عصر آذربایجان

گزارش خبر

اعتياد و وابستگي به فضاي مجازي مشکل جوامع امروزي

اعتياد و وابستگي به فضاي مجازي مشکل جوامع امروزي

1395/06/07

گروه گزارش: اينترنت ابزاري است که استفاده بيش از حد و نادرست، خطر اعتياد به آن را به دنبال دارد.

گروه گزارش: اينترنت ابزاري است که استفاده بيش از حد و نادرست، خطر اعتياد به آن را به دنبال دارد.
اينترنت ابزاري است که استفاده بيش از حد و نادرست، خطر اعتياد به آن را به دنبال دارد. تقاصاي فزاينده به فناوري رايانه و نفوذ گسترده اينترنت بسياري از افراد را با اختلال شخصيتي و ارتباطات اجتماعي ناشي از ابتلا به اينترنت مواجه ساخته است.
 اينترنت به عنوان يکي از مهم ترين ابداعات بشر در قرن اخير، با قابليت ها و کارکردهاي متعدد و گسترده اش، بخش هاي مختلف زندگي انساني را تحت تأثيرات مثبت و منفي خود قرار داده است.
 مبنا و هدف اصلي اينترنت، برداشتن فاصله جغرافيايي ميان انسان هاي سراسر دنيا و ايجاد تحول در عرصه ارتباطات و تبادل اطلاعات است.در حالي که هنوز هيچ کس تصور نمي کرد که روزي جنبه اجتماعي اينترنت به صورت کاربرد اصلي آن درآيد، شبکه هاي مجازي اينترنتي پاي به عرصه وجود گذاشتند.
 اين موضوع در بين کاربران اينترنتي چنان مورد استقبال قرار گرفت که به جرأت مي توان گفت يکي از تأثيرگذارترين سرويس هاي ارائه شده در اينترنت و وب که در سال هاي اخير تحول شگرفي در نظام اجتماعي کشورهاي مختلف جهان به وجود آورده، شبکه هاي مجازي اينترنتي بوده است.
تغيير و تحولات در نظام اجتماعي ناشي از اينترنت، انکار ناپذير است.
اين تغييرات حتي شيوه برقراري ارتباط شاگرد و استاد و روش تدريس در سطوح دانشگاهي را هم متحول کرده است.
 امروزه حتي بچه ها هم به نوعي براي تکاليف درسي و برقراري روابط اجتماعي خود به اينترنت وابسته شده اند.
اين روزها با توجه به استقبال گسترده کاربران اينترنتي خصوصاً قشر جوان و نوجوان از شبکه هاي اجتماعي مجازي، بررسي مسائل مربوط به اين شبکه ها جهت اتخاذ تصميمات صحيح و برنامه ريزي دقيق توسط مسئولان فرهنگي و اجتماعي و نيز والدين، ضروري است. امروزه روش‌هاي ارتباطي با ديگران از طريق اينترنت افزايش ‌يافته است.
امروزه مدارس ايراني در سبد فرهنگي خود مواجه با شبکه‌هاي ماهواره‌اي، فضاي مجازي، رسانه‌هاي مدرن و ... است که هر کدام به‌نوبه خود بخشي از فرآيند تأثيرگذاري در مراکز آموزشي  را هدف گرفته‌اند.
امروزه اعتياد به اينترنت به عنوان يک اختلال روان‌شناختي در روان‌شناسي و پزشکي مطرح شده است. به طوري که متخصصان باليني مواردي از اين اختلال را در کلينيک‌هاي خود گزارش مي‌کنند و اين اختلال، به عنوان شکل جديدي از اعتياد در سال‌هاي اخير توجه پژوهشگران را در حوزه‌ي روان‌شناسي، روان‌پزشکي، جامعه‌شناسي، و حوزه‌هاي علمي ديگر به خود جلب کرده است.
اعتياد به اينترنت مشکلي است که در جوامع و فرهنگ‌هاي مختلف به چشم مي‌خورد.
 شيوع اين مسئله باعث شده است که شناسايي علل، پيامدها و عوارض آن توسط محققان و متخصصان، پيگيري و مورد پژوهش قرار گيرد.
 از آن جا که اينترنت شيوه هاي ارتباطي آينده را دگرگون کرده است، يک چالش عمومي براي اشخاص و همچنين براي دولت ها محسوب مي شود.
اينترنت مانند يک دنياي مجازي عمل مي کند و به افراد فرصت تجربه شکل خاصي از ارتباط هاي اجتماعي را مي دهد که در آن حضور اجتماعي واقعي وجود ندارند.
 همانطور که اعتياد به داروها و مواد مخدر تاثيرات منفي و مخربي در زندگي فرد دارند، اعتياد به اينترنت نيز بعضا عواقب سنگيني خواهد داشت و ممکن است در زندگي فردي، خانوادگي، شغلي و مالي و  اثرگذار باشد.
ارتباط فرد با محيط واقعي بيرون کاسته شده و به سمت دنياي مجازي سوق پيدا ميکند و ممکن است بسياري از دوستان خود را در دنياي واقعي از دست بدهد.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا عوارض روحي نظير عصبانيت و عدم کنترل اعصاب، خستگي زودرس، بي حالي، پرخاشگري، ترس، ناراحتي و احساس تنهايي از ديگر مضرات مهم اعتياد به اينترنت مي باشند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

اعتياد و وابستگي به فضاي مجازي مشکل جوامع امروزي

اعتياد و وابستگي به فضاي مجازي مشکل جوامع امروزي
خروج

گروه گزارش: اينترنت ابزاري است که استفاده بيش از حد و نادرست، خطر اعتياد به آن را به دنبال دارد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها