عصر آذربایجان

گزارش خبر

مردماني که سهمشان از ثروت کلان هيچ است

1397/11/30

سرويس اقتصادي: تکاب يکي از شهرستان‌هاي ثروتمند آذربايجان غربي محسوب مي‌شود که در عين دارايي از فقر و عدم توسعه رنج مي‌برد و حتي تاکنون از داشتن جاده‌هاي استاندارد که يکي از اوليه‌ترين نيازهاي يک شهر به شمار مي‌رود محروم مانده است.

توليد ثروت در هر کشور از سه منبع اصلي يعني منابع خدادادي، فيزيکي و منابع نامشهود حاصل مي‌شود و منابع نامشهود همان منابعي هستند که از علم و دانش انباشته در واحدهاي توليدي، سرمايه اجتماعي و نهادها به دست مي‌آيند.
 براساس آمار 66 کشورثروتمند جهان 80 درصد ثروتشان از همين منابع نامشهود به دست آورده‌اند و اين شرايط در 43 کشور جهان که جز کم درآمدترين کشورهاي دنيا به حساب مي‌آيند به طور معکوس است. 
در اين کشورها سهم توليد ثروت از منابع نامشهود 50 درصد و از منابع طبيعي 36 و منابع فيزيکي 14 درصد است. در کشور ما نيز سهم منابع طبيعي در توليد ثروت 54 درصد است. 
به گزارش بانک جهاني سهم منابع نامشهود در توليد ثروت در کشورايران تنها 12 درصد است. تغييراين نسبت همان نقطه مفقوده توسعه کشورودرمقياس کوچکترتوسعه استان آذربايجان غربي مي باشد. 
اين درحالي است که مديران و مسئولين استان بدون توجه به اين امر در جلسات خود با تعريف و تمجيد منابع طبيعي استان که از مواهب خدادادي هستند از عمق فاجعه هيچ اطلاعي ندارند. 
در اخرين اظهارات تمجيدگونه مسئولين استاني از منابع طبيعي استان به صحبت‌هاي قائم مقام رئيس در امور معادن و صنايع معدني سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي اشاره مي‌شود که به قرار زير است:  آذربايجان غربي بيش از 50 درصد کل ذخيره طلاي کشور را دارد
قائم مقام رئيس در امور معادن و صنايع معدني سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي در خصوص ذخاير طلاي آذربايجان غربي اظهار کرد: آذربايجان غربي قطب نخست طلا با داشتن بيش از 50 درصد کل ذخيره طلاي شناسايي شده در کشور است. 
در حال حاضر آذربايجان غربي با دار بودن 2 معدن طلا با 32 ميليون و 700 هزار تن ذخيره قطعي در رتبه نخست ذخاير طلايي کشور است.
پريسا عابدپور  بيان کرد: از 68 نوع ماده معدني شناسايي شده در کشور 51 نوع آن در استان آذربايجان غربي شناسايي شده  که 20 نوع آن در مرحله اکتشاف و 31 نوع آن در مرحله بهره برداري است.
وي افزود: مواد معدني غير فلزي از جمله سيليس با عيار 99 درصد و بيشتر، باريت با وزن مخصوص 4.26 گرم بر سانتيمتر مکعب، ميکا با درجه خلوص بالا و ورقه هاي بزرگ، دولوميت با عيار بالاي 22 درصد در منطق مختلف استان که جزو ذخاير معدني با ارزش مي باشند وجود دارد.
*صداي فقر از ثروتمندترين شهر آذربايجان غربي شنيده مي‌شود
صحبت‌ها و تمجيدهاي اين مسئول استاني در حالي است که از اين ثروت هنگفت هيچ سودي عايد مردمان اين منطقه نکرده و شهرستان تکاب که معدن طلاي استان و کشور محسوب مي‌شود حتي از داشتن اوليه‌ترين زيرساخت‌ها يعني داشتن جاده آسفالت استاندارد که شريان اصلي دسترسي به اين معادن محسوب مي‌شود، محروم هستند و کارگران معادن با دستمزدي اندک در يک محيط خطرناک هر روز مرگ را با چشمان باز نظاره مي‌کنند.
محروميت‌هاي شهرستان تکاب به حدي است که حتي امام جمعه اين شهرستان در اعتراض به وضعيت جاده‌هاي اين شهرستان که به عنوان قتلگاه شناخته مي‌شود به مسئولين هشدار داده بود که اگر فکري به حال وضعيت جاده‌هاي تکاب نکنند براي نشان دادن اعتراض نماز را در کف خيابان برگزار مي‌کند.
جاده‌هاي تکاب قتلگاه مردمان بيگناه امام جمعه تکاب ضمن ابراز تاسف از اينکه جاده‌هاي اين منطقه به قتل‌گاه تبديل شده است، گفت: مسئولان استاني دليل سفر نکردن خود به تکاب را وضعيت جاده‌ها عنوان مي‌کنند حال آنکه اين توجيه قابل قبول نيست.
 با توجه به گزارش‌هاي مسئولين، آذربايجان غربي در بسياري از شاخص‌هاي توسعه‌يافتگي يکي از دو يا سه استان آخر کشورمان قلمداد مي‌شود بنابراين از ساير مناطق کشورمان در زمينه‌هاي مختلف عقب هستيم.
وي با بيان اينکه وضعيت فعلي استان با توجه به ظرفيت‌هاي مختلف آن به هيچ عنوان قابل قبول نيست، بيان کرد: نه تنها در دوره استاندار فعلي بلکه در زمان سکانداري سعادت نيز وضعيت اين طور بود. برادري با اشاره به اينکه تکرار برخي مسائل توسط مقامات استاني و بيان عقب بودن و داشتن رتبه‌هاي 27، 28 و 29 در شاخص‌هاي مختلف قابل قبول نبوده و بايد به دنبال بهبود بخشيدن به وضعيت فعلي باشند، اظهار کرد: يکي از اساسي‌ترين مسائل در اين زمينه وضعيت جاده‌هاي آذربايجان غربي است که شرايط خوبي ندارند.
*تکاب باوجود ظرفيت‌هاي بالقوه همچنان محروم است
فرماندار تکاب با اشاره به محروميت‌هاي چندين ساله اين شهرستان اظهار کرد : اين شهرستان با سرمايه‌گذاري در اين سه بخش مي‌تواند وارد فضاي رقابتي با ساير شهرها شده و گام‌هاي اساسي در راستاي توسعه اقتصادي بردارد. ايرج ثقفي گفت: تکاب با وجود پتانسيل‌هاي بالقوه‌اي که دارد، هم‌چنان به‌لحاظ توسعه‌اي محروم است و براي گذر از اين محروميت بايد مشکلات اين شهر به‌صورت جدي کالبدشکافي و بررسي شود.
فرماندار تکاب ادامه داد: موانع توسعه و مشکلاتي که اين شهرستان را از رسيدن به شاخص‌هاي توسعه باز داشته، بايد کارشناسي شده و راه‌هاي برون‌رفت از محروميت و عقب‌ماندگي فعلي آن نيز شناسايي شود.
*نياز به مديران با انگيزه و توسعه‌گرا در استان
  عدم مطالبه‌گري مردم سبب شده مسئولين نيز از اين شرايط يه نفع خود استفاده کنند و به جاي ارائه گزارش از عملکرد خود به آنچه خدادادي است، تمسک جويند در حالي که خود هيچ نقشي در پديدار شدن اين ثروت‌هاي طبيعي ندارند. براي برون‌رفت از وضعيت فعلي بايد مسئولين به جاي توجيه کم‌کاري‌هاي خود به ايجاد گفتمان توسعه در استان تلاش کنند و اختلافات خود را کنار بگذارند. 
در حالي که کشورهاي دنيا در راستاي استفاده از منابع نامشهود تلاش مي‌کنند، مسئولين ما حتي نمي‌توانند از ثروتهاي خدادادي نيز بهره ببرند در نتيجه حکايت مردمان منطقه تکاب همچون بسياري از مناطق ديگر شده است »آب اينجا و ما تشنه لبان ميگرديم«. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از باريش نيوز، بي ترديد جاي خالي مسئوليني با انگيزه و توسعه گرا در استان به شدت احساس مي‌شود ولي متاسفانه دعواهاي زرگري عده‌اي، هرگز اجازه نداده ما نيز طعم توسعه را بچشيم.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

مردماني که سهمشان از ثروت کلان هيچ است

خروج

سرويس اقتصادي: تکاب يکي از شهرستان‌هاي ثروتمند آذربايجان غربي محسوب مي‌شود که در عين دارايي از فقر و عدم توسعه رنج مي‌برد و حتي تاکنون از داشتن جاده‌هاي استاندارد که يکي از اوليه‌ترين نيازهاي يک شهر به شمار مي‌رود محروم مانده است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها