عصر آذربایجان

گزارش خبر

حضور تاثيرگذار در نيويورک پايان تشکيک ها

حضور تاثيرگذار در نيويورک پايان تشکيک ها

1397/07/08

سرويس سياسي: حضور تاثيرگذار رئيس جمهوري در مجمع عمومي سازمان ملل متحد فرصت مناسبي است تا فارغ از حاشيه هايي چون تشکيک در کيفيت سفر يا ضرورت حضور، پيام صلح طلبي ايران به گوش جهان برسد.

سپتامبر و اکتبر هرسال (شهريور و مهرماه) مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورک آمريکا، ميزبان روسا و مسئولان کشورهاي عضو سازمان ملل متحد است تا درباره تازه ترين تحولات، دغدغه ها و تهديدات جهاني به گفتگو و تبادل نظر بپردازند. 
حجت الاسلام حسن روحاني، رييس جمهوري ايران نيز براي ششمين بار در اين مجمع حضور خواهد يافت تا به منظور حراست از منافع ملي و مقابله با برخي شبهه افکني هاي آمريکا و متحدان منطقه اي و فرامنطقه اي اين کشور به سخنراني بپردازد. 
گرچه درباره سفر و حضور رييس جمهوري به نيويورک برخي ترديدها و گمانه ها و حتي توصيه ها و تحليل هايي در روزهاي گذشته مطرح بود، اما سرانجام با پرواز امروز يکشنبه هواپيماي حامل روحاني اين ابهامات پايان گرفت و رييس دولت به همراه تني چند از وزرا و معاونان عازم آمريکا شد. 
در اين ميان اعلام شايعه هايي چون هزينه 2ميليون دلاري براي سفر رييس جمهوري به نيويورک در حالي که شرايط اقتصادي و معيشيتي مردم چندان به سامان نيست، مي تواند افکار عمومي را با ابهاماتي مواجه سازد و اين در حالي است که به گفته رييس تشريفات رييس جمهوري طي پنج سال گذشته، سفرهاي خارجي رييس جمهوري با نصف هزينه رييس جمهوري سابق انجام و تمام شده است و حتي هداياي اهدايي نيز از موارد موجود به مقامات ديگر کشورها اعطا شده است. 
*مروري بر حضور روساي جمهور ايران در مجمع عمومي سازمان ملل
هر ساله با آغاز زمزمه هاي حضور روساي جمهور در مجمع عمومي سازمان ملل، حرف و حديث ها درباره، کيفيت اين حضور، تعداد هيات همراه، چگونگي سفر و موضوعاتي از اين دست در رسانه ها و برخي محافل سياسي منعکس شده و مورد ارزيابي قرار مي گيرد. 
کيفيت اين سفرها در دوره هاي روساي جمهور ايران متفاوت بوده است، گاهي بسيار ساده و در حد همراهي تيم حفاظتي و چند تن از وزرا و گاهي هم با »خدم و حشم« و به همراه عروس و داماد رييس جمهور! شهيد محمدعلي رجايي نخست وزير ايران، نخستين مقام بلندپايه نظام جمهوري اسلامي است که در مهر ماه 1359 در جلسه شوراي امنيت سازمان ملل حضور يافت و به دفاع از حقوق ملتي پرداخت که مورد تهاجم همسايه غربي خود قرار گرفته بود و در فهرست تحريم هاي جهاني قرار داشت. شهيد رجايي را در اين سفر هفت نفر از مسئوولان و چهار نفر خبرنگار و فيلمبردار همراهي کردند. آيت الله سيد علي خامنه اي اولين شخصي بود که مهرماه سال 66 در مقام رييس جمهوري ايران عازم نيويورک شد و در مجمع عمومي سازمان ملل به سخنراني پرداخت. جنگ ايران و عراق و جنايات صدام حسين رييس جمهوري وقت آن کشور عليه ايران، مهم ترين محور سخنان آيت الله خامنه اي در نيويورک بود. گرچه تعداد همراهان ايشان در سفر به سازمان ملل مشخص نيست اما تصاوير اين حضور و بازتاب آن در مطبوعات آن روزها اين تعداد بيشتر از بيست نفر گزارش نمي کند. (با حضور خبرنگاران و عکاسان).
يازده سال پس از سفر آيت الله خامنه اي به نيويورک، حجت الاسلام سيد محمد خاتمي، سومين مقام بلندپايه ايران است که در صحن علني سازمان ملل حضور مي يابد تا منادي صلح طلبي و تمدن ايرانيان در جهان باشد. مطبوعات سي ام شهريور ماه سال 77 تعداد همراهان حجت_الاسلام خاتمي در اين سفر را دوازده نفر مسوول گزارش مي کنند. محمود احمدي نژاد دائم السفر ترين رييس جمهوري ايران بود که طي هشت سال حضور در مقام رييس جمهوري،9 بار به نيويورک رفت. 
حاشيه هاي اين رفت و آمدها که هرساله در رسانه هاي داخلي و خارجي بازتاب مي يافت و مورد توجه قرار مي گرفت، گاهي بر اصل حضور و اهداف آن غلبه مي کرد. تعداد همراهان رييس دولت هاي نهم و دهم از اولين حضور او در سال 84 تا آخرين آن ها در سال 91 هم از اين دست حاشيه ها بود که طي سال هاي اشاره شده روندي صعودي به خود گرفت. احمدي نژاد را در سفر هفتم نزديک به صد نفر از اعضاي دولت و نزديکانش همراهي کردند و انتشار تصوير حضور پسران و عروسان رييس جمهوري در صحن مجمع عمومي سازمان ملل، با توجه به تنگناهاي متنوع کشور، واکنش هاي بسياري برانگيخت.
احمدي نژاد در سال ?? دوبار به نيويورک رفت يک بار در ارديبهشت ماه در کنفرانس بازنگري آن پي تي و ديگري در شهريور و مهر در مجمع عمومي سازمان ملل حضور پيدا کرد.
سفر نهم و آخرين سفر رييس دولت هاي نهم و دهم هم پررنگ ترين نقطه در تابلو حاشيه هاي سفر به نيويورک بود و رسانه هاي خبري از درخواست 160 ويزا براي عزيمت همراهان رييس جمهوري به نيويورک خبر مي دادند و گزارش ها از هيئت 140 نفري رييس‌ جمهور وقت را در آخرين سفرش به آمريکا، اعظم‌السادات فراحي همسرش و عليرضا پسرش، اسفنديار رحيم‌مشايي رييس دفتر رييس جمهور و همسرش، سيدمجتبي ثمره‌هاشمي دستيار ويژه رييس جمهور، غلامحسين الهام مشاور حقوقي رييس جمهور و حميد بقايي معاون اجرايي و رييس نهاد رياست جمهوري همراهي مي‌کردند.
همچنين محمدشريف ملک‌زاده مشاور رييس جمهور و همسرش، همايون حميدي معاون هماهنگي و پيگيري‌هاي ويژه دفتر رييس جمهور، محمدرضا فرقاني مديرکل بين‌الملل دفتر رييس جمهور و مهدي آشتياني و مجتبي سروش‌پور مسئولان معاونت تشريفات رياست جمهوري از ديگر همراهان رييس جمهور بودند. بعدها خبرهاي ضدونقيضي ازهزينه هاي اين سفرمنتشرشد وکميسيون اصل 90مجلس نهم که مسوول رسيدگي به تخلفات اين سفر بود، هزينه هر شب اقامت براي هر نفر در هتل وارويک نيويورک که محل استقرار رييس جمهوري و هيئت همراه بود، 400 تا 700 دلار اعلام کرد.
روحاني پنجمين مقام بلندپايه ايران است که 31 شهريور سال 1392 و همزمان با نخستين سال رياست جمهوري خود در سازمان ملل حضور يافت. در اين سفر رييس جمهوري را 70 نفر از اعضاي هيات دولت، بازرگانان و تجار ايراني همراهي کردند. 
سفر دوم تا پنجم رييس جمهوري به نيويورک را مي توان با توجه قرائن و شواهد و نوع برخورد رسانه هاي منتقد و حساسيت جامعه درباره کيفيت اين سفرها، کم حاشيه ارزيابي کرد. اما ششمين سفر روحاني طي هفته هاي گذشته با زمزمه هزينه هاي ميليون دلاري همراه شد تا هم رييس تشريفات دفتررياست جمهوري و هم معاون ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رييس‌جمهور به اين شايعه ها واکنش نشان دهند. بهمن حسين پور و پرويز اسماعيلي با رد برخي اظهارنظرها، تعداد همراهان رييس جمهوري را با احتساب عکاسان و خبرنگاران و اعضاي تيم حفاظت 43 نفر اعلام کرند. 
*متن حضور و سايه حاشيه ها بر سر آن
ششمين حضور روحاني در مجمع عمومي سازمان ملل متحد در شرايطي که دولت آمريکا با زياده خواهي، از توافق بين المللي هسته اي با ايران خارج شد و بارديگر تحريم هاي غيرقانوني عليه کشورمان را به ابزار سواستفاده هاي خود بدل کرده است، اهميتي دو چندان مي يابد. اين حضور مي تواند پيام رساي ايران در دفاع از حقوق مسلم خود را به جهان انتقال دهد و از سوي ديگر تاکيدي موکد بر زياده خواهي کاخ سفيد باشد. اين حضور اما طي هفته هاي گذشته دستاويز حاشيه هايي بود که گاهي رنگ و بوي توصيه به عدم حضور داشت و گاهي تشکيک در کيفيت حضور. با اين همه چنين برخوردهايي نبايد اصل و ضرورت حضور را تحت تاثير قرار دهد. 
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، شيوه برخورد حاشيه ساز و شايعه طلب برخي منتقدان دولت با سفر روحاني به نيويورک شايد بتواند اهداف اين سفر و حتي دستاوردهاي آن را که به طور قطع براي کشور و ايران خواهد بود کم رنگ کند، اما از سوي ديگر مي تواند اين پرسش را از منتقدان در اذهان پديد آورد که چرا پيش از اين در برابر اسراف ها، بذل و بخشش ها و هزينه هاي هنگفت مانده بر دست بيت المال در دولت هاي نهم و دهم سکوت پيشه کرده بودند. هزينه هايي که فهرست تخلفات مربوط به آن همچنان مفتوح است و آغشته به انواع ابهامات. ‌

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

حضور تاثيرگذار در نيويورک پايان تشکيک ها

حضور تاثيرگذار در نيويورک پايان تشکيک ها
خروج

سرويس سياسي: حضور تاثيرگذار رئيس جمهوري در مجمع عمومي سازمان ملل متحد فرصت مناسبي است تا فارغ از حاشيه هايي چون تشکيک در کيفيت سفر يا ضرورت حضور، پيام صلح طلبي ايران به گوش جهان برسد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها