عصر آذربایجان

گزارش خبر

فرصتي که با بي‌برنامه‌گي سوخت

فرصتي که با بي‌برنامه‌گي سوخت

1397/01/21

گروه اجتماعي: استان اردبيل با برخورداري از مرز مشترک با جمهوري آذربايجان زماني قطب گردشگري سلامت در منطقه شمالغرب و حتي کشور بود، اما طي سال‌هاي اخير شاهد کاهش آمارهاي اين حوزه است.

با وجود اينکه در سال‌هاي اخير استفاده از امکانات پزشکي و درماني از اهداف اصلي سفر اتباع آذري به اردبيل بوده اما به دلايل مختلف از جمله ضعف برنامه ريزي ها، عدم نطارت مناسب و غفلت مسئولان متولي از تغيير و تحولات و رقابت استان هاي همسايه، اين استان با کاهش گردشگران سلامت مواجه شد.
بطوريکه به تعبير برخي کارشناسان و منتقدان اين حوزه، اردبيل در سال هاي اخير بهره کافي و وافي از گردشگران سلامت نداشته و بخش عمده_اي از مسافران آذري بعد از ورود به اردبيل به استان هاي ديگر سفر کرده اند.
اين افراد مهمترين دليل اين ناکامي و بي‌توجهي به ظرفيت ممتاز گردشگري سلامت استان اردبيل را نداشتن تدبير مناسب و عدم برنامه ريزي اصولي و زيرساختي از سوي نهادهاي مرتبط عنوان مي کنند.
کاهش آمار در حوزه بيماران به عنوان گردشگران سلامت نکته‌اي است که رييس دانشگاه علوم پزشکي استان اردبيل نيز به آن اذعان دارد.
قدرت اخوان اکبري در اين خصوص تصريح کرد: متأسفانه در سال 96 به نسبت سال 95، با کاهش گردشگران سلامت مواجه بوديم.
وي البته دلايلي نيز براي اين کاهش ورود بيماران و ريزش گردشگران سلامت اردبيل از جمله تغييرات نرخ ارز و ارزش مانات و همچنين توسعه امکانات درماني در آذربايجان يادآور شد که البته با توجه به شرايط ارزي و تداوم حضور بيماران در استانهاي ديگر اين دلايل از سوي کارشناسان و منتقدان جدي تلقي نمي شود.
*دپارتمان پذيرش بيمار ايجاد مي‌شود
رييس دانشگاه علوم پزشکي اردبيل با اشاره به اقدامات صورت گرفته در اين حوزه تاکيد دارد که سال گذشته سه بيمارستان امام خميني (ره)، تأمين اجتماعي سبلان و بيمارستان خصوصي قائم موفق به اخذ گواهينامه بين‌المللي شدند و امکانات پذيرش گردشگر سلامت در اين سه بيمارستان به صورت ويژه فراهم شده است.
وي متذکر شد: زماني هزينه‌هاي درماني براي اتباع آذري در اردبيل به مراتب بسيار ارزان‌تر تمام مي‌شد اما با تغييرات نرخ ارز حتي سفر به ايران و استفاده از خدمات درماني صرفه اقتصادي نداشت.
اخوان اکبري برنامه سال جاري علوم پزشکي استان براي ساماندهي گردشگران سلامت را راه‌اندازي دپارتمان بين‌المللي پذيرش مسافر در پايانه مرزي بيله سوار عنوان و اضافه کرد: بعد از معاينه اوليه به صورت رايگان، بيمار به مراکز درماني تخصصي هدايت مي‌شود. وي افزود: در مجموع وضعيت کلان سياست‌هاي خدمات درماني آذربايجان نيز در ميزان ورود گردشگر سلامت به اردبيل تعيين کننده است.
*راهکارهاي احيا گردشگري سلامت
البته در بيان دلايل کاهش آمار اين حوزه نبايد يک نکته مهم فراموش شود، بايد تاکيد کرد که عدم نظارت کافي بر عملکرد مراکز و مطب هاي خصوصي و اخذ هزينه هاي چند برابر از سوي برخي پزشکان يکي از دلايلي بود که موجب رنجش بيماران آذري و تمايل براي حضور در استان‌هاي همجوار شد. اين مهم نکته اي است که اکثر بيماران آذري به آن اذعان داشتند.
در عين حال توسعه مراکز درماني و جراحي تخصصي و مدرن، افزايش تخت هاي بيمارستاني، ايجاد مراکز اقامتي مناسب و ممتاز و.... از ديگر راهکارهاي تاکيد شده براي احيا گردشگري سلامت در اين استان عنوان شده و بايد مد نظر قرار گيرد.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از مهر، بي شک رونق گردشگري سلامت با توجه به مرز گسترده و نزديکي اردبيل و شهرهاي شمالي استان به جمهوري آذربايجان و وجود تقاضا و حضور بيماران آذري و نيز فراهم بودن شرايط لازم مي تواند به فرصت ممتاز در توسعه و رشد اقتصادي منطقه تبديل شود اما تحقق آن نيازمند توجه بيش از پيش، برنامه ريزي و مديريت علمي و عملي و.... از سوي دستگاه هاي متولي بويژه دانشگاه علوم پزشکي و ميراث فرهنگي است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

فرصتي که با بي‌برنامه‌گي سوخت

فرصتي که با بي‌برنامه‌گي سوخت
خروج

گروه اجتماعي: استان اردبيل با برخورداري از مرز مشترک با جمهوري آذربايجان زماني قطب گردشگري سلامت در منطقه شمالغرب و حتي کشور بود، اما طي سال‌هاي اخير شاهد کاهش آمارهاي اين حوزه است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها