عصر آذربایجان

گزارش خبر

گردشگري زمستاني در آذربايجان

گردشگري زمستاني در آذربايجان

1396/11/15

گروه اجتماعي: آذربايجان شرقي و در راس آن تبريز، داراي ظرفيت‌هاي بسياري براي ميزباني از گردشگران زمستاني است اما مسئولان براي کتاب »تبريز2018« فصل زمستان را ناديده گرفته‌اند. با آغاز سال نو ميلادي از 11دي امسال، تبريز پايتخت گردشگري کشورهاي اسلامي شد؛ يعني شهري نمونه بين شهرهاي 57کشور اسلامي در حوزه گردشگري. اين رويداد فراملي گردشگري که با عنوان »تبريز2018« شناخته مي‌شود يک‌سال است و در واقع ?فصل از سال را در برمي‌گيرد.

با اعلام خبر برگزاري افتتاحيه رسمي رويداد »تبريز2018« در سوم فروردين 97 توسط سازمان ميراث فرهنگي، معلوم شد مسئولان براي برگزاري برنامه‌هاي »تبريز2018« 3 فصل بهار، تابستان و پاييز را در نظر گرفته‌اند و چشم‌شان را بر روي زمستان بسته‌اند.
عده‌اي از شهروندان معتقدند چون زمستان‌هاي تبريز کم‌رونق و سرد و خلوت است، موکول کردن افتتاحيه و برنامه‌هاي »تبريز2018« به بهار چندان هم بد نشد. مسئولان نيز در اين فرصت 3ماهه مي‌توانند کم‌کاري‌هاي خود را جبران کنند و برنامه‌ها را به جمع‌بندي برسانند.
*يک سال طلايي منهاي 90روز سفيد
اما چيزي که در اين ميان زير پا گذاشته مي‌شود، يک فصل است. يک فصل 90روزه از سالي که در آن تبريز پايتخت گردشگري کشورهاي اسلامي شده. به گفته خود مسئولان شهرهاي ايران بعد از 57سال دوباره فرصت اين را خواهند داشت که مدعي دريافت عنوان پايتختي گردشگري جهان اسلام باشند.
»زمستان‌هاي تبريز هرچند نسبت به بسياري از نقاط کشور روزهاي سردي را در برمي‌گيرد و نيز در بسياري از مواقع همراه با بارش است، اما در عين حال مي‌تواند براي عده‌اي جاذبه‌هاي خود را داشته باشد.« اين را محمد عياري، کارشناس گردشگري مي گويد.
او همچنين به برخي داشته‌هاي تبريز در زمينه برف و زمستان اشاره مي‌کند که کم‌ياب هستند و با ساماندهي آن‌ها و با الگوگيري از کشورهايي که برنامه‌هاي خوبي براي گردشگران زمستاني اجرا مي‌کنند، تاکيد مي‌کند که مي‌شود زمستان سبزي به لحاظ حضور گردشگران داشت.
*شهري که هم به کولر نياز دارد و هم بخاري
تبريز و آذربايجان شرقي 4فصل را به معناي رنگارنگ خود تجربه مي‌کند. سال‌هاست در خانه اهالي آذربايجان هم مي‌توانيد کولر پيدا کنيد و هم بخاري و اين يعني بايد تمام فصول را در اين خطه به رسميت شناخت و از مزاياي هرکدام بهره جست.
برف با زمستان‌هاي تبريز و استان غريبه نيست؛ هرچند در سال‌هاي اخير کم‌رنگ‌تر شده اما هم‌چنان رنگ سفيد را مي‌توان در ارتفاعات استان مشاهده کرد که در نوع خود يک رنگ بسيار ارزشمند در بساط رنگ‌آميزي طبيعت به‌شمار مي‌آيد.
برف در دومورد از نقاط کوهستاني تبريز دوجاذبه استوار گردشگري و تفريحي به‌وجود آورده است که اغلب براي گردشگراني که به تبريز سفر مي‌کنند ناآشناست. همانطور که وجود کويري به‌نام قوم‌تپه در اين استان براي گردشگران دور از انتظار بنظر مي‌رسد؛ اما حقيقت اين است که با تکيه بر توانايي‌هاي اين خطه مي‌توان در هر فصلي ميزبان گردشگران بود.
در اين گزارش بيش‌تر به معرفي دو پيست اسکي سهند و پيام مي‌پردازيم. پيست اسکي سهند، در جنوب شرقي شهر تبريز و در دامنه‌هاي کوه سهند واقع شده است.
دامنه هاي سهند در زمستان به دليل وجود اراضي کوهستاني و دامنه‌هاي برف‌گير مورد توجه ويژه علاقه‌مندان به ورزش مفرح اسکي بوده و در تابستان نيز به‌لحاظ آب و هواي مطبوع و خنک منطقه و همچنين امکان طبيعت گردي و استراحت در روستاهاي زيباي همجوار با رودخانه‌هاي پر آب و خروشان، گردشگران بسياري را به خود جلب مي کند. پيست اسکي سهند در استان آذربايجان شرقي، بزرگترين پيست اسکي شمالغرب کشور است که با توجه به وسعت منطقه و امکانات داخل پيست از جمله طول 1200 متري مسير اسکي، ورزشکاران بسياري را جهت انجام ورزش‌هاي زمستاني، به خود جلب کرده است.
پيست اسکي سهند از امکاناتي همچون تله اسکي، مدرسه اسکي به‌منظور آموزش و فراگيري خردسالان و بزرگسالان، يک‌دستگاه خودرو برف کوب، اقامتگاه و ديگر تأسيسات رفاهي و امکانات پذيرائي نيز برخوردار مي باشد. پيست اسکي سهند، حدود 6 ماه از سال مورد توجه گردشگران و طبيعت دوستان و علاقه مندان به ورزشهاي زمستاني است. چندي پيش با برپائي دومين تله اسکي پيست اسکي سهند، سرعت و ظرفيت نقل و انتقال اسکي بازان در مسير اسکي افزايش چشمگيري يافته و  ضمن برخورداري از سيستم ايمني پيشرفته و استاندارد، ظرفيت اسکي استان را به دو برابر افزايش داده است.
بمنظور تأمين رفاه هرچه بيشتر گردشگران و طبيعت‌دوستان، امکانات زيرساختي اين منطقه در دستور کار سازمان هاي ذيربط بوده و در بسياري موارد عملياتي و به مرحله بهره برداري رسيده است. عمليات گازرساني و آبرساني پيست اسکي سهند نيز که از مشکلات اساسي اين منطقه بود، با مساعدت سازمان هاي مربوطه در شرف تکميل شدن مي باشد. مجموعه پيست اسکي سهند به عنوان يکي از بزرگترين دهکده‌هاي  ورزش‌هاي زمستاني کشور شناخته شده و با نهائي شدن عمليات زيرساخت، اين منطقه  به يکي از مناطق مهم گردشگري استان آذربايجان شرقي تبديل خواهد شد.
 پيست اسکي سهند تبريز ازسوي فدرسيوان جهاني اسکي  به عنوان پيست اسکي بين اللملي ثبت جهاني شده و اصلي ترين منطقه استان بمنظور انجام ورزش و تمرين ورزشکاران رشته اسکي بشمار مي‌آيد.  پيست سهند، با افتخار ميزباني بسياري از مسابقات داخلي، قهرمان کشوري و بين اللملي را بعهده داشته است.
پيست اسکي پيام را رقيب و رفيق پيست اسکي سهند مي‌توان دانست. منطقه »پيام« يکي‌ از زيباترين و مهمترين تفرجگاه‌هاي‌ مردم آذربايجان شرقي مي‌باشد که در طول سال مورد توجه جهانگردان داخلي و خارجي است و در طول فصل سرما کمتر خانواده‌اي‌ در تبريز و ديگر شهرهاي‌ آذربايجان شرقي و استان هاي همجوار را مي‌توان يافت که براي‌ انجام ورزش‌هاي زمستاني‌ و نيز استفاده از طبيعت بکر و زيباي زمستاني پيام به اين منطقه نرفته باشد.
پيام منطقه‌اي‌ روستايي‌ را شامل مي‌شود که در بخش مرکزي‌ شهرستان مرند و در دامنه ارتفاعات رشته کوه ميشو واقع شده و از مرتفع_ترين گردنه‌هاي‌ حد فاصل تبريز به ماکو در استان آذربايجان غربي‌ است که تنها با مرکز استان 56 کيلومتر فاصله دارد و نام محلي پيام (يام) مي‌باشد که هم اکنون نيز همين نام در گفت و گوهاي‌ محاوره‌اي‌ مردمان آذربايجان بر زبان‌ها جاري‌ است.
زمستان هاي‌ سرد و برف گير از ديگر ظرفيت‌هاي‌ بسيار مناسب جلب گردشگر به منطقه پيام است که داشتن پيست اسکي‌ در اين منطقه باعث شده است سالانه عده کثيري از گردشگران داخلي و خارجي به اين سمت روانه شوند.
پيست اسکي پيام که در ارتفاعات اين منطقه واقع شده است در روزهاي تعطيل پذيراي بسياري از خانواده هاي آذري است. البته تابستان هاي پيام نيز به دليل مطبوع بودن آب و هوا و داشتن طبيعت زيبا، آبهاي‌ روان و چمنزارهاي چشم‌نواز همه‌روزه علاقه‌مندان طبيعت و گردشگري‌ را به خود جلب مي کند.
البته گردشگري زمستاني در آذربايجان شرقي تنها به دو پيست اسکي محدود نمي‌شود و نبايد فکر اين را بکنيد که با سوار شدن به اسکي مي‌توانيد تمام جاذبه‌هاي زمستاني تبريز و آذربايجان را زير پا بگذاريد.
روستاهاي زيادي اطراف تبريز و ساير شهرستان‌هاي آذربايجان شرقي وجود دارند که طبيعت بکرشان زماني که به برف و سرما آميخته مي‌شوند و درختانشان بي‌وزني را در قالب بي‌برگي تجربه مي‌کنند، صحنه‌هاي زيبايي به‌وجود مي‌آورند.
البته وقتي حرف از طبيعت مي‌شود، نمي‌توان »شمال کوچک« آذربايجان شرقي را ناديده گرفت که جنگل‌هاي ارسباران نام دارد. اين جنگل‌ها جزو بهترين مناطق سبز ايران به شمار مي‌آيند و همانطور که بهار و تابستان‌شان مورد توجه گردشگران داخلي  و خارجي قرار مي‌گيرد، داراي زمستان‌هاي بسيار زيبا و ديدني نيز هستند.
حتي در داخل تبريز نيز مکان‌هايي همچون پارک بزرگ ائل‌گلي که يکي از نمادهاي اين‌شهر به شمار مي‌آيد، بخش قابل‌توجهي از شهرت خود را به تصاوير خود از زمان سرما و زمستان مديون هستند. عده بسياري از کودکان و جوانان با تجمع در ائل‌گلي رسم برف‌بازي را به‌جاي مي‌آورند و علي‌رغم سرما باز شور و نشاط را برقرار مي‌سازند.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از مهر، يکي از گردشگران اهل تهران بعد از بازديد از تبريز و آذربايجان شرقي در سردترين روزهاي زمستان سال پيش، بخاطر يک موضوع بسيار تعجب کرده بود: »اين‌همه سوز و سرما و برف، باز مانع جريان زندگي عادي در تبريز نمي‌شود.« و البته دليل اين موضوع را مي‌توان در آن ديد که ريشه شهروندان نيز همچون درختان بر سرما و برف کاشته شده است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

گردشگري زمستاني در آذربايجان

گردشگري زمستاني در آذربايجان
خروج

گروه اجتماعي: آذربايجان شرقي و در راس آن تبريز، داراي ظرفيت‌هاي بسياري براي ميزباني از گردشگران زمستاني است اما مسئولان براي کتاب »تبريز2018« فصل زمستان را ناديده گرفته‌اند. با آغاز سال نو ميلادي از 11دي امسال، تبريز پايتخت گردشگري کشورهاي اسلامي شد؛ يعني شهري نمونه بين شهرهاي 57کشور اسلامي در حوزه گردشگري. اين رويداد فراملي گردشگري که با عنوان »تبريز2018« شناخته مي‌شود يک‌سال است و در واقع ?فصل از سال را در برمي‌گيرد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها