عصر آذربایجان

گزارش خبر

آيا تمييز دارا و ندار براي دولت سخت است

1398/07/14

سرويس سياسي: با گذشت بيش از چهار سال از نخستين تکليف قانوني مجلس، شهريور امسال با توجه به تاکيد مجدد مجلس بر الزام دولت بر حذف سه دهک بالاي جامعه و ارتقاي پايگاه‌هاي اطلاعاتي دولت، يارانه 180 هزار خانوار قطع شد.

 از ابتداي دهه 90  همه جريان هاي سياسي در کشور به حذف يارانه ثروتمندان و ورود به فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها تاکيد کردند. 
از همان ابتدا بزرگترين مشکل دولت شناسايي دهک‌هاي برخوردار و غيربرخوردار بوده است. بر همين اساس، از 1394  که حذف يارانه‌ها توسط مجلس به دولت تکليف شد، قطع يارانه دهک‌هاي مختلف مورد ترديد کارشناسان مختلف نيز بوده است. 
با اين حال و با گذشت بيش از چهار سال از نخستين تکليف قانوني مجلس، شهريور امسال با توجه به تاکيد مجدد مجلس بر الزام دولت بر حذف سه دهک بالاي جامعه و ارتقاي پايگاه‌هاي اطلاعاتي دولت، يارانه 180 هزار خانوار قطع شد.
مصوبه اخير مجلس نيز بر حذف يارانه نقدي خانواده هاي پردرآمد تاکيد دارد که از شهريور امسال که تعداد آن 200 هزار خانواده اعلام شده کليد خورده است.
افراد پردرآمد هم حق دريافت يارانه 45 هزار توماني را دارند؟
امحمد حسن‌نژاد نماينده مردم مرند و جلفا و عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه ساليانه حدود  900 هزار ميليارد تومان يارانه پنهان در کشور پرداخت مي‌شود، مي گويد: يعني براي هر ايراني حدود 10 ميليون تومان يارانه پنهان وجود دارد که بايد اين رقم حذف شود.  
وي با يادآوري اينکه در قانون هدفمندسازي يارانه‌ها بحث بر اين بود که يارانه‌هاي پنهان حذف شود، ادامه مي دهد: در حال حاضر به تمامي افراد جامعه 45 هزار تومان يارانه پرداخت مي‌شود اين در حالي است زماني که قيمت‌هاي حامل‌هاي انرژي از جمله آب، برق، بنزين و غيره افزايش مي‌يابد افراد فقير چيزي عايدشان نمي‌شود و افراد ثروتمند چندين برابر 45 هزار تومان سوبسيد دريافت مي‌کنند.
نماينده مردم مرند و جلفا در مجلس با تاکيد بر اينکه تخصيص يارانه پنهان چه به‌صورت دلار 4200توماني و چه به‌صورت يارانه بنزين، برق و غيره ضربه مهلکي به اقتصاد کشور وارد کرده است، اضافه مي کند: معتقدم همين امروز بايد تخصيص يارانه پنهان به تمام بخش‌ها از سوي دولت قطع شود. 
اگر به هيچ يک از اقشار جامعه سوبسيدي پرداخت نشود افراد پردرآمد جامعه نيز حق دريافت يارانه را دارند و نبايد يارانه آنها حذف شود.  
عضو کميسيون اقتصادي مجلس تصريح مي کند: به‌دليل پرداخت هزاران ميليارد تومان يارانه پنهان از جيب دولت، فشارهاي تورمي به گروه‌هاي کم‌درآمد جامعه بيشتر از گروه‌هاي پردرآمد جامعه است، بنابراين منظور از حذف يارانه پردرآمدها حذف 45 هزار تومان نيست بلکه سوبسيدي که به اقشار پردرآمد اختصاص داده مي‌شود، است.
محمدحسين فرهنگي نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو  در مجلس شوراي اسلامي نيز با تاکيد بر حذف يارانه افراد پر درآمد مي گويد: هنوز مشخص نيست که دولت به طور دقيق يارانه چه تعداد از پردرآمدها را حذف خواهد کرد و وزارت تعاون آمار دقيقي از تعداد افرادي که در دهک‌هاي بالا و پردرآمدي بوده‌اند و يارانه‌شان را حذف مي‌کند، ارائه نداده است. 
 عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس با اشاره به اينکه دولت مي‌تواند با ابزارهاي گوناگوني که مجلس در اختيار او قرار داده، نسبت به حذف يارانه دهک‌هاي پردرآمد اقدام کند، تصريح مي کند: پيدا کردن افراد نيازمند واقعي براي اعطاي يارانه دشوار نيست و دولت مي‌تواند از بهزيستي، کميته امداد، هلال احمر و ساير بخش‌هايي که با نيازمندان در ارتباط هستند، کمک بگيرد.
وي مي افزايد: از سوي ديگر دولت با توجه به اينکه سامانه حقوق و دستمزد، فعاليت مالي برخي بنگاه‌ها و دارندگان کسب و کار و جايگاه‌هاي مديريتي که براي برخي تعريف شده است را در اختيار دارد به نظر نمي‌رسد شناسايي افراد پر درآمد کار مشکلي باشد. 
اما چرا دولت در حذف يارانه ثروتمندان تعلل مي‌کند، مشخص نيست.  فرهنگي اظهر مي کند: متاسفانه زماني که از مسئولان درباره ميزان دقيق حذف يارانه پردرآمدها سوال مي‌شود، به پاسخ‌هاي کلي اکتفا مي‌کنند و حتي بعضاً آمارهاي کلي از سوي آن‌ها ارائه مي‌شود و به طور شفاف مشخص نيست که چه ميزان از يارانه پردرآمدها حذف خواهد شد.
اين موضوع در روزهاي اخير از چشم رسانه ها دور نمانده و به خط خبري تبديل شد. رسانه هاي منتسب به جريان اصلاح طلب در اين مورد عنوان داشتند: حذف تدريجي يارانه ثروتمندان نه تنها داراي ريشه نظري در علم اقتصاد است، بلکه يک الزام براي اقتصاد کشور نيز به حساب مي‌آيد. در واقع اين الزام از کسري بودجه نشات مي‌گيرد.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از تبريزبيدار، رسانه هاي اصولگرا هم در اين باره نوشتند: سازمان هدفمندي يارانه‌ها بايد در راستاي حذف يارانه ثروتمندان با توجه به اطلاعات درست تصميم گيري کند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها