عصر آذربایجان

گزارش خبر

افق روشن پيش روي نخستين گزارشگر آذربايجان غربي

افق روشن پيش روي نخستين گزارشگر آذربايجان غربي

1396/09/26

گروه ورزشي: ''رضا ذاکري'، نخستين گزارشگر مدعو از آذربايجان غربي براي گزارشگري رقابت هاي ليگ برتر فوتبال کشور است و با 18 سال سن و پشتکار زياد افق روشني را در دنياي توپ گرد پيش رو دارد. '

رضا ذاکري' متولد سال 1378 در اروميه بوده و چندين سال به عنوان گزارشگر با راديو ورزش و برنامه 'سيري در ورزش' سيماي آذربايجان غربي همکاري کرده و چند سال نيز با راديو جوان در تهيه گزارش هاي مختلف اجتماعي فعال بوده است. وي در سال 1393 از بين 700 داوطلب مشتاق براي شرکت در تست گزارشگري براي راديو جوان، نفر سوم شد و همکاري اش با اين رسانه شنيداري را آغاز کرد. مجال گفت و گو با اين جوان مستعد و مشتاق، فرآيند تصميم گيري تا موفقيت يک جوان در عرصه ورزش و هنر گزارشگري را پيش روي ما مي گذارد.
* چطور گزارشگري فوتبال را شروع کرديد؟ در سال 1392 و پس از کسب موافقت مسئولان تيم فوتبال شهرداري اروميه  گزارشگري براي ليگ دسته 2 فوتبال کشور را شروع کردم؛ گزارش هاي ضبط شده خود را در منزل تحليل کرده و روز به روز روي صدا و نحوه گزارشگري خود کار مي کردم تا بهتر شوم. خود را فردي خود ساخته مي دانم چون با تحليل برنامه هاي ورزشي و تجربه اندوزي در اين مسير قدم برداشته ام. گاهي حتي با دوربين شخصي با ورزشکاران مصاحبه تصويري مي کردم تا از تجربه هاي ارزشمند آنان درباره ورزش فوتبال استفاده کنم.
* چه زماني نخستين گزارش رسمي شما براي راديو جوان پخش شد؟
اولين گزارشم مربوط به ديدار تيم هاي شهرداري اروميه و صنعت ساري در ليگ دسته 2 فوتبال کشور در سال 1393 بود؛ تيم اروميه اي در بازي پلي آف باخت و نتوانست به دسته يک صعود کند!
* ويژگي بارز گزارشگري براي راديو چيست؟ در گزارشگري براي راديو بايد با استفاده از کلمات مختلف صحنه بازي را براي مخاطب به صورتي تصويرپردازي کرد تا خواننده بتواند با آن کلمات صحنه را به خوبي در ذهن خود مجسم کند.
* چگونه با راديو همکاري مي کرديد؟ من گزارش کل بازي را به مسئولان راديو جوان مي_فرستادم و آنان 20 دقيقه از کل 90 دقيقه را انتخاب و از اين رسانه پخش مي کردند.
* آيا گزارشگر فوتبال مي تواند طرفدار يک تيم باشد و در گزارش خود آن را بيان کند؟ گزارش براي ميليون ها طرفدار هر 2 تيم تهيه مي_شود و بايد رضايت آنان را جلب کند بنابراين بي طرفي در گزاشگري يک اصل است.
* اشتباه هاي بزرگي هم در حين گزارشگري داشته ايد؟ وي با لبخند گفت: در يک مسابقه کمک داور و داور اصلي را به جاي هم معرفي کردم! در بازي ديگري مدافع و دروازه_بان را جا به جا گفتم! انتظار به حق مخاطبان از ما اين است که گزارشگر اين موارد را تشخيص دهد حتي اگر ليست بازيکنان را اشتباهي در اختيار وي قرار داده باشند اما به هر حال اين اشتباه ها رخ مي دهد.
* چطور شد براي گزارشگري به صدا و سيما دعوت شديد؟ هم زمان با تهيه گزارش براي راديو جوان همکاري خود با راديو ورزش را نيز شروع کردم. چون سابقه گزارشگري براي راديو ورزش را داشتم، کارشناسان، فيلم گزارش_هاي راديو ورزش را تحليل کرده بودند و بر اين اساس براي گزارشگري مسابقه هاي فوتبال ليگ برتر دعوت شدم و قرار است اولين گزارشم در اين فصل در مشهد باشد.
* از تجربه هاي ديگر گزارشگران راديو و تلويزيون استفاده کرده ايد؟ از تجربه هاي فرامرز مبارز /گزارشگر سيماي آذربايجان غربي/، مجتبي ساعي گزارشگر تبريزي و محسن صادقيان گزارشگر اروميه اي راديو بسيار استفاده کردم.
* گزارشگر خوب فوتبال بايد چه ويژگي هايي داشته باشد؟  گزارشگر بايد به عنوان يک پرسشگر خلاق به دنبال اطلاعات مسابقه فوتبال از منابع مختلف باشد. بازيکنان محروم و مصدوم و دارندگان کارت زرد و قرمز را پيدا کند؛ بايد از صداي خود مواظبت کرده و از خوردن برخي مواد غذايي خودداري کند.
* الگوي گزارشگري فوتبال شما کيست؟  هيچ کس! پيروي از سبک گزارش يک گزارشگر تقليد حساب مي شود اما مي توان از سخت کوشي، کتاب خواني و نحوه گردآوري اطلاعات مرتبط با بازي گزارشگران استفاده کرد.
* خاطره جالبي از گزارشگري فوتبال داريد؟ بازي دوستانه گسترش فولاد تبريز و تراکتورسازي تبريز را که گزارش مي کردم؛ در کنار زمين بودم که ناگهان بطري پرتابي يخ هواداران معترض به من برخورد کرد؛ تا 2 دقيقه گيج شدم و تمرکزم را به کل از دست دادم.
*آيا گزارشگري مانع تفريح هاي شما در اوقات فراغت شده است؟  بله! بارها در روزهاي تعطيل از تفريح و سرگرمي هايم چشم پوشي کرده ام تا موفق بشوم؛ براي پيدا کردن اطلاعات و جزئيات ريز بازيکنان و مربيان ساعت ها وقت گذاشته ام. قبل از گزارش يک بازي يک بار صدايم را تست کرده و آن را با گزارش هاي ضبط شده ام مقايسه کرده ام و ...
*از اينکه سخنانتان را قطع کردم پوزش مي_خواهم؛ آيا خبر دعوت شما براي گزارشگري فوتبال بازتاب رسانه اي خوبي پيدا کرد؟ به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، به هيچ وجه! صدا و سيماي آذربايجان غربي فقط به تبريک چند ثانيه اي در يک برنامه ورزشي بسنده کرد. باشگاه شهرداري اروميه حتي يک تلاش خشک و خالي به من نگفت در حالي که بيش از 2 سال به صورت حرفه اي با اين تيم به شهرهاي مختلف براي گزارش رفته بودم؛ در گرما و سرما همراه اين باشگاه بودم اما يک تبريک خشک و خالي را نيز برازنده موفقيت من ندانستند. براي رسانه هاي مختلف استاني نيز به ظاهر اين موضوع کاملا بي اهميت بوده است!

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

افق روشن پيش روي نخستين گزارشگر آذربايجان غربي

افق روشن پيش روي نخستين گزارشگر آذربايجان غربي
خروج

گروه ورزشي: ''رضا ذاکري'، نخستين گزارشگر مدعو از آذربايجان غربي براي گزارشگري رقابت هاي ليگ برتر فوتبال کشور است و با 18 سال سن و پشتکار زياد افق روشني را در دنياي توپ گرد پيش رو دارد. '

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها