عصر آذربایجان

گزارش خبر

عدم تعامل ادارات حلقه مغفول شناسايي اعتياد بانوان

عدم تعامل ادارات حلقه مغفول شناسايي اعتياد بانوان

1396/04/18

گروه اجتماعي: عدم هماهنگي و تعامل بين ادارات مرتبط سبب شده تاتعداد معتادان مورد شناسايي قرار نگيرد و اين امر به نوبه خود سبب مي شود تا برنامه ريزي مناسبي براي پيشگيري از اعتياد نيز تدويم و اجرايي نشود.

به گزارش عصرآذربايجان، هر چند تعداد بانوان مبتلا به مواد مخدر در جامعه بسيار کمتر از آمار مردان مبتلا به مواد مخدر است، اما تاثير مخربي که اعتياد بانوان در بنيان خانواده و بر جامعه دارند، به مراتب بيشتر است.
تضعيف بنيان خانواده يکي از مهمترين موضوعاتي است که در اين زمينه به آن توجه مي_شود، با توجه به الگوپذيري فرزندان و در بسياري از موارد الگوبرداري مردان از زنان در خانواده به مرور زمان سبب خواهد شد تا در صورت اعتياد بانوان، شاهد افزايش اعتياد فرزندان و مردان نيز در جامعه باشيم و اين امر به مرور زمان بر سرنوشت خانواده و جامعه تاثير خواهد گذاشت.
براساس آمار ارائه شده از سوي فرماندهي انتظامي آذربايجان غربي، طي سال هاي اخير ميزان اعتياد بانوان در کشور و به تبع آن در آذربايجان غربي افزايش يافته است و براساس نظر کارشناسان، دلايل آن به ارزان بودن اين مواد  تبليغات گسترده از سوي مافيا و باندهاي قاچاق مواد مخدر بر مي گردد و از سوي ديگر عوامل اين باندها اين بار زنان را نشانه گرفته اند.
*افزايش 25 درصدي زنان معتاد در آذربايجان غربي
فرمانده انتظامي آذربايجان غربي در اين خصوص مي گويد: طي سال هاي اخير از نظر آماري تعداد بانوان ابتلا به مواد مخدر در استان رشد 25 درصدي را از خود نشان مي دهد.
وي با اشاره به خطرات ناشي از اعتياد بانوان در جامعه، تصريح کرد: با توجه به اينکه بانوان نقش تاثيرگذاري در خانواده دارند و اينکه مي توانند عامل بازدارنده و آرامش خانواده باشند، در صورت اعتياد بانوان، مشکلات جدي خانواده ها را تهديد مي کند.
اين مسؤول با بيان اينکه امروزه شاهد افزايش اعتياد بانوان هستيم، ادامه داد: زنگ خطر اعتياد بانوان به صدا درآمده است و بايد تمهيدات لازم و فرهنگسازي در اين خصوص بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد.اصلاني با اشاره به تعداد بانوان شناسايي شده که معتاد هستند، اذعان داشت: سال گذشته 200 نفر از بانوان معتاد در استان مورد شناسايي قرار گرفته اند ولي تعداد بانوان معتاد بيش از اين تعداد است.
*آمار دقيقي از بانوان معتاد نداريم
فرمانده انتظامي آذربايجان غربي با بيان اينکه آمار دقيقي از بانوان معتاد در استان نداريم، افزود: در صورتي مي توانيم برنامه ريزي درستي در زمينه مبارزه با اعتياد بانوان داشته باشيم که بتوانيم آمار دقيق از بانوان معتاد را به دست آوريم.
وي با بيان اينکه بانوان معتاد مورد شناسايي قرار گرفته، تعداد اندکي از بانوان هستند که يا دستگير شده و يا متجاهر هستند و مورد جمع_آوري قرار گرفته اند، اعلام کرد: در اين ميان بايد تمام دستگاه هاي اجرايي متولي، ما را ياري رسانند.
اين مسؤول با اشاره به نقش دادگستري  بهزيستي و مرکز بهداشت، تصريح کرد: در صورتي که دادگستري تعداد زندانيان معتاد را به نيروي انتظامي اعلام کند، شهرداري معتاداني که در گرماخانه ها به صورت شبانه اسکان مي يابد را ارائه کند و يا بهزيستي به افراد معتادي که ارائه خدمات مختلف مي کند را به ما معرفي کند آمار دقيقي از معتادان را به دست خواهيم آورد که اين آمار ما را در برنامه ريزي ها کمک مي کند.
فرمانده انتظامي آذربايجان غربي با بيان اينکه اعتياد 200 نفر از بانوان استان به اندازه 2 هزار مرد معتاد در جامعه اثرات مخربي خواهند داشت، خاطرنشان کرد: اين تعداد از بانوان براثر معرفي خانواده آنها و يا با مراجعه به مراکز ترک اعتياد مورد شناسايي قرار گرفته اند.
اصلاني با بيان اينکه براي نگهداري زنان معتاد متجاهر يک مرکز راه اندازي خواهد شد، اظهار داشت: ايجاد يک مرکز براي نگهداري زنان متجاهر به تصويب رسيده است که در اين راستا براي بانوان نيز ايجاد اشتغال خواهد شد به طوري که يک واحد کارگاه توليدي ايجاد خواهد شد که تمام اين اقدامات با همکاري امور بانوان و خانواده استانداري آذربايجان غربي اجرايي مي_شود.
وي گفت: پذيرش بانوان معتاد در جامعه بسيار سخت است؛ هر چند جمعيت بسيار کمي از بانوان به اعتياد مبتلا هستند ولي با اين وجود، اين تعداد کم تهديد جدي براي جامعه و بنيان خانواده است.
اين مسؤول با بيان اينکه بايد تمهيدات لازم در راستاي حمايت از بانوان پاک شده از اعتياد انجام گيرد، افزود: در بسياري از موارد شاهد هستيم که بانوان پس از ترک اعتياد توسط خانواده هاي خود مورد پذيرش قرار نمي گيرند و بار ديگر مشکلات براي بانوان ايجاد مي شود.
فرمانده انتظامي آذربايجان غربي يادآور شد: روند  پروسه ترک اعتياد بانوان در استان به خوبي طي مي شود ولي مشکل شناسايي بانوان معتاد را داريم که اين موضوع نيازمند همکاري هر چه بيشتر دستگاه هاي اجرايي است.
وي با بيان اينکه با اعدام، زندان و برخورد فيزيکي و قضايي نمي توان در راستاي مبارزه با مواد مخدر به نتيجه رسيد، ادامه داد: بايد اقدامات فرهنگي در اين زمينه اجرايي شوند.
*جمع آوري معتادان ادامه دارد
رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر آذربايجان_غربي نيز در اين خصوص اظهار داشت: براساس ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر، جمع آوري معتادان مورد تاکيد قرار دارد. سرهنگ کريم اکبري تصريح کرد: در اين راستا مکاني براي نگهداري بانوان معتاد متجاهر در نظر گرفته شده است و علاوه براين، حمايت از بانوان در راستاي ايجاد اشتغال براي آنها، فعال شدن امور بانوان در زمينه ترک اعتياد و واگذاري تسهيلات براي بانواني که ترک اعتياد کرده و خانواده آنها را قبول ندارد نيز از ديگر اقدامات انجام گرفته در اين زمينه است.
وي با بيان اينکه آمار دقيقي از تعداد بانوان معتاد در دست نداريم، يادآور شد: حتي آمار دقيقي از معتادان مرد را نيز در دست نداريم. اين مسؤول با بيان اينکه در اين خصوص اقدامات لازم نيز انجام گرفته است، يادآور شد: تمام اين اقدامات کافي نبوده و بايد اقدامات اساسي در اين راستا انجام گيرد.
اکبري با اشاره به دلايل اصلي اعتياد، گفت: براساس تحقيقات به عمل آمده، علت اصلي روي آوردن افراد به اعتياد، دوستان ناباب و در مرحله دوم استفاده تفنني از مواد مخدر است.
وي با اشاره به ميزان مواد مخدر کشف شده در استان طي سال گذشته، خاطرنشان کرد: سال گذشته 20 تن و 522 کيلوگرم انواع مواد مخدر در استان آذربايجان غربي کشف شده است که از اين ميزان، 15 تن و 219  کيلوگرم مربوط به پيش ساز مواد مخدر و اسيد بوده و مابقي نيز شامل مواد مخدر سنتي است.
اين مسؤول با بيان اينکه امروزه مواد مخدر سنتي جاي خود را به مواد مخدر صنعتي داده است، يادآور شد: اقدامات لازم در زمينه مبارزه با مواد مخدر انجام مي گيرد که يکي از مهمترين اين اقدامات آموزش همگاني است که براي اعضاي خانواده آموزش هاي لازم در طول سال ارائه مي شود.
رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر آذربايجان_غربي با بيان اينکه جمع آوري معتادان متجاهر از اسفند ماه سال گذشته آغاز شده است، اعلام کرد: مرحله نخست اين طرح تا 31 خرداد ماه اجرايي شد و مرحله دوم نيز از انتهاي مرحله نخست اين طرح تا پايان سال جاري اجرايي خواهد شد.
اکبري با بيان اينکه در اين خصوص مربياني نيز در استان فعاليت دارند، گفت: نياز است در کنار تمام اين تلاشها گمرکات نيز به دستگاه ايکس ري تجهيز شوند ولي به دليل تحريم ها عليه ايران اين امر با روند کندي در حال اجرا است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

عدم تعامل ادارات حلقه مغفول شناسايي اعتياد بانوان

عدم تعامل ادارات حلقه مغفول شناسايي اعتياد بانوان
خروج

گروه اجتماعي: عدم هماهنگي و تعامل بين ادارات مرتبط سبب شده تاتعداد معتادان مورد شناسايي قرار نگيرد و اين امر به نوبه خود سبب مي شود تا برنامه ريزي مناسبي براي پيشگيري از اعتياد نيز تدويم و اجرايي نشود.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها