عصر آذربایجان

گزارش خبر

ارتفاعات و قلل آذربايجان غربي

1398/02/28

گروه سيري در استان ها: استان آذربايجان غربى به لحاظ ويژگى توپوگرافيک از جمله مناطقى است که ارتفاعات و قلل متعددى دارد. ارتفاعات و قلل استان آذربايجان غربي ضمن اينکه در تغييرات آب و هوايى منطقه تأثير مستقيم و به سزايى دارند، از زيبايى شگفت‌آور طبيعى نيز برخوردار هستند.

برخى از اين مرتفعات از ييلاق‌هاى زيبا و خوش آب و هواى کشور به حساب مى‌آيند. از جمله اين مناطق مى‌توان به دامنه‌‌هاى شرقى آرارات پيرامون ماکو، سيه‌چشمه، سردشت و … اشاره کرد.
کوه هاي ماکو
منطقه ترگه‌ور و مرگه‌ور که در 13 کيلومترى غرب اروميه واقع شده است و تا کوه‌هاى سرحدى ايران، ترکيه و عراق امتداد مى‌يابد نيز يکى از اين نواحى منحصر به فرد ييلاقى در تابستان مى‌باشد و به لحاظ پربرف بودن در زمستان مناسب اسکى است. وسعت اين ناحيه از شمال به جنوب 50 الى 60 کيلومتر و از شرق به غرب در حدود 20 کيلومتر مى‌باشد. ارتفاع اين ناحيه از سطح دريا 600 الى 700 متر و در نتيجه داراى آب و هواى ييلاقى بسيار لطيف و سالمى است.
قله شيدان
ارتفاعات آذربايجان از نظر قابليت و نوع استفاده به چهار دسته تقسيم مى‌شوند:
يکم – کوه‌هاى لخت سنگى که به علت تخريب و فرسايش شديد با پوشش خاکى کم و يا فاقد پوشش خاکى مى‌باشند. اين نوع ارتفاعات به دلايل متعدد از جمله حفاظت حوزه‌هاى آبخيز بايد مورد کنترل و بهسازى لازم قرار گيرند. وسعت تقريبى آنها در حدود 74300 هکتار است.
دوم – کوه‌هاى مرتفعى که مشتمل بر ارتفاعات مرتعى دائم و فصلى و از نظر پوشش خاکى داراى وضعيت متوسط نسبتاً عميق با پوشش گياهى مناسب است وسعت تقريبى اين اراضى در حدود 1612900 هکتار است.
ارتفاعات دالامپر
سوم – کوهستان‌هاى جنگلى طبيعى که عمدتاً در منطقه سردشت و قسمتى از پيرانشهر در جهت مرزى ايران و عراق قرار گرفته و يکى از منابع طبيعى ارزشمند اقتصادى و توريستى به حساب مى‌آيد. وسعت اين کوهستان‌هاى جنگلى در حدود 16500 هکتار است.
چهارم – کوهستان‌هاى مارنى گچ و نمک که مواد تشکيل دهنده سنگ مادر آنها مارن‌هاى رنگين گچى – نمکى است و به علت قابليت فرسايش شديد، خطرى جدى براى اکولوژى محسوب مى‌شود که بايد مورد حفاظت و کنترل دقيق قرار گيرد. وسعت تقريبى اين نوع ارتفاعات در حدود 66000 هکتار است.
کوه سير داغي
مهمترين قله‌هاى ارتفاعات آذربايجان غربى از دره رودخانه ارس تا دره رودخانه گدار قرار دارد که به طول 314 کيلومتر و عرض حداقل 25 کيلومتر (در غرب سلماس) و حداکثر ?? کيلومتر (در شمال خوي) و به طور متوسط 50 کيلومتر کشيده شده است و مساحتى معادل 15200 کيلومترمربع را در بر مى‌گيرد.
حدود 30 قله از طرف فدراسيون کوهنوردى و اسکى مناسب تشخيص داده شده است که اکثر آنها داراى جاذبه‌هاى طبيعى مانند چشمه، آبشار، يخچال و غار هستند.
قله بز سينا
مهمترين اين قله‌ها عبارتند از : شيدان 3555، سه‌سو 3000، ستاره‌لوند 2800، يربهار 2800، خليل 3100، سه‌کچه 3000، دالاپر 3380، بزسينا 3480، مرگ زياره 3280، ماه داغى 2850 و نادر 2000 متر ارتفاع.کوهستان بزسينا بين شهرستان‌‌هاي اشنويه و اروميه، در نزديکي مرزهاي ايران، عراق و ترکيه قرار دارد. موقعيت مرزي، عدم وجود شرايط مناسب امنيتي، کوهستاني و صعب العبور بودن سبب شده است که بيشتر لندفرمهاي يخچالي اين ناحيه ناشناخته باقي بماند.نام محلي بزسينا،سينه ي يخي مي باشد. پوشش گياهي اين کوهستان مشابه اکثر کوههاي زاگرس معتدل است. از گونه‌هاي جانوري اين کوهستان مي‌توان به:خرس قهوه‌اي، گرگ، روباه، شغال، مار، خرگوش، بز کوهي، عقاب و… اشاره کرد.همجنين پوشش گياهي ويژه? زاگرس معتدل از جمله گون، آلبالوي وحشي، بادام کوهي و… در دالامپه ر به وفور يافت مي‌شود. کوه بز سينا هم در حدود6-7کيلومتري کوه دالامپر واقع است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

ارتفاعات و قلل آذربايجان غربي

خروج

گروه سيري در استان ها: استان آذربايجان غربى به لحاظ ويژگى توپوگرافيک از جمله مناطقى است که ارتفاعات و قلل متعددى دارد. ارتفاعات و قلل استان آذربايجان غربي ضمن اينکه در تغييرات آب و هوايى منطقه تأثير مستقيم و به سزايى دارند، از زيبايى شگفت‌آور طبيعى نيز برخوردار هستند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها