عصر آذربایجان

گزارش خبر

فتح يک‌دستي ايلان‌اوچان توسط دانشجوي تبريزي

فتح يک‌دستي ايلان‌اوچان توسط دانشجوي تبريزي

1394/09/15

گروه ورزشي:دانشجوي آتش‌نشان تبريزي در آستانه روز دانشجو، پس از صخره‌نوردي با چشمان بسته اين بار صخره‌نوردي با يک دست را براي نخستين بار در دنيا به تماشا مي‌گذارد.

گروه ورزشي:دانشجوي آتش‌نشان تبريزي در آستانه روز دانشجو، پس از صخره‌نوردي با چشمان بسته اين بار صخره‌نوردي با يک دست را براي نخستين بار در دنيا به تماشا مي‌گذارد.
 وقتي زندگي در دنياي مدرن شهري با اين همه آلودگي و استرس روزافزون و با انواع تکنولوژي مدرن و جديد، روحش را آزرده مي‌کند با همه دلتنگي‌هايش به بلندي‌ها و ارتفاع پناه مي‌برد. دلتنگي‌هايش را با کوه‌ها و صخره‌ها تقسيم مي‌کند تا براي حيات و زندگي جديد سرشار از انرژي مثبت و پايان‌ناپذير شود.صحبت از اکبر خندقي‌ است، صخره‌نورد تبريزي که در سن 12 سالگي براي نخستين بار کوهنوردي را با فتح قله «عايلاخلي» با ارتفاع 2 هزار و 886 متر آغاز کرده است و اينک در سن 42 سالگي در صدد است رکورد ديگري به نام تبريز شهر اولين‌ها ثبت کند.
اکبر اوج لذت را در بلندي‌ها مي‌داند و در صخره‌ها و کوه‌ها انگار روح جديدي در کالبد جسمش دميده مي‌شود آن چنان که خدا را در بلندي مي‌يابد.
*ثبت رکورد جديد براي نخستين بار در دنيا
وي در اقدام جديد صخره‌نوردي خود روز يکشنبه 15 آذرماه در آستانه روز دانشجو «صخره‌نوردي  ايلان اوچان با يک دست» را براي اولين بار در دنيا در پرونده صخره‌نوردي خود ثبت و ضبط مي‌کند.صخره »ايلان اوچان« در مقابل ايستگاه تله کابين »عون بن علي« واقع شده و ارتفاع آن 30 متر است و وي براي نخستين بار در دنيا با يک دست کار صخره‌نوردي را انجام مي‌دهد.وي که در حال حاضر دانشجوي مرکز علمي کاربردي سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تبريز است در خصوص اهداف خود در مورد اين رکورد جديد مي‌گويد: در تلاشم دانشجويان را علاوه بر اينکه در سنگر علم و دانش فعال هستند با دانش کوهنوردي و صخره‌نوردي آشنا کنم چرا که کوهنوردي علاوه بر ايجاد نشاط و سرزندگي و داشتن روحيه شاداب به کسب مهارت و داشتن روحيه مهارت محوري کمک مي‌کند.
خندقي افزود: تلاش براي حفظ نام تبريز به عنوان شهر اولين‌ها و بلند آوازه کردن اين شهر نيز يکي ديگر از اهداف انجام اين رکورد جديد است.
*صخره نوردي با چشمان بسته!
اکبر خندقي پيش از اين در دوازدهم ارديبهشت ماه سال جاري رکورد ديگري به نام تبريز ثبت کرد و اين رکورد صعود از قله و صخره‌نوردي موفقيت‌آميز با چشمان بسته به صخره «ايلان اوچان» بود که همزمان با ميلاد حضرت علي (ع) و روز پدر صورت گرفت.
*خوشحالي واقعي در کمک به همنوع
وي که يکي از نيروهاي ماهر امداد و نجات در فضاي معلق و ارتفاعات است شادي و رضايت واقعي را در کمک به همنوع و نجات دادن مصدومان حوادث غيرمترقبه مي‌داند و مي‌گويد زماني که حادثه‌اي به وقوع مي‌پيوندد با استفاده از تکنيک‌هاي خاص به کمک آسيب ديدگان رفته و آنها را نجات مي‌دهم.خندقي شادي و خوشحالي واقعي را در چهره پدر و مادري مي‌بيند که کودک شيره خواره‌اش در اثر يک اتفاق در آپارتمان تنها مانده است و او با توکل بر خدا و با استفاده از تکنيک‌هاي خاص خود با طناب از پنجره وارد شده و فرزند شيرخوار را صحيح و سالم به آغوش پدر و مادرش بر مي‌گرداند، اينجاست که شادي اين خانواده او را به ادامه اين مسير و کمک به همنوعان ديگر دلگرم‌تر مي‌کند.او کوهنوردي و صخره‌نوردي را زير نظر استادان خود مهدي زارع، اسماعيل اسماعيل‌زاده و هلالي در گروه کوهنوردي علم تبريز به صورت تخصصي آغاز کرده است.
*تلاش براي حفظ محيط زيست
وي مي‌گويد: ما در گروه کوهنوردي علم تبريز با شعار اينکه (ما يک کره زمين داريم و کره زمين ديگري درست نمي‌شود و ما بايد آن را به نحو احسن به نسل بعدي تحويل دهيم) فعاليت مي‌کنيم و يکي از مهم‌ترين اقدامات ما تلاش براي حفظ محيط زيست است.غارنوردي، يخ نوردي، دره نوردي، صخره نوردي، کوهنوردي، امداد در فضاي معلق و فضاي مرتفع شهري از جمله فعاليت‌هاي حرفه‌اي اين صخره‌نورد تبريزي است.صخره‌نوردي صخره‌هاي ايلان اوچان، ديواره زنوز در مرند، ديواره توربين در جزيره اسلامي، ديواره بيستون در کرمانشاه، ديواره اردک‌لو در مرند و ... از جمله صخره‌هايي هستند که اکبر خندقي آنها را فتح کرده است.
کوهنوردي در دماوند به صورت انفرادي، ساوالان، جام، سهند، کمال، گوي زنگي، کمتال، کمچي، عايلاخلي، پير داغي و غارنوردي غارهاي فني و تکنيکي از جمله غار هامپوئيل، غار قالارچي، غار قلعه‌کرد در پرونده ورزشي و رکوردهاي اين صخره‌نورد تبريزي ديده مي‌شود.
وي در پايان از دکتر پدرام اقدسي، مديرعامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني تبريز، شهردار و اعضاي شوراي شهر تبريز و استادان خود که در جهت حمايت از وي تلاش مي‌کنند تشکر و قدرداني کرد.
*تلاش براي ثبت در گينس
چه خوب مي‌شود اگر براي حمايت از اکبر خندقي صخره‌نورد تبريزي، مديران ارشد استاني و مجموعه شهرداري و شوراي شهر با تلاش‌ها و پيگيري‌هاي ثمربخش و مستمر خود زمينه ثبت رکوردهاي وي از جمله رکورد صخره‌نوردي با چشمان بسته که براي نخستين بار در دنيا صورت گرفته است و همچنين رکورد صخره‌نوردي با يک دست را در کتاب‌ گينس فراهم کنند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

فتح يک‌دستي ايلان‌اوچان توسط دانشجوي تبريزي

فتح يک‌دستي ايلان‌اوچان توسط دانشجوي تبريزي
خروج

گروه ورزشي:دانشجوي آتش‌نشان تبريزي در آستانه روز دانشجو، پس از صخره‌نوردي با چشمان بسته اين بار صخره‌نوردي با يک دست را براي نخستين بار در دنيا به تماشا مي‌گذارد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها