عصر آذربایجان

گزارش خبر

موانعي که موجب ضعف در روند ازدواج آسان جوانان مي شوند

موانعي که موجب ضعف در روند ازدواج آسان جوانان مي شوند

1397/11/07

گروه اجتماعي: "کاهش ازدواج در ايران امروزه به يکي از معضلات فرهنگي و اجتماعي جامعه تبديل شده که به طور مسلم نمي توانيم مسائل اقتصادي را از دلايل اين مشکل عنوان نکنيم. ازدواج آسان از جمله واژه هايي است که روز به روز در حال منسوخ شدن بوده و ديگر کمتر شاهد برگزاري مراسم ازدواج جوانان به صورت آسان هستيم.

جوانان دم بختي که در سنين ازدواج قرار دارند پس از انتخاب عروس آينده خود، بايد موانع سختي را عبور کرده و از چالش هاي بزرگي که ويژه مراسم عروسي است رد شوند. همه مي‌گويند بايد آسان گرفت، اما سخت مي شود کسي را در اين زمانه پيدا کرد که آن را به همين راحتي و آسان برگزار کند، مراسم ازدواج را مي‌ گويم.
در ابتداي امر ازدواج، خواستگاري و همه مراسم هاي رسمي و آداب و رسوم آسان پيش مي‌ رود، خواستگاري و تعيين مهريه و شيربها، حتي کسي از داماد نمي ‌پرسد که آيا توان پرداخت چند هزار سکه بهار آزادي را دارد يا نه؟ به همين راحتي مراسم خواستگاري به خوبي و خوشي برگزار و مراسم عقد به پايان مي رسد؛ اما اين تازه آغاز سختي هاي پس از آن است.
سختي هاي ازدواج از اين به بعد خود را به رخ مي کشد، از مصائب اخذ وام ازدواج و سختي هاي پيدا کردن ضامن گرفته تا تهيه جهيزيه و تدارک مراسم عروسي و تالار و آتليه و آرايشگاه که بگذريم، بس که چشم و هم چشمي در اين موارد، بيشتر ديده شده و خود قصه بزرگ و رنجي ديگر است.
امروز مشکلات و مسائلي که بر سر راه جوانان وجود دارد به قدري زياد شده که جوانان را بر سر دو راهي قرار داده است، يا بايد قيد ازدواج را زده آن را به تعويق بيندازند و يا بعد از تلاش هاي طولاني و سختي هاي زياد به نتيجه مي رسند.
شخص يا نهاد خاصي را در بروز اين معضل نمي توان مقصر جلوه کرد، بلکه عوامل فرهنگي و اجتماعي زيادي دست به دست هم داده اند تا اين سنت الهي را در مسير سخت و دور از دسترس قرار دهد؛ کاهش ازدواج در ايران امروزه به يکي از معضلات فرهنگي اجتماعي کشور تبديل شده که به طور مسلم نمي توانيم مسائل اقتصادي را از دلايل اين مشکل عنوان نکنيم.
* افزايش 77 درصدي آمار طلاق
در سال هاي حدود 1388 با اجراي طرح هايي از قبيل ازدواج آسان، آمار ازدواج در کشور افزايش قابل چشمگيري داشت اما به يکباره بعد از سال 1391 سراشيبي سقوط آغاز شده و ميانگين ازدواج کاهش پيدا کرد؛ اين در حالي است که آمار طلاق در 10 سال گذشته نه تنها کاهش پيدا نکرده و متوقف نشده بلکه سال به سال نيز رشد نشان مي دهد.
اين نشان مي دهد گرچه در برخي از سال ها با اجراي طرح هايي به افزايش ميزان ازدواج کمک کرده ايم اما طرح ها و برنامه هاي موفقي براي کاهش طلاق نداشته ايم.
مديرکل امور آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي کشور در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: بر اساس آمارهاي موجود از سال 1386 تا 1396 آمار طلاق هاي ثبت شده در کشور 77 درصد افزايش نشان مي دهد که زنگ خطر و هشدار جدي براي خانواده ها است.
رضا جعفري با بيان اينکه 40 درصد سبک زندگي مردم ايران به آپارتمان نشيني تبديل شده است، تغيير در سبک زندگي بدون توجه به نيازها و آسيب شناسي هاي مربوط به ناهنجاري ها را موجب بروز انواع مدل هاي بزه در کشور عنوان کرد.
وي افزود: به همين دليل طي 10 سال اخير آمار ازدواج 37 درصد کاهش داشته است که اين اعداد و ارقام نشانه هشدار در زمينه عوامل ايجاد و بروز و ظهور آسيب هاي اجتماعي در اشکال نو است.
*8 ازدواج به ازاي هر 1000 نفر در آذربايجان غربي
مديرکل ثبت احوال آذربايجان غربي اظهار داشت: تعداد 2 هزار و 943 واقعه طلاق در 6 ماهه اول سال به وقوع پيوسته که تا پايان آبان ماه به ثبت رسيده است و از کاهش 3.9 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار است.
حيرت انگيز گفت: ميانگين سني ازدواج در آذربايجان غربي در آقايان 26.5 سال و در بانوان 22 سال بوده و ميانگين سني طلاق نيز در استان در آقايان 36 سال و در بانوان 31 سال است.
وي تاکيد کرد: نرخ عمومي ازدواج به ازاي هر 1000 نفر جمعيت ساکن استان 8 واقعه ازدواج و نرخ عمومي طلاق 1.8 واقعه است.
مديرکل ثبت احوال آذربايجان غربي با اشاره به بيشترين ميزان عمومي ازدواج در شهرهاي استان افزود: شوط، چايپاره و چالدران به ترتيب بيشترين تعداد ازدواج و شهرهاي پلدشت، پيرانشهر و سردشت کمترين ميزان ازدواج ثبت شده را دارند.
حيرت انگيز در ادامه سخنان خود گفت: شاهين دژ و بوکان داراي بيشترين ميزان طلاق نسبت به جمعيت خود بوده و چالدران و پلدشت کمترين طلاق ثبت شده نسبت به جمعيت خود را دارا هستند.
*  افزايش ميزان وام و تسهيلات ازدواج جوانان
ارائه تسهيلات وام ازدواج به جوانان، يکي ديگر از راهکارهاي افزايش آمار ازدواج در کشور است، اين طرح از سال هاي پيش  هر چند با سخت گيري هاي بانک ها براي اعطاي اين وام در حال اجراست، اما برخي معتقدند ميزان اين وام، کفاف مراسم ازدواج با تورم کنوني را نمي دهد.
متاسفانه نظارتي بر بانک ها وجود ندارد و همين امر منجر شده تا بانک ها در ارايه تسهيلات ازدواج بهانه تراشي هاي زيادي را انجام دهند.
امير.م يکي از جوانان که در نوبت دريافت وام ازدواج قرار دارد، بيان کرد: متاسفانه نظارتي بر بانک ها وجود ندارد و همين امر منجر شده تا بانک ها در ارايه تسهيلات ازدواج بهانه تراشي هاي زيادي را انجام دهند.
وي گفت: بايد اهرم هاي فشار بر بانک ها اعمال شود تا موظف به پرداخت سريع وام ازدواج شوند، رقم وام ازدواج هرچند بيشتر شده، اما با توجه به شرايط اقتصادي کشور کم است، از اين رو نبايد سنگ اندازي در مسير پرداخت آن صورت بگيرد.
اين جوان در شرف ازدواج تاکيد کرد: با سنگ اندازي درمسير پرداخت وام هاي ناچيز قرض الحسنه، جوانان از مسير ازدواج دور خواهند شد.
وي ادامه مي دهد: گاهي والدين آرزوهاي بر باد رفته خود را در هنگام ازدواج به فرزندانشان تحميل مي کنند و با بهانه تراشي و گذاشتن شرط و شروط هاي سختگيرانه مثل تعيين مهريه هاي بالا، ايراد گرفتن به تحصيلات، قيافه، محل زندگي و گرفتن عروسي هاي آنچناني ازدواج را از مسير طبيعي آن خارج مي کنند.
طرح هاي زيادي براي ترغيب جوانان به امر ازدواج تاکنون مطرح شده بيشتر آن ها بر روي کاغذ طرح هاي خوبي به نظر مي رسيد اما در مرحله عمل يا ناقص اجرا شد يا اصلا به مرحله اجرا نرسيد. 
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا، يک ازدواج موفق مي تواند باعث آسايش جسم و آرامش روان فرد و جامعه باشد و به هر مقدار که ازدواج جوانان براساس موانعي که ذکر شد و يا موانع ديگر به تاخير بيفتد تاثيرات منفي آن دامان جامعه را خواهد گرفت؛ حل اين مشکلات نيازمند همدلي همه نهادهاي اجتماعي و دولت و خانواده است تا بتوانند جامعه را از بحران تاخير در ازدواج جوانان برهاند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

موانعي که موجب ضعف در روند ازدواج آسان جوانان مي شوند

موانعي که موجب ضعف در روند ازدواج آسان جوانان مي شوند
خروج

گروه اجتماعي: "کاهش ازدواج در ايران امروزه به يکي از معضلات فرهنگي و اجتماعي جامعه تبديل شده که به طور مسلم نمي توانيم مسائل اقتصادي را از دلايل اين مشکل عنوان نکنيم. ازدواج آسان از جمله واژه هايي است که روز به روز در حال منسوخ شدن بوده و ديگر کمتر شاهد برگزاري مراسم ازدواج جوانان به صورت آسان هستيم.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها