عصر آذربایجان

گزارش خبر

بازار تاريخي اردبيل برگرفته از ظرافت‌هاي هنر اسلامي

بازار تاريخي اردبيل برگرفته از ظرافت‌هاي هنر اسلامي

1396/07/30

بازار تاريخي اردبيل برگرفته از ظرافت‌هاي هنر ايراني و اسلامي و روايتگر تاريخ کهن و باستاني اردبيل است.

 مجموعه تاريخي بازار سرپوشيده اردبيل در حدفاصل خيابان‌هاي امام خميني، آيت‌الله طالقاني و آيت‌الله کاشاني واقع شده که آميخته از معماري سنتي و اصيل است و از ظرافت‌هاي هنري ايراني و اسلامي برگرفته شده و يادگاري دوره سلجوقيان و روايتگر تاريخ کهن و باستاني اردبيل است.
اين بازار تاريخي معروف به راسته بازار و يا بازار "قيصريه" است که مجموعه‌اي متشکل از تيمچه، سرا، حمام و مسجد است که بناي فعلي آن از جمله آثار دوره سلجوقي، زنديه و صفويه و بر بنيان اوليه بازار ساخته شده و به دليل برخورداري از موقعيت ويژه سياسي و جغرافيايي از لحاظ اقتصادي توانسته توسعه قابل توجهي داشته باشد.
بازار اردبيل داراي طاق‌نماي جانبي، طاق و تويزه و گنبدهاي ساده است که شامل راسته اصلي بازار، راسته پيرعبدالملک، راسته قيصريه، راسته کفاشان، راسته غلامان، بازار زرگران، سراجان  خراطان، قصابان، بقالان، کلاه دوزان، علافان  پارچه فروشان، پنبه فروشان، مسگران  چاقوسازان، آهنگران، سراي خشکبار، سراي گلشن، سراي جهودها، سراي وکيل، سراي نو يا زنجيرلو، سراي حاج احمد، سراي حاج شکر  سراي مجيديه، سراي امام جمعه، سراي دوگوچي و تيمچه زنجيرلي است. روشنايي داخل بازار از طريق روزنه‌هاي تعبيه شده در پوشش‌هاي گنبدي تامين مي‌شود که اين شرايط زيبايي بصري بي‌نظيري به فضاي داخلي بازار بخشيده و پوشش سقف راسته‌ها با طاق‌هاي جناقي و گنبد چهار طاقي و ساده مزين شده است.
در گذشته قسمتي از اين بازار بزرگ از موقوفات بازار به بقعه شيخ صفي‌الدين اردبيلي به شمار مي‌رفت و درآمد و عوايد حاصله صرف مخارج اين بقعه مي‌شد و در زمان حکومت صفوي به دليل مرکزيت، جايگاه والاي ديني و واقع شدن قبور سلاطين صفوي و مهم‌تر از همه مقبره شيخ صفي‌الدين اسحاق اردبيلي جد خاندان صفوي بود که اين امر سبب شده اين شهر و به خصوص بازار آن از اهميت ويژه‌اي برخوردار باشد.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از تسنيم  قسمت عمده بازار اردبيل در طول دوران گذشته تخريب شده و ارتباط بعضي از بخش‌هاي آن با مرکز بازار از بين رفته است به طوري که در حال حاضر  جدايي بازار طلافروشان از بازار قيصريه فعلي به طور کامل مشهود است و اين موضوع به دليل تخريب در طول ساليان گذشته است. بخش زيرين بنا بدون در نظر گرفتن پايه مغازه‌ها و امتداد بازارچه‌ها زمينه را براي برپايي گنبد فراهم کرده و در هشت طاق جناقي مغازه و در چهارطاق ديگر راهرو بازارچه‌ها تعبيه شده است. سنگ نوشته‌اي بر سر بازارچه شمال شرقي بازار وجود دارد که به دليل فرسايش سطح سنگ و عدم اشاره دقيق منابع تاريخي زمان ساخت اين بازار مشخص نيست و به روايتي پيش از حکومت صفوي احداث شده است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

بازار تاريخي اردبيل برگرفته از ظرافت‌هاي هنر اسلامي

بازار تاريخي اردبيل برگرفته از ظرافت‌هاي هنر اسلامي
خروج

بازار تاريخي اردبيل برگرفته از ظرافت‌هاي هنر ايراني و اسلامي و روايتگر تاريخ کهن و باستاني اردبيل است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها