عصر آذربایجان

گزارش خبر

هزينه هاي خشونت بر جامعه

1397/12/12

گروه گزارش: گسترش و توسعه شهرنشيني، پيچيدگي زندگي ماشيني و اقتصاد محور بودن زندگي امروزي باعث خشن تر شدن جامعه مي شود و چنين روند ناميمون منجر به بروز انواع بزه ها و البته تحميل هزينه هاي سنگين اجتماعي و رواني به جامعه مي شود.

خشونت که در لغت به معني ضد نرمش و مخالف آرامش است، در سطوح مختلف فردي، خانوادگي شغلي، طبقاتي و ساير سطوح قابل ارزيابي و بررسي است، اما ابعاد و زواياي خشونت در جامعه بسيار فراتر و وسيع تر از ساير حوزه ها است که مي تواند علاوه بر تحت تاثير قرار دادن زندگي فردي افراد، زندگي اجتماعي فرد را دچار اختلال کرده و سبب ايجاد هزينه هاي هنگفت اجتماعي و رواني شود.
گشت و گذار و بررسي نوع رفتار مردم در کوچه و خيابان ها، محل هاي اجتماع مردم اعم از بازار، ورزشگاه ها و به ويژه استاديوم هاي فوتبال و نوع رانندگي مردم همه نشان دهنده اوج گيري خشونت هاي اجتماعي است که اگر نهادها و مسئولان مربوطه در حوزه هاي فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي به اين موضوع نگران کننده دقت کافي نکرده و برنامه ريزي مدون نداشته باشند، بدون ترديد آينده روان شناختي جامعه با مخاطرات بزرگي مواجه خواهد شد.
مديرکل اجتماعي و فرهنگي استانداري آذربايجان شرقي، پرخاشگري و شيوع خشونت در جامعه را جزو آسيب هاي اجتماعي مبتلابه جامعه و استان برشمرد و گفت: نزاع و پرخاشگري جزو آسيب‌هاي اولويت دار اجتماعي آذربايجان شرقي است و بايد در حل اين مشکل اجتماعي تلاش همگاني به انجام برسد.
علي بدرشکوهي با بيان اينکه آسيب‌هاي اولويت دار استان به طور دايمي رصد مي شود تا توجه به اولويت‌ها افزايش يابد، افزود: پنج آسيب اولويت دار اجتماعي در استان‌ مورد توجه مي باشد که منشاء تمام آنها خشونت است و بر همين اساس بايد با توجه به شرايط بومي منطقه براي کاهش اين آسيب ها اقدام کرد.
وي نداشتن مهارت‌هاي ارتباطي، ضعف باورهاي ديني، مداخله در امور شخصي يکديگر، سوء استفاده از قدرت، مشکلات عاطفي و مشکلات خانوادگي و اقتصادي را از جمله دلايل بروز خشونت در جامعه دانست.
بدرشکوهي با بيان اينکه بر اساس آمارهاي رسمي سازمان پزشکي قانوني، نزاع و پرخاشگري روند افزايشي در کشور و استان ما دارد، ادامه داد: فراواني ضرب و جرح عمدي در آذربايجان شرقي 36 درصد افزايش دارد در حاليکه ميزان مراجعين به مراکز اورژانس اجتماعي 123 تقريبا برابر با پارسال است.
وي نقش مدارس در جامعه پذيري، رشد و کنترل دانش آموزان، آموزش مهارت‌هاي مديريت خشم، کنترل فرهنگي، آگاه سازي جامعه از پديده خشونت و پشتوانه قضايي براي برخورد مناسب با رفتارهاي خشن را از راهکارهاي اصلي و مهم کاهش ميزان خشونت در جامعه بيان کرد.
بدرشکوهي بر نقش تقويت باورهاي ديني براي کنترل خشونت در جامعه تاکيد و افزايش نشاط اجتماعي، کنترل هيجان، افزايش سواد رسانه‌ اي و الگوسازي از رفتارها و افراد غير پرخاشگر را از ديگر راهکارهاي مقابله با خشونت و پيشگيري از بروز آن دانست.
وي شيوع آسيب‌هاي اجتماعي ناشي از خشونت رفتاري را چالش مهم کشور دانست و گفت: همه مديران بايد پاي کار بيايند و با تدوين سند جامع عملياتي پيشگيري و مقابله با خشونت در استان، گام مهم در کاهش و کنترل خشونت در استان برداشته ود. مديرکل بهزيستي آذربايجان شرقي نيز با بيان اينکه سه جرم اول استان ريشه در خشونت دارد، گفت: خيلي از آسيب‌هايي که خشونت منشا آنها است، با روش هاي علمي و فرهنگ سازي در جامعه قابل کنترل است.
محسن ارشدزاده ميانگين خشونت در آذربايجان شرقي را بالاتر از ميانگين کشوري دانست و گفت: بايد با اقدامات پيشگيرانه مانع از گسترش خشونت شويم، زيرا ادامه روند موجود موجب بروز انواع بزه هاي ناخواسته خواهد شد که بدون ترديد هزينه هاي بسيار زياد اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي به دنبال خواهد داشت.
وي بهبود سبک زندگي و ارتقاي سلامت اجتماعي را از راه هاي پيشگيري و مقابله با خشونت در جامعه بيان و اضافه کرد: با تدوين سند جامع پيشگيري و مقابله با خشونت در آذربايجان شرقي به دنبال کاهش نسبي بروز خشونت در استان هستيم که در آن ارايه راهکارهاي کاهش و کنترل خشونت پيگيري مي‌ شود و لازم است برنامه‌هاي استراتژيک براي مانايي و تدوام کاهش خشونت به اجرا درآيد.
ارشدزاده، فرهنگ سازي عمومي، حساس سازي عمومي نسبت به پيشگيري از خشونت، آگاهي دهي براي آشنايي با حقوق شهروندي، آموزش افزايش مهارت‌هاي ارتباطي و مديريت خشم را از ديگر راهکارهاي کاهش خشونت در جامعه دانست.
وي بازبيني قوانين موجود تاديبي و جريمه ‌اي براي اقتدار و اثربخشي اقدامات براي کاهش خشونت در جامعه را مهم برشمرد که بايد مورد توجه قرار بگيرد. سرپرست معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري کل آذربايجان شرقي نيز پيشگيري از خشونت با تقويت مهارت هاي ارتباطي، مديريت سازنده تعارض، تشويق و ترويج الگوهاي اخلاقي بياني و تصحيح رفتارهاي بد را از شيوه هاي مهم کاهش خشونت در جامعه بيان کرد. بابک محبوب عليلو بر ضرورت ريشه يابي علت هاي خشونت در شهرهاي بزرگ با بهره مندي از نظرات کارشناسي استادان دانشگاه و صاحب نطران را مورد تاکيد قرار داد و افزود: دادگستري استان در اين رابطه وارد برنامه هاي علمي شده و تاکنون چندين جلسه و نشست تخصصي در اين رابطه برگزار کرده است. وي با اشاره به آثار مدرنيسم و ماشينيسم در زندگي فردي و اجتماعي مردم، بر ضرورت آشنايي بيش از پيش با فرهنگ صحيح استفاده از فناوري هاي پيشرفته و تکنولوژي روز جامعه از جمله فضاي مجازي و تطبيق متناسب ابزارهاي نوين با معيارهاي عصر در راستاي جلوگيري از تبديل فرصت ها به تهديدها تاکيد کرد.
محبوب عليلو با بيان اينکه در حوزه فرهنگ و اجتماع، پديده خشونت ارکان جامعه را در حال از بين بردن است، گفت: خشونت به عنوان يک آسيب اجتماعي هم به کانون خانواده صدمه جبران ناپذيري وارد مي کند و هم کانون اجتماع را به شدت تحت تأثير قرار مي دهد.
وي اظهار داشت: بخشي از طلاق هايي که بين زوجين جوان و حتي ميانسال واقع مي شود، به نحوه رفتار زوجين با يکديگر برمي گردد که خشونت‌هاي رفتاري، کلامي و فيزيکي در اين زمينه تاثير مستقيم دارد.
محبوب عليلو رعايت حداکثر حرمت و کرامت انساني در برخورد با ديگران به ويژه در کانون خانواده و تلاش رسانه اي و همگاني براي ترويج ارزش هاي والاي انساني را از عناصر مهم در پيشگيري از خشونت بيان کرد.
به گفته وي، در حال حاضر خشونت و جرايم مرتبط با آن مانند توهين به افراد، ايراد ضرب‌ و جرح عمدي و تهديد جزو سه آسيب اول آذربايجان شرقي است.
محبوب عليلو با بيان اينکه در مسايل فرهنگي سه نهاد خانواده، مدرسه و اجتماع نقش ايفا مي کنند، افزود: بايد در خصوص به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، مديريت صحيح ارتباط اجتماعي افراد فرهنگ سازي صورت بگيرد، زيرا عدم مديريت صحيح رفتار اجتماعي باعث شده تا با جرايمي مواجه شويم که نتيجه توسعه و گسترش آسيب هاي اجتماعي در ابعاد و انواع مختلف است که آثار زيانبار آن در عرصه هاي مختلف بروز و ظهور پيدا مي کند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزينه هاي خشونت بر جامعه

خروج

گروه گزارش: گسترش و توسعه شهرنشيني، پيچيدگي زندگي ماشيني و اقتصاد محور بودن زندگي امروزي باعث خشن تر شدن جامعه مي شود و چنين روند ناميمون منجر به بروز انواع بزه ها و البته تحميل هزينه هاي سنگين اجتماعي و رواني به جامعه مي شود.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها