عصر آذربایجان

گزارش خبر

کتيبه برده مافوره در دل تپه تاريخي

کتيبه برده مافوره در دل تپه تاريخي

1399/05/26

گروه سيري در استان ها:موقعيت عمومي منطقه اي که محل کتيبه برده مافوره در آن قرار گرفته در حقيقت پايان قسمت اصلي جلگه موزون متشکل از بخش اصلي سرچشمه رودخانه (زي) يا زاب کوچک و نقطه آغاز بخش شمالي کوهستان(له‌ندي شي خان) مي باشد، جاده کوهستاني مهاباد- جلديان بعد از گذر از شيب تند و پيچ و خمهاي خطرناک و روستاهاي کاني باغ و حاجي غلده را طي کرده و درست در ميانه اين دو روستا با شيب نسبتا” کمتري به روستاي ليکبن مي_رسد.

گروه سيري در استان ها:موقعيت عمومي منطقه اي که محل کتيبه برده مافوره در آن قرار گرفته در حقيقت پايان قسمت اصلي جلگه موزون متشکل از بخش اصلي سرچشمه رودخانه (زي) يا زاب کوچک و نقطه آغاز بخش شمالي کوهستان(له‌ندي شي خان) مي باشد، جاده کوهستاني مهاباد- جلديان بعد از گذر از شيب تند و پيچ و خمهاي خطرناک و روستاهاي کاني باغ و حاجي غلده را طي کرده و درست در ميانه اين دو روستا با شيب نسبتا” کمتري به روستاي ليکبن مي_رسد.
 به گزارش عصر آذربايجان ،منظره ي پرهيبت در عين حال بسيار زيباي تنگه ي (گلو) از فاصله¬ي يک کيلومتري روستا بخوبي هويداست. معبر بسيار تنگ و باريک است و آب زلال آن که به صورت دائمي در جريان است، شکوه دلفريبي به منطقه مي¬دهد، در بخش جنوبي تنگه و در کمرکش کوه در ارتفاع 5/3 متري محل کتيبه¬اي به ابعاد يک متر در دو متر کنده شده که عدم وجود هر گونه نوشته اي بر آن حاکي از دو وضعيت است، اول اين که آنقدر فرسايش يافته که خطوط به کلي از بين رفته و دوم اينکه قبل از نوشتن آنچه هدف بوده حادثه اي چون، مرگ فرمانروا يا شکست وي در جنگ و نظاير آن موجب گرديده که حکاکي صورت نگيرد، گرچه فرم کند کاري سنگي آن تا اندازه اي شبيه کتيبه هاي دوران ساساني است، اما با مراجعه به تاريخ اجتماعي منطقه، بعيد مي نمايد که کتيبه در چنين دوراني کنده شده باشد، به عقيده نويسنده و با توجه به وجود نيروهاي متعدد نيرومند، مانا و پارسوآ در آغاز هزاره ي اول قبل از ميلاد و چگونگي (اوآلکي)، آخرين فرمانرواي مانايي به احتمال بسيار زياد، کتيبه مذکور يادگار شخصيت نامبرده است و اگر هم از وي نباشد احتمالا” مربوط به يکي از فرمانروايان مانايي در نخستين سده هاي هزاره ي اول قبل از ميلاد است، چون به طور قطع و يقين يکي از دروازه هاي طبيعي و صعب العبور دژ مرکزي( قلاتي شاي) همين معبر تنگ و باريک گلو بوده ، پس محل کتيبه ي ورودي نيز نمي_تواند،بي ارتباط با دژ فوق الذکرباشد، شايد اگر حتي يک کلمه يا يک حرف از کلمات يا حروف باقي بود، حداقل امکان داشت زمان دقيق آن را مشخص نمود، اما متاسفانه هيچگونه، آثاري از خطوط بر آن باقي نيست و خود نويسنده به دقت تمام و حتي در مواردي با درشت نماي موجود نقاط مختلف سطح کتيبه را بررسي نموده و بلاخره به اين نتيجه رسيده که سطح موجود فاقد هرگونه کنده کاري اغوي است، البته،وجود خزه_ها خود قدمت و ديرينگي وضع موجود را ثابت مي کند، به هر صورت کتيبه ي برده مافوره و محل قلاتگاه آن، تاريخي به درازاي نخستين تمدنهاي مکتوب منطقه دارد. کلمه ي برده مافوره در زبان رايج کردي ترکيبي از دو واژهي(برد) به معناي سنگ و (مافوره) به معناي قالي و قاليچه است، با ابعاد مشخص و تعين شده چون نامگذاري آن براساس اين کتيبه با ابعاد مشخص و مستطيل شکل بوده، بنابراين وجه تسميه ي مناسبي مي_تواند باشد، نگارنده اميدوار است در آينده پرده از رازهاي تاريخ تاريک اينگونه اماکن برداشته شده و چراغي روشن، فرا راه تمدن منطقه باشد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها