عصر آذربایجان

گزارش خبر

دولت در مسير حذف مدارس کانکسي آذربايجان‌شرقي

دولت در مسير حذف مدارس کانکسي آذربايجان‌شرقي

1401/05/30

گروه گزارش: وجود مدرسه‌هاي کانکسي از جمله معضلات آموزش و پرورش در مناطق مختلف کشور است که با روي کار آمدن دولت سيزدهم، عزم جدي براي برچيده شدن اين نوع مدارس تا پايان دور اول دولت هدف‌گذاري شده است.

گروه گزارش: وجود مدرسه‌هاي کانکسي از جمله معضلات آموزش و پرورش در مناطق مختلف کشور است که با روي کار آمدن دولت سيزدهم، عزم جدي براي برچيده شدن اين نوع مدارس تا پايان دور اول دولت هدف‌گذاري شده است. حق آموزش در اعلاميه جهاني حقوق بشر و در اسناد يونسکو مورد تاکيد قرار گرفته است و بر اين اساس، يونسکو آموزش را يک حق طبيعي و انساني مي داند که مطابق اساسنامه آن همه انسان‌ها بايد از آموزش پايه برخوردار شوند.
يکي از الزامات تحقق آموزش مطلوب در هر جامعه اي وجود مدارس و کلاس هاي درس باکيفيت و استاندار است؛ به طور ميانگين هر دانش آموز در هر روز حداقل نزديک به 6 ساعت از بهترين زمان خود را در مدرسه و کلاس درس مي گذراند، بنابراين دلنشين بودن، جذاب بودن و البته استاندارد بودن محيط آموزشي يکي از اصول اوليه آموزش است.
با اين حال کمبود مدرسه و کلاس درس در سراسر ايران همواره يکي از چالش هاي مسوولان آموزش و پرورش بوده و آنها با راه حل هاي مختلف از جمله دو و سه نوبتي کردن مدارس و استفاده از ظرفيت خيران سعي در جبران کمبود مدرسه ها کرده اند.در چنين شرايطي آموزش و پرورش آذربايجان شرقي با چالش بيش از 300 مدرسه کانکسي مواجه است که با روي کار آمدن دولت سيزدهم و اختصاص اعتبار ويژه، تدبيري براي برچيده شدن مدارس کانکسي و ساخت مدارس مستحکم و استاندارد انديشيده شده است.155 مدرسه کانکسي و سنگي آذربايجان شرقي تا 2 سال آينده جمع آوري مي‌شود استاندار آذربايجان شرقي از آغاز سامان‌دهي و نوسازي 155 مدرسه کانکسي و سنگي در مناطق محروم استان خبر داد و گفت: تلاش مي‌کنيم تا اين طرح طي دو سال به صورت کامل انجام شود.
زين العابدين رضوي خرّم اظهار داشت: در استان آذربايجان شرقي، 309 مدرسه کانکسي وجود دارد که از اين تعداد، 126 مدرسه داراي بيش از 10 دانش‌آموز هستند. وي با اشاره به اهتمام دولت مردمي و عدالت‌محور سيزدهم به احياي عدالت آموزشي در مناطق کم‌برخوردار، گفت: در اين راستا اقدامات خوبي در استان شروع شده و استقبال و همکاري خوبي هم از طرف خيران، فعالان بخش خصوصي و نهادهاي انقلابي صورت گرفته انجام شده است.
 استاندار آذربايجان شرقي با تاکيد بر پيامدهاي مثبت نوسازي مدارس کانکسي از جمله مهاجرت معکوس و افزايش سرانه و کيفيت آموزش در مناطق کم‌برخوردار، از وزارت آموزش و پرورش خواست تا نسبت به جذب نيروي انساني بومي و تامين منابع معلمان حق‌التدريس در اين مناطق اهتمام ويژه داشته باشد.
 وي با اشاره به آغاز نوسازي و سامان‌دهي 126 مدرسه کانکسي و 29 مدرسه سنگي در قالب طرح شهيد پناهي در استان، خاطرنشان کرد: با حمايت وزارت آموزش و پرورش و همت جدي مسئولان استان، سعي مي‌کنيم تا اين طرح طي دو سال به صورت کامل انجام شود. استاندار آذربايجان شرقي با اشاره به اينکه از محل منابع سفر استاني رئيس جمهور هم اعتبارات خوبي براي اين امر اختصاص يافته است، افزود: با برخي از شرکت‌هاي معدني هم وارد قرارداد شده‌ايم تا بخشي از اين کار را انجام دهند.
همه مدارس کانکسي بالاي 10 دانش آموز استان تا پايان دولت سيزدهم برچيده مي شوند
مديرکل آموزش و پرورش آذربايجان شرقي هم از وجود 390 کلاس کانکسي در استان خبر داد و گفت: تمام مدارس کانکسي بالاي 10 دانش آموز تا پايان دولت سيزدهم برچيده شده و داراي مدرسه شوند.عليرضا صيادي  اظهار کرد: 419 مدرسه کانکسي و پيش ساخته در استان داريم که مدارس پيش ساخته متفاوت‌تر از مدارس کانکسي هستند و تجهيزات آنها فرق دارد؛ بنابراين هدف اصلي دولت برچيدن مدارس کانکسي است. 309 مدرسه کانکسي در استان داريم و احداث اين مدارس در هر مکان و روستايي بد نبوده است چراکه در روستاهاي کم جمعيت که با بحران فضاهاي آموزشي مواجه هستيم، به علت شرايط حاد کانکسي تعبيه شده و فضاي بهتري نيز ايجاد شده است اما اين مدارس موقت هستند و بايد به ساختمان دائم تبديل شود.
 وي با اشاره به اهتمام دولت مردمي و عدالت‌محور سيزدهم به احياي عدالت آموزشي در مناطق کم‌برخوردار، گفت: در اين راستا اقدامات خوبي در استان شروع شده و استقبال و همکاري خوبي هم از طرف خيران، فعالان بخش خصوصي و نهادهاي انقلابي انجام شده است.صيادي با اشاره به اينکه براي ساخت يک مدرسه يک کلاسه يک ميليارد و 200 ميليون تومان هزينه نياز است، افزود: مدارس کانکسي که بالاي 15 دانش آموز دارند در اولويت برچيده شدن هستند و بعد از ساخت مدارس جديد، مدارس کانکسي که 10 دانش‌آموز دارند، برچيده خواهند شد.
مديرکل آموزش و پرورش آذربايجان شرقي با بيان اينکه استاندار آذربايجان شرقي توجه ويژه‌اي بر چيده شدن مدارس کانکسي در استان دارد، گفت: در سفر رئيس جمهور به آذربايجان شرقي و رئيس بنياد مستضفعان به استان به ساخت مدارس در مناطق محروم توجه ويژه‌اي شده  و اعتبار خوبي در نظر گرفته شده است.
وي با بيان اينکه 30 مدرسه کانکسي توسط خيران برچيده شده و مدارس اصولي و استاندارد احداث مي‌شود، گفت: کليبر، خداآفرين، هوراند مقام اول مدارس کانکسي را دارند که بعد از اين ها نيز شهرستان چاراويماق بيشترين مدارس کانکسي را در استان دارد.
صيادي اظهار اميدواري کرد تمام مدارس کانکسي بالاي 10 دانش آموز تا پايان دولت سيزدهم برچيده شده و داراي مدرسه شوند.
12 مدرسه کانکسي طي يک سال اخير برچيده شده است
در همين حال مديرکل سازمان نوسازي،توسعه و تجهيز مدارس آذربايجان‌شرقي نيز اختصاص 847 ميليارد تومان اعتبار براي ساخت، تجهيز و تکميل مدارس نيمه‌تمام استان را دستاورد سفر رييس‌جمهور به اين استان اعلام کرد و گفت: با تخصيص اين اعتبارات شاهد شتاب بخشي به ساخت مدرسه در استان خواهيم بود.
فرهاد فرهودي ، با اشاره به وجود 309 مدرسه کانکسي در استان، اظهار کرد: در طرح شهيد پناهي که جمع آوري مدارس کانکسي است، هدف گذاري براي کانکس هاي بالاي 10 دانش آموز مي باشد که 126 فضاي آموزشي کانکسي بالاي 10 دانش آموز در استان شناسايي شده است.وي مدارس کانکسي را دو نوع مستقل و وابسته توصيف و برچيدن آنها را در 2 فاز اعلام کرد و گفت: در فاز اول مدارس کانکسي مستقل بالاي 10 دانش آموز را که تعدادشان 64 مدرسه مي باشد، برچيده خواهد شد و در فاز دوم 62 مدرسه وابسته جابجا مي شود.
فرهودي، کوهستاني و صعب العبور بودن روستاهاي آذربايجان شرقي را دليل استفاده از مدارس کانکسي عنوان کرد و افزود: سياست ما حذف 90 درصد از مدارس کانکسي است که به همين منظور حدود 560 ميليارد تومان اعتبار نياز است و اولويت ما سوق دادن خيران به اين سمت مي باشد.
مديرکل نوسازي و تجهيز مدارس آذربايجان شرقي کمبود فضاهاي آموزشي در مناطق محروم روستايي و شهري استان را از جمله مشکلات عمده عنوان کرد و  گفت: از اعتبارات محروميت زدايي حدود 400 ميليارد تومان به اين امر اختصاص يافت که 50 درصد آن تخصيص يافته است.وي با اشاره به غيرمستحکم بودن 20 درصد مدارس استان و با بيان اينکه مدارس نيمه تمام مشکل عمده سازمان نوسازي و تجهيز مدارس است که هزينه زيادي به دولت تحميل مي کند، افزود: هزينه بخش عمده اين مدارس با خيران است و طبق مصوبه دولت چنان چه خيران 50 درصد هزينه ساخت و ساز را تقبل کنند، سازمان نوسازي موظف به تهيه هزينه باقي مانده و تکميل اين مدارس مي باشد.
مديرکل نوسازي و تجهيز مدارس آذربايجان شرقي با اشاره به 290 پروژه نيمه تمام خيرساز در استان، گفت: اعتبار سال هاي قبل تکميل 50 تا 60 پروژه را کفاف مي کرد که اميدواريم با همت دولت سيزدهم اعتبارات افزايش يابد تا بتوانيم ظرف 2 سال آينده پروژه هاي نيمه تمام خيرساز را تکميل کنيم.
فرهودي خاطرنشان کرد: اکثر پروژه هاي خيرساز استان سه و چهار کلاسه است که براي تکميل اين مدارس حدود 600 ميليارد تومان نياز است.وي اظهار کرد: حدود پنج هزار و 500 فضاي آموزشي دولتي و 2 هزار و 700 مدرسه غيردولتي در آذربايجان شرقي وجود دارد که از نظر تعداد فضاهاي آموزشي جزو پنج استان برتر کشور هستيم.
مدارس کانکسي مشکلات زيادي دارند
يکي از معلمان پايه نهم متوسطه اول در مدرسه شهيد نواب روستاي آق زيارت نيز گفت: 12 سال سابقه تدريس در روستاهاي چاراويماق را دارم که سه سال نيز در کانکس تدريس کرده‌ام.جعفر محمودي ادامه داد: مدارس کانکسي مشکلات زيادي به همراه دارد و از جهت گرمايشي در مشقت هستيم؛ بدين گونه که در فصل زمستان با گذشت دو ساعت از شروع تدريس، کانکس به طور کامل گرم نيست و به طور کلي مدارس کانکسي امنيت ندارند.وي افزود: بازسازي مدرسه در روستاي آق زيارت طي سال گذشته انجام شده و در دست بهره‌برداري است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، محمودي با تاکيد بر اينکه مدارس کانکسي بايد به طور کامل حذف شود، خاطرنشان کرد: به جاي مدارس کانکسي مي‌توان خانه‌اي اجاره شود تا با امنيت و بهره‌وري بيشتري بتوان فعاليت کرد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها