عصر آذربایجان

گزارش خبر

بيش از 85 فرد يا نهاد ايراني ظرف 8 ماه تحريم شده اند

بيش از 85 فرد يا نهاد ايراني ظرف 8 ماه تحريم شده اند

1396/11/29

سرويس سياسي: شواهد و آمار نشان مي دهد آمريکا بعد از ترامپ تنها در طي 8 ماه و در 6 مرحله بيش از 85 فرد و يا نهاد ايراني را تحريم کرده است.

 دونالد ترامپ چهل و پنجمين رئيس جمهور آمريکا است که حدود يک سال است افسار سياست آمريکا را در دست گرفته؛ هرچند که سياست هاي کلي آمريکا تغيير ناپذير است اما ترامپ بر خلاف تلاش اوباما براي حصول توافق هسته‌اي از ابتدا مخالفت خود را با اين توافق اعلام کرد. يکي از وعده هاي روحاني لغو توافق هسته اي ميان آمريکا و ايران بود، چرا که وي اين توافق را تنها به سود ايران مي دانست! وي در عين حال اعلام کرد »ايران روح (اين توافق) را نقض مي کند.« در جايي ديگر اعلام کرده بود که »ايران همچنان به توافق هسته اي پايبند است« ترامپ با اعلام اينکه توافق با ايران را به هم ميزند، باعث شد بسياري از شرکت هايي که تا کنون براي عقد قرارداد با ايران پيش قدم شده بودند، عقب نشيني کرده و حتي وعده هاي خود به ايران را فراموش کنند. اگرچه ترامپ ادعاي پاره کردن برجام را داشت اما تا هنگام انتخابات رياست جمهوري ايران از وضع هرگونه تحريم عليه ايران خودداري کرده و تنها به برخي از کارشکني ها بسنده کرد. در همين راستا بلافاصله بعد از آنکه انتخابات ايران برگزار شد وصع تحريم هاي گسترده به بهانه هاي غير هسته اي در دستور کار وزارت خزانه داري آمريکا، با همراهي سنا و کنگره قرار گرفت.
29 ارديبهشت؛ اولين تير ترامپ در روز انتخابات رياست جمهوري
در آخرين لحظات عمر دولت يازدهم، و در روز انتخابات، آمريکا تحريم‌هاي جديدي عليه ايران تصويب کرد. دولت آمريکا در حالي که تعليق تحريم‌هاي هسته‌اي ايران را براي ? ماه ديگر تمديد کرده بود، همزمان مجازات‌هاي جديدي عليه تهران به‌دليل فعاليت‌هاي موشکي وضع کرد. اين اتفاق را در تحريم هاي اخير هم شاهد بوديم در اين فهرست تحريمي در رابطه با برنامه موشکي ايران، نام »مرتضي فراست‌پور« و »رحيم احمدي« از مقام‌هاي وزارت دفاع ايران و يک تبعه چيني به‌نام »روان رولينگ« به چشم مي‌خورند. وزارت خزانه‌داري آمريکا در اين تحريم‌ها که به بهانه موشکي وضع شد، همچنين نام سه مؤسسه چيني »شانگهاي نورث بيگينز اينترنشنال«  »شانگهاي گنگ کوان تريد« و »شانگهاي نورث ترانسوي اينترنشنال« را همراه با شرکت ايراني »متين صنعت نيک‌انديشان« در فهرست خود قرار داد.
27 تير؛ دومين موج تحريم هاي آمريکا با ليدري ترامپ
در اين تحريم ها هم آمريکا 18 شهروند، گروه و شبکه‌ ايراني را به‌خاطر »حمايت از توسعه موشک‌هاي بالستيک ايران« تحت تحريم قرار داد؛ اين اقدام تنها يک روز پس از آن صورت گرفت که دولت آمريکا به کنگره اعلام کرد که ايران به توافق هسته‌اي پايبند بوده و کاهش تحريم‌هاي هسته‌اي را همچنان مي‌توان ادامه داد. وزارت خزانه‌داري آمريکا در تازه‌ترين اقدام خود 7 گروه و 5 فرد را به‌خاطر کمک نظامي به ايران يا سپاه پاسداران هدف تحريم‌هاي خود قرار داده است. اين تحريم‌ها همچنين شامل آن چيزي است که به‌گفته آمريکا يک گروه جنايي بين‌المللي مستقر در ايران و 3 فرد مرتبط با آن است. از طرف ديگر وزارت خارجه آمريکا نيز دو گروه ديگر مرتبط با برنامه موشک‌هاي بالستيک ايران را تحت تحريم قرار داد. براساس اين تحريم‌ها، هر گونه دارايي اين افراد و گروه‌ها در آمريکا مسدود شده و آمريکايي‌ها از هرگونه تجارت با آنها منع مي‌شوند. براساس بيانيه اي که وزارت خزانه داري آمريکا صادر کرد، اين دو نهاد شامل سازمان جهاد خودکفايي نيروي هوافضاي سپاه و مرکز تحقيقات باقرالعلوم تحت تحريم قرار گرفته اند.  به طور کلي 18 فرد و نهاد در اين سري تحريم ها  از سوي آمريکا تحريم شد. همچنين نام شرکت هايي ذکر شده که اين شانزده نفر عمدتا دست اندرکار آن هستند. شرکت رايان رشد افزار که اين شرکت با سپاه قدس همکاري داشته است، سيد رضا قاسمي (از شرکت رايان رشد افزار، فرشاد حاکم‌زاده (از شرکت رايان رشد افزار)، محسن پارساجم (از شرکت رايان رشد افزار، تعاوني کشتي‌سازي مد کندالو قشم، اين شرکت با تهيه امکانات، تجهيزات و کمک و حمايت مالي در جزيره قشم، با سپاه پاسداران همکاري دارد. همکاري اين شرکت از سال 2011با نيروي دريايي سپاه آغاز شد. کشتي‌سازي مد کندالو قشم در آزمايش سلاح ها در تنگه هرمز به سپاه کمک کرده است و از تهيه کنندگان قايق هاي تندرو است که سپاه براي مزاحمت براي ناو هاي آمريکايي استفاده کرده است. گروه رامور که اين گروه از طريق کشتي‌سازي مد کندالو قشم از سال 2012با سپاه پاسداران همکاري دارد؛ رسيت تاوان که شرکت رامور به اين نام تغيير کرده و توسط يک تبعه ترکيه اداره مي شود و وابسته به کشتي‌سازي مد کندالو قشم است؛ اميلي ليو  شرکت ديگري است که مالک آن تبعه چين است و براي اهداف نظامي براي ايران امکانات تهيه مي_کند. اين شرکت، وابسته به شيراز الکترونيک است. شرکت نرم‌افزاري آجيلي، اين يک شرکت هک است که پيشتر در دادگاهي در ورمونت به خاطر حملات سايبري کيفرخواستي عليه عوامل آن صادر شده است. اين شرکت علاوه بر خدمات به ارتش و نهادهاي نظامي ايران، اطلاعات به دست آمده از هک موسسات آمريکايي را در اختيار ايراني ها قرار داده و به آنها فروخته است. و افرادي به نام محمدرضا رضاخواه (از شرکت نرم‌افزاري آجيلي)؛ محمد سعيد آجيلي، از شرکت نرم‌افزاري آجيلي ديگر شرکت ها ونهادهاي تحت تحريم مانند شرکت آباساينس تک (مستقر در چين)؛ شرکت انديشه وصال خاورميانه؛ سازمان جهاد خودکفايي نيروي هوافضاي سپاه؛ سازمان تحقيقات و جهاد خودکفايي سپاه؛ شرکت ريبيم اوپترونيکس (مستقر در چين)؛ شرکت ريبيم کورپوريشنز (مستقر در چين)؛ شرکت سانوي تک (مستقر در چين)
6 مرداد ماه؛ موج سوم: وزارت خزانه‌داري آمريکا باز هم 6 شرکت ايراني را تحريم کرد
پس از آزمايش موفقيت‌آميز موشک ماهواره‌بر سيمرغ از سوي ايران، آمريکا اين اقدام را خلاف روح برجام قلمداد کرد. در همين راستا وزارت خزانه‌داري آمريکا 6 نهاد ايراني تابع گروه صنعتي شهيد همت شامل صنايع اميرالمؤمنين(ع)، شهيد کريمي، شهيد چراغي، شهيد کلهر، شهيد رستگار و شهيد وراميني را در فهرست تحريم‌هاي خود قرار داد. در بيانيه وزارت خزانه داري آمريکا آمده بود که وزارت خارجه آمريکا مدعي است اقدام ايران در پرتاب آزمايشي موشک ماهواره‌بر سيمرغ خلاف روح توافق هسته‌اي (برجام) است. هدر نائورت، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا ادعا کرد اين اقدام ايران تحريک‌کننده و ناقض قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل است. بعد از اين تحريم ها باز هم رايزني ها با اروپا ادامه يافت اما آمريکا از مواضع خود کوتاه نيامد.
هشتم آبان؛ کاتسا قانوني با نام مستعار مادر تحريم‌ها
بر اساس قانون کاتسا، دارايي‌هاي افراد و شرکت‌ها در آمريکا بلوکه شده، شرکت‌ها و افراد آمريکايي امکان معامله با آن‌ها را نداشته و اين افراد امکان ورود به آمريکا را نخواهند داشت. افراد حقيقي: علي‌اکبر احمديان، عبدالله عراقي  پرويز فتاح، احمد فروزنده، محمد حجازي  محمد علي جعفري، محمدرضا نقدي، رستم قاسمي، مرتضي رضايي، يحيي رحيم صفوي  حسين سليمي و حسين طائب افراد حقوقي: دانشگاه علوم پزشکي بقية‌الله (عج)، نيروي مقاومت بسيج، بنياد تعاون سپاه، شرکت فناوري آب‌هاي عميق، موسسه مهندسي فاطر، قرارگاه سازندگي قائم، قرب کربلا، قرب نوح، شرکت حرا، دانشگاه امام حسين (ع)، موسسه مهندسين مشاور ايمن سازان، شرکت صنعتي دريايي ايران (صدرا)، سازمان جهاد خودکفايي نيروي هوافضاي سپاه، نيروي هوافضاي سپاه، فرماندهي موشکي الغدير سپاه، سازمان جهاد خودکفايي سپاه، قرارگاه سازندگي نوح، موسسه مکين، بانک مهر، شرکت سرمايه گذاري مهر اقتصادي ايرانيان  موسسه عمران ساحل، شرکت اورينتال اويل کيش، موسسه راه ساحل، موسسه رهاب، موسسه مهندسين مشاور ساحل، شرکت مهندسي نفت و گاز سپانير، شرکت مهندسي سپاسد، شرکت تهران گسترش، شرکت تايدواتر خاورميانه. اين قانون از اين جهت تبعات زيادي براي ايران خواهد داشت که تمامي کساني که با اين اسامي و يا شخصيت هاي حقوقي ارتباط مي گيرند مورد تحريم قرار مي گيرند؛ بر اساس اين قانون حي بانک هاي داخلي هم نمي توانند با اين اشخاص و نهادها مراودات مالي داشته باشند.
22دي ماه 96 براي ششمين بار؛ تعليق تحريم در کنار وضع تحريم
وزارت خزانه‌داري آمريکا بر اساس اطلاعيه‌اي که در پايگاه اينترنتي خود قرار داده  فهرست جديدي از افراد و نهادهاي ايراني و مرتبط با ايران را به ليست تحريم هاي دفتر کنترل امور دارايي‌هاي خارجي اين وزارت‌خانه اضافه کرد. بر اين اساس، 14فرد و نهاد ايراني به دليل آنچه واشنگتن نقض حقوق بشر مي‌خواند و سانسور در ايران هدف اين تحريم‌ها قرار گرفته‌اند. صادق آملي لاريجاني  رييس قوه قضاييه ايران، مرتضي رضوي ، رييس شرکت ارتباطات موج سبز و فناموج( گروه صنعت دفاعي دريايي ايران و سپاه)، غلامرضا ضيايي، مدير زندان رجايي‌شهر  يوهوآ شي‌ و ژو يوئه ‌چان از چين، به علاوه شرکت سراميک بوچو آنگ مستقر در شانگهاي  شرکت‌ ارتباطاتي گرين ويو مستقر در کوالامپور  صنايع هواپيمايي ايران، شرکت تجديد و پشتيباني هليکوپتر ايران، سازمان دفاع سايبري و نرم افزاري نيروهاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي  مرکز ملي فضاي سايبري، شرکت پردازان سيستم  نماد آرمان، زندان رجايي‌شهر و شوراي عالي فضاي مجازي اين بار در ليست تحريم ها قرار گرفته اند. شواهد و آمار نشان مي دهد آمريکا بعد از ترامپ تنها در طي 8 ماه و در 6 مرحله بيش از 85 فرد و يا نهاد ايراني را تحريم کرده است. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا، اين در حالي است که شرط اصلي مقام معظم رهبري که با عنوان شروط يازده گانه به مقامات دولتي در خصوص پذيرش برجام ابلاغ شد، لغو هرگونه تحريم و عدم وضع تحريم جديدي عليه ايران بود؛ اين موضوع بارها از سوي روحاني و ظريف به عنوان يکي از دستاوردهاي برجام ذکر شده بود.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

بيش از 85 فرد يا نهاد ايراني ظرف 8 ماه تحريم شده اند

بيش از 85 فرد يا نهاد ايراني ظرف 8 ماه تحريم شده اند
خروج

سرويس سياسي: شواهد و آمار نشان مي دهد آمريکا بعد از ترامپ تنها در طي 8 ماه و در 6 مرحله بيش از 85 فرد و يا نهاد ايراني را تحريم کرده است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها