عصر آذربایجان

گزارش خبر

وقتي ساز زندگي ناکوک مي‌زند

وقتي ساز زندگي ناکوک مي‌زند

1394/11/04

گروه گزارش:ساز زندگي خيلي از خانواده_هاي ايراني در سالهاي اخير با رشد فزاينده طلاق بر اساس آمارهاي رسمي ناکوک مي زند، موضوعي که به سمت بحران فرهنگي پيش مي رود.

گروه گزارش:ساز زندگي خيلي از خانواده_هاي ايراني در سالهاي اخير با رشد فزاينده طلاق بر اساس آمارهاي رسمي ناکوک مي زند، موضوعي که به سمت بحران فرهنگي پيش مي رود. آهنگ رشد طلاق در آذربايجان غربي که در نوک و تيررس هجمه‌هاي فرهنگي قرار دارد چنان شتابان سير صعودي به خود گرفته که اگر به زودي چاره انديشي نشود مي‌تواند عواقب جبران ناپذير و آسيب‌هاي اجتماعي ديگري را به همراه داشته باشد.
اين استان به اندازه کافي با مشکلات متعدد از جمله توسعه نامتوازن، بيکاري و... دست و پنجه نرم مي‌کند رشد پديده شوم طلاق خود نيز آغازگر و تشديد کننده ساير آسيب‌هاي اجتماعي از جمله بي بند و باري، بزهکاري کودکان طلاق و... مي‌تواند باشد.
جاي تأسف ديگر اينکه در کنار رشد بي رويه طلاق شاهد کاهش ازدواج و نيز رشد ازدواج‌هاي موقت هستيم که خود زنگ خطر ديگري در توسعه اجتماعي اين استان و کشور به شمار مي‌رود زنگ خطري که مسئولان به راحتي از کنار آن رد مي‌شوند.
نکته قابل تأمل اينکه اگر گذشته طلاق به عنوان يک پديده زشت در ميان مردم ياد مي‌شد امروز قبح آن از بين رفته حتي در ميان برخي خانواده‌ها و زنان و مردان جوان، طلاق به نوعي مد تبديل شده است، که جاي بسي درنگ و تأمل جدي دارد.
کم بود درآمد، بالارفتن سطح توقعات، تجمل گرايي، تغيير سبک زندگي به زندگي‌هايي پر از تجمل، مشکلات معيشتي و نبود توازن بين نيازها و سطح توقعات با درآمد، مسائل و مشکلات اقتصادي در حالي به عنوان اصلي‌ترين عوامل طلاق نام برده مي‌شوند که همين عوامل مسبب بالا رفتن سن ازدواج و کاهش آن شده است.
آذربايجان غربي استاني است که با سه الي چهار کشور خارجي ترکيه، جمهوري آذربايجان، عراق و ارمنستان مرز مشترک دارد مرزهايي که اگر يک روي آن فرصتي است براي توسعه بي_توجهي به آن مي‌تواند روي ديگر آن را به تهديد بزرگي تبديل کند.
*امسال طلاق در آذربايجان غربي رشد 4.1 درصدي دارد
مديرکل ثبت احوال آذربايجان غربي با اشاره به آمار و ارقام ازدواج و طلاق در آذربايجان غربي گفت: در طول 9 ماه گذشته سالجاري چهار هزار و 780 مورد طلاق در اين استان به ثبت رسيده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4.1 درصد افزايش دارد.محمد جوان با بيان اينکه اين آمار نشان مي‌دهد در کمتر از يک و نيم ساعت يک مورد طلاق در استان واقع مي‌شود، افزود: طبق بررسي‌هاي صورت گرفته از سال 88 تا سال جاري با رشد جهشي در نسبت ازدواج به طلاق در آذربايجان غربي رو به رو بوده‌ايم به طوري که از يک طلاق به ازاي هر 8.7 ازدواج در سال 88 به يک طلاق به ازاي هر 5.2 ازدواج رسيده است.
وي با بيان اينکه اين در حالي است که در 9 ماه امسال 24 هزار و 610 مورد ازدواج در آذربايجان غربي ثبت شده و با رشد 1.1 درصدي همراه بوده است ادامه داد: در سال 89 تعداد طلاق‌هاي صورت گرفته 1.6 مورد به ازاي هر هزار نفر بود که اين رقم در سال جاري به 1.9 مورد به ازاي هر هزار نفر رسيده که اين رشد، قابل توجه است.
مديرکل ثبت احوال آذربايجان غربي اضافه کرد: اين در حالي است که ميزان ازدواج از 13.1 مورد به ازاي هر هزار نفر در سال 89 به 10 مورد به ازاي هر هزار نفر در سال جاري رسيده است.
وي افزود: آذربايجان غربي در حال حاضر رتبه هفدهم کشوري را در بين 31 استان کشور در خصوص ميزان طلاق به ازاي هر هزار نفر به خود اختصاص داده ولي با اين وجود، سرعت رشد طلاق در اين استان زياد است.
*امسال 896 زوج در آذربايجان غربي کمتر از يکسال زيريک سقف زندگي کرده‌اند
جوان گفت: از طلاق‌هاي ثبت شده در استان طي 9 ماه امسال، 896 نفر طول مدت زندگي مشترک کمتر از يکسال را تجربه کردند که اين ميزان 18.7 درصد طلاق‌هاي ثبت شده را به خود اختصاص مي‌دهد.
وي اضافه کرد: ميانگين سن طلاق‌هاي ثبت شده در استان براي مردان 34.36 سال و براي زنان 29.7 سال ثبت شده که اروميه بيشترين ميانگين سن طلاق را با 36.17 سال براي مردان و 31.4سال براي زنان به خود اختصاص داده است.مديرکل ثبت احوال آذربايجان غربي با بيان اينکه ميانگين سن ازدواج در استان طي ? ماه امسال براي مردان 27.59 سال و براي زنان 23.2 سال است، افزود: بيشترين سن ازدواج در استان براي مردان 28.15 و براي زنان 23.76 سال بوده که مربوط به شهر اروميه است.
جوان اظهارداشت: کم‌ترين سن ازدواج براي مردان در پيرانشهر با 25.47 سال و براي زنان در چالدران با 21.12 سال طي 9 ماه امسال به ثبت رسيده است.
وي گفت: ميانگين سن طلاق‌هاي ثبت شده در استان براي مردان 34.36 سال و براي زنان 7.29 سال ثبت شده که اروميه بيشترين ميانگين سن طلاق را با 36.17 سال براي مردان و 31.4 سال براي زنان به خود اختصاص داده است.
*آمارهاي ضد و نقيض از وضعيت ازدواج و طلاق در آذربايجان غربي
اين آمار و ارقام‌ها در حالي از افزايش طلاق در استان خبر مي‌دهد که اميرجوان کيا مديرکل ثبت و اسناد و املاک آذربايجان غربي در گفتگو با يکي از سايت‌هاي خبري طي هفته گذشته از روند کاهشي طلاق در استان خبر داده و عنوان کرده است، در 9 ماهه سال 94 ميزان طلاق در بين زوج‌ها با کاهش شش درصدي مواجه شده است که اميدواريم اين رقم با ايجاد دفاتر مشاوره باز هم روند کاهشي در پيش گيرد.
وي در عين حال اعلام کرده است، آذربايجان غربي از معدود استان‌هايي در کشور است که طلاق در آن روند نزولي داشته و اين اتفاق اميدبخش و مثبت است. همچنين از ابتداي امسال تا پايان آذرماه ميزان ازدواج در بين جوانان تقريباً پنج درصد کاهش داشته است که اميدواريم با تسهيل شرايط و ادامه اميد در جامعه شاهد افزايش و ايجاد زندگي‌هاي جديد در بين جوانان باشيم.
اما در عين حال معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار آذربايجان غربي نيز وضعيت رشد طلاق در استان را نگران کننده دانست و گفت: به نظر مي‌رسد که شيب طلاق در آذربايجان غربي از سطح کشور نيز بيشتر باشد که مسئولان مربوطه بايد در اين خصوص و عوامل آن مطالعات لازم را انجام دهند.
عليرضا رادفر با بيان اينکه طبق آمار در سال 88 از هر 9 ازدواج يک مورد به طلاق منجر مي‌شد که اين رقم در سال جاري به نزديک يک طلاق به ازاي هر شش مورد رسيده است، اظهارداشت: اين امر بسيار نگران کننده به نظر مي‌رسد.
وي با بيان اينکه متاسفانه تاکنون سند پيشگيري از طلاق در اين استان تدوين نشده که نهادهاي مرتبط بايد در اين خصوص وارد کار شوند و آن را تدوين کنند، افزود: موضوع مهمي که در حوزه طلاق بايد مورد بررسي دقيق قرار گرفته و به آن توجه شود، برگزاري جشن طلاق در برخي خانواده‌هاست و اين امر با فرهنگ جامعه ما سازگار نيست.
*برگزاري دوره‌هاي آموزش مهارت زندگي ضروري است
مديرکل اموربانوان و خانواده استانداري آذربايجان غربي نيز با ابراز نگراني از رشد طلاق در استان عنوان کرد: افزايش طلاق در آذربايجان غربي يکي از معضلات آسيب‌هاي اجتماعي استان در حوزه زنان است.
شهلا تاجفر با بيان اينکه در اين خصوص برنامه‌هاي ويژه‌اي در دست تدوين است تصريح کرد: امسال به منظور کاهش آمار طلاق در استان دوره آموزش مهارت زندگي براي بانوان آذربايجان غربي برگزار مي‌شود.
تاجفر برگزاري چنين همايش‌هايي را لازمه کاهش طلاق در استان عنوان کرد و افزود: بايد دختران بتوانند مهارت زندگي خوب را کسب کرده و در ازدواج موفق باشند و در کنار آن‌ها پسران نيز چنين مهارت‌هايي را کسب کنند.
مديرکل امور بانوان و خانواده استانداري آذربايجان غربي با بيان اينکه بايد کارگاه‌هاي آموزشي قبل و بعد از ازدواج برگزار شود خاطرنشان کرد: علاوه بر اين کارگاه‌هاي آموزشي نيز در اين خصوص برگزار و طي آن بانوان جوان مهارت زندگي مشترک را فرا مي‌گيرند.
طلاق از جمله آسيب هاي اجتماعي است که تحت تاثير عوامل متعدد صورت مي گيرد ضعف فرهنگ، بي توجهي خانواده و بزرگترها، مسئولان کشور و... همه و همه به نوعي در بروز و رشد اين پديده دخيل هستند و مقابله با آن نيز مشارکت همگاني مي طلبد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

زنگ خطر طلاق بايد سال ها پيش در آذربايجان غربي به صدا در مي آمد

زنگ خطر طلاق بايد سال ها پيش در آذربايجان غربي به صدا در مي آمد
خروج

گروه خبر:معاون سياسي و امنيتي استاندار آذربايجان غربي گفت: زنگ خطر طلاق بايد سال ها پيش در آذربايجان غربي به صدا در مي آمد ولي اکنون نيز دير و موجب نگراني شده است.

وقتي ساز زندگي ناکوک مي‌زند

وقتي ساز زندگي ناکوک مي‌زند
خروج

گروه گزارش:ساز زندگي خيلي از خانواده_هاي ايراني در سالهاي اخير با رشد فزاينده طلاق بر اساس آمارهاي رسمي ناکوک مي زند، موضوعي که به سمت بحران فرهنگي پيش مي رود.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها