عصر آذربایجان

گزارش خبر

تصویب ۴۰۰ میلیارد ریال طرح اشتغالزایی برای منطقه آزاد ماکو

تصویب ۴۰۰ میلیارد ریال طرح اشتغالزایی برای منطقه آزاد ماکو

1397/09/13

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی گفت: ۴۰۰ میلیارد ریال طرح اشتغالزایی برای شمال استات در قالب ۲۲ طرح تصویب شد.

به گزارش عصرآذربايجان، رضا حسيني در حاشيه نشست کارگروه اشتغال و سرمايه گذاري آذربايجان غربي در منطقه آزاد ماکو  با اعلام اينکه ??? ميليارد ريال طرح اشتغالزايي براي شمال استات در قالب ?? طرح تصويب شد، اظهار داشت: از اين تعداد ? طرح در حوزه جهادکشاورزي، يک طرح در حوزه ورزش و جوانان و ?? طرح در حوزه صنعت و معدن با مشارکت بانک ها اجرا مي شود.

معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استاندار آذربايجان غربي افزود: کارگروه رفع موانع توليد و سرمايه گذاري نيز براي شهرستان هاي ماکو، شوط، پلدشت و چالدران تشکيل شد و براي رفع مشکلات واحدهاي توليدي اين شهرستان ها تصميمات خوبي گرفته شد.

حسيني خاطرنشان کرد: چندين پروژه سرمايه گذاري نيز به تصويب رسيد که در اين زمينه دستگاه هاي اجرايي و بانک ها موظف شدند هرکدام يکي از پروژه ها را مديريت کرده تا بتوان به عنوان سرمايه گذاري اشتغالزا در منطقه بهره برد.
وي با بيان اينکه در خصوص اشتغالزايي و سرمايه گذاري اختياراتي به سازمان منطقه آزاد ماکو تفويض شد تا بتوانند مسائل و مشکلات توليد و سرمايه گذاري را به نمايندگي از دولت مشکلات رفع شوند، متذکر شد: همه مديران و مسئولان استان بايد براي رونق و توسعه استان تلاش کنند و استفاده و جذب منابع ملي براي توسعه منطقه اي از جمله مواردي است که بايد آن را پيگيري شود.

*عمده مشکلات صاحبان صنايع منطقه و استان با بانک ها است

معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استاندار آذربايجان غربي با تاکيد بر اينکه مشکلات واحد هاي توليدي استان با کمک دستگاه هاي اجرايي و مديران عامل بانک ها حل مي شود، اعلام کرد: مشکلات و موانع توليد و سرمايه گذاري ?? واحد صنعتي فعال منطقه رفع مي شود.
وي به برخي مشکلات پيش آمده براي واحدهاي توليدي استان و منطقه اشاره کرد و متذکر شد: عمده مشکلات صاحبان صنايع منطقه و استان با بانک ها است و اميدواريم بانک ها در کنار دولت براي حل مشکلات اقتصادي جامعه مشارکت و همکاري کنند .
حسيني عمده مشکلات واحدهاي توليدي منطقه آزاد ماکو را با بانک هاي ملت، سپه ، ملي و برخي مشکلات گمرکي، زيربنايي،  معارض و آب عنوان کرد و افزود: کليه دستگاه هاي اجرايي و بانک ها در خصوص عدم بازپرداخت تسهيلات بانکي و ديگر مشکلات مبتلابه واحدهاي صنعتي و توليدي منطقه بيشترين همکاري را داشته باشند.
در نشست کارگروه رفع موانع توليد و سرمايه گذاري آذربايجان غربي در منطقه آزاد ماکو ، مشکلات و موانع توليد و سرمايه گذاري ?? واحد صنعتي فعال منطقه مورد بررسي قرار گرفت که دستگاههاي اجرايي و بانک ها موظف به رفع مشکلات اين واحدها شدند.
*تدوين ??? برنامه عملياتي براي توسعه منطقه آزاد ماکو

مديرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: براي دستيابي به اهدف راهبردي منطقه، تعداد ?? راهبرد، ?? هدف عملياتي و ??? برنامه عملياتي تدوين شده است.

غلامرضا سليماني در نشست کارگروه اشتغال و سرمايه گذاري آذربايجان غربي در منطقه آزاد ماکو اظهار داشت: با توجه به موقعيت جغرافيايي منحصر بفرد، منطقه آزاد ماکو با ارزش افزوده ترين نقطه براي ايجاد دهکده لجستيک و تبديل شدن به قطب (HUB) جذب و توزيع کالا بواسطه اتصال کريدورهاي  شرق – غرب و شمال – جنوب است.

مديرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو يادآور شد: ماکو از نظر هزينه و زمان بهترين مسير حمل کالا از طريق بنادر مرسين و ترابزون از ترکيه به ايران است در اين راستا اين منطقه مي تواند به بزرگترين مرکز صادرات، واردات و ترانزيت کالا در شمال غرب کشور تبديل شود.

وي وجود طبيعت بکر و زيبا، آب و هواي متنوع و چهارفصل، جاذبه ­هاي گردشگري منطقه مبتني بر فرهنگ، قوميتها، طبيعت و اقليم و آثار تاريخي بي نظير را از پتانسيل هاي گردشگري اين منطقه برشمرد و تصريح کرد: در حوزه کشاورزي نيز با داشتن ??? هزار هکتار اراضي قابل کشت،  ? سد با ظرفيت کلي ??? ميليون مترمکعب، ?? هزار هکتار شبکه آبياري تحت فشار، صدها هکتار مزارع حاصلخيز لوله کشي شده آماده کشت ظرفيت هاي بي بديلي دارد و رتبه نخست توليد آبزيان در کشور بين شهرهاي غير ساحلي را منطقه آزاد ماکو داراست.

وي وجود بيش از ??? واحد فعال صنعتي و معدني،  وجود چهار شهرک صنعتي فعال را از ظرفيت هاي منطقه آزاد ماکو درحوزه صنعت و معدن عنوان کرد و ادامه داد: دو شهرک صنعتي جديد طراحي شده است و ماکو تنها منطقه  آزاد کشور با پتانسيل هاي بسيار بالاي معدني وفور سنگهاي تزئيني و نما است و امکان توليد مشترک با کشورهاي همسايه با توجه به ويژگي به صرفه بودن توليد در منطقه فراهم است.

مديرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با تاکيد بر اينکه اين منطقه در ?? سال آينده منطقه اي است هوشمند، که با دستيابي به توسعه سبز پايدار و فراگير حلقه اتصال آسيا و اروپا خواهد بود، خاطرنشان ساخت: براي دستيابي به ? هدف راهبردي تعداد ?? راهبرد، ?? هدف عملياتي و ??? برنامه عملياتي تدوين شده است.

سليماني افزود: زنجيره هاي توليد ارزش افزوده در منطقه آزاد ماکو در حوزه هاي لجستيک، گوشت قرمز و سفيد، نساجي، پوشاک، فرش و دستبافته ها، شيلات (لابستر و شاه ميگو و ماهي کپور و قزل آلا)، فرو آلياژها و سيليکون متال، گياهان داروئي، مواد معدني، بازالت، سنگهاي تزئيني و قيمتي، منيزيم، پائين دستي پتروشيمي، گردشگري، لبنيات (سنتي و صنعتي)، صيفي جات و عسل شناسايي شده است.

در اين نشست تشکيل کارگروه اشتغال در منطقه آزاد ماکو مورد تصويب قرار گرفت و انعقاد تفاهم نامه با بانک هاي عامل براي تامين منابع مالي در راستاي دستيابي به افق سرمايه گذاري و اشتغال ???? مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

گفتني است از ??? واحد توليدي منطقه ?? واحد فعال و ?? واحد غيرفعال است و از ?? هزار و ??? نفر شاغل در منطقه ? هزار و ??? نفر در بخش توليد صنعتي و يک هزار و ??? نفر در بخش توليد معدني مشغول به فعاليت هستند.

*تخصيص بيش از 3 هزار ميليارد ريال تسهيلات اشتغال فراگير تا آذرماه سال جاري

مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي آذربايجان غربي در اين نشست گفت: از مجموع 4 هزار و ??? طرح ثبت شده در سامانه کارا در خصوص تسهيلات اشتغال پايدار مناطق روستايي و عشايري تعداد ? هزار و ?? طرح به ارزش ? هزار ميليارد و ??? ميليون ريال توسط بانک هاي تعاون، کشاورزي، پست بانک و صندوق کارآفريني اميد تا آذرماه ??  تاييد شده است که براي ? هزار و ??? نفر اشتغال ايجاد مي کند.

رضا نقي زاده افزود: بيش از 3 هزار ميليارد ريال تسهيلات اشتغال فراگير استان از طريق سامانه کارا تا آذرماه ?? تخصيص يافته است.

وي با بيان اينکه ?? طرح در کميته فني اشتغال پايدار روستايي به ارزش ??? ميليارد ريال  بصورت مستقيم بررسي شده است، ادامه داد: ?? طرح در حوزه جهادکشاورزي به ارزش ??? ميليارد ريال، ? طرح در صنعت، معدن و تجارت به ارزش ??? ميليارد ريال  و يک طرح در حوزه ورزش و جوانان به ارزش ?? ميليارد ريال با اشتغالزايي جمعا ??? نفر در شمال استان مورد تصويب کارگروه اشتغال استان قرار مي گيرد.

مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي آذربايجان غربي ادامه داد: همچنين ?? طرح در کميته فني اشتغال فراگير به ارزش ??? ميليارد ريال  با اشتغالزايي ??? نفر براي تصويب در کارگروه اشتغال ارائه شد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

تصویب ۴۰۰ میلیارد ریال طرح اشتغالزایی برای منطقه آزاد ماکو

تصویب ۴۰۰ میلیارد ریال طرح اشتغالزایی برای منطقه آزاد ماکو
خروج

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی گفت: ۴۰۰ میلیارد ریال طرح اشتغالزایی برای شمال استات در قالب ۲۲ طرح تصویب شد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها