عصر آذربایجان

گزارش خبر

فراموشي آرامگاه تاريخي پيرخموش

فراموشي آرامگاه تاريخي پيرخموش

1397/11/07

گروه سيري در استان ها: بقعه تاريخي يکي از عارفان قرن هفتم در مرند در سايه غفلت مردم و مسئولان به محاصره پاساژداران درآمده و در خاموشي به سر مي برد.

قطب الاولياء والعارفين، پيرخموش مرند از علماء وعرفاي صاحب کمال قرن هفتم هجري در مرند که زندگي او را هاله اي از افسانه دربر گرفته است.
اين عالم به سعه دانش و تقواي لفظي بسيار مشهور بوده و در نوشته هاي مختلف از مراتب عرفان و احاطه او به فقه و حکمت اسلامي زياد ياد شده است، وجه »خموش« او به روايتي به کم گفتاري وي عليرغم بلاغت کلام و فصاحت گفتار او اطلاق شده است؛ بدين معني که او با آگاهي از اسرارنهان الهي به توصيه اوليا ء الله، حق ابراز آنها را نداشته و مهر خاموشي بر لب زده بود.
مطلب زيادي در وجوه زندگي و آثار او در دست نيست، اما با در نظر گرفتن ارادت »شاه قاسم انوار« که خود يکي از بزرگترين عارفان و شاعران زمان خود بوده و خود را مريد پير مرند مي ناميد، بايد حدس زد که بزرگي مرتبت پيرمرندي تا چه اندازه بوده است.
»معين الدين علي بن نصير« مشهور به شاه قاسم انوار( شيخ قاسم انوار) متولد 757 قمري در سراب آذربايجان بوده که در جواني به حج رفته و در هرات مقيم مي شود و در سال 837 قمري در ولايت جام خراسان وفات مي يابد، شاه قاسم انوار داراي مريدان بسيار و نفوذ بالايي بوده است به نحوي که »شاهرخ شاه گورکاني« به ملاقات او مي_رفته است.
 بقعه پير خموش مرند، تا چندي پيش به صورت مخروبه در اول کوچه صمصامي مرند به حال خود رها شده بود که امسال بازسازي و مورده بهره برداري قرار گرفت؛ ابتدا محوطه آن سر به 10 ها هزارمترمربع مي زد که در 60-50 سال اخير توسط افراد گوناگون تملک و سند گرفته شده است و اکنون محوطه اين پيرمظلوم تنها به 90 مترمربع خلاصه شده است.
اين بقعه زيرزميني تا اوائل انقلاب اسلامي زيارتگاه اهل دل و عرفان بود ولي پس از انقلاب دست تطاول غارتگران آثار باستاني بر اين زيارتگاه نيز رحم نکرد؛ کاشي هاي ديوارش کنده شده و کف بقعه از بين برده شد.
محوطه بزرگش در طي دهه هاي قبل از انقلاب به کاروانسرا، منزل و دکان و پاساژ تبديل شده به نحوي که اکنون کل محوطه به حدود 100متر مربع رسيده است.به گزارش عصرآذربايجان به نقل از مهر، آرامگاه پيرخموش مرند که به يک مخروبه تبديل شده بود، امسال به همت اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و با حضور معاون استاندار آذربايجان شرقي و برخي از مسئولين شهرستان مرند تا حدودي بازسازي و افتتاح شد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

فراموشي آرامگاه تاريخي پيرخموش

فراموشي آرامگاه تاريخي پيرخموش
خروج

گروه سيري در استان ها: بقعه تاريخي يکي از عارفان قرن هفتم در مرند در سايه غفلت مردم و مسئولان به محاصره پاساژداران درآمده و در خاموشي به سر مي برد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها