عصر آذربایجان

گزارش خبر

اختصاص 140 میلیارد تومان برای توسعه فرهنگی آذربايجان غربي

اختصاص 140 میلیارد تومان برای توسعه فرهنگی آذربايجان غربي

1397/10/03

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی گفت: طبق تفاهم نامه امضا شده 140 میلیارد تومان بودجه فرهنگی توسط وزارت ارشاد واستانداری آذربایجان غربی برای توسعه فرهنگی استان در نظر گرفته شده است.

به گزارش عصرآذربايجان، سيد عباس صالحي  در نشست با اصحاب فرهنگ وهنر ورسانه آذربايجان غربي، عدالت فرهنگي واقتصاد هنري را دو رويکرد وزارت ارشاد اعلام كرد و اظهار داشت: زمينه برقراري عدالت فرهنگي بنا برتوسعه امکانات در تمامي نقاط کشور مدنظر قرار دارد.

وي تصريح كرد: مسير خود را در فضاي استانها بايد جدي‌تر بگيريم و خلاقيت‌هاي استاني را در دهه پنجم انقلاب اسلامي نمايان‌تر کنيم كه سفرهاي برنامه دو يا سه روزه استاني يکي از اقدامات موثر در اين راستا است و بايد اعتبارات ملي را با اعتبارات استاني ترکيب کنيم، چرا که منابع مالي حوزه فرهنگ ضعيف است و در سالهاي مختلف ساختار کم‌جاني بوده است.
وزير فرهنگ وارشاد اسلامي يادآور شد: اکنون توسعه اجتماعي در استانها افزايش يافته است و بر همين اساس در سفر هاي استاني تفاهم نامه سه ساله اي بين استانداري و وزارت ارشاد به امضا مي رسد که هدف از آن ترکيب اعتبارات استاني وملي بودجه فرهنگي است.

صالحي   ادامه داد: آذربايجان غربي يازدهمين استان کشور است که اين تفاهم نامه در آن به امضا رسيد و در اين تفاهم نامه 140 ميليارد تومان بودجه فرهنگي توسط وزارت ارشاد واستانداري آذربايجان غربي براي توسعه فرهنگي استان در نظر گرفته شده است.

وزير فرهنگ وارشاد اسلامي با يادآوري اينكه بودجه فرهنگي در کشور منابع مالي کم‌جاني است که اگر بامنابع استاني ترکيب شود مي توان از آن براي توسعه طرح هاي فرهنگي استانها استفاده کرد، افزود: در بودجه کشور 2.5 درصد سهم حوزه هاي فرهنگ، گردشگري و تربيت بدني با هم است و در مجموع منابع مالي حوزه فرهنگ به طور خاص و عام رقيق و کم‌جان است، اما همين منابع بودجه کشور را اگر با منابع استاني ترکيب کنيم، اتفاقات بهتري شکل خواهد گرفت.

وي اعلام كرد: اتمام تالار مرکزي اروميه، احداث سالن نمايشگاه ، احداث موزه قرآن وعترت وموزه مطبوعات ،از بندهاي اين تفاهم نامه است که در کنار حمايت هاي زيرساختي حمايت از توليد فيلم هاي کوتاه وبلند، افزايش شاخص اعتبارات فرهنگي و افزايش خريد کتاب از مولفان، وتامين اعتبار 25ميليارد ريالي براي مطبوعات، کشف وتوجه به استعدادهاي خلاق در شهرستانها نيز در اين تفاهم نامه لحاظ شده است.

صالحي   خاطرنشان كرد: 2هزار ميليارد تومان براي اشتغالزايي در حوزه کسب وکارهاي هنري، فرهنگي ورسانه اي مصوب شده و در اين راستا پيش بيني شده است از محل اين تسهيلات در دوسال آينده 20هزار زمينه شغلي در کشور فراهم شود.

وزير فرهنگ وارشاد اسلامي يادآور شد: در حوزه اشتغال شهري 13 هزار شغل و مابقي آن را در روستاها ايجاد شده و در آذربايجان غربي 270 شغل با 27 ميليارد تومان تسهيلات بانکي فراهم شده و همچنين کمک‌هاي بلاعوض نيز براي حوزه اشتغال در اين در نظر گرفته شده است.

وي اضافه كرد: طرح‌هايي از قبيل خيابان‌ها و گذرگاههاي فرهنگ و هنر نيز با نگاه اقتصاد فرهنگ و هنر در نظر گرفته شده و همچنين رويکرد عدالت فرهنگي و اقتصادي در کنار چند رويکرد ديگر شفاف‌سازي و بهبود فضاي کسب و کار، مي‌تواند مبنايي قرار گيرد که به افق آينده خوش‌بين‌تر باشيم و مسير آينده را اميدوارانه‌تر پيش ببريم.
وي به وجود سه زبان مختلف ترکي، کردي و فارسي در استان اشاره  و تصريح كرد: هر زبان تفکر و فرهنگ خاص خود را دارد و وقتي سه زبان مختلف در اين استان با هم ترکيب مي‌شوند، توليدات خاص خود را ايجاد مي‌کنند و ترکيب سه زبانه در اين استان يک مزيت بي‌نظير به شمار مي‌رود.

مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان‌غربي، حجت‌الاسلام ناصر خداياري نيز در اين نشست عدالت، توازن و حقوق فرهنگي را از اهداف اصلي وزارت ارشاد عنوان كرد و اظهار داشت: بيمه خبرنگاران و هنرمندان جزو دغدغه هاي اصلي محسوب مي شود و اميد است اين معضل خبرنگاران و هنرمندان حل شود.

وي با تاكيد بر اينكه عمده اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد و به تبع آن در اداره فرهنگ و ارشاد، حمايت و هدايت جامعه هدف است، ادامه داد: در اين خصوص براي کمک به رسالت و هدف حدود 4 ماه است در مورد سه ضلع مثلث کار شده اما هنوز به زواياي شفاف نرسيده‌ايم.

مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان‌غربي خاطرنشان كرد: در استان توزيع و سکونت هنرمندان نيز به درستي مشخص نيست و در آينده نزديک بررسي خواهد شد.

خداياري تعميرات در تمام شهرستان‌هاي شوط، پلدشت، چالدران، چايپاره، خوي، شاهين دژ، بوکان، سلماس و خوي را از جمله اقداماتي اعلام كرد که در هفت ماهه سال جاري در شهرستان‌ها صورت گرفته است.

وي با بيان اينكه در اين رابطه سيستم برودتي و گرمايشي مجتمع فرهنگي هنري خوي که 9 سال مشکل داشت و بلااستفاده بود راه اندازي شد، افزود: علاوه بر آن در ماکو و در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اين شهرستان، کف‌سازي صورت گرفته و همچنين در مهاباد، خوي، شاهين دژ و سردشت رادياتور براي مراکز فرهنگي خريداري شده و زيرساخت هاي کارهاي فرهنگي هنري کاملا آماده شده است.

 

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

اختصاص 140 میلیارد تومان برای توسعه فرهنگی آذربايجان غربي

اختصاص 140 میلیارد تومان برای توسعه فرهنگی آذربايجان غربي
خروج

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی گفت: طبق تفاهم نامه امضا شده 140 میلیارد تومان بودجه فرهنگی توسط وزارت ارشاد واستانداری آذربایجان غربی برای توسعه فرهنگی استان در نظر گرفته شده است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها