عصر آذربایجان

گزارش خبر

پل هاي تاريخي زنجان

پل هاي تاريخي زنجان

1396/02/10

گروه سيري در استان ها: استان زنجان با توجه به برخورداري از دو رودخانه مهم زنجانرود و قزل اوزن داراي پل هاي متعددي است که قدمت برخي از آنها به سده هاي قبل بازمي گردد.

گروه سيري در استان ها: استان زنجان با توجه به برخورداري از دو رودخانه مهم زنجانرود و قزل اوزن داراي پل هاي متعددي است که قدمت برخي از آنها به سده هاي قبل بازمي گردد. پل مير بهاءالدين در شهرستان زنجان در محور جنوبي حومه شهر زنجان در مسير زنجان به کردستان بر روي رودخانه زنجانرود قرار دارد. اين پل توسط يکي از متمولين شهر به نام حاج ميرزا بهاءالدين زنجاني که از تجار معروف ناحيه خمسه بود در سال 1312 هجري قمري (زمان حکومت ناصرالدين شاه) ساخته شده است. اين پل حدود 100 متر طول دارد و عرض آن با احتساب جان‌پناه‌ها، به 70.6 متر مي‌رسد. ارتفاع پل در بلندترين نقطه آن از سطح رودخانه حدود 11 متر است و داراي سه دهانه با طاق جناغي مي‌باشد که دهانه مياني از دو دهانه ديگر بزرگ‌تر است. اين پل کاملاً از آجر ساخته شده و در نماي داخلي بزرگ‌ترين طاق آن با خط معقلي بسيار زيبا تاريخ ساخت آن همراه با عبارت »ياعلي« به صورت قرينه نقش شده است. پايه‌هاي پل روي سطح سنگ‌فرش شده قرار دارد و از قطعات سنگ تراشيده و ملات آهکي ساخته شده و تا ارتفاع 40 متري سطح آب، بالا آمده است. در اين ارتفاع  پاکار طاق و بدنه اصلي پل با آجرهايي به ابعاد 5×24×24 سانتي‌متر شروع مي‌شود. روي هر يک از پايه‌ها دو غرفه بر روي يکديگر ساخته شده است. اين غرفه‌ها علاوه بر عبور دادن آب‌هاي طغياني، وزن و فشار وارد بر پايه‌ها را نيز کم مي‌کنند. علاوه بر اين تدبير، براي کاهش وزن پل  فضاهاي جانبي سه دهانه بزرگ پل را به صورت توخالي درآورده‌اند تا طاق‌ها توان بيشتري براي تحمل فشار داشته باشند.
پل حاج سيد محمد در جنوب شرقي زنجان و در مسير زنجان- همدان بر روي رودخانه زنجانرود واقع شده است. اين پل قديمي در حدود سال 1300 هجري قمري (دوره ناصرالدين شاه) توسط حاج سيد محمد که از تجار و متمولين زنجان بوده، ساخته شده است. طول اين پل حدود 195 و عرض آن 5. 6 متر است و داراي سه چشمه مي‌باشد که دهانه مياني بزرگ‌‌تر از دهانه‌هاي ديگر بوده و 9. 10 متر عرض و حدود 6/5 متر از سطح آب ارتفاع دارد. در ميانه دهانه‌هاي اصلي پل و روي پايه‌ها، دو دهانه کوچک‌تر با طاق جناغي و عرض 2. 30 متر ساخته شده است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

پل هاي تاريخي زنجان

پل هاي تاريخي زنجان
خروج

گروه سيري در استان ها: استان زنجان با توجه به برخورداري از دو رودخانه مهم زنجانرود و قزل اوزن داراي پل هاي متعددي است که قدمت برخي از آنها به سده هاي قبل بازمي گردد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها