عصر آذربایجان

گزارش خبر

راه آهن اردبيل؛ در مسير ايستگاه آخر

راه آهن اردبيل؛ در مسير ايستگاه آخر

1399/09/16

گروه گزارش: بارش برف در اردبيل شدت گرفته است اما پروژه راه آهن اردبيل- ميانه همچنان در فازها و کارگاه‌هاي مختلف در حال اجراست تا بر اساس وعده مسوولان تا پايان دولت دوازدهم به ايستگاه پاياني برسد و هديه مردم اين استان شود

يعقوب شاددل

گروه گزارش: بارش برف در اردبيل شدت گرفته است اما پروژه راه آهن اردبيل- ميانه همچنان در فازها و کارگاه‌هاي مختلف در حال اجراست تا بر اساس وعده مسوولان تا پايان دولت دوازدهم به ايستگاه پاياني برسد و هديه مردم اين استان شود. بعد از گذشت 14 سال وقفه در اجراي پروژه راه آهن، مسؤولان اجرايي شنيدن سوت قطار در تابستان 1400 را به مردم استان نويد مي‌دهند و با تسريع عمليات اجرايي و تزريق اعتبار لازم براي تحقق آن تلاش مي‌کنند و در اين ميان برف و باران مانعي جدي بر سر کار نيست.
عمليات اجرايي راه‌آهن ميانه - اردبيل به طول 175 کيلومتر در سال 84 شروع شد اما سال‌ها اين پروژه متوقف ماند تا اينکه در دولت تدبير و اميد عمليات اجرايي آن از سرگرفته شده و مديران دولت دوازدهم نيز وعده اتمام آن تا پايان کار دولت را داده‌اند.اين طرح ريلي هم‌اکنون در 12 قطعه شامل 35 درصد منطقه کوهستاني و سخت‌گذر، 45 درصد تپه ماهور و 20 درصد دشت با سرعت در حال اجراست.
مرتفع‌ترين پل ريلي کشور به ارتفاع 81 متر در مسير آرپاچايي براي ايجاد ارتباط در اين خط ريلي در حال احداث بوده و علاوه بر آن، در طول مسير 27 کيلومتر تونل و هفت کيلومتر گالري نيز بازگشايي شده و در حال اجراست.
در طرح راه‌آهن اردبيل - ميانه 62 دستگاه تونل به طول 23 هزار و 810 متر، چهار کيلومتر پل دره‌اي بزرگ، سه کيلومتر پل آبرو و 10 دستگاه گالري به طول چهار کيلومتر اجرا مي‌شود.
اين خط راه‌آهن براي حرکت قطارهايي با سرعت 160 کيلومتر در ساعت طراحي و اجرا مي‌شود.پيشرفت فيزيکي اين طرح 85 درصد اعلام شده و با اجراي بخش‌هاي زيربنايي و زيرسازي، عمليات روسازي و ريل‌گذاري به سرعت انجام شده و پروژه براي افتتاح در اواسط سال آينده آماده مي‌شود.
عمليات اجرايي راه‌آهن ميانه - اردبيل به طول تقريبي 175 کيلومتر در سال 84 شروع شده و در اين مدت بارها مردم استان وعده‌هاي تحقق نيافته بسياري براي افتتاح آن شنيده‌اند، اما با تأمين اعتبار توسط بانک ملي ايران، عمليات اجرايي اين پروژه شتاب گرفته است.حجم عمليات اجرايي اين خط ريلي بسيار گسترده بوده و براي تکميل آن حدود 35 هزار تن مصالح فلزي همچون آهن‌آلات ميلگرد و کابل و حدود 220 هزار تن سيمان مورد نياز است.مسئولان پيشرفت فيزيکي طرح راه‌آهن اردييل - ميانه که در 12 قطعه در حال اجرا مي‌باشد را قابل قبول ذکر کرده و مي‌گويند که افتتاح آن تا شهريور 1400 تقريباً قطعي است.
شتاب عمليات راه آهن با استفاده از تکنولوژي پيشرفته داخلي
شتاب بخشي به عمليات اجرايي راه آهن اردبيل - ميانه نيازمند بهره‌گيري از تکنولوژي و فناوري نوين در اين پروژه بود و مجري طرح نيز جديدترين تجهيزات ساخت داخل کشور را در آن بکار گرفت.اکبر بهنامجو استاندار اردبيل در اين باره گفت: با استفاده از تکنولوژي و تجهيزات پيشرفته ساخت داخل کشور، عمليات ريل‌گذاري راه‌آهن اردبيل - ميانه سرعت گرفته است.
به گفته وي، جرثقيل پنل‌گذار که در داخل کشور توليد شده براي اولين بار در پروژه راه‌آهن اردبيل -ميانه مورد استفاده قرار گرفته است و اين امر به تسريع عمليات اجرايي اين پروژه کمک شاياني خواهد کرد.بهنامجو ساخت اين دستگاه و جرثقيل پنل‌گذار را تحولي در صنعت ريل‌گذاري راه‌آهن ذکر کرد و گفت: با استفاده از اين دستگاه با تسريع کار در پروژه راه‌آهن اردبيل  ريل‌گذاري روزانه به 300 متر رسيده است.استاندار اردبيل با بيان اينکه ريل‌گذاري 100 کيلومتر در پروژه راه آهن اردبيل - ميانه براي امسال هدفگذاري شده است، گفت: با افزايش ساعت کاري و اضافه کردن واگن‌هاي حمل ريل، ريل‌گذاري در اين پروژه به روزانه 600 متر خواهد رسيد.بهنامجو گفت: اين شيوه ريل‌گذاري امکان کار کردن در هواي برفي را هم فراهم و عمليات در داخل تونل و روي پل‌ها هم بدون مشکل قابل اجرا است.
او اظهار کرد: تهيه ريل پروژه هم بدون مشکل در حال انجام بوده و با شروع کار از سمت ميانه قطعاً تا پايان سال تعهد انجام گرفته در خصوص ريل‌گذاري 100 کيلومتر از مسير راه‌آهن اردبيل - ميانه انجام خواهد شد.
تزريق اعتبار تسهيل کننده عمليات اجرايي پروژه راه‌آهن اردبيل
عمليات اجرايي پروژه‌هاي مهم بدون تأمين اعتبار لازم امکان پيشرفت فيزيکي نخواهد داشت و يکي از مهمترين عامل در به پايان نرسيدن بسياري از پروژه‌هاي عمراني در کشور نيز عدم تخصيص اعتبار در زمان مناسب است.
پروژه راه آهن اردبيل - ميانه نيز از اين امر استثنا نبوده و عمليات اجرايي آن زماني سرعت گرفت که دولت تأمين اعتبار آن را با روش‌هاي مختلف به نوعي تضمين کرد.
استاندار اردبيل به اعتبارات اختصاص يافته به راه‌آهن اردبيل در سال‌جاري اشاره کرد و افزود: جذب اعتبارات با روند خوبي در جريان است و بر اساس قول رئيس سازمان برنامه و بودجه، اين پروژه مشکل مالي نخواهد داشت و بودجه‌هاي‌ دولتي امسال جذب مي‌شود.
بهنامجو گفت: با توجه به سرعت گرفتن ريل‌گذاري و اختصاص اعتبارات سال آينده اين پروژه تکميل مي‌شود.داود شايقي رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان اردبيل هم با بيان اينکه عمليات اجرايي طرح راه‌آهن اردبيل- ميانه مطلوب است و پيش‌بيني مي‌شود تا شهريورماه سال آينده به بهره‌برداري برسد، اظهار کرد: تمام قطعات اين پروژه فعال بوده و مشکلي درباره اعتبار اين پروژه وجود ندارد.
شايقي ادامه داد: امسال 17 هزار ميليارد ريال اعتبار براي اين پروژه در نظر گرفته شده که هفت هزار و 50 ميليارد ريال آن مربوط به منابع بانک ملي و بقيه نيز مربوط به اعتبارات دولتي است.
وي اضافه کرد: امسال تاکنون چهار هزار ميليارد ريال براي اين پروژه اختصاص داده شده و مقرر است اعتبارات سال جاري براي راه‌آهن اردبيل تأمين شود.رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان اردبيل گفت: عمليات اجرايي راه‌آهن اردبيل- ميانه شتاب گرفته و تا پايان دولت به بهره‌برداري مي‌رسد.وي افزود: اتمام و تکميل به‌موقع اين پروژه در اولويت دولت است و سعي مي‌شود در موعد مقرر به بهره‌برداري برسد.
رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان اردبيل اضافه کرد: دولت اعتبار لازم براي اين پروژه اختصاص داده و بقيه اعتبارات موردنياز هم از طريق فاينانس بانک ملي قابل تأمين است.
شايقي گفت: در سه سال اخير 10 هزار و 500 ميليارد ريال از طريق منابع بانک و هشت هزار ميليارد ريال نيز از طريق منابع ملي اختصاص يافته است.پيشرفت 85 درصدي زيرسازي راه‌آهن اردبيل- ميانه در سايه توجه دولت
توجه دولت به پروژه راه آهن اردبيل - ميانه و وعده‌هاي دولتمردان به افتتاح آن تا پايان دولت دوازدهم موجب شده تا با رفع موانع، عمليات فيزيکي طرح نيز تسريع شود.
فرزاد قلندري معاون هماهنگي امور عمراني استاندار اردبيل در اين باره گفت: در زمان حاضر پيشرفت فيزيکي زيرسازي پروژه راه‌آهن اردبيل- ميانه از 85 درصد پيشرفت فيزيکي برخوردار است.وي افزود: تمام قطعات پروژه راه‌آهن اردبيل به صورت مطلوب در حال اجرا است و تا پايان سال تلاش مي‌شود زيرسازي اين پروژه انجام شود.معاون هماهنگي امور عمراني استاندار اردبيل ادامه داد: کل پروژه راه‌آهن نيز اعم از زيرسازي و ريل‌گذاري نزديک به 70 درصد پيشرفت فيزيکي دارد.
عباس خطيبي معاون راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور نيز پروژه راه‌آهن اردبيل - ميانه را يکي از پروژه‌هاي مهم و برنامه‌ريزي شده جهش توليد در وزارت راه و شهرسازي عنوان کرد و افزود: اين پروژه با طول 175 کيلومتر در بخش‌هاي مختلف زيرسازي روسازي و همچنين ايستگاه‌ها با سرعت خوبي در حال اجراست.
وي بيان کرد: امسال به صورت کاملاً جدي با تجهيز کارگاه و مستقر شدن پيمانکار، اقدامات ريل‌گذاري در حال اجرا بوده و تمام امور طبق برنامه‌ريزي انجام شده پيش مي‌رود.علي نيکزاد نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز با ابراز رضايت از روند اجراي پروژه راه آهن اردبيل گفت: عمليات زيرسازي راه آهن اردبيل – ميانه تا آخر امسال تکميل و به بهره‌برداري خواهد رسيد.وي افزود: در کنار اين اقدام 100 کيلومتر عمليات ريل‌گذاري راه آهن در حال انجام بوده و چهار ايستگاه مسير خط ريلي اردبيل – ميانه نيز تکميل خواهد شد.وي بيان کرد: در تمام جلسات با معاون رئيس‌جمهوري و وزير راه و شهرسازي توافق شده که 100 کيلومتر روسازي پروژه عمليات زيرسازي و احداث هفت ايستگاه مسير امسال به اتمام برسد و با توجه به تأمين مالي طرح مشکلي در اين زمينه وجود نخواهد داشت.حجت‌الاسلام سيدکاظم موسوي، رئيس مجمع نمايندگان استان اردبيل در مجلس هم گفت: اين جاي خوشحالي است که دولت مصمم به پايان رساندن راه‌آهن اردبيل - ميانه پس از حدود 20 سال بلاتکليفي است و مردم استان اردبيل چشم انتظار شنيدن سوت قطار بوده و انتظار مي‌رود که اين مهم در زمان اين دولت انجام پذيرد.وي بيان کرد: البته تنها رسيدن قطار به اردبيل کافي نيست و اين راه‌آهن بايد تا پارس آباد و اتصال به جمهوري آذربايجان و کشورهاي قفقاز تداوم يابد.رئيس مجمع نمايندگان استان اردبيل در مجلس شوراي اسلامي گفت: دولت توجه بيشتري به تکميل طرح راه‌آهن اردبيل – ميانه داشته و اخيراً ميزان اعتبارات اين پروژه افزايش يافته است.موسوي افزود: عمليات اجرايي پروژه راه‌آهن اردبيل- ميانه مطلوب است و با مشارکت قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء پيشرفت فيزيکي اين پروژه شتاب گرفته و در زمان مقرر به بهره‌برداري خواهد رسيد.وي ميزان اعتبار اختصاص يافته به اين پروژه را چهار هزار ميليارد ريال اعلام کرد و گفت: يکي از خواسته‌هاي اصلي مردم استان تکميل طرح راه‌آهن اردبيل است و مسؤولان استان بويژه رئيس سازمان برنامه و بودجه بر اتمام به موقع اين پروژه تاکيد دارند.
صديف بدري، نماينده مردم اردبيل، نير، نمين و سرعين و عضو کميسيون عمران مجلس نيز گفت: براي اجراي اين طرح در هفت سال گذشته زحمات زيادي کشيده شده و انصاف نيست که اين طرح در دولت دوازدهم به پايان نرسد.
وي همچنين از زحمات استاندار اردبيل در زمينه تسريع در عمليات اجرايي راه‌آهن اردبيل - ميانه تقدير و اظهار اميدواري کرد که اين پروژه در اوايل سال 1400 به نتيجه برسد.
بدري گفت: پروژه راه‌آهن اردبيل هم‌اکنون توسط قرارگاه خاتم‌الانبياء در حال اجراست و انتظار مي‌رود در ادامه اين طرح عمليات اجرايي راه‌آهن اردبيل - پارس‌آباد مغان نيز شروع شود.
وي اضافه کرد: در سفر نوبخت معاون رئيس‌جمهوري به استان اردبيل مقرر شد دولت اعتبارات لازم براي اين طرح را مدنظر داشته باشد و در بودجه 1400 هم رديف اعتباري براي آن در نظر گرفته مي‌شود.نماينده اردبيل- نير، نمين و سرعين در مجلس شوراي اسلامي گفت: اجراي طرح راه‌آهن اردبيل- پارس‌آباد مغان همچنان در دستور کار بوده و مطالعات آن هم‌اکنون در مرحله نهايي است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، وي خواستار پيگيري ادامه اين خط ريلي کشور به سمت شمال استان اردبيل شد و اظهار داشت: اين خط ريلي منطقي‌ترين و کم هزينه‌ترين مسير ريلي در کريدور شمال جنوب محسوب مي‌شود و با ادامه احداث آن تا منطقه مغان و گمرک مرزي در شهرستان بيله‌سوار، کل استان به شبکه ريلي کشور متصل خواهد شد.
در هر حال پروژه راه آهن اردبيل - ميانه از جمله پروژه‌هايي است که با توجه دولت تدبير و اميد پس از سال‌ها رکود فعال شده و حکايت از توجه مسؤولان به طرح‌هاي زيربنايي و توسعه‌اي در اقصي نقاط کشور بويژه استان اردبيل دارد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها