عصر آذربایجان

گزارش خبر

گرم‌ شدن دوباره تنور انتخابات در زنجان

گرم‌ شدن دوباره تنور انتخابات در زنجان

1403/02/02

گروه سياسي: با نزديک شدن به 21 ارديبهشت‌ ماه زمان برگزاري انتخابات دور دوم‌ مجلس شوراي اسلامي، تنور انتخابات در برخي استان‌ها از جمله زنجان گرم‌ مي‌شود. انتخابات مجلس شوراي اسلامي 11 اسفند ماه 1402 در کشور با حضور باشکوه مردم برگزار شد و با برگزاري اين انتخابات در برخي حوزه‌ها، نماينده‌ها مشخص شدند و در برخي حوزه‌هاي انتخاباتي نيز انتخابات به دور دوم کشيده شد. از استان زنجان مردم حوزه‌هاي انتخابيه زنجان و طارم و خدابنده براي انتخاب نماينده حوزه خود پاي صندوق‌هاي رأي خواهند رفت.

گروه سياسي:  با نزديک شدن به 21 ارديبهشت‌ ماه زمان برگزاري انتخابات دور دوم‌ مجلس شوراي اسلامي، تنور انتخابات در برخي استان‌ها از جمله زنجان گرم‌ مي‌شود. انتخابات مجلس شوراي اسلامي 11 اسفند ماه 1402 در کشور با حضور باشکوه مردم برگزار شد و با برگزاري اين انتخابات در برخي حوزه‌ها، نماينده‌ها مشخص شدند و در برخي حوزه‌هاي انتخاباتي نيز انتخابات به دور دوم کشيده شد. از استان زنجان مردم حوزه‌هاي انتخابيه زنجان و طارم و خدابنده براي انتخاب نماينده حوزه خود پاي صندوق‌هاي رأي خواهند رفت.
با نزديک شدن به 21 ارديبهشت ماه از اکنون شاهد گرم‌ شدن تنور انتخاب‌ها هستيم به‌طوري که طرفداران نامزدها دوباره گفت‌وگو و بحث‌هاي انتخاباتي را آغاز کرده‌اند و برخي کانديداها نيز حضور پررنگي بين مردم دارند.
چه کساني از زنجان به مجلس شوراي اسلامي راه يافتند؟
در انتخابات 11 اسفند ماه در حوزه انتخابيه ابهر، خرم‌دره و سلطانيه منصور عليمرداني با 23 هزار و 864 راي و کسب 31 درصد آرا به‌عنوان منتخب مردم شناخته شد. سيدجمال طاهري نيز با 20 هزار و 457 رأي در رده دوم قرار گرفت. همچنين در حوزه ماه‌نشان و ايجرود نيز تکليف آرا مشخص شد و سيدجمال موسوي با 20 هزار و 821 رأي و کسب 52.32 درصد مجموع آرا به‌عنوان منتخب مردم منطقه شناخته شد و نفر دوم امير نظري با 11 هزار 944 رأي و 30 درصد آرا نفر دوم شد.
همچنين در حوزه انتخابيه خدابنده هيچ‌کدام از کانديداها واجد رأي براي راه‌يابي به مجلس نشدند که به همين دليل دو نفر از کانديداها که بالاترين رأي را کسب کردند و وارد مرحله دوم شدند که سعيد رفيعي 16 هزار  949 رأي و کسب 18.26 درصد آرا و احمد بيگدلي با 14 هزار و 455 رأي و 15.58 درصد آرا به مرحله دوم راه يافتند.
در حوزه انتخابيه زنجان و طارم نيز مصطفي طاهري با کسب 27.25 درصد آرا به‌عنوان منتخب به مجلس راه يافت و نبي‌الله محمدي با 26 هزار و 78 رأي و محمد اسماعيلي با 18 هزار و 380 رأي به مرحله دوم راه يافتند.
21 ارديبهشت ماه موعد برگزاري انتخابات
بنا بر اعلام ستاد انتخابات کشور مرحله دوم انتخابات دوازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در 21 حوزه با رقابت براي 44 کرسي از 290 کرسي مجلس شوراي اسلامي روز جمعه 21 ارديبهشت ماه در سراسر کشور برگزار خواهد شد.ملاک رأي آوردن در مرحله دوم انتخابات ميان‌دوره‌اي، کسب اکثريت نسبي به هر ميزان است، يعني در مرحله دوم نفرات برتر با کسب هر تعداد رأي مي‌توانند راهي بهارستان شوند.
چرا انتخابات به دور دوم کشيده شد؟
به موجب ماده 10 قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي، اگر در مرحله اول براي يک يا چند نفر از داوطلبان حداقل يک‌پنجم آرا به دست نيايد، انتخابات دو مرحله‌اي خواهد شد، يعني از بين نامزدهايي که حداقل يک‌پنجم آرا را در مرحله اول به‌دست نياورده‌اند، فقط به تعداد دو برابر نمايندگان مورد نياز از بين کساني که بيشترين آرا را در مرحله اول داشته‌اند، در انتخابات مرحله دوم شرکت مي‌کنند و در صورتي که تعداد نامزدهاي باقي‌مانده کمتر از دو برابر باشد، تمام آن‌ها در مرحله دوم انتخابات شرکت خواهند کرد.
چه افرادي مي‌توانند در مرحله دوم رأي دهند؟
کساني که در مرحله اول انتخابات رأي نداده باشند، در مرحله دوم مي‌توانند رأي دهند و کساني که در مرحله اول رأي داده‌اند فقط در همان حوزه انتخابيه مي‌توانند رأي دهند.
به موجب تبصره 4 ماده 10 اصلاحي قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي «همه رأي‌دهندگان مرحله دوم منحصراً در حوزه انتخابيه‌اي که در مرحله اول انتخابات رأي داده‌اند شرکت خواهند کرد و کساني که در مرحله اول در هيچ‌يک از حوزه‌هاي انتخابيه رأي نداده باشند در مرحله دوم انتخابات مي‌توانند شرکت کنند.«
براساس تبصره 5 همين ماده »در انتخابات ميان‌دوره‌اي حوزه‌هاي انتخابيه هر دوره مجلس نيز کساني حق رأي دارند که در انتخابات قبلي آن دوره در همان حوزه رأي داده باشند و يا در هيچ‌يک از حوزه‌هاي انتخابيه شرکت نکرده و رأي نداده باشند.«
از انتخابات دور دوم مجلس شوراي اسلامي در زنجان‌ چه خبر؟
در رابطه با آخرين اقدامات انجام‌شده براي برگزاري انتخابات دور دوم مجلس شوراي اسلامي در زنجان، رئيس ستاد انتخابات استان زنجان گفت: اين مرحله از انتخابات در دو حوزه انتخابيه زنجان - طارم و خدابنده براي راهيابي دو نماينده ديگر از استان به مجلس دوازدهم برگزار خواهد شد.
ابوالفضل رفيعي با بيان اينکه همه شرايط در اين دو حوزه براي فرآيند رأي‌گيري مهياست، اظهار کرد: انتخابات در اين دو حوزه مانند دور قبل نيمه‌الکترونيکي خواهد بود و تغييري در تعداد و محل شعب نخواهيم داشت.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايسنا، او افزود: هيأت استاني بررسي تبليغات نيز فعاليت خود را در راستاي رصد فعاليت‌هاي انتخاباتي و همچنين برنامه‌ريزي لازم براي برخورداري نامزدها از فرصت برابر استفاده از امکانات تبليغي به‌ويژه تهيه و پخش فيلم‌هاي تبليغاتي و برنامه‌هاي مناظره نامزدها از شبکه استاني اشراق آغاز کرده است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها