عصر آذربایجان

گزارش خبر

استاني شدن انتخابات آسيب يا ضرورت

1397/12/12

سرويس سياسي: ‌اين روزها بحث انتخابات از جمله لايحه جامع انتخابات و نيز طرح استاني شدن انتخابات نقل محافل سياسي بوده و کارشناسان از جنبه هاي متفاوت به تحليل اين موضوع ها پرداخته و در رد و يا پذيرش آنها نقطه نظرات خود را ارائه مي کنند.

در اين ميان، طرح استاني شدن انتخابات موضوعي است که در سراسر کشور مخالفان و موافقان بسياري داشته وهم اکنون براي چکش کاري بيشتر، نمايندگان آن را به کميسيون شوراها ارجاع داده اند. مخالفان اين طرح با بيان اينکه اين طرح با روح دموکراسي سازگار نمي باشد، معتقدند که طبق قانون فعلي، نامزد برگزيده، نماينده يک حوزه تعريف شده در کشور است، به اين معني که کاملاً براي مردم آن حوزه شناخته شده و با مشکلات جاري آنان آشنا است و اگر انتخابات استاني شود برگزيدگان ديگر متعلق به بخش مشخصي نبوده و در نتيجه انگيزه مشارکت و مسئوليت‌پذيري کاهش خواهد يافت. 
به اعتقاد آنها ، طبق قانون اساسي نماينده مجلس مسئول نظارت بر کليه امور جاري در کشور است، بنابر اين در شرايط فعلي نيز نماينده يک شهر به طريق اولي نماينده استان متبوع خويش نيز محسوب مي‌شود. 
موافقان اين طرح نيز استاني شدن انتخابات را زمنيه اي براي انتخاب آگاهانه و دوري از تعصبات طايفه اي و قومي، برجسته شدن نقش احزاب ، حضور افراد توانمند در انتخابات، دوري از مسايل جزيي و پرداختن به امور کلي در مجلس، تخصصي شدن امور در مجلس و ... ذکر مي کنند. علي صوفي دبير کل حزب پيشرو اصلاحات با بيان اينکه اصلاح طلبان از استاني شدن انتخابات حمايت مي کنند، گفت: استاني شدن انتخابات، نظارت مجلس را تقويت مي کند. 
وي افزود: انتخابات استاني را مثبت ارزيابي مي کنم چرا که اين کار سبب پررنگ شدن نقش احزاب، سياسي شدن ليست ها، ارتقاي سطح کارشناسي مجلس و برگزاري سالم تر انتخابات مي شود . وي ادامه داد: استاني شدن انتخابات از خواسته هاي اصلي احزاب و تشکل هاي مدني در کشور است .  زعفر احد زاده دبير حزب آزادي استان اردبيل هم در اين باره گفت: انتخابات استاني مزيت هاي برجسته اي نسبت به روال حاضر داشته و سبب تقويت نهاد ها و تشکل هاتي مدني خواهد شد . وي افزود: با استاني شدن انتخابات کارکرد احزاب و برنامه هاي جريان هاي سياسي جايگاه و قوام بيشتري خواهد يافت . احد زاده بيان کرد: در قالب استاني و پررنگ شدن نقش احزاب و مانيفست هاي انتخاباتي آنها، قطعا افرادي مي توانند در قالب کانديدا قرار گيرند که از تعهد جرياني و شفافيت بيشتري برخوردار باشند. وي افزود: رويکر استاني انتخابات در کنار توجه به رجال شاخص و برجسته موجب خواهد شد مجلس و منتخبان متوجه مسايل کلان کشوري و استاني شده و انرژي آنها صرف مسائل جزيي منطقه اي نگردد. 
ذکي الله خوشبخت رييس شوراي هماهنگي و سياستگذاري احزاب و تشکل‌هاي انقلاب اسلامي استان اردبيل هم در اين باره گفت: استاني شدن انتخابات نياز به آسيب شناسي دارد تا مبادا به کشور آسيبي برسد . وي افزود: هدف کلي از اين طرح برگزاري انتخابات سالم است که مجلس مي تواند قوانيني را در اين باره وضع کند. خوشبخت بابيان اينکه احزاب و تشکل هاي سياسي از استاني شدن انتخابات استقبال مي کنند افزود: استاني شدن انتخابات ،انتخاب آگاهانه و سالم را بدنبال دارد . وي ادامه داد: دغدغه اصلي احزاب اصولگرا خروج از فعاليت موسمي و مقطعي، مشارکت حداکثري مردم در انتخابات و انتخاب افراد کاردان و شايسته از سوي مردم است و ما نتوانستيم افراد خوب و شايسته را براي مجلس پرورش و تربيت کنيم و لازم است احزاب اين موضوع را آسيب شناسي کند . 
رييس شوراي هماهنگي و سياستگذاري احزاب و تشکل‌هاي انقلاب اسلامي استان اردبيل ادامه داد: استاني شدن انتخابات در چندين دوره مطرح اما نتيجه اي حاصل نشده است.  وي افزود: براي استاني شدن انتخابات روشنفکران، انديشمندان، نخبگان و صاحبنظران بايد اظهار نظر کرده تا مبادا لطمه اي در اثر آن به کشور وارد شود. او ادامه داد: احزاب بدنبال مشارکت حداکثري مردم در انتخابات هستند و بايد تلاش کرد تا مردم آگاهانه در صحنه حاضر شده و بهترين کانديداها را در انتخابات فارغ از فاميل گرايي و طايفه گرايي برگزيند، احزاب بايد بدنبال کانديداهاي نخبه و روشنفکر و کاردان باشند، البته گزينش اين افراد حاصل خرد جمعي و تصميم گيري اتاق فکر است. اميد علي رعنايي فعال سياسي اصولگرا هم در اين باره گفت: استاني شدن انتخابات در يک نگاه، بستر را براي منفعت طلباني که از درون و خارج از استان دندان ‌هاي خود را تيز کرده‌اند تا با پول ‌هاي کثيف و هزينه‌ هاي هنگفت عدالت انتخاباتي را به چالش بکشند، فراهم مي کند. وي افزود: لازم است با بررسي‌ کاستي‌ ها و ضعف قوانين انتخابات؛ نحوه برگزاري، شرايط لازم و کافي کانديداها ، هزينه‌ هاي انتخاباتي، طايفه ‌گرايي و جريان ‌سازي کاذب براي فريب افکار عمومي مورد توجه جدي قرار گيرد. رعنايي اضافه کرد: در نظام انتخاباتي جمهوري اسلامي بايد بستر و فضا بر عناصر فرصت‌ طلب، قدرت‌ طلب و منفعت‌ طلب تنگ شود. 
وي با بيان اينکه مجلس جاي عناصر ضعيف با تفکر اشرافي ‌گري نيست، افزود: بايد در قوانين جديد ساز و کار مناسب در نظر گرفته شود تا ضمن رعايت عدالت انتخاباتي و رقابت سالم و جوانمردانه از هر اقدام متناقض اخلاق و عدالت جلوگيري شود. او اضافه کرد: در انتخابات نبايد سرمايه‌ داران و بساز بفروش‌ ها پرچمداران عرصه انتخابات شوند بلکه زمينه براي حضور و رقابت پابرهنه‌ هاي انقلابي ، صادق و شجاع که هدفي جز خدمت ندارند فراهم شود.  به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، رعنايي اظهار داشت: در ادوار گذشته انتخابات مجلس شوراي اسلامي، شاهد حضور عناصر مختلف با گرايش‌ ها و سلايق سياسي اما با پول ‌هاي کلان بوديم و اکنون هم بعضي‌ ها با پول، حزب بازي و طايفه ‌گرايي در صدد تغيير ذائقه مردم هستند. 

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

استاني شدن انتخابات آسيب يا ضرورت

خروج

سرويس سياسي: ‌اين روزها بحث انتخابات از جمله لايحه جامع انتخابات و نيز طرح استاني شدن انتخابات نقل محافل سياسي بوده و کارشناسان از جنبه هاي متفاوت به تحليل اين موضوع ها پرداخته و در رد و يا پذيرش آنها نقطه نظرات خود را ارائه مي کنند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها