عصر آذربایجان

گزارش خبر

تلاش براي توسعه صنعتي آذربايجان غربي براساس سند چشم‌انداز

تلاش براي توسعه صنعتي آذربايجان غربي براساس سند چشم‌انداز

1394/11/11

گروه گزارش:مديرعامل شرکت شهرک‌هاي صنعتي آذربايجان غربي گفت: بايد براي توسعه صنعتي آذربايجان غربي براساس سند چشم‌انداز اقدام شود.

گروه گزارش:مديرعامل شرکت شهرک‌هاي صنعتي آذربايجان غربي گفت: بايد براي توسعه صنعتي آذربايجان غربي براساس سند چشم‌انداز اقدام شود.
به گزارش عصر آذربايجان ، براي توسعه مناطق مختلف کشورمان در زمينه‌هاي گوناگون اعم از اقتصادي، فرهنگي، آموزشي، اجتماعي و ... سند چشم‌انداز 20 ساله تدوين شده است که در اين اسناد بالادستي نقش و جايگاه سازمان‌هاي مختلف از جمله ادارات متولي اقتصاد و صنعت روشن شده است.
از طرف ديگر اصولا هر سازمان و هر استان بايد با در نظر گرفتن قابليت‌ها و ظرفيت‌هاي موجود همچنين با در نظر گرفتن موانع و مشکلاتي که بر سر راه توسعه وجود دارد براي تحقق يافتن سند چشم‌انداز در سطح کلان ايفاي نقش کند.
آذربايجان غربي به عنوان يک استان مرزي در اين زمينه بايد از جايگاه خاصي برخوردار باشد چرا که از ظرفيت‌هاي بالقوه و بالفعل زيادي در زمينه‌هاي گوناگون برخوردار است، که تاکنون کمتر به آنها توجه شده است.
آذربايجان غربي به عنوان يک استان مرزي به دليل داشتن مرزهاي مشترک و طولاني با سه کشور جمهوري آذربايجان، عراق و ترکيه از شرايط جغرافيايي متفاوت‌تري نسبت به ساير استان‌ها حتي مناطق مرزي برخوردار است، به طوري که حتي مرکز اين استان نيز در منطقه مرزي قرار دارد.
بنابراين خبرنگار عصر آذربايجان با در نظر گرفتن همه موارد مورد اشاره مبني بر فرصت‌ها، ظرفيت‌ها و تهديدها مصاحبه‌اي را با مديرعامل شرکت شهرک‌‌هاي صنعتي استان مسعود مهدي‌زاده انجام داده است، که خلاصه گفت‌وگوي مورد اشاره را در اينجا مي‌خوانيد:
*عصر آذربايجان: براي تامين زيرساخت‌هاي صنعتي چه اقدامي شده است؟
به رغم محدود بودن منابع موجود براي فراهم کردن زيرساخت‌هاي موردنياز جهت توسعه صنعتي آذربايجان غربي در مناطق مختلف اهتمام ويژه‌اي مي‌شود، به طوري که با همت کارشناسان و با استفاده از افرادي تحصيلکرده استفاده بهينه از منابع موجود به عمل مي‌آيد.
همچنين براي جذب منابع مالي با کارشناسان و مسئولان سازمان مديريت و برنامه‌ريزي آذربايجان غربي رايزني‌هايي انجام گرفته است ولي با اين همه در سيستم داخلي نهايت تلاش بر اين امر است، که از اعتبارات و منابع مالي موجود بهترين و درست‌ترين استفاده به عمل آيد.در اين راستا براي فراهم کردن و آماده‌سازي زيرساخت‌هاي موردنياز در شهرک‌هاي صنعتي و نواحي مهم استان اقدام مي‌شود، تا اينکه بسترهاي لازم به بهترين شکل فراهم شده، به سرمايه‌گذاران و علاقه‌مندان براي فعاليت اقتصادي در اين استان پاسخگويي بهتري انجام گيرد.
*عصر آذربايجان: به مناطق مستعد سرمايه‌گذاري صنعتي اشاره فرماييد؟
در اين مجموعه با مشارکت ساير سازمان‌ها براي ايجاد فضاهاي صنعتي جديد در مناطقي که زمينه توسعه دارند اهتمام جدي شکل گرفته است، به طوري که کارشناسان در جنوب آذربايجان غربي به طور جدي پيگيري مي‌کنند تا دو منطقه را به عنوان مناطق مستعد براي توسعه معرفي کنند.از طرف ديگر بايد ظرفيت‌هاي مختلف و نهفته در مناطق مختلف آذربايجان غربي را شناسايي کرده و با در نظر گرفتن اين ظرفيت‌ها، مشکلات و موانع نسبت به توسعه اقدام کرد، که در اين راستا از مشاوران و کارشناسان توانمند همچنين متبحر نيز استفاده حداکثري به عمل مي‌آيد.
*عصر آذربايجان: کدام شهرستان‌‌ها در اولويت هستند؟
در سراسر استان به دنبال شناسايي کردن مناطق مستعد جهت سرمايه‌گذاري و فراهم کردن زيرساخت‌هاي مورد نياز هستيم، به طوري که در اين زمينه شهرستان‌هايي بيشتر در کانون توجه قرار گرفته‌اند که احتمال استقبال فعالان بخش خصوصي از آنها بيشتر مي‌باشد که در اين زمينه مياندوآب و مهاباد در اولويت هستند.
*عصر آذربايجان: در مياندوآب تاکنون چه اقداماتي انجام گرفته است؟
در منطقه چهار برج مياندوآب يک ناحيه صنعتي وجود دارد، که جزء نواحي صنعتي مصوب به شمار مي‌رود، بنابراين اميدوار هستيم مقدمات لازم با همکاري اداره مناطق طبيعي براي فعاليت در اين خطه فراهم شود، تا اينکه سرمايه‌گذاران و فعالان بخش خصوصي براي ورود به اين شهرستان راغب شوند.
*عصر آذربايجان: در اروميه به عنوان نقطه ثقل استان چه اقدامي شده است؟
توسعه صنعتي آذربايجان غربي براساس چشم‌انداز تعريف شده، همچنين ظرفيت‌ها و قابليت‌هاي موجود بايد تحقق پيدا کند، که اين سازمان به سهم خود براي عملياتي شدن اين موضوع به سهم خود با در نظر گرفتن اختيارات و وظايف قانوني در اين ارتباط در حال گام برداشتن است.يکي از بهترين مناطق براي سرمايه‌گذاري در آذربايجان غربي مرکز استان به عبارت ديگر اروميه است، به طوري که شهرک صنعتي شماره دو اروميه يکي از بهترين مکان‌ها براي سرمايه‌گذاري و فعاليت اقتصادي در استان قلمداد مي‌شود، که بايد مورد توجه قرار گيرد.
کلام آخر ...
توسعه صنعتي به طور قطع يکي از مهم‌ترين مولفه‌هاي تاثيرگذار در رشد اقتصادي و تحول‌آفريني در اين زمينه قلمداد مي‌شود، به طوري که از طريق قدم برداشتن در اين زمينه مي‌توان به اشتغال مردم به ويژه جوانان هم کمک شايان توجهي کرد، همچنين در ارتقاي شاخص‌هاي مختلف به موفقيت دست يافت.
يکي از مهم‌ترين توصيه‌هاي رهبر معظم انقلاب اسلامي توجه به اقتصاد مقاومتي با عنايت داشتن به ظرفيت‌هاي دروني است، که اين موضوع بايد براي همه مسئولان در سطح استان و کشور به عنوان فصل‌الخطاب قرار گيرد، تا اينکه ضمن استفاده از ظرفيت‌هاي موجود بستر براي رشد در ساير زمينه‌ها فراهم شود.
از طرف ديگر اين استان به لحاظ سکونت اقوام مختلف، وجود پيروان اديان توحيدي در اين خطه از نظر فرهنگي و اجتماعي بافت پيچيده‌اي دارد، بنابراين بايد با در نظر گرفتن همه ظرفيت‌هاي مورد اشاره براي توسعه روزافزون اين منطقه گام برداشته شود.تا اينکه نه به عنوان استان محروم بلکه به عنوان يک استان صنعتي در اذهان عمومي شناخته شود، و از اين رهگذر براي جوانان اين مرز و بوم در زمينه‌هاي مختلف امکان اشتغال با سهولت بيشتري فراهم شود.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

تلاش براي توسعه صنعتي آذربايجان غربي براساس سند چشم‌انداز

تلاش براي توسعه صنعتي آذربايجان غربي براساس سند چشم‌انداز
خروج

گروه گزارش:مديرعامل شرکت شهرک‌هاي صنعتي آذربايجان غربي گفت: بايد براي توسعه صنعتي آذربايجان غربي براساس سند چشم‌انداز اقدام شود.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها