عصر آذربایجان

گزارش خبر

جوانان همچنان دنبال شغل هستند

جوانان همچنان دنبال شغل هستند

1397/05/14

گروه گزارش: بررسي آمارها نشان مي‌دهد که عملکرد دولت در زمينه کاهش نرخ بيکاري در کشور نه‌تنها تأثيرگذار نبوده بلکه نسبت به سال گذشته افزايش‌يافته و جوانان همچنان دنبال شغل و فرار از بيکاري هستند. يکي از به‌روزترين موضوعات کنوني کشور که جزو چالش‌ها نيز به شمار مي‌رود بيکاري و کمبود فرصت‌هاي شغلي است، اشتغالي که نه يافت مي‌شود و نه اجازه مي‌دهد تا جوانان به آينده‌اي روشن دل‌خوش باشند.

 اخيراً بر اساس آمار مرکز آمار ايران نشان مي‌دهد که در کشور 3 ميليون و 322 هزار نفر بيکار وجود دارد و بر اساس اين آمار 25.5 درصد از جمعيت جوان جامعه در سنين 15 تا 29 سال بيکار هستند، اين رده سني که مي‌تواند براي جامعه مولد بوده و چرخ‌دنده‌هاي اقتصاد را به حرکت درآوردند. در آذربايجان شرقي نيز طبق گفته مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي نزديک145 هزار بيکار در سطح استان وجود دارد و نرخ بيکاري استان 10.7 درصد است. جريان تحولات بازار ارز و سکه که به تنش و التهاب بازار دامن زد اگر دقيق بررسي شود درمي‌يابيم که ضربه مهلکي به اقتصاد کشور و حتي افزايش نرخ بيکاري وارد کرده است چراکه سرمايه‌ها به‌جاي آن‌که به عرصه توليد و اشتغال سوق يابند، به خاطر سياست‌هاي غلط به سمت بازار ارز و سکه کشيده شده‌اند.
*ديگر اميدي به يافتن شغل ندارم
يکي از شهروندان تبريزي که به گفته خود سال‌هاست دنبال شغل است و به همين خاطر ازدواج‌نکرده است، در خصوص وضعيت اشتغال و بيکاري در استان گفت: وضعيت خيلي وخيم است، متأسفانه جوانان زيادي همچون بنده موفق به پيدا کردن شغل موردنظر نيستند. رضا عادل نژاد که 32 سال سن دارد، ادامه داد: ديگر اميدي به يافتن شغل ندارم. بااينکه تحصيلات دانشگاهي درزمينه? علوم دامي دارم ولي نتوانسته‌ام کار پيدا کنم. وي سپس گفت: مسئولان بايد فکري به حال اين کشور بکنند، با دست روي دست گذاشتن چيزي درست نمي‌شود، بسياري از جوانان از اين وضعيت ناراضي هستند. متأسفانه دولت نيز اميد اين مردم را به نااميدي تبديل کرده است.
*اگر به جاي دانشگاه وارد بازار و دلالي مي‌شدم بهتر بود
يکي ديگر از جواناني که دنبال يافتن شغل است، گفت: در سال 94 مدرک کارشناسي از رشته مهندسي مواد دانشگاه تبريز گرفتم ولي از آن موقع شغلي در کارخانه‌هاي صنعتي و واحدهاي توليدي پيدا نکرده‌ام. وي که نخواست اسمش در اين گزارش آورده شود ادامه داد: مدرک و تخصص براي يافتن شغل کافي نيست. چراکه بنده هم مدرک دارم و هم تخصص. بيشتر واحدهاي توليدي دنبال کارگر و کارمند نيستند و مي‌خواهند تعداد نفرات شاغل خود را کاهش دهند. اين شهروند تبريزي افزود: برخي از دوستانم بعد از فارغ‌التحصيلي وقتي وضعيت بازار را ديدند تصميم گرفتند وارد حوزه‌هاي استارت آپي شوند که آن‌ها نيز به‌تازگي به دليل پيدا نکردن حامي مالي ورشکست شدند.
وي گفت: اگر به جاي دانشگاه وارد بازار و دلالي مي‌شدم بهتر بود. خيلي ها الان از وضعيت بازار ارز و سکه سوء استفاده مي کنند و ميليون ها سود به جيب مي زنند.
*پول پاشي در جامعه به تعداد جمعيت بيکاران بدهکار افزوده است
رئيس کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه نرخ بيکاري در کشور نسبت به سال گذشته با افزايش 1.4 درصدي به 12.4 درصد رسيده است اظهار داشت: اگر دولت مديران خود را مکلف به اجراي طرح‌هاي اشتغال‌زا مي‌کند يقيناً تمامي اين طرح‌ها بدون مطالعه است و از طرفي در طرح‌هاي بزرگ کشور هيچ‌گونه پيوست مطالعاتي ندارد اين در حالي است که بنده از دولت هفتم که در مجلس هستم دولت‌ها تابه‌حال نتوانسته‌اند ميزان اشتغال‌زايي را اعلام کنند. سلمان خدادادي افزود: دولت‌ها در هر شرايط وخيم اقتصادي و سياسي‌کاري‌ها در جامعه پول پاشي کرده‌اند اين عمل نه‌تنها به نفع جامعه نبود و اشتغال‌زايي نکرد بلکه به تعداد جمعيت بيکاران بدهکار نيز افزوده است. وي با ذکر اينکه تا دولت يازدهم هيچ وزارتخانه، سازمان و نهادي وجود نداشت که متولي کار در کشور باشد، افزود: اما از زماني که ربيعي به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي آمد و اعلام کرد که بنده وزير بيکاري هستم، حداقل از دولت قبلي متولي اشتغال و بيکاري در کشور مشخص‌شده است. خدادادي تصريح کرد: سال گذشته با درخواست دولت و موافقت مقام معظم رهبري 12 هزار ميليارد تومان براي پايدارسازي اشتغال مناطق روستايي و عشايري تخصيص يافت که بخشي از آن سال گذشته پرداخت و بخشي ديگر امسال پرداخت مي‌شود ولي اگر از دستگاه‌هاي مربوطه پيوست مطالعاتي براي اين پرداختي‌ها بخواهيم قطعاً پاسخي ندارند که بدهند.اين نماينده مردم ملکان در مجلس با تأکيد بر اينکه اصلي‌ترين مشکل کنوني کشور در پرداخت تسهيلات و اجراي طرح‌هاي کلان نبود پيوست مطالعاتي است، گفت: وقتي در کشور طرحي اجرا مي‌شود و يا تسهيلات در حد وسيع لازم است تا از ابتدا مطالعاتي بر آن انجام گيرد و نظارت مستمر داشته باشد در غير اين صورت اتلاف منابع کشور و پول پاشي به جامعه تلقي مي‌شود.
*بيشترين آمار بيکاري کشور مربوط به قشر تحصيل‌کرده جامعه است
وي بابيان اينکه تمامي تشکل‌هاي مرتبط باکار بايد قبول کنند که قوانين کار و ساختار کار نياز به اصلاح دارد، افزود: متأسفانه باگذشت 30 سال از تصويب قانون کار هنوز اصلاحي در اين قانون نشده و حال به‌تمامي کارگران زحمت‌کش اعلام مي‌کنم اگر قانون کار اصلاح شود قطعاً به ضرر آن‌ها نخواهد بود به‌طوري‌که با اصلاح قانون کار زمينه ايجاد فرصت‌هاي شغلي نيز به‌نوعي فراهم مي‌شود. خدادادي بر لزوم جلب اعتماد مردم در تصويب قوانين در مجلس شوراي اسلامي تأکيد کرد و گفت: مردم بايد بدانند مجلسي که قوانين را تصويب مي‌کند حداقل تا چند سال آينده مشکلي از جانب قوانين، امنيت شغلي و کسب‌وکار آن‌ها را تهديد نمي‌کند. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از مهر، رئيس کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي بيان داشت: سرمايه‌هاي سرگرداني که در اختيار بخش خصوصي و مردم است اگر به سمت توليد و اشتغال سوق يابد مي‌تواند وضعيت اقتصادي کشور را از بحران خارج کند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

جوانان همچنان دنبال شغل هستند

جوانان همچنان دنبال شغل هستند
خروج

گروه گزارش: بررسي آمارها نشان مي‌دهد که عملکرد دولت در زمينه کاهش نرخ بيکاري در کشور نه‌تنها تأثيرگذار نبوده بلکه نسبت به سال گذشته افزايش‌يافته و جوانان همچنان دنبال شغل و فرار از بيکاري هستند. يکي از به‌روزترين موضوعات کنوني کشور که جزو چالش‌ها نيز به شمار مي‌رود بيکاري و کمبود فرصت‌هاي شغلي است، اشتغالي که نه يافت مي‌شود و نه اجازه مي‌دهد تا جوانان به آينده‌اي روشن دل‌خوش باشند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها