عصر آذربایجان

گزارش خبر

پروژه پارک بزرگ تبريز در مسير خروج از بلاتکليفي

پروژه پارک بزرگ تبريز در مسير خروج از بلاتکليفي

1402/02/24

گروه اجتماعي:پروژه »پارک بزرگ تبريز« در دهه‌هاي اخير با فراز و نشيب‌هايي مواجه شده و در طي اين مدت بارقه‌هاي اميد براي اجراي آن شعله ور نشده است اما اکنون مديريت شهري و اعضاي شوراي اسلامي اين شهر عزم خود را جزم کرده‌اند تا اين پروژه از مسير بلاتکيفي خارج و اجراي آن بر اساس مرحله بندي آغاز شود. طرح احداث پارک بزرگ تبريز در منتهي اليه شمال غرب تبريز در سال 1350 تصويب شد و قرار بود اين پارک در مساحت 880 هکتار احداث و به »پارک بزرگ خاورميانه« تبديل شود؛ پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز در سال 1370 طرح احداث اين پارک مطرح و مقرر شد، سازمان پارک‌ها و فضاي سبز شهرداري تبريز احداث آن را بر عهده بگيرد.

گروه اجتماعي:پروژه »پارک بزرگ تبريز« در دهه‌هاي اخير با فراز و نشيب‌هايي مواجه شده و در طي اين مدت بارقه‌هاي اميد براي اجراي آن شعله ور نشده است اما اکنون مديريت شهري و اعضاي شوراي اسلامي اين شهر عزم خود را جزم کرده‌اند تا اين پروژه از مسير بلاتکيفي خارج و اجراي آن بر اساس مرحله بندي آغاز شود. طرح احداث پارک بزرگ تبريز در منتهي اليه شمال غرب تبريز در سال 1350 تصويب شد و قرار بود اين پارک در مساحت 880 هکتار احداث و به »پارک بزرگ خاورميانه« تبديل شود؛ پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز در سال 1370 طرح احداث اين پارک مطرح و مقرر شد، سازمان پارک‌ها و فضاي سبز شهرداري تبريز احداث آن را بر عهده بگيرد.
اجراي آن در دهه هاي گذشته به دلايلي مانند کشاورزي بودن اراضي محل اجراي طرح، تغيير مداوم مديران شهري و نبود اجماع در بين نهادهاي مسوول و تصميم ساز به تعويق افتاده است. پارک بزرگ تبريز که 2 رودخانه مهران رود و تلخه رود از وسط آن عبور مي کند، در صورت تکميل و بهره‌برداري، نقش ريه تنفسي اين شهر را بازي خواهد کرد و به عنوان يکي از مناطق جذب گردشگر به شمار خواهد آمد.
اعضاي شوراي اسلامي و مديريت شهري تبريز با درک اهميت اين پروژه مهم زيست محيطي، بخش زيادي از جلسه يکصد و سي و پنجم شورا را به بررسي نقاط ضعف و قوت اين پروژه و شنيدن توضيحات و مطالعات مشاور اين پروژه اختصاص دادند و در نهايت نيز با کليات طرح جامع ارايه شده توسط مشاور موافقت کردند و آن را به تصويب رساندند تا مسير را براي اجراي اين پروژه باز کنند.
تاريخچه محله »حکم آباد« بايد در طرح پروژه پارک بزرگ تبريز لحاظ شود رييس شوراي اسلامي تبريز در اين جلسه با اشاره به طرح ارايه شده از سوي مشاور اين پروژه، گفت: در طرح ارايه شده بايد تاريخچه محله حکم آباد ( قطب توليد سبزي و صيفي تبريز ) مورد مطالعه قرار گيرد و ملاحضات لازم در طرح اضافه شود.
حجت الاسلام رسول برگي، با بيان اينکه تاريخچه حکم آباد به قرن هفتم هجري و دوره غازان خان (هفتمين ايلخان از سلسله ايلخانيان ايران) مي رسد، افزود: در اين طرح علاوه بر مطالعات عمراني بايد مسايل فرهنگي اجتماعي منطقه نيز مورد مطالعه قرار گيرد.
وي با تاکيد بر اينکه اين منطقه در ساليان گذشته، قطب کشاورزي ايران بود و سبزي و محصولات آن به نقاط مختلف کشور ارسال مي شد، يادآور شد: براي مطالعه مسايل فرهنگي اجتماعي اين منطقه نياز به يک مشاور تبريزي است. رييس شوراي اسلامي تبريز همچنين با اشاره به اقدامات شهرداري تبريز براي حفظ محيط زيست و کاهش آلودگي هوا، گفت: به دنبال اين اقدامات و بر اساس شاخص‌هاي آلودگي هوا، اين شهر در 40 روز گذشته جزو پاک‌ترين شهرهاي کشور شد.
حجت الاسلام برگي، ادامه داد: عملکرد مديريت شهري در بازسازي و نوسازي حمل و نقل عمومي مانند اتوبوس‌هاي شرکت واحد، تاکسي و توسعه و تکميل ايستگاه‌هاي قطارشهري نقش بسزايي ايفا مي کند.
وي اظهار کرد: با وجود فعاليت صنايع آلاينده ماننده پالايشگاه و پتروشيمي در حومه اين شهر، حذف نمک‌پاشي و استفاده از محلول در فصل زمستان براي جلوگيري از لغزندگي معابر و نصب درخت مصنوعي جذب گازهاي سمي هوا و فلزات سنگين، در پاکي هواي تبريز تاثير زيادي گذاشته است.
55درصد از اراضي پارک بزرگ تبريز متعلق به شهرداري است
معاون شهرسازي و معماري شهردار تبريز نيز با بيان اينکه پارک بزرگ تبريز داراي حدود 733 هکتار وسعت است، گفت: بر اساس نقشه کاداست، 55درصد از اراضي اين پارک متعلق به شهرداري تبريز است.
محمد عزتي، افزود: پارک بزرگ تبريز از پروژه‌هاي شهري و از اولين طرح‌هاي توسعه شهري بوده و در دهه هاي مختلف، مکمل طرح‌هاي توسعه‌اي اين شهر محسوب شده است.
وي با بيان اينکه طرح پيشنهادي شهرداري در خصوص پارک بزرگ تبريز براي استفاده از اين اراضي در قالب حفظ اراضي کشاورزي و باغات است، اظهار کرد: تهيه نقشه مميزي اين محدوده بر عهده شهرداري و مديريت شهري تبريز بوده و از خرداد سال 99 تاکنون مطالعات مربوط به اين پروژه انجام شده است.
معاون شهرسازي و معماري شهردار تبريز با اشاره به اقدام مشاور اين طرح براي تفکيک مالکيت ها، گفت: در اين طرح املاک شهرداري تفکيک و کاربري هاي مختلف بر اساس نياز منطقه تعريف شده است.
عزتي، با بيان اينکه طرح عملياتي اين پارک بايد بر اساس مرحله بندي اجرا شود، ادامه داد: بر اساس طرح ارايه شده کاربري هاي مختلف مانند پارکينگ، گلخانه‌هاي شهري، رهباغ و فضاهاي تفريحي در اين پروژه گنجانده شده است.
وي يادآور شد: طرح پيشنهادي مشاور پس از تصويب در صحن علني شوراي اسلامي اين شهر براي تصويب به شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران فرستاده مي شود تا پس از تصويب در اين شورا، اجرا شود.
پروژه پارک بزرگ تبريز از سال 95 بلاتکليف است
عضو شوراي اسلامي تبريز نيز در اين جلسه با بيان اينکه موارد مورد انتظار اعضاي شورا در طرح مشاور پروژه پارک بزرگ تبريز لحاظ شده است، گفت: اين پروژه از سال 95 تاکنون در بلاتکيفي به سر مي برد.
فريدون بابايي اقدم، با تاکيد بر تعيين تکليف املاک مزروعي طبق ماده 9 قانون ثبت اسناد و املاک در اين طرح، افزود: رويکرد شوراي اسلامي و مديريت شهرداري در اين پروژه، حفظ و صيانت از باغات و فضاي سبز اين منطقه است.
نظر جهادکشاورزي در اجراي پروژه بايد اخذ شود
رييس کميسيون عمران، حمل و نقل و ترافيک شوراي اسلامي تبريز نيز گفت: اين پروژه در جلسات متعدد از منظر شهرسازي بررسي شده و در نتيجه کميسيون عمران نيز با کليات طرح جامع موافقت کرده است.
علي نواي باغبان، افزود: براي رسيدن به توافق نظر و پيشگيري از بروز مشکلات آينده، بايد نظر کارشناسي جهادکشاورزي در اين طرح به صورت دقيق احصا و حتي نظر ساير مجموعه هاي مرتبط نيز در اين خصوص اخذ شود.
وي با تاکيد بر اختصاص فضاي کافي براي پارکينگ در اين پارک، اظهار کرد: براي رفع گره ترافيکي در اين منطقه نياز به بيش از 10 هزار محل پارک خودرو وجود دارد و براي تسهيل رفت و آمد مردم و گردشگران، بايد اين موضوع در طراحي اين پارک اعمال شود.
مالکيت قطعي 301 هکتار از پارک بزرگ تبريز متعلق به شهرداري است
عضو شوراي اسلامي تبريز با بيان اينکه تکليف اراضي اين پارک به صورت نسبي در طرح ارايه شده توسط مشاور مشخص شده است، گفت: بر اساس مطالعات مشاور طرح، 55 درصد از اراضي اين پارک معادل 301 هکتار متعلق به شهرداري تبريز است.
روح الله رشيدي، افزود: 110 هکتار از اين پارک به عنوان اراضي کشاورزي اجاره داده شده، 50 هکتار مربوط به فضاي سبز شهري و 105 هکتار هم زمين باير است.
وي با تاکيد بر تعيين تکليف دقيق کاربري هاي مشخص شده در طرح ارايه شده توسط مشاور، يادآور شد: در اجراي اين طرح نبايد از فضاهاي سبز و قابل بهره برداري براي توسعه گلخانه استفاده کرد بلکه اين نوع کاربري ها را بايد در جاهايي که اراضي قابليت کشت سنتي و کلاسيک را ندارد، ايجاد کرد.
پروژه پارک بزرگ تبريز بايد مرحله به مرحله اجرا شود
رييس کميسيون ورزش و جوانان شوراي اسلامي تبريز نيز در اين جلسه با بيان اينکه شوراي اسلامي و مديريت شهري مصمم به اجراي اين پروژه هستند، گفت: اين موضوع در اداوار مختلف شورا بررسي شده و به نتيجه نرسيده است ولي در اين دوره بايد عمليات اجرايي اين پروژه به صورت مرحله بندي آغاز شود.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، پرويز هادي، با اشاره به ضرب المثل «سنگ بزرگ علامت نزدن است» افزود: نبايد اجراي کل پروژه مدنظر قرار گيرد بلکه بايد با مرحله بندي آن، عمليات اجرايي اين پروژه در سال جاري آغاز شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها