي شوند.
*رتبه نخست آذربايجان غربي در تنوع گياهان دارويي
عضو هيات علمي و کارشناس هرباريوم بخش منابع طبيعي مرکز تحقيقات کشاورزي آذربايجان غربي در اين خصوص گفت: يک هزار و 80 گونه گياهي در قالب هرباريوم گياهي استان مورد شناسايي قرار گرفته است که پس از استان اصفهان دومين هرباريوم با بيشترين فراواني را در کشور داريم. مهنار حيدري آذربايجان غربي را يکي ‌از مهم ترين رويشگاه_هاي انواع مختلف گياهان وحشي و دارويي در کشور عنوان کرد و گفت: آذربايجان_غربي از نظر تنوع گياهان دارويي رتبه نخست کشور را دارد. وي با بيان اينکه بسياري از مردم آذربايجان غربي گياهان کوهي را در بهار جايگزين مواد پروتئيني مي کنند، افزود: در اين ميان خاصيت دارويي اين گياهان نيز مهم است.
* 50 نوع گياه دارويي آذربايجان غربي در معرض انقراض هستند
عضو هيات علمي و کارشناس هرباريوم بخش منابع طبيعي مرکز تحقيقات کشاورزي آذربايجان غربي با بيان اينکه 10 تا 15 درصد جامعه عشايري استان نيز در فصل بهار از طريق چيدن و عرضه به بازار همين گياهان کوهي ارتزاق مي کنند، خاطرنشان کرد: شاهد چيدن تفنني اين گياهان توسط ساير مردم جز عشاير هستيم. حيدري در پاسخ به اين سوال که آيا آمار دقيقي از ميزان رويشگاه هاي اين گياهان وجود دارد، گفت: آمار دقيق از ميزان رويش و برداشت اين گياهان وجود ندارد ولي اين گياهان تامين_کننده بازار محلي استان و استان هاي همجوار نيز است. وي از انقراض برخي گونه_هاي گياهي استان خبر داد و اظهار داشت: حدود 50 نوع گونه گياهان کوهي که خاصيت دارويي و خوراکي دارند به دليل برداشت نامناسب و غيراصولي در حال انقراض هستند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

گياهان کوهي معجزه طبيعت بر سفره هاي رنگين مردم آذربايجان غربي

گياهان کوهي معجزه طبيعت بر سفره هاي رنگين مردم آذربايجان غربي
خروج

گروه گزارش: بهار که مي شود طبيعت آذربايجان غربي در کنار علف هاي هرز، گياهاني را در دل خود پرورش مي دهد که هر يک از آنها درمان بسياري از دردهايي است که شايد بسياري از مردم دنيا به آن مبتلا هستند و در اين ميان تهيه خوراک هايي خوشمزه از اين گياهان نيز مزه ديگري دارد.

سفره هاي بهاري با طبخ گياهان کوهي

خروج

گروه اجتماعي: اين روزها با گذر از ‌حاشيه شهرها و ‌کوهپايه هاي آذربايجان غربي مي توان زنان، مردان و کودکاني را مشاهده کرد که در حال چيدن گياهان کوهي هستند تا سفره هاي خود را بهاري کنند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها