عصر آذربایجان

گزارش خبر

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد

1394/07/29

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.
به گزارش عصر آذربايجان، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل دانشگاهي بيکار در آذربايجان غربي مويد وضعيت نامناسب و اسفبار  اشتغال در آذربايجان غربي است؛ اين در حالي است که تلاش مسئولان براي اشتغال اين تعداد دانشجو نيز در سالهاي گذشته راه به جايي نبرده است.
جوانان اين استان هر روز به انتظار شغلي مناسب آگهي‌هاي استخدام را مرور مي‌کنند و شايد عده‌اي ديگر نيز از يافتن شغلي مرتبط با رشته تحصيلي‌شان نااميد شده و دل به شغل‌ايي داده‌اند که نه با روحيه آنها سازگار است و نه با رشته تحصلي که در خصوص آن علم آموخته‌اند.از جايي که اشتغال، سهم قابل توجهي در ميزان رفاه خانواده‌ها دارد و با توجه به اينکه براساس آمار، آذربايجان غربي يکي از استانهايي با نرخ اشتغال بسيار پايين است، جوانان نيز رغبتي براي ازدواج و تشکيل خانواده ندارند که اين امر موجبات نگراني دوچندان خانواده‌ها و مسئولان شده است.
در اين ميان آنچه بايد بيش از اين مورد توجه مسئولان قرار گيرد، توجه ب بخشهايي است که مي‌توان از آن طريق زمينه فرصتهاي شغلي قابل توجهي را براي جوانان فراهم کرد.
* در ايجاد اشتغال، استاني ناموفق هستيم
نماينده مردم مياندوآب، تکاب و شاهين‌دژ در مجلس شوراي اسلامي در اين خصوص به خبرنگار فارس در اروميه گفت: نبايد آذربايجان غربي را استاني امنيتي جلوه داد چرا که در اين صورت سرمايه‌گذاران اعتمادي براي سرمايه‌گذاري نخواهند داشت.
روح‌الله بيگي با بيان اينکه هم اکنون نرخ اشتغال در آذربايجان غربي پايين است، تصريح کرد: با کاهش بروکراسي اداري و جذب سرمايه‌گذار مي‌توانيم زمينه پويايي اقتصاد را در استان فراهم کرد.وي با بيان اينکه جذب سرمايه‌گذار علاوه بر توسعه و آباداني، زمينه اشتغال را نيز در استان فراهم خواهد آورد، گفت: بايد مسئولان به چنين مواردي توجه ويژه‌اي داشته باشند.
اين مسئول از پايين بودن نرخ سرانه درآمد مردم استان خبر داد و اعلام کرد: بالا بودن نرخ تورم در کنار پايين بودن سرانه درآمد در آذربايجان غربي سبب شده در زمينه اشتغال نيز يکي از استانهاي ناموفق کشور به شمار رويم.
*44درصد آذربايجان غربي در بخش کشاورزي اشتغال دارد
نماينده مردم مياندوآب، تکاب و شاهين‌دژ در مجلس خاطرنشان کرد: مجوز جذب نيروي انساني در سازمانهاي استان آذربايجان غربي نيز به نسبت به ساير استانها پايين بوده و در اين خصوص بايد چاره‌انديشي شود.بيگي با اشاره به آمايش استاني و بررسي راهکارهاي اشتغال در استان، اذعان داشت: بخش کشاورزي آذربايجان غربي 44 درصد از اشتغال استان را به خود اختصاص داده است.وي با بيان اينکه بخش کشاورزي سهم قابل توجهي در اشتغال آذربايجان غربي دارد، تصريح کرد: عمده معيشت و درآمد مردم آذربايجان غربي از راه کشاورزي است پس مي‌توان در اين بخش زمينه اشتغال بيشتر را نيز فراهم آورد.
*نرخ اشتغال آذربايجان غربي پايين‌تر از ميانگين کشوري است
مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي آذربايجان غربي نيز به خبرنگار فارس در اروميه گفت: تمام دستگاه‌هاي اجرايي از جمله صنعت، معدن و تجارت، کميته امداد، جهاد کشاورزي و ... در زمينه حمايت از طرح‌هاي خوداشتغالي اقدامات لازم را انجام مي‌دهند.رضا نقي‌زاده با بيان اينکه نرخ اشتغال در آذربايجان غربي بسيار کمتر از ميانگين کشوري است، ادامه داد: نرخ اشتغال استان 1.7 درصد بوده و در اين ميان وضعيت نرخ اشتغال کشور  10.8 درصد است.وي با بيان اينکه نرخ بيکاري در استان رقم قابل توجهي است، به طر‌ح‌هاي خوداشتغالي استان اشاره کرد و افزود: در برخي موارد اين طرح‌ها توجيه اقتصادي ندارند ولي تسهيلات مورد نياز براي آنها واگذار و پس از مدتي اين طرح‌ها با مشکل مواجه مي‌شوند.
اين مسئول با بيان اينکه در اين صورت تسهيلات از بانک‌ها خارج مي‌شوند و بنگاه‌هاي اقتصادي نيز به موفقيت نمي‌رسند بر توجيه‌پذير بودن طرح‌هاي اشتغال‌زايي توسط دستگاه‌‌هاي اجرايي استان تاکيد کرد.مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي آذربايجان غربي با بيان اينکه هم اکنون اشتغال در بخش صنعت نيز با توجه به مشکلات موجود در اين حوزه با مشکل مواجه شده است، ادامه داد: شاهد هستيم که برخي واحدهاي توليدي به دليل مشکلات مالي که دچار آن شده‌اند ريزش کارگر دارند.نقي‌زاده با بيان اينکه براي اين منظور کارگروه رفع موانع توليد در استان تشکيل شده که در اين کارگروه علاوه بر رفع مشکلات واحدهاي توليدي، شاهد اشتغال پايدار کارگران نيز خواهيم بود.وي با بيان اينکه در زمينه اشتغال تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ايم، ادامه داد: برنامه‌ريزي لازم به منظور بهبود وضعيت اشتغال در دست اقدام است که براي اين منظور از توان دستگاه‌هاي اجرايي نيز بهره مي‌گيريم.
*شناسايي موانع اشتغال براي رفع مشکلات موجود
مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي آذربايجان غربي بر شناسايي موانع اشتغال اشاره کرد و اذعان داشت: شناسايي موانع اشتغال به منظور ايجاد اشتغال پايدار يکي از برنامه‌هايي است که اين اداره در دست اجرا دارد.نقي‌زاده با بيان اينکه براي اين منظور موانع اشتغال گردآوري شده و راهکارهاي لازم در اين زمينه ارائه مي‌شود، ادامه داد: انتظار مي‌رود دستگاه‌هاي اجرايي در تدوين چنين برنامه‌اي گام‌هاي مثبتي بردارند.وي بر انعقاد تفاهم‌نامه بين دستگاه‌‌هاي اجرايي اشاره کرد و اظهار داشت: در قالب اين تفاهم‌نامه‌‌ها، ادارات مختلف استان موظف هستند سالانه به ميزان تعيين شده و ثبت شده در اين تفاهم‌نامه‌ها شغل جديد ايجاد کنند.اين مقام مسئول تشکيل تعاوني‌ها را نيز در اين زمينه موثر عنوان کرد و افزود: ايجاد شرکتهاي تعاوني در استان مي‌تواند سهم قبل توجهي در اشتغال داشته باشد و براي اين منظور از افرادي که اقدام به تشکيل تعاوني کنند حمايت مي‌شود.

منبع : عصر آذربایجان

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها