عصر آذربایجان

گزارش خبر

سر بي سامان بازار زنجان

سر بي سامان بازار زنجان

1397/03/06

گروه سيري در استان ها: در شرايطي مسئولان استاني بازار تاريخي زنجان را براي ثبت در فهرست ميراث جهاني آماده مي کنند که هنوز بحث بر سر ساماندهي خدمات زير ساختي در اين بناي قاجاري ادامه دارد و به نتيجه نرسيده است.

از سال 94 موضوع ثبت بازار زنجان به عنوان طولاني ترين بازار سرپوشيده ايران با بيش از يک کيلومتر طول، 56 ورودي، 940 مغازه و پنج هکتار مساحت اقتصادي در فهرست ميراث جهاني يونسکو مطرح شد و از آن پس مسئولان استان در پي جمع آوري مستندات لازم براي چنين اقدامي بر آمدند. اين موضوع در حالي است که از سال 90 مباحث مختلف پيرامون خدمات مورد نياز و زير ساختي بازار و بازاريان مطرح شده اما طي نزديک 7 سال گذشته پاسخ مناسبي هم به چنين مطالبه اي داده نشده است. نبايد اين را هم فراموش کرد که نقش و کارکرد بازار زنجان براي اهالي اين شهر، فقط وجود يک مرکز تجاري با قدمت تاريخي نيست و بارها ثابت شده است که نقش اجتماعي، فرهنگي و سياسي اين بناي تاريخي به مراتب بيش از کارکرد اقتصادي آن است. سخن بازاريان اين است که به عنوان يک فضاي تجاري، بازار زنجان نيازمند حداقل زيرساخت ها از جمله گازرساني، برخورداري از شبکه آب، برق و مخابرات مناسب و مناسب سازي کف آن است. بازاريان بارها اين مطالبه را هم مطرح کرده اند که تکليف آنان با چنين فضاي تاريخي مشخص نيست و نمي دانند براي مرمت، توسعه، اصلاح و بازسازي مغازه ها و حجره هاي خود چه اقدام قانوني بايد انجام دهند.
بازاريان اين موضوع را هم مطرح کرده اند که به رغم آنکه با ورود خود آنان براي ساماندهي بنا مخالفت مي شود، اقدام قابل توجهي هم براي مرمت بازار انجام نمي گيرد، اين موضوع را با استناد به نشت آب از طاق ها و گنبدهاي بازار، نشست سقف برخي از مغازه ها و تخريب برخي نقاط پشت بام اين بنا همچون بازار ميوه فروشان مطرح مي کنند. با اين حال موضوع ساماندهي بازار زنجان از سال 97 با دستور و پيگيري استاندار زنجان به طور جدي تري مطرح شد، اسدالله درويش اميري اين موضوع را مطرح کرد که بازار زنجان يک بناي تاريخي است و بايد ارزش و قدمت تاريخي آن حفظ شود با اين حال بازاريان هم نيازمند دسترسي به خدمات هستند و بايد پاسخ مناسبي به چنين درخواستي داد. درويش اميري با همين نگاه هم دستور بازديد تيم کارشناسي زنجان از بازار کرمان که پيش از اين مرمت و مناسب سازي شده است، را داد و گزارش ارائه شده از اقدامات انجام شده در بازار قزوين را براي زنجان ناکافي برشمرد. معاون هماهنگي امور عمراني سابق استاندار زنجان هم راهکار مناسب خدمات رساني در بازار زنجان و ايجاد زير ساخت ها را راه اندازي کانال مشترکي خواند که بتوان تمام شبکه ها را از آن عبور داد. جواد رحمتي تاکيد داشت که براي جلوگيري از اختلال در فعاليت و عبور و مرور بازاريان بهتر است از کانال هاي بتني آماده پيش ساخته استفاده کرد تا مدت زمان نصب و راه اندازي خدمات به حداقل کاهش يابد. تمام اين سخنان در حالي بود که مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان اجراي هر نوع مرمت، اصلاح و خدمات رساني در بازار را نيازمند تامين اعتبار و مشارکت بازاريان و دستگاه هاي اجرايي مربوطه اعلام کرد. يحيي رحمتي ضمن تاکيد بر اينکه هيچ ممنوعيتي براي مرمت بازار توسط بهره بردار وجود ندارد، مساله موجود را مربوط به محدوديت لزوم رعايت ضوابط مرمت در بناهاي تاريخي برشمرد. رحمتي در حالي که تاکيد دارد تيمي از کارشناسان براي بازديد از بازار کرمان و نحوه ايجاد زيرساخت ها در اين مکان متعلق به عصر زنديه اعزام شده اند و گزارش خود را ارائه کرده اند، رئيس هيات امناي بازار مي گويد: در صورتي که اين بازديد انجام شده، چگونه ممکن است در تصاوير ثبت شده خبري از کارشناسان نباشد، مشابه همان گزارشي که از بازار قزوين ارائه شد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

بازار زنجان طولاني‌ترين بازار سرپوشيده ايران

بازار زنجان طولاني‌ترين بازار سرپوشيده ايران
خروج

مجموعه تاريخي بازار زنجان در قلب بافت قديمي كه روزگاري مشرف به دروازه قلتوق ،دروازه جنوبي شهر بودقرار دارد،اين بازار كه طويلترين بازار ايران مي باشد از سوي غرب و شرق گسترده شده بدين لحاظ بازار پائين و بازار بالا تقسيم و نامگذاري شده است

سر بي سامان بازار زنجان

سر بي سامان بازار زنجان
خروج

گروه سيري در استان ها: در شرايطي مسئولان استاني بازار تاريخي زنجان را براي ثبت در فهرست ميراث جهاني آماده مي کنند که هنوز بحث بر سر ساماندهي خدمات زير ساختي در اين بناي قاجاري ادامه دارد و به نتيجه نرسيده است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها