عصر آذربایجان

گزارش خبر

بزرگترين پروژه احياي درياچه اروميه در ايستگاه پاياني

بزرگترين پروژه احياي درياچه اروميه در ايستگاه پاياني

1401/09/06

گروه اجتماعي: پروژه عظيم انتقال آب از رودخانه »زاب« به درياچه اروميه پس ازخلف وعده هاي مکرر مسئولان به ايستگاه پاياني رسيده وبا بهره برداري آن در اسفندماه امسال، قرار است درياچه جاني دوباره بگيرد.

سکينه اسمي

گروه اجتماعي: پروژه عظيم انتقال آب از رودخانه »زاب« به درياچه اروميه پس ازخلف وعده هاي مکرر مسئولان به ايستگاه پاياني رسيده وبا بهره برداري آن در اسفندماه امسال، قرار است درياچه جاني دوباره بگيرد.
پروژه عظيم انتقال آب از رودخانه زاب به درياچه اروميه که بيش از 3 هزار ميليارد تومان هزينه براي احداث آن شده است و بنا به گفته مسئولان استاني اگر با هزينه‌هاي امروز محاسبه شود بيش از 12 هزار ميليارد تومان دولت براي اين پروژه اعتبار تخصيص داده قرار است اسفندماه به بهره برداري برسد.
تونل کاني سيب داراي 36 کيلومتر طول است که توسط قرارگاه خاتم‌الانبياء حفاري شده است و با اتمام آن قرار است سالانه 650 ميليون مترمکعب آب وارد درياچه اروميه شود.
تونل کاني سيب، تونل انتقال آب، کانال انتقال آب از خروجي تونل اصلي به سمت درياچه اروميه و بند انحرافي »باديناوا« چهار جز اصلي طرح انتقال آب از رودخانه زاب شمرده مي‌شوند که تا پايان سال 97 1440 ميليارد تومان از محل منابع عمومي و تسهيلات صندوق توسعه ملي براي اين پروژه هزينه شده بود و در سال 98 نيز 13.6 ميليون يورو از محل مقابله با اثرات مخرب ريزگردها و 17 ميليون دلار نيز از محل باقيمانده تسهيلات صندوق توسعه ملي براي تکميل آن تخصيص يافت.
سد کاني‌سيب مهمترين تأمين‌کننده آب موردنياز براي احياي نگين آبي آذربايجان به شمار مي‌رود و هم اينک تونل انتقال آب اين سد 96 درصد پيشرفت فيزيکي دارد که مي‌تواند چرخه انتقال آب به درياچه اروميه را کامل کند.
ظاهر شدن برخي موانع و مشکلات فيزيکي از جمله آبرفتي شدن مسير و ترک خوردگي تونل سختي شرايط کار طرح انتقال آب از طريق تونل به درياچه اروميه را کمي به تأخير انداخته است اما همين بخش پاياني پروژه نيز درگير وعده‌هاي مکرر شده است.
اين پروژه شامل يک سد مخزني با گنجايش 220 ميليون متر مکعب حجم کل مخزن در تراز نرمال بوده که اجراي سد مذکور با صد درصد پيشرفت آبگيري و در مرحله بهره‌برداري است که بر اساس گفته‌هاي نماينده کارفرما به جهت آبگيري سد مذکور قسمتي از اراضي کشاورزان داخل آب و جز سد شده و هزينه‌اي بالغ بر 200 ميليارد تومان براي تملک اراضي موردنياز است.
تونل انتقال آب 600 ميليون مترمکعب آب به درياچه اروميه منتقل مي‌کند
وعده افتتاح پروژه تونل انتقال آب از رودخانه زاب به درياچه اروميه به عنوان شاخص ترين پروژه احياي درياچه اروميه، از بهار سال 99 شروع شد سپس به دي ماه و بهمن ماه سال 1400و بعد از آن به بهار سال جاري موکول شد، امروز بر آخرين وعده دبير کارگروه ملي نجات درياچه اروميه مشکل ترک خوردگي تونل رفع شده و با تسريع در روند اجراي آن با 96 درصد پيشرفت فيزيکي قرار است اسفندماه وارد فاز بهره برداري شود.
طرح انتقال آب از سد کاني سيب به درياچه اروميه بزرگترين طرح احياي درياچه اروميه است که از سال 92 آغاز شده است و تا کنون براي اجراي آن 3 هزار ميليارد تومان هزينه شده است، در سفر ارديبهشت ماه حجت السلام و المسلمين رئيسي به آذربايجان غربي يک هزار ميليارد تومان ديگر براي تکميل اين طرح اختصاص داده شد که تاکنون 50 درصد آن جذب شده است.
در صورت اتمام طرح سالانه در دو فاز با توجه به ميزان بارندگي و ورودي آب به سد کاني سيب بين 480 تا 600 ميليون متر مکعب آب به درياچه اروميه منتقل خواهد شد.
درياچه اروميه در قالب طرح‌هاي ستاد احيا قرار بود از سال 1394 ظرف مدت 10 سال به تراز اکولوژيک خود برسد، اين روزها روند معکوسي به خود گرفته و با خشک شدن تقريباً تمام درياچه نفس‌هاي آخر را مي‌کشد.
تونل انتقال زاب آب به درياچه اروميه منتقل مي‌کند
دبير کارگروه ملي احياي درياچه اروميه با بيان اينکه عمليات اجرايي تونل انتقال آب به عنوان بزرگترين طرح احيا درياچه اروميه اسفندماه امسال به اتمام خواهد رسيد، گفت: طرح انتقال آب از سد کاني سيب به درياچه اروميه شامل سه بخش است که عمليات اجراي بخش نخست و سوم آن شامل سد و کانال 14 کيلومتري به پايان رسيده است و در حال حاضر عمليات در بخش دوم که شامل تونل 36 کيلومتري است ادامه دارد.
محمدصادق معتمديان آسيب به 750 متر در بخش‌هاي آب روفتي تونل به علت فشار بالاي آب را يکي از عوامل تأخير در اتمام به موقع طرح انتقال آب به درياچه اروميه عنوان کرد و افزود: بلافاصله پس از بروز مشکل وزير نيرو به استان سفر کرد و پس از بازديد و بررسي‌هاي فني دستور ويژه عمليات ترميم را صادر کرد.
دبير کارگروه ملي احياي درياچه اروميه و استاندار آذربايجان غربي در ادامه از اتمام بتن ريزي کل 750 متر از کف و 200 متر از سقف و ديواره‌ها خبر داد و اضافه کرد: با ادامه روند مناسب بتن ريزي توسط مجري طرح و قرارگاه خاتم الانبيا به عنوان پيمانکار طرح پيش بيني مي‌شود قبل از پايان سال عمليات ترميم به پايان برسد و با اتصال قطعه اول و دوم تونل طرح انتقال آب وارد مرحله اجراي شود و پس از سال‌ها انتظار آب از اين مسير به پيکره درياچه اروميه برسد.استاندار آذربايجان غربي با اشاره به اقدامات خوب صورت گرفته در راستاي رفع مشکل بخش آبرفتي تونل انتقال آب از سد کاني سيب به سمت درياچه اروميه گفت: در صورت تخصيص اعتبار لازم اين پروژه امسال به بهره برداري مي‌رسد، پيشرفت کلي پروژه انتقال آب از سد کاني سيب به سمت درياچه اروميه به 90 درصد رسيده است.
اعتبارات لازم در سفر هيئت دولت براي اتمام طرح‌هاي احياي درياچه اروميه تخصيص يافت
معتمديان خاطرنشان کرد: بعد از سفر رئيس جمهور به آذربايجان غربي در اواخر ارديبهشت امسال، يکي از دستورهاي ويژه‌اي که دکتر رئيسي صادر کردند، اتمام پروژه‌هاي احياي درياچه اروميه بود که خوشبختانه اعتبارات لازم به موقع تخصيص يافت.
دبير کارگروه ملي نجات درياچه اروميه اضافه کرد: با سفر وزير نيرو و بازديدي که از تونل انجام شد، دستور رفع مشکل لاينينگ حدود 750 متر از تونل در بخش آبرفتي صادر و با تلاش شبانه روزي کارشناسان و متخصصان داخلي با محوريت قرارگاه خاتم الانبيا اين امر تا حدود زيادي رفع شده است.
وي با اشاره به اينکه اعتبارات اين طرح به موقع از سوي سازمان برنامه و بودجه تخصيص داده شده است، تاکيد کرد: اقداماتي که در راستاي اجراي اين طرح با دانش و تکنولوژي داخلي و تلاش قرارگاه خاتم الانبيا صورت گرفته جاي قدرداني دارد و با اين تلاش‌ها، اين پروژه به سرعت در مسير اتمام، افتتاح و بهره برداري قرار گرفته است.
750 متر بخش آسيب ديده تونل انتقال آب ترميم شد
مجري طرح انتقال آب از سد کاني سيب به درياچه اروميه ابتداي هفته جاري در بازديد از روند اجراي تونل انتقال آب از ميانگين ماهانه 120 متري عمليات ترميم 750 متر بخش آسيب ديده تونل خبر داد و گفت: با تزريق اعتبارات مناسبي که صورت گرفته است به صورت شبانه روزي در دو شيفت کاري عمليات ترميم ادامه دارد و تا اسفند ماه به پايان خواهد رسيد.
حبيب الله علي اصغري افزود: با توجه به اتمام سد و کانال به محض اتمام عمليات ترميم انتقال آب به درياچه اروميه انجام خواهد شد و در فاز نخست 300 ميليون متر مکعب انتقال آب را در سال خواهيم داشت.
وي با بيان اينکه سرعت ترميم برخي شکستگي‌هاي داخل اين تونل خوب است و 2 اکيپ به صورت شبانه روزي در اين خصوص مشغول فعاليت هستند، افزود: اجزاي مختلف اين طرح تکميل شده و تنها گلوگاهي که مانع از آب اندازي و انتقال آب به درياچه اروميه بود، دچار شکستگي‌هايي بوده که داخل تونل حادث شد.وي با بيان اينکه البته اين شکستگي‌ها طبيعي بوده و به دليل مسائل زمين شناسي و بافت مشکل دار زمين اتفاق افتاده است، اظهار کرد: با توجه ويژه‌اي که به اين طرح شده و تأمين منابعي که صورت گرفته، شاهد سرعت خوبي در اجراي کار هستيم و در ? اکيپ روز و شب عمليات در حال اجرا است.
نماينده مجري طرح تونل انتقال آب به درياچه اروميه ادامه داد: در بخش 750 متر که مشکلاتي ايجاد شده بود، کل مسير از سمت کف به اتمام رسيده و 200 متر هم سقف و ديواره‌ها تکميل شده است.
دهه فجر 600 ميليون مترمکعب آب وارد درياچه اروميه مي‌شود
نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي نيز سه شنبه روز گذشته در گفتگويي با رسانه‌ها گفت: با صحبت‌هاي که با وزير نيرو انجام شده تا دهه فجر امسال 600 ميليون مترمکعب آب وارد درياچه اروميه مي‌شود.
حجت الاسلام ذاکر با اشاره به اينکه احياي درياچه اروميه يک مطالبه ملي است، تصريح کرد: تمامي 13 نماينده استان براي احياي درياچه اروميه و اتمام پروژه‌هاي انتقال آب به درياچه اروميه اتفاق نظر دارند.
نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: اينکه عده‌اي ادعا مي‌کنند بخاطر استخراج مواد معدني از بستر درياچه، عمليات احيا متوقف شده است، صحت ندارد، چرا که نمي‌شود جان مردم را به بخاطر مسائلي غير کارشناسي و يا استخراج مواد معدني به خطر انداخت.
حجت الاسلام ذاکر اظهار کرد: در کنار انتقال آب به درياچه تغيير الگوي کشت کشاورزي استان، تقويت آبياري تحت فشار و قطره‌اي يکي از گزينه‌هاي راهبردي جهت احياي درياچه اروميه است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،در حال حاضر سطح تراز آب درياچه اروميه به اندازه‌اي کاهش يافته است که کف نمکي آن آشکار شده و به کانون ريزگردهاي نمکي و رسوبي تبديل شده است، بايد منتظر ماند و ديد بعد از سال‌ها و خلف وعده‌هاي مکرر امسال درياچه اروميه جاني دوباره مي‌گيرد يا نه؟

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها