عصر آذربایجان

گزارش خبر

تنوع فرهنگي بايد حفظ و تقويت شود

1397/12/04

مدیرکل امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز از تنوع فرهنگی به عنوان زمینه‌ساز هویت ملی نام می‌برند و تنوع فرهنگي بايد حفظ و تقويت شود.

به گزارش عصرآذربايجان، حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدعلي حسيني در نشست خبري با اصحاب رسانه به كاهش بودجه فرهنگي به ويژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اشاره كرد و اظهار داشت: امسال شاهد كاهش 7 درصدي در بودجه فرهنگي هستيم كه در اين راستا پيگيري ها صورت گرفته است.

مديرکل امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با تاكيد بر اينكه آذربايجان غربي  به لحاظ فرهنگي از تنوع ويژه‌اي براي مباحث فرهنگي کشور برخوردار است، ادامه داد: وجود مرز مشترک با سه کشور و تنوع قومي و مذهبي در اين استان موج مي‌زند و اين مساله براي مسئولان عالي نظام بسيار مهم است.
وي با بيان اينكه بايد تنوع فرهنگي بايد حفظ و تقويت شود، تصريح كرد: امروز از تنوع فرهنگي به عنوان زمينه‌ساز هويت ملي نام مي‌برند و در حال حاضر در اين استان قوميت‌ها و مذاهب مختلف بصورت مسالمت‌آميز در کنار يکديگر زندگي مي‌کنند و نيازمند انسجام ملي و تقويت هم گرايي با حفظ تنوع فرهنگي در همه استان ها به ويژه استان آذربايجان غربي هستيم.
حسيني در خصوص ارزيابي فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري اداره فرهنگ و ارشاد استان، خاطرنشان کرد: آذربايجان غربي از ديرباز هنرمندان و نويسندگان برجسته‌اي داشته و اکنون نيز از اين نعمت برخوردار است و با توجه به کمبود منابع مالي در استان نيز قطعا آنگونه که شايسته جامعه هنري نيست، راضي‌کننده نبوده و با توجه به وجود پتانسيل هاي بسيار مثبت و رويکرد مثبت مديران عالي استان، نظر حمايتي از فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري مدنظر است.
وي افزود: فعاليت‌هاي فرهنگي استان نسبتا خوب هستند و برنامه‌هاي بسيار خوبي نيز طراحي شده و سال آينده نيز تنوع برنامه‌هاي فرهنگي بيشتر خواهد بود و امروز در وزارت ارشاد استان را به عنوان يک استان موفق در فعاليت‌هاي فرهنگي مي‌شناسيم.
حسيني يادآور شد: در مجموع آذربايجان غربي به عنوان استان موفق پروژه هاي خوبي از جمله پروژه ملي تالار مرکزي اروميه را در دست اجرا دارد كه افتتاح اين پروژه مي‌تواند فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري استان را چندين پله ارتقا دهد، چرا که محفل مناسبي براي اجتماعات، همايش‌ها و جشنواره‌هاي فرهنگي و هنري بوده و يک پروژه بي‌نظير در کشور است.
مديرکل امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه نمايندگان استان در مجلس ارتباط خوبي با وزارت فرهنگ و ارشاد دارند، ادامه داد: يكي از اهداف سفر مذاكره با نمايندگان استان در ارتباط با بودجه فرهنگي مي باشد و نيز تقويت تعامل وزارت فرهنگ و ارشاد و مجلس مدنظر قرار دارد.

وي يادآور شد: يکي از تاکيدات وزارت ارشاد اين است که فيلم‌هاي توليد شده در سينما و شبکه‌هاي خانگي، مروج عرف جامعه و فرهنگ ايراني و اسلامي باشند و موازيني وجود دارد تا در شوراهاي بررسي، فيلم‌ها توسط متخصصين امر براساس شاخصه‌هايي مورد بررسي قرار گيرند.

*تاثير پذيري فرهنگ آذربايجان غربي از کشورهاي همسايه

مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان غربي، حجت‌الاسلام‌والمسلمين ناصر خداياري با بيان اينكه فرهنگ آذربايجان غربي از کشورهاي همسايه تاثير مي‌پذيرد، اظهار داشت: در محيط فرهنگي ما اقليم وجود دارد و فرهنگ استان ما از کشورهاي همسايه تاثير مي‌پذيرد و پيوندهاي فرهنگي بين اين سوي مرز و آن سوي مرز در کشورهاي آذربايجان و ترکيه وجود دارد.
خداياري ادامه داد: اين شرايط ايجاب مي‌کند که چون از رسانه‌هاي مرزي متاثر هستيم، به ما امکاناتي همسان با استانهاي غيرمرزي تعلق نگيرد و توجه ويژه شود، از شمال تا جنوب استان 8ساعت فاصله بوده و يك هزار کيلومتر مرز با سه کشور داشته و اين گسترش و پراکندگي در هيچ استاني وجود ندارد و همين امر، نگاه ويژه دولت را مي‌طلبد.
مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان غربي ابراز داشت: اگر مي‌خواهيم کنسرت را براي ترويج موسيقي برگزار کنيم، بايد بسنجيم که برگزاري کنسرت‌ها در استان آيا موجب تقويت موسيقي استان شده يا جنبه تجاري و درآمدزايي صرف دارد و اگر موجب تقويت هنري بومي باشد حتما از آن حمايت مي‌شود.
وي افزود: اگر برگزاري کنسرت صرفا با هدف درآمدزايي بوده و منبع درآمد کلان افراد خاصي شود که به موسيقي به چشم تجارت نگاه مي‌کنند، اين با هنر منافات دارد و اکنون افرادي خواهان برگزاري کنسرت در استان هستند که هيچ سررشته‌اي از اين هنر نداشته و صرفا به دنبال تجارت هستند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

تنوع فرهنگي بايد حفظ و تقويت شود

خروج

مدیرکل امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز از تنوع فرهنگی به عنوان زمینه‌ساز هویت ملی نام می‌برند و تنوع فرهنگي بايد حفظ و تقويت شود.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها