عصر آذربایجان

گزارش خبر

داروهاي نهفته در دل طبيعت کوه سبلان شفابخش و روح افزا

داروهاي نهفته در دل طبيعت کوه سبلان شفابخش و روح افزا

1403/02/02

گروه گزارش: گياهان دارويي در دل طبيعت کوه سر به فلک کشيده سبلان عطر و استشمام خاصي به طبيعت مشگين شهر داده است که هر کدام از اين گياهان شفابخش دردي و روح افزا براي انسان است.

گروه گزارش:  گياهان دارويي در دل طبيعت کوه سر به فلک کشيده سبلان عطر و استشمام خاصي به طبيعت مشگين شهر داده است که هر کدام از اين گياهان شفابخش دردي و روح افزا براي انسان است.
 گياهان دارويي در دل طبيعت در دامنه کوه سبلان عطر و استشمام خاصي به طبيعت مشگين شهر داده است اين گياهان دارويي امروزه کاربرد وسيعي در صنعت داروسازي و نيز طب سنتي يافته و مي‌تواند نقش مهمي در حرکت رو به رشد اقتصادهاي کوچک از جمله اقتصاد استان اردبيل داشته باشد مشروط بر اينکه اين فرصت‌ها شناخته شده و با روش علمي و صنعتي از آن بهره برداري شود.
هم اکنون 500 گونه گياه دارويي در استان اردبيل وجود دارد که اکثر آنها به صورت خودرو در مراتع و مزارع توليد شده و از اين تعداد 22 گونه به صورت زراعي کشت مي‌شود با اين همه اردبيل از جمله استان‌هاي مستعد کشور براي پرورش انواع گياهان دارويي محسوب مي‌شود.
گونه‌هاي کشت شده در استان شامل 90 جنس و 35 تيره شامل خانواده نعناعيان، چتريان و کاسنيان و بيشتر علفي، يک ساله، چند ساله و دائمي مي‌باشد.وجود مراتع مملو از گياهان دارويي از جمله بابونه، گل گاوزبان، گل سرخ، کبر، کاکوتي، قارچ تروفيل، نسترن کوهي، پونه کوهي، شيرين بيان، اسپند، تاج ريزي و دهها نوع گياه ديگر اردبيل را به بهشت گياهان دارويي مشهور کرده است.
گل گاو زبان
گل گاوزبان گياهي علفي و يک ساله است که ارتفاع ساقه آن تا 60 سانتيمتر مي‌رسد ساقه آن شياردار و خاردار و برگ‌هاي آن ساده و مخملي، و پوشيده از تارهاي خشن است که هنگام چيدن گياه، گزيدگي ملايمي در دست‌ها احساس مي‌شود اين گياه خودرو است که در دامنه کوه‌هاي البرز مي‌رويد و داراي گونه‌هاي زيادي است بخش مصرفي گياه برگ‌ها و گل‌هاي آن است.
طبيعت گل گاوزبان گرم و تر است و اين گياه سرشار از آنتي اکسيدان، فلاونوئيد، آن تو سيانين، اسيد گاما لينولئيک، کولين، ويتامين‌هاي  ب، ويتامين  سي، منيزيم، کلسيم، آهن و پتاسيم مي‌باشد براي بهره بردن از خواص درماني اين گياه گل‌ها و برگ‌هاي گل گاو زبان را خشک مي‌کنند و از آن براي تهيه چاي و دمنوش و عرق گل گاو زبان استفاده مي‌کنند.
پونه کوهي
پونه کوهي برگ‌هايي به شکل بيضي کوچک و گل‌هايي به رنگ سفيد و يا صورتي دارند خواص پونه کوهي براي درمان بيماري‌ها فراوان است از مهم‌ترين خواص پونه کوهي خاصيت ضد عفوني کنندگي اين گياه دارويي است اين گياه علفي با قامتي کوتاه و شاخه‌هاي فراوان داراي عطر و طعم تند است که براي پخت و پز و استفاده در طب سنتي بسيار مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
آويشن
گياه آويشن داراي ساختار بوته‌اي، ساقه مستقيم چوبي يا علفي و پرشاخه است که ارتفاع آن به 10 تا 30 سانتي‌متر و در برخي گونه‌ها تا 40 سانتي‌متر مي‌رسد برگ‌هاي اين گياه معطر، تا حدودي هميشه سبز، تقريباً بدون دم‌برگ يا داراي دم‌برگ بسيار کوتاه است برگ‌هاي آويشن بيضي شکل و بسيار کوچک است طعم برگ‌ها تند و تيز است گل‌هاي اين گياه معمولاً به رنگ‌هاي ارغواني کم‌رنگ يا سفيد و به شکل لوله‌اي، دو لبه، صمغي و بسيار کوچک هستند گياه آويشن يکي از مهم‌ترين و شناخته شده‌ترين گياهان دارويي در ايران است که خواص ضد ميکروبي، ضد باکتريايي و ضد نفخ دارد.
بابونه
گل بابونه يکي از گل‌هاي بسيار زيبا است که فضاي کوهستان را براي افراد جذاب و دلنشين مي‌کند اين گل سفيد رنگ در فصل خرداد و مرداد در بسياري از کوهستان‌ها وجود دارد و معمولاً در زمين‌هاي زراعي و شني اين گياه وجود دارد.
خواص دارويي اين گياه شامل از بين بردن سو هاضمه، يبوست، درمان بيماري‌هاي معده، ضد تشنج، مناسب براي درمان تب و رفع بيماري‌هاي چشم مي‌باشد.
بومادران
بومادران يکي از گياهان دارويي و التيام بخش موجود در استان اردبيل است اين گياه از فوايد و مزاياي بسيار زيادي برخوردار مي‌باشد که اين مزايا شامل مواردي همچون التيام اضطراب، کاهش فشار خون، از بين بردن اضطراب، مرتب شدن قاعدگي و بهبود جزئي آسم مي‌باشد.
پنيرک
پنيرک گياه دارويي استان اردبيل خودرو و علفي با ارتفاع 40 سانتي متر است و برگهاي آن به حالت دايره‌اي و دندانه دار هستند اين گياه داراي گل‌هاي کوچک به رنگ بنفش است و قسمت مورد استفاده آن گل‌هاي خشک شده مي‌باشد.
گياه دارويي پنيرک براي درمان گرفتگي صدا، التهاب‌هاي تنفسي، رفع جوش‌هاي پوستي، بيماري‌هاي کليوي، عفونت‌هاي مثانه و سوزش مجاري ادرار، اسهال خوني، سرفه‌هاي شديد، درمان برونشيت و استفراغ، درد گلو، بواسير، دل پيچه، سردردهاي يک طرفه شديد، ورم لوزه‌ها و آنژين مفيد است.
ختمي
گياهي چند ساله، علفي و خودرو است که ارتفاع آن به دو متر مي‌رسد. برگ‌هاي آن به حالت دايره‌اي و دندانه دار هستند. گل‌هاي آن به رنگ صورتي، قرمز و سفيد است که براي روکش داروها استفاده مي‌شود. گل، ميوه و ريشه آن مصرف دارويي دارد. گل ختمي گلي کاملاً خوراکي است.
گياه ختمي که از گياهان دارويي استان اردبيل است داراي خواص درماني بي شماري است که از آن جمله مي‌توان به درمان زخم معده، يبوست، اسهال، درد و تورم غشاهاي مخاطي، بهبود گردش خون، درمان اختلالات تنفسي، درمان مشکلات گوارشي، شير افزا، از بين بردن سنگ‌هاي کليه و تب بر اشاره کرد.
بيدمشک
درخت يا درخچه اي زينتي است و داراي سنبله‌هاي پر مانند و اسانسي معطر مي‌باشد گل‌هاي گياه دارويي بيد مشک قبل از برگ‌هاي آن ظاهر مي‌شوند اسانس بيد مشک از ميوه که همان سنبله‌ها هستند گرفته مي‌شود که به آن عرق بيد مشک مي‌گويند.طبيعت گياه دارويي بيد مشک سرد و تر است اين گياه دارويي به عنوان تقويت کننده قلب، درمان کم خوني، تقويت کننده اعصاب، تقويت کننده دستگاه گوارش، تقويت کننده قواي جنسي و ملين به کار مي‌رود داراي خواص ضد درد و ضد تب مي‌باشد براي درمان اسهال، بيماري‌هاي روماتيسمي، بيماري‌هاي عصبي، افسردگي، دردهاي عضلاني، دفع انگل‌ها و کرم‌هاي معده و روده، آرتروز، عفونت‌هاي سرماخوردگي و سردرد به کار مي‌رود.
کاسني
کاسني گياهي دارويي با گل‌هاي آبي يا ارغواني است که داراي عمري چند ساله است. ارتفاع اين گياه به يک متر مي‌رسد. تمامي بخش‌هاي کاسني اعم از ريشه و برگ مصرف دارويي دارند.
يکي از گياهان دارويي پرخاصيت استان اردبيل است. برگ تازه کاسني سرشار از ويتامين ث است. عرق گياه دارويي کاسني قلب، کبد و کليه را فعال مي‌کند. مصرف اين گياه دارويي سبب کاهش کلسترول خون مي‌شود. کاسني به عنوان بهترين تصفيه کننده خون شناخته مي‌شود. براي از بين بردن تب، دفع سموم کبد، درمان التهابات معده، پاک کردن مجاري ادراري، درمان گلو درد، تورم مفصلي، پاک کردن دستگاه گوارشي و درمان يبوست و در کنترل و کاهش وزن مؤثر بوده و داراي خواص ضد نفخ و کاهنده قند خون افراد ديابتي است. همچنين داراي خاصيت ادرار آور است، براي تقويت معده مفيد و در درمان بيماري يرقان کاربرد دارد و مشکلات صفراوي را نيز بر طرف مي‌کند.
بارهنگ
بارهنگ گياهي چند ساله با ارتفاع حدود 10 تا 70 سانتي متر داراي برگ‌هاي پهن وتخم مرغي شکل است. گل‌هاي اين گياه سبز مايل به قهوه‌اي است. دانه‌هاي اين گياه تيره رنگ کوچک و تخم مرغي شکل است.
يکي از گياهان دارويي استان اردبيل است که داراي خواص فراواني است. برگ‌هاي تازه ي بارهنگ، خواص ضد باکتريايي قوي دارند. از مهم‌ترين خواص اين گياه دارويي مي‌توان به خاصيت ضد التهاب، ضد باکتري، تسکين التهاب مجاري تنفسي، کاهش دهنده چربي خون، مسهل، ملين، ادرار آور، درمان کننده زخم‌ها، درمان ديسمنوره، کنترل کننده قند خون و درمان زخم معده اشاره کرد.
يه گزارش  عصر آذربايجان به نقل از مهر، وجود گياهان دارويي خواص و فوايد فراواني براي داشتن يک زندگي سالم است با وجود اين خواص دارويي بسياري از گياهان توسط دانشمندان مشخص شده اما ساکنان محلي به طور خود جوش از زمانهاي قديم با تکيه بر تجربه‌اي که کسب کرده‌اند از اين گياهان جهت مداواي بسياري از بيماري‌ها استفاده مي‌کردند بطوريکه به گفته خود اهالي منطقه، اسانس و بوي اين گياهان باعث ترغيب و جذب آنها به سمت گياهان دارويي شده است و بعدها دانشمندان پي به اين گياهان برده و ترکيبات آنها را تعيين کرده‌اند وابستگي شديد انسان به گياهان بويژه از جنبه‌هاي غذايي و دارويي او را وادار کرده است تا در هر مرحله از تمدن خود به اشکال مختلف نسبت به شناسايي و جمع آوري گياهان اقدام کند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها