عصر آذربایجان

گزارش خبر

امنيت اجاره‌اي رژيم سعودي با پرداخت دلارهاي نفتي

امنيت اجاره‌اي رژيم سعودي با پرداخت دلارهاي نفتي

1397/07/22

سرويس سياسي: در ديدارهايي که پيشتر و اخيرا ترامپ با مقامات عربستان سعودي برگزار کرده است، ترامپ به طور صريح عربستان را گاو شيردهي که بايد آن را دوشيد، تشبيه کرده است. به نظر مي رسد که اين سياست در حال اجرا شدن است. ويژگي رياست جمهوري »دونالد ترامپ« در آمريکا عريان کردن سياست‌هاي کاخ سفيد در جامعه بين الملي است.

وي در بسياري از موارد سياست‌هايي که تا پيش از اين توسط اين کشور به طور پنهان اجرا مي‌شد تا وجهه آمريکا از بين نرود، را به طور آشکار مطرح مي‌کند. در ديدارهايي که پيشتر و اخيرا ترامپ با مقامات عربستان سعودي برگزار کرده است، ترامپ به طور صريح عربستان را گاو شيردهي که بايد آن را دوشيد، تشبيه کرده است. به نظر مي رسد که اين سياست در حال اجرا شدن است. به گزارش واشنگتن پست، رئيس جمهوري آمريکا اعلام کرد که سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان با وي تماس گرفته و از وي خواسته در يک حمله نظامي کاملا محرمانه به رياض کمک کند. اين روزنامه در ادامه مي‌نويسد: »ترامپ خطاب به سلمان بن عبدالعزيز گفته است که اين عمليات نظامي هزينه‌هاي هنگفتي در بر خواهد داشت و براي اين که آمريکا در اين عمليات به رياض کمک کند، عربستان بايد 4 ميليارد دلار به واشنگتن پول بپردازد.« گفتني است پيشتر رئيس جمهوري آمريکا در ايالت مي سي سي پي گفته بود: »ما از عربستان حمايت مي‌کنيم. آن‌ها ثروتمند هستند. من پادشاه سعودي را دوست دارم و به او گفتم: شاه، ما از شما حمايت مي‌کنيم اما بدون ما دو هفته هم نمي‌تواني دوام بياوري؛ بايد هزينه آن را بپردازي.« اما وليعهد عربستان واکنش حقارت باري درباره اين سخنان ترامپ نشان داده است. »محمد بن سلمان« در گفت‌وگو با بلومبرگ با سکوت در برابر توهين‌هاي پياپي رئيس جمهوري آمريکا گفت: » ما با پول مان تسليحات مي خريم ولي در برابر امنيت مان هيچ پولي پرداخت نخواهيم کرد. کار کردن با او را دوست دارم. بايد بپذيريم که هر دوستي، هم حرف‌هاي خوب مي‌زند و هم حرف‌هاي بد.« اين درحالي است که عربستان سعودي از دو جهت داخلي و بين المللي با پرداخت، هزينه هنگفت به آمريکا در حال دادن باج دادن به کاخ سفيد است. ازاين روست که ترامپ براي دوشيدن بيشتر اين گاوه شيرده سعي مي‌کند فشار مضاعفي به مقامات عربستاني وارد کند.
*نياز عربستان به آمريکا براي حمايت در بخش داخلي
اين جمله ترامپ که رژيم سعودي اگر حمايت آمريکا را نداشته باشد طي دوهفته سقوط مي‌کند داراي دو ابعاد داخلي و خارجي است. در بعد داخلي عربستان روي چند گسل عمده از جمله بحران جانشيني و درگيريهاي درون خانداني و مخالفان داخلي است که از فعال شدن انها توسط هر قدرت داخلي و خارجي مي ترسد. عربستان به عنوان يک قدرت خودکامه و غير دموکراتيک که مشروعيت داخلي چنداني ندارد اين نقيصه را با استفاده از حمايت قدرتهاي خارجي و باج دادن به آنها مانند آمريکا برطرف کرده است. درواقع اين کشور با استفاده از قدرت آمريکاست که توانسته با تمام سروصدايي که سرکوب مخالفان داخلي رژيم سعودي به همراه داشته تا به امروز سرپا بماند. در اين زمينه اخبار مربوط به »جمال خاشقچي« روزنامه نگار منتقد عربستاني که بعد از رجوع به سفارت اين کشور در ترکيه مفقود شد و نامزدش بعد از ساعت‌ها که خبري از وي نشد اين موضوع را به پليس ترکيه اعلام کرد، جلوه گر است. حال شبکه خبري الجزيره اعلام کرده که جسد خاشقچي روزنامه نگار مشهور سعودي در يکي از مناطق استانبول ترکيه پيدا شده است.
 *جمال خاشقچي روزنامه نگار منتقد عربستان سعودي 
يکي از اين منابع که از مقام هاي ترکيه است، يادآورشد: »ارزيابي اوليه پليس ترکيه اين است که خاشقچي داخل کنسولگري عربستان سعودي در استانبول کشته شده است.«
بن سلمان که به طور سخت با کودتا وليعهدي عربستان را از »محمد بن نايف« گرفت بعد از مدتي با چند نمايش اصلاحي از جمله آزاد کردن حق رانندگي براي زنان که تا چندي پيش ممنوع بود، سعي کرد به نوعي وجهه خود را ترميم کند و موضوع کودتا عليه وليعهد سابق را لاپوشاني کند. موضوعي که به عنوان يک »قدرت‌شويي« پ از سوي کارشناسان ياد مي شود. قدرت‌شويي به معناي استفاده از ابزار دموکراتيک و مشروعيت دهي به قدرت سخت و استبدادي است. اما بعد از همين موارد بود که اخباري از اعدام يک روزنامه نگار زن به نام »أسراء الغمغام« در شهر قطيف به ضرب شمشير و مورد عجيب خاشقچي فاش شد و دروغين بودن نمايش اصلاحات و دموکراسي بن سلمان را به نمايش گذاشت. رژيم پادشاهي عربستان سعودي بخصوص بعد از اين کودتا و مخالفت هاي متعدد شاهزادگان سعودي نياز مبرمي به حمايت آمريکا دارد و ترامپ نيز بي پرده بيان مي کند که براي اين امر بايد سلمان سر کيسه را شل کند.
*نياز عربستان به حمايت نظامي و خارجي آمريکا
آمريکايي ها سود سرشاري از جنگ يمن برده اند. اخيرا انديشکده آمريکايي »کارنگي« در تحليل و ارزيابي بَرندگان جنگ يمن نوشته است: »جنگ يمن براي پيمانکاران نظامي آمريکايي و انگليسي يک مزيت اقتصادي محسوب مي‌شود. به گونه‌اي که بر اساس اين مزيت آنها ده‌ها ميليارد دلار از فروش تسليحات نظامي به متحدان منطقه‌اي خود عربستان و امارات سود برده‌اند. با اين وجود ايران توانسته است با حداقل هزينه بخش قابل توجهي از ظرفيت‌هاي نظامي عربستان و امارات را محدود کند و اين بايد به عنوان يک پيروزي تلقي شود.« يمني‌ها اگرچه وضع وخيمي با توجه به تحريم هاي بين المللي دارند اما از قدرت نظامي ويژه‌اي برخوردارند. بسياري از کارشناسان اعتقاد دارند که اگر حمايت آمريکا پشت سر عربستان سعودي نبود، نيروهاي يمني پيش روي زيادي در خاک عربستان داشتند، اما به علت پشتيباني قدرت‌هاي مهم جهاني از جمله آمريکا يمني‌ها تنها به مقاومت و جنگ فرسايشي در مقابل عربستان روي آورده اند. عربستان براي جنگ با يمني‌ها حتي دست به دامن ارتش مصر و پاکستان هم شد اما اين دو کشور نيز با استفاده از باتلاقي که عربستان درآن گير افتاده است سعي در سرکيسه کردن سعودي ها دارند. در اين حيطه »عبدالرحمن البنيان«، فرمانده عمليات موسوم به »طوفان قاطعيت« که پس از مدتي توسط پادشاه عربستان برکنار شد، درباره جنگ با يمن اعتراف کرد: » متاسفانه ما در جنگ يمن شکست خورديم و اگر نيروهاي پاکستاني، سوداني و مصري نبودند شکست ارتش عربستان سعودي در يمن بسيار گسترده تر بود.« درواقع عربستان سعودي در اين جنگ تنها هزينه‌هاي آن را پرداخت مي کند و اين جنگ به نوعي به کانون درآمد بسياري از کشورهاي از جمله آمريکا بدل شده است.
*وابستگي عربستان سعودي و اقتدار نظامي جمهوري اسلامي ايران
مثال عربستان با پول هاي هنگفتي که با ولخرجي هزينه مي کند تا خود را سرپا نگاه دارد مانند مريض رو به موتي است که سعي دارد با هر شيوه‌اي خود را زنده نگاه دارد. عامل بيماري اصلي عربستان نيز وابستگي شديد آنها به قدرتهاي بزرگ از جمله آمريکاست که باعث تضعيف اين رژيم شده است.به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا، اين در شرايطي است که جمهوري اسلامي ايران در سطح منطقه به طور مستشاري و غير مستقيم توانسته است، موفقيت‌هاي نظامي بسياري بخصوص در مقابل تروريست‌ها کسب کند. استفاده از موشک‌ها و همچنين نيروي نظامي که هر روز در حال پيشرفت است از جمله نقاط قوت جمهوري اسلامي در منطقه است. جمهوري اسلامي ايران امروز امنيت را به طور فرامرزي براي خود به ارمغان مي آورد اما عربستان سعودي در اين عرصه به طور ذلت باري با هزينه‌هاي هنگفت سعي دارد امنيت را براي خود بخرد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

امنيت اجاره‌اي رژيم سعودي با پرداخت دلارهاي نفتي

امنيت اجاره‌اي رژيم سعودي با پرداخت دلارهاي نفتي
خروج

سرويس سياسي: در ديدارهايي که پيشتر و اخيرا ترامپ با مقامات عربستان سعودي برگزار کرده است، ترامپ به طور صريح عربستان را گاو شيردهي که بايد آن را دوشيد، تشبيه کرده است. به نظر مي رسد که اين سياست در حال اجرا شدن است. ويژگي رياست جمهوري »دونالد ترامپ« در آمريکا عريان کردن سياست‌هاي کاخ سفيد در جامعه بين الملي است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها