عصر آذربایجان

گزارش خبر

اشتغال جوانان تحصيل کرده دغدغه مهم مردم و دولت

اشتغال جوانان تحصيل کرده دغدغه مهم مردم و دولت

1396/08/21

پس از سال ها تحصيل در محلي دورتر از خانه و کاشانه و تحميل هزينه_هاي مالي بر دوش خانواده اکنون مدت_هاست که هر صبح اول ساعت روز از خانه بيرون مي زند و هنوز که هنوز است نمي تواند دست مادر پيرش را که دسته اسکناسي را پنهاني در جيبش قرارمي دهد کنار بزند.

حسين دانش آموخته مهندسي نساجي از دانشگاه امير کبير تهران است ، با صدايي گرفته و با آهي از درون مي گويد: پس از سال ها اکنون شرمنده ام که نتوانسته ام در اين سال ها عصاي دست پدر و مادر پيرم باشم و هنوز هم سربار پدري هستم که با اندک مستمري بازنشستگي بار مالي زندگي مرا به دوش مي کشد. مي افزايد: در اين سال ها به هر جايي که ممکن بود سر زده ام  به کارخانه هايي که با درب بسته آنها مواجه شده ام، به مغازه هايي که جواب رد از صاحبانشان شنيده ام ، گاهي اوقات دستفروشي کرده ام و گاهي نيز تاکسي تلفني براي مدتي سرگرمي و بهانه اي براي دوري از نگاههاي نگران پدر و مادرم بوده اند. مي گويد: اين روزها شنيده ام که دولت در زمينه فعاليت هاي دانش بنيان حمايت هاي خاصي از جوانان دانشگاهي مي کند و اکنون با تني از دوستان دانشگاهي که داراي طرح و ايده هستند در فکر راه اندازي توليدي کوچکي هستيم و اميدواريم که اين بار تيرمان به سنگ نخورده و با حمايت مسوولان صاحب شغل و درآمد پايدار باشيم. حسن دانش آموخته برق قدرت دانشگاه آزاد ، رحيم دانش آموخته علوم سياسي ، احمد فوق ليسانس جامعه شناسي  محمد دانش آموخته علوم جانوري جواناني هستند که هر کدام روايت هاي مشابهي در زندگي دارند و در به در به اميد گشايش فرصت_هايي هستند که شايد در آينده برايشان فراهم شده و شغل و کسب پايداري بدست آورند. بر اساس اعلام کارشناسان با اينکه وضعيت بيکاري در استان اردبيل در سال هاي اخير تغيير چنداني نکرده و نرخ هاي اعلامي مشابه سال هاي گذشته مي باشد اما حرکت صعودي بيکاران بي سواد و کم سواد به سمت بيکاران دانشگاهي نگراني ها را در اين زمينه بيشتر مي کند. بر اساس داده هاي مرکز آمار ايران نرخ بيکاري در سال هاي گذشته در استان اردبيل بين 11.3 تا 15.3 درصد در نوسان بوده اما سير حرکتي بيکاران بيشتر به سمت دانش آموختگان مراکز دانشگاهي بوده است. 'اژدرکياني' کارشناس اقتصاد گفت: بررسي آمارها نشان مي_دهد که ميزان بيکاري در ميان دانش آموختگان دانشگاهها خيلي بالاتر از ساير گروهها مي باشد. به گفته وي ، اين امر به سه علت مهم بر مي گردد: 'پايين بودن ظرفيت اشتغالزايي در کشور و استان   بالا بودن ميزان دانش آموختگان و عدم مهارت آموزي دانش آموختگان در طول دوران دانشگاه'. کياني افزود: در واقع دانشگاههاي ما دانشجو را براي بعد از دوران دانش آموختگي تربيت نمي_کنند و علت آن هم در اين است که دانشگاههاي ما دانشگاههاي کارآفرين و مهارت آموز نيستند. کارشناسان مي گويند که افزايش بيکاران دانش آموختگان زنگ خطري براي شالوده اقتصاد کشور است، علاوه بر اينکه ميزان سرمايه گذاري کشور براي تربيت افراد متخصص ارقام کلاني را شامل مي شود تصور اينکه اين همه سرمايه گذاري نه تنها بازگشت و جبراني نداشته بلکه بدنبال خود هزينه هاي جانبي بسياري زيادي نه تنها در اقتصاد بلکه در مسائل اجتماعي و سياسي خواهد داشت  دورنماي خوشي از آينده ارائه نمي کند. به گفته اين کارشناسان، مهار بيکاري و ايجاد فرصت_هاي شغلي متناسب بويژه براي سيل دانش آموختگان دانشگاهي کشور مستلزم برنامه هاي کوتاه مدت و ضربتي در کنار برنامه هاي ريشه دار و بلند_مدت مي باشد. کياني در اين زمينه معتقد است که در سال هاي اخير اقدام هاي اساسي در جهت ايجاد فرصت هاي اشتغالزايي و کاهش بيکاري در استان انجام نگرفته است.
*چه بايد کرد 
اين کارشناس مسائل اقتصادي معتقد است: براي حل اين معضل، بهترين راهکار افزايش ميزان سرمايه گذاري در استان مي باشد، حمايت از سرمايه گذاران فعلي و جلب و مشارکت بخش خصوصي استان و ساير استان ها و جلب سرمايه_گذري خارجي بايد مورد توجه مسوولان استان قرار بگيرد. کياني ادامه داد: بهترين راهکار مقابله با بيکاري حمايت از سرمايه گذاري بخش خصوصي مي باشد. در کشورهاي پيشرفته معمولا 80 درصد اشتغالزايي توسط بخش خصوصي ايجاد مي شود، اما براي اين کار تامين امنيت سرمايه گذاري بسيار مهم است زير معمولا سرمايه گذاران در يک محيط ناامن به فعاليت نمي پردازند، به نظر من بهبود فضاي کسب و کار در استان به معناي واقعي کلمه در جلب و جذب سرمايه گذاري بخش خصوصي بهترين راهکار مي باشد. وي افزود: مدل هاي زيادي وجود دارد ولي بهترين مدل اشتغالزايي ايجاد و تقويت بخش خصوصي قدرتمند مي_باشد که لازمه اين امر ابتدا ايجاد يک بازار آزاد و رقابتي مي باشد ودر چنين فضايي فعاليت بخش خصوصي باعث به کار گيري بيشتر عوامل توليد، افزايش کارايي عوامل و توليد بيشتر و در نتيجه اشتغالزايي بيشتر مي باشد.
اين کارشناس در باره راه حل هاي رفع بيکاري دانش آموختگان نيز بيان کرد: دانشگاههاي ما بايد به سمت دانشگاههاي کارآفرين و مهارت_آموز حرکت کنند، در حال حاضر که دانشگاههاي ما کارآفرين و مهارت آموز نيستند  دانشجويان در کنار تحصيل در دانشگاهها بايد در مراکز فني و حرفه اي به آموزش در يکي از رشته_هاي مورد علاقه بپردازند. وي با اشاره به اينکه ميزان جذب دانشجو مي بايست با توجه به نوع و نياز بازار کار صورت بگيرد اضافه کرد: تاسيس شرکت هاي دانش بنيان جهت جذب اين دانشجويان بايد در برنامه هاي کار مسوولان گنجانده شود، با توجه به اشتغالزايي بالاي بنگاه_هاي خرد، اعتبارات لازم به اين بنگاه ها به شرط ايجاد اشتغال براي دانش آموختگان دانشگاهي تخصيص داده شود و رابطه آنها و آموزش هاي لازم در محيط هاي کاري با تدوين بسته هاي تشويقي تقويت شود.
*دولت بستر سازي مناسبي براي اشتغال جوانان ايجاد کرده است 
اقبال عباسي ، سرپرست استانداري اردبيل با اذعان به وجود مشکل اشتغال براي جوانان و دانش آموختگان گفت: دولت تدبير و اميد بسترسازي مناسبي براي اشتغال جوانان انجام داده که اجراي طرح تکاپو در کشور با هدف اشتغالزايي مهم ترين آنهاست. عباسي با بيان اينکه دولت متولي سياست گذاري و زمينه سازي جهت ايجاد و‌ تثبيت اشتغال است اظهار کرد: دولت بستر و امکانات لازم را براي اشتغال ايجاد مي کند و بخش خصوصي بايد از اين امکانات براي ايجاد فرصت هاي شغلي استفاده کند. سرپرست استانداري اردبيل افزود: دولت تدبير و اميد حمايت از سرمايه گذاران را با هدف مبارزه با معضل بيکاري در اولويت برنامه هاي خود قرار داده است. عباسي با اشاره به ايجاد پارک علم و فناوري و نقش آن در ايجاد فرصت هاي اشتغال استان گفت: پارک علم و فناوري در گذشته رديف اعتباري نداشت ولي امسال 10 ميليارد ريال رديف اعتباري مصوب شد و 520 ميليارد ريال هم براي اجراي طرح ها در قالب يک برنامه پنج ساله تصويب شده که مي تواند تحول عظيمي را در اشتغال استان ايجاد کند. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، همکاري مراکز دانشگاهي با دستگاههاي دولتي براي انجام مطالعات تخصصي در جهت شناسايي معضلات  فرصت ها و تهديدهاي موضوع اشتغالزايي مي_تواند به نتايج بهتري در مقابله با بحران بيکاري و رفع آن در آينده بيانجامد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

اشتغال جوانان تحصيل کرده دغدغه مهم مردم و دولت

اشتغال جوانان تحصيل کرده دغدغه مهم مردم و دولت
خروج

پس از سال ها تحصيل در محلي دورتر از خانه و کاشانه و تحميل هزينه_هاي مالي بر دوش خانواده اکنون مدت_هاست که هر صبح اول ساعت روز از خانه بيرون مي زند و هنوز که هنوز است نمي تواند دست مادر پيرش را که دسته اسکناسي را پنهاني در جيبش قرارمي دهد کنار بزند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها