عصر آذربایجان

گزارش خبر

سهم ناچيز آذربايجان غربي از مدارس استاندارد

سهم ناچيز آذربايجان غربي از مدارس استاندارد

1396/02/17

گروه فرهنگي: آذربايجان غربي از نظر سرانه فضاي آموزشي و به تبع آن از نظر مدارس استاندارد از جمله استان هايي با کمترين تعداد مدارس استاندارد است.

گروه فرهنگي: آذربايجان غربي از نظر سرانه فضاي آموزشي و به تبع آن از نظر مدارس استاندارد از جمله استان هايي با کمترين تعداد مدارس استاندارد است.
به گزارش عصرآذربايجان، آذربايجان غربي طي سال هاي متمادي از نبود فضاي آموزشي استاندارد در تنگا بود و تمام تلاش خيرين مدرسه ساز و اعتبارات ناچيز دولتي به اين استان نيز نتوانسته اين عقب ماندگي را جبران کند. در اين ميان آذربايجان غربي که در گذشته رتبه 28 کشوري را داشته امروز به رتبه 29 کشوري سقوط کرده است و در اين ميان اين استان در بين 31 استان رتبه بسيار نامناسبي را دارد.
در اين ميان با توجه به تاثير محيط آموزشي بر فراگيري علم، بدون شک دانش آموزان نيز در اين کلاس هاي درس فرسوده نه روحيه مناسبي خواهند داشت و نه فراگيري علم توسط اين دانش_آموزان رضايت بخش خواهد بود. به نظر مي رسد بايد نمايندگان مجلس و مسؤولان آموزش و پرورش استان به منظور بهبود فضاي آموزشي و بهره مندي استان از فضاي آموزشي استاندارد و کافي، بتوانند اعتبارات ويژه اي را براي استان جذب کنند.
*رتبه 29 آذربايجان غربي در سرانه فضاي آموزشي
مديرکل نوسازي و تجهيز مدارس آذربايجان_غربي در اين خصوص مي گويد: از بين 31 استان کشور، آذربايجان غربي از نظر فضاي آموزشي رتبه 29 کشوري را به خود اختصاص داده است. قهرمان رحماني با بيان اينکه در هجدهمين جشنواره خيرين مدرسه ساز شاهد تعهد 24 ميليارد توماني خيرين در زمينه مدرسه_سازي بوديم، تصريح کرد: از اين ميزان 34 درصد تعهدات تحقق يافته است. وي با بيان اينکه براي بهبود شرايط موجود لازم است خيرين بيش از اين به تعهدات خود عمل کنند، ادامه داد: مدارس آذربايجان غربي نيازمند مقاوم سازي هستند تا دانش آموزان رغبت بيشتري براي علم_آموزي داشته باشند.
اين مسرول افزود: براي اينکه دانش آموزان سرزنده تر باشند نيازمند آن هستيم که مدارس نوسازي شوند. مديرکل نوسازي و تجهيز مدارس آذربايجان غربي ادامه داد: در چهار سال گذشته 285 مدرسه با يک هزار و 250 کلاس درس با زيربناي 124 هزار مترمربع توسط خيرين مدرسه ساز تعهد شده است. رحماني يادآور شد: از اين ميزان،160 باب مدرسه با 645 کلاس درس در زيربناي 52 هزار مترمربع احداث و به بهره_برداري رسيده است. وي با اشاره به شرايط اقتصادي  اذعان داشت: بايد منابع مالي غيردولتي در احداث مدارس افزايش يابد. اين مسؤول خواستار حرکت جهادي در اين زمينه شد و گفت: اين حرکت جهادي بايد با مشارکت عموم مردم انجام گيرد تا شاهد جايگزيني مدارس استاندارد به جاي مدارس فرسوده باشيم. مديرکل نوسازي و تجهيز مدارس آذربايجان_غربي ادامه داد: طرح تخريب و بازسازي مدارس در استان اجرايي مي_شود و از آغاز اجراي اين طرح که سال 85 آغاز شده است 2 هزار کلاس درس استان بازسازي شده است. وي با بيان اينکه 30 درصد مدارس آذربايجان_غربي تخريبي هستند، ادامه داد: اين مدارس از استاندادهاي لازم برخوردار نيستند. مديرکل نوسازي و تجهيز مدارس آذربايجان غربي ادامه داد: 54 مدرسه خيرساز با 231 کلاس درس و 38 مدرسه مشارکتي با 260 کلاس درس نيز در دست اجرا هستند. رحماني اعلام کرد: از 159 کلاس درس در قالب 23 مدرسه که توسط خيرين تعهد شده بود طي سال گذشته، شش مدرسه در قالب 32 کلاس درس در رديف اعتباري قرار دارند و شش مدرسه ديگر در قالب 45 کلاس درس مقرر شده استانداري در اين خصوص ساخت اين مدارس همکاري لازم را داشته باشد. وي با اشاره به عملکرد بنياد علوي در زمينه مدرسه سازي، گفت: 14 پروژه در قالب 82 کلاس درس به همت بنياد علوي در دست اجرا است. اين مسؤول ادامه داد: در اين خصوص بنياد برکت نيز فعاليت هاي قابل توجهي دارد و در راستاي رفع مشکل فضاي آموزشي استان تلاش مي کند. اين در حالي است که مديرکل آموزش و پرورش آذربايجان غربي نيز چند روز گذشته از وجود 118 مدرسه استيجاري، 313 مدرسه کانکسي و 117 مدرسه خشت و گل در استان خبر داده بود.
*تخصيص سهم دولت در پروژه هاي مشارکتي
مديرعامل خيرين مدرسه ساز آذربايجان غربي نيز در اين خصوص گفت: از سال 89 تا کنون مدارسي احداث شده که مشارکتي هستند ولي سهم دولت براي اين مدارس پرداخت نشده است. علي آخونديان ادامه داد: بايد دولت در پروژه هاي مشارکتي سهم خود را به موقع پرداخت کند تا مدارسي که به صورت مشارکتي احداث مي شوند به اتمام برسند.
وي افزود: از 23 مدرسه احداث شده 11 مدرسه نيازمند اعتبارات دولتي هستند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

سهم ناچيز آذربايجان غربي از مدارس استاندارد

سهم ناچيز آذربايجان غربي از مدارس استاندارد
خروج

گروه فرهنگي: آذربايجان غربي از نظر سرانه فضاي آموزشي و به تبع آن از نظر مدارس استاندارد از جمله استان هايي با کمترين تعداد مدارس استاندارد است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها