عصر آذربایجان

گزارش خبر

نظارت استصوابي را کنار بگذاريم تا مردم پاي صندوق بيايند

نظارت استصوابي را کنار بگذاريم تا مردم پاي صندوق بيايند

1399/06/30

گروه سياسي: نياز داريم فردي در کشور رئيس جمهور شود که فن مذاکره را بداند و بر اساس قانون عمل کند.

گروه سياسي: نياز داريم فردي در کشور رئيس جمهور شود که فن مذاکره را بداند و بر اساس قانون عمل کند.
وضعيت کنوني کشور در آستانه انتخابات رياست جمهوري سال 1400 هيچ شباهتي به ادوار گذشته  ندارد. شيوع بيماري کرونا، فضاي مبهم در سياست خارجي و همچنين عدم تحرک بخش عظيمي از سياسيون براي حضور در عرصه، نوعي از سرخوردگي سياسي را به کشور تحميل کرده که شايد تبعات آن را در خرداد سال آينده شاهد باشيم.کاهش مشارکت در انتخابات مجلس شوراي اسلامي و تسري آن دور دوم اين انتخابات نيز زنگ خطري را به صدا در آورده که حتي مردم در فضاي دوقطبي نيز احتمال دارد اقبالي به صندوق‌هاي رأي نشان دهند. در فضاي مشارکت حداقلي برخي از سياستمداران موضوع روي کار آمدن رئيس جمهور نظامي را مطرح مي‌کنند، اما همين موضوع نيز مخالفان جدي دارد.حجت الاسلام والمسلمين هادي غفاري عضو مجمع نيروهاي خط امام معتقد است نظارت استصوابي شوراي نگهبان کار را به جايي رسانده که بخشي از نيروهاي مستعد و داراي پايگاه مردمي نتوانند خود را براي انتخاب شدن به جامعه معرفي کنند.او  در پاسخ به اين سوال که چگونه مي‌توان اعتماد مردم را براي حضور دوباره در پاي صندوق‌هاي رأي جلب کرد؟، اظهار داشت: راه افزايش مشارکت در انتخابات اين است که، با کساني که پايگاه مردمي دارند و حتي مانند بخش‌هايي از حاکميت فکر نمي‌کنند با سعه صدر و بدون بازي سياسي برخورد کنيم و دست از نظارت استصوابي بکشيم و اجازه دهيم اين افراد خود را در معرض رأي مردم قرار دهند.
در برخي شهرها تنها يک درصد در انتخابات دور دوم مجلس شرکت کردند
وي افزود: اگر وضعيت موجود ادامه پيدا کند، درصد مشارکت پايين مي‌ماند. براي مثال بنده اطلاعاتي را کسب کردم که در برخي شهرستان‌ها تنها »يک« درصد از واجدين شرايط در دور دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي در پاي صندوق‌هاي رأي حاضر شده‌اند.عضو مجمع نيروهاي خط امام تصريح کرد: شوراي نگهبان موظف است در بررسي صلاحيت کانديداهاي انتخاباتي تنها به قانون عمل کند و در اين مسير به هيچ عنوان سلايق شخصي را دخالت ندهد. بنده اين سوال را شوراي نگهبان دارم که چگونه فردي همانند من که پنجاه سال در لباس روحانيت به انقلاب و جمهوري اسلامي حتي جبهه‌هاي نبرد خدمت کردم، بايد با دو موضوع »عدم التزام عملي به اسلام« و »عدم اعتقاد به نظام جمهوري اسلامي و قانون اساسي« از گردونه انتخابات کنار گذاشته شوم؟
کشور نيازمند رئيس جمهوري با فن مذاکره است نه نظامي
غفاري در خصوص احتمال روي کار آمدن يک دولت نظامي در سال 1400، گفت: روي کار آمدن يک رئيس جمهور نظامي امري بسيار خطرناک است؛ زيرا يک فرد نظامي تنها تفکر نظامي دارد و با مسائل به شکل پادگاني برخورد مي‌کند.
 کشور ما نيازمند يک فضاي پادگاني نيست، بلکه ما نياز داريم فردي در کشور رئيس جمهور شود که فن مذاکره را بداند و بر اساس قانون عمل کند. تجربه نشان داده دولت‌هاي نظامي جامعه خود را بدنام کرده‌اند.
وي تأکيد کرد: بنده نوع رفتار نظاميان در حيطه فعاليت ايشان را زير سؤال نمي‌برم، بلکه مي‌گويم آنها تنها در مسائل مرتبط با کار خود دخالت کنند.
بايد احزاب قدرتمند کانديدا معرفي کنند
عضو مجمع نيروهاي خط امام در مواجهه با اين سوال که تعدد کانديداهاي انتخاباتي از سوي جريانات سياسي آيا يک آفت انتخاباتي است؟، بيان داشت: تعدد کانديداها در عرصه انتخابات ضرري ندارد، اما بايد کشور به سمتي حرکت کند که احزاب قدرتمند کانديداهاي انتخاباتي را معرفي کنند، در چنين فضايي مردم مي‌توانند شعارهاي انتخاباتي مطرح شده را از احزاب مطالبه کنند.
معيشت، کليدواژه کانديداهاي 1400 است حتي با نيات پوپوليستي
اين روحاني اصلاح طلب در خصوص فرمول رأي آوري کانديداهاي انتخاباتي در سال 1400 گفت: شايد برخي از کانديداهاي انتخاباتي با نيات پوپوليستي موضوع معيشت را مطرح کنند، اما اين موضوع قطعا يکي از مسائل مهم در امروز کشور است.
وي تأکيد کرد: علت به وجود آمدن وضعيت کنوني کشور در مسأله معيشت، وجود اشکالات ساختاري در قانون اساسي است. متاسفانه روابط اقتصادي کشور به اين دليل با دنيا به بن بست رسيده که نوعي بد اخلاقي در سياست خارجي کشور وجود داشته است. متاسفانه اين نگاه وجود دارد که همه دنيا بد است و تنها ما در جايگاه خوبي‌ها قرار داريم. بايد بپذيريم دنياي امروز ديگر بددهني را نمي‌پسندد.
غفاري تصريح کرد: دو مقوله قانون و اخلاق بايد در کشور جاري باشد، اما متاسفانه همين دو مورد هر روز ضربه مي‌خورند.
اخلاقيات در جامعه به اين دليل آسيب ديده که مردم در تنگناي معيشتي قرار دارند. اسلام نيز بر اين امر تأکيد دارد که با ورود فقر به زندگي، دين مداري (اخلاقيات) از بين مي‌رود. قرآن کريم نيز به حاکمان تأکيد مي‌کند که معيشت و امنيت مردم خود را همواره تأمين کنند.
افزايش نيازمندان در جامعه عين ذلت است
اين روحاني اصلاح طلب گفت: اين که اعلام مي‌شود خدمات رساني کميته امداد امام خميني (ره) سه برابر شده است، افتخار نيست؛ بلکه اين موضوع عين ذلت است!
 زيرا در روايات آمده؛ در حکومت امام زمان (عج) که يک جامعه ايده‌آل است، ارائه خدمت به گونه‌اي انجام مي‌شود که مؤمنين براي اهداي صدقات خود، افراد نيازمند پيدا نمي‌کنند.
مشکلات کشور با يک رئيس جمهور زن يا نظامي قابل حل نيست
وي در پاسخ به اين سوال که حضور بانوان در عرصه انتخابات رياست جمهوري 1400 به عنوان کانديدا را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟، بيان داشت: تا زماني که اصلاحات ساختاري در کشور رخ ندهد، مشکلات موجود با حضور يک رئيس جمهور خانم، چهره‌هاي برجسته حوزوي و حتي نظامي؛ قابل حل نيست. نبايد فراموش کنيم که انقلاب اسلامي نيز روزگاري براي اصلاح ساختارها شکل گرفت.
براي کانديداتوري زنان در انتخابات رياست جهموري؛ همه‌پرسي برگزار کنيم
غفاري گفت: بنده منکر نقش پررنگ بانوان در جامعه نيستم و معتقدم اگر بر اساس قوانين موضوع حضور کانديداي زن در انتخابات رياست جمهوري قابل حل نيست، اين مسأله را بر اساس »همه ‌پرسي« پيگيري کنيم. زيرا موضوع همه پرسي در قانون اساسي وجود دارد. بنده بيم آن را دارم که عده‌اي با اين بهانه تن به برگزاري همه پرسي ندهند که بگويند؛ مردم نمي‌فهمند.
انتخابات 1400 دو مرحله اي خواهد شد
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از خبر انلاين، عضو مجمع نيروهاي خط امام در پايان با ارائه يک پيش بيني گفت: بنده فکر مي‌کنم انتخابات سال 1400 به صورت دو مرحله‌اي برگزار شود. البته جاي تأسف است که اقبال مردم به صندوق‌هاي رأي کاهش پيدا خواهد کرد، زيرا يک جريان از سالها قبل تلاش کرد تا چهره‌هاي ارزشمند جريان اصلاحات و اصولگرا را از ميدان به در کند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها