عصر آذربایجان

گزارش خبر

دل‌هايي لرزان زير سقف خانه‌هايي سست

1398/10/15

گروه اجتماعي: 153 روستاي استان زنجان با بيش از 18 هزار مسکن روي 42 گسل بزرگ و کوچک قرار دارد که فقط 28 درصد از اين مساکن مقاوم‌سازي شده است که در صورت فعال شدن هر کدام از اين گسل‌ها حوادث مهيبي براي روستانشينان استان رقم مي‌خورد.

ميزان بالاي واحدهاي مسکوني روي گسل از يک سو و پايين بودن تعداد خانه‌هاي مقاوم‌سازي شده روستايي محدوده گسل از سوي ديگر نشان مي‌دهد که بايد هرچه بيشتر برنامه‌ريزي‌هاي لازم براي مقاوم‌سازي مسکن‌هاي روستايي انجام شود زيرا در صورت وقوع زلزله‌هايي مشابه با سرپل‌ذهاب و ميانه که اخيرا رخ داد جان هزاران روستايي ساکن در 153 روستاي زنجان در خطر خواهد بود و با يک لرزه کوچک خانه‌هاي روستايي تخريب خواهند شد و فاجعه‌اي ايجاد خواهد شد که در صورت وقوع حادثه علاوه بر از بين رفتن جان و مال روستانشينان هزينه‌هاي بسيار بالايي بر دولت تحميل خواهد شد.
زيرا استان زنجان توسط 42 گسل تهديد مي‌شود که مهم‌ترين آن گسل شمال زنجان است که با غير مقاوم بودن 72 درصد واحدهاي مسکوني روستايي، در صورت فعال شدن اين گسل به ظاهر ساکت که در حال جمع کردن نيرو است، اگر قدرت تخريبي گسل آزاد شود مي‌تواند حوادث مهيبي را در استان براي روستائيان و حتي واحدهاي مسکوني غير مقاوم شهري رقم بزند.
مديرکل بنياد مسکن استان زنجان در خصوص مقاوم سازي مسکن‌هاي روستايي به خبرنگار تسنيم از زنجان گفت: مسکن‌هاي روستايي در هر منطقه تحت تاثير جنبه‌هاي مختلف محيطي، طبيعي، اقتصادي و معيشتي قرار دارند که تغيير و نوسازي الگوهاي کالبدي نيازمند پيش‌نيازهايي از جمله شناسايي الگوهاي بومي و ويژگي‌هاي کالبدي همان منطقه است.
به گفته وي ارتقا کيفي بناهاي روستايي يکي از راه‌هاي توانمندسازي نظام روستايي و ارتقا امنيت در نقاط روستايي است که همين امر موجب شده تا از مجموع 92 هزار و 627 واحد مسکوني روستايي 48 هزار و 164 واحد مسکوني به ميزان 52 درصد توسط بنياد مسکن استان مقاوم‌سازي شود.
سجاد صنعتي منفرد با بيان اينکه ميانگين مقاوم‌سازي واحدهاي مسکوني در سطح کشور 42 درصد است، گفت: در استان زنجان ميزان مقاوم سازي مساکن 52 درصد است که در اين زمينه استان زنجان بالاتر از ميانگين کشوري قرار دارد.وي با اشاره اين که اعطاي تسهيلات طرح ويژه بهسازي و مقاوم سازي با کارمزد 5 درصد تا سقف 40 ميليون تومان به واحدهاي مسکوني روستايي و شهرهاي زير 25 هزار نفر انجام مي‌گيرد، اظهارداشت: در استان زنجان تعداد 153 روستا در محدوده گسل قرار دارد که داراي 18 هزار و 734 واحد مسکوني است که 5 هزار و 259 واحد به عبارتي 28 درصد مقاوم سازي انجام شده است.
رئيس دانشکده علوم زمين دانشگاه علوم‌پايه زنجان نيز در ارتباط با وقوع زلزله‌هاي کوچک در استان طي ماه‌ها و سال‌هاي اخير و احتمال وقوع زلزله‌هاي بزرگتر در استان، گفت: در بدترين حالت گسل شمال زنجان مي‌تواند يک زلزله با بزرگي 7 ريشتر توليد کند اما وقوع زلزله‌هاي کوچک نمي‌تواند دليل بر وقوع يک زلزله بزرگ در آينده نزديک در اطراف زنجان باشد از سويي ديگر علم زمين‌شناسي نمي‌تواند زمان دقيق وقوع يک زلزله بزرگ را پيش‌بيني کند.
به گفته اين مقام مسئول، شواهد زمين‌شناسي نشان مي‌دهد که گسل شمال زنجان از قبل داراي فعاليت بوده است و دانشگاه علوم پايه مطالعات گسترده‌اي بر روي آن انجام داده است که اين مطالعات به صورت نقشه به استانداري و وزرات مسکن ارائه شده و خطر اين گسل به سازمان‌ها نيز اطلاع‌رساني شده است.
رئيس دانشکده علوم زمين دانشگاه علوم پايه زنجان گفت: »گسل شمال زنجان با اين که قبلا فعاليت داشته است اما گسل آرامي است ولي اين آرام بودن مي‌تواند نشان دهنده جمع شدن نيرو توسط گسل باشد«.
عبدالرضا قدس خاطرنشان کرد: قسمت‌هاي غربي شهر دقيقا نزديک گسل شمال زنجان قرار دارند اما بيشتر شهر سمت شرقي گسل قرار گرفته است و اگر گسل شمالي فعاليت داشته باشد مستقيما شهر را تحت تاثير قرار داده و‌ براي شهر خطرناک است.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از تسنيم، به گفته وي، گسل سلطانيه نيز در جنوب استان قرار دارد که خطر و تهديد چنداني نمي‌تواند براي شهر زنجان داشته باشد، اما روستاهايي که داراي مسکن‌هايي با مقاومت پايين باشند در خطر از بين رفتن و تخريب قرار دارند و نيازمند مقاوم سازي هستند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها