عصر آذربایجان

گزارش خبر

ابرپروژه آذربايجان‌ در ايستگاه انتظار

ابرپروژه آذربايجان‌ در ايستگاه انتظار

1400/09/21

گروه گزارش: راه آهن تبريز- ميانه يکي از ابرپروژه‌هاي آذربايجان شرقي است که پس از 21 سال تکميل نشده و درحال حاضر چشم انتظار رسيدن اعتبارات لازم براي افتتاح در دهه فجر امسال است.

آناهيتا رحيمي

گروه گزارش: راه آهن تبريز- ميانه يکي از ابرپروژه‌هاي آذربايجان شرقي است که پس از 21 سال تکميل نشده و درحال حاضر چشم انتظار رسيدن اعتبارات لازم براي افتتاح در دهه فجر امسال است.
21 سال از کلنگ زني ابر پروژه استان آذربايجان شرقي مي‌گذرد اما تا کنون خبري از تکميل اين پروژه به گوش نرسيده است و مردم آذربايجان هم‌چنان در چشم انتظار خاتمه يافتن پروژه‌اي چندين ساله هستند.
بهره‌برداري از پروژه راه آهن ميانه، تبريز، بستان آباد، ترانزيت ريلي ايران را براي نخستين بار به اروپا متصل خواهد کرد و از سويي با اتمام عمليات اجرايي اين راه آهن، زمان حرکت قطار تهران – تبريز نيز حدود 5/5 ساعت کاهش خواهد يافت.
آنچه که تاکنون ابرپروژه استان آذربايجان شرقي را به اتمام نرسانيده است، عدم تأمين مالي مورد نياز است و حالا اين پروژه بعد از گذشت سال‌هاي متمادي در انتظار از راه رسيدن تخصيص اعتبار لازم براي تکميل است.
مدير کل راه و شهرسازي آذربايجان شرقي گفت: راه آهن ميانه – تبريز تا بستان آباد به طول 132 کيلومتر اتمام يافته است و از بستان آباد تا ايستگاه خاروان نيز تقريباً عملياتي شامل اتمام زيرسازي و پل و هم‌چنين احداث پل‌هاي بزرگ، تونل‌ها و از سويي ريل گذاري و بالاست ريزي لايه اول نيز انجام يافته است.
ابوالقاسم سلطاني ادامه داد: در حال حاضر قطار مي‌تواند تردد کند اما در اين محدوده با توجه به اينکه بخشي از جوشکاري باقي مانده است از اين رو عمليات، با کندي انجام مي‌گيرد اما تلاش بر اين است تا يک دو ماه آينده اتمام يابد اما همان گونه که گفته شد ساختمان اصلي ايستگاه تقريباً اتمام يافته و آماده مسافرگيري در محل ايستگاه خاوران است.
سلطاني بيان کرد: برخي از مباحث از ايستگاه خاوران به سمت تبريز مطرح است بدين گونه که با مطالعات انجام گرفته از سوي راه و ترابري که حدود 20 سال گذشته مبني بر عبور از حريم آزادراه کنارگذر که با وجود پيمان سپاري انجام يافته بود مخالفت‌هايي از سوي برخي از مسئولين استاني به دليل گسترش يافتن تبريز و خطي که اين راه آهن منجر به محدود کردن تبريز مي‌کند ايجاد شد تا اينکه در نهايت وزارت راه و شهرسازي مجبور شد تا به کار پيمانکار خاتمه دهد.وي افزود: با توجه به اينکه ايستگاه تا خاوران آماده و تکميل است مسافران مي‌توانند رفت و آمد کنند اما سعي بر اين است تا عمليات جزئي باقي مانده نيز تکميل شود.
سلطاني توضيح داد: ايستگاه اصلي خاوران به اتمام رسيده است و ريل گذاري و بالاست ريزي لايه اول انجام يافته و در حال حاضر تنها بالاست ريزي لايه دوم در حدود 20 کيلومتر باقي مانده است.
مدير کل راه و شهرسازي آذربايجان شرقي گفت: در حال حاضر جوشکاري بين ريلي باقي مانده است اما تلاش بر اين است تا 2 ماه ديگر اين اقدامات نيز اتمام يابد تا ايستگاه خاوران به سمت تهران، از مسير ميانبر تبريز ميانه با کاهش 4 ساعتي زمان سفر در سال‌هاي اول و در سال‌هاي بعدي نيز با کاهش 5/5 با افزايش سرعت قطار انجام گيرد.
وي ادامه داد :??? ميليارد مطالبه پيمانکار در محدوده بستان آباد تا تبريز است اما اعتبارات تخصيص يافته کفاف پرداخت مطالبات پيمانکاران را نمي‌دهد.
مدير کل راه و شهرسازي آذربايجان شرقي گفت: تکميل ايستگاه تبريز تا ايستگاه مرکزي نيازمند 4 ميليارد تا 4/5 ميليارد تومان اعتبار است و اين در حالي است که تأمين اعتبار از منابع دولتي سخت است اما با اين وجود، وزارت راه و کل مديران عالي استان و نمايندگان مجلس پيگير هستند تا از طريق بانک‌ها و مؤسسات مالي تأمين مالي کنند.
وي معتقد است: اگر اعتبار پروژه راه آهن ميانه، بستان آباد و تبريز و پروژه‌هايي همانند اين، از منابع مالي تأمين شوند زمان بر خواهد بود چرا که با توجه به تعدد پروژه در کشور و استان ما، راه آهن ميانه، تبريز، بستان آباد نيز ابرپروژه‌اي است که نيازمند اعتبار هنگفتي است.
سلطاني در پايان گفت: با توجه به کاهش منابع اعتبارات عمراني دولت، بايد منابع مالي جديدي تعريف شود تا اين پروژه خاتمه يابد و تلاش بر اين است تا اين پروژه در 22 بهمن سال جاري آماده تحويل باشد.نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس شوراي اسلامي گفت: پروژه راه آهن ميانه – تبريز قرار بود در دهه فجر دولت قبلي به صورت نهايي افتتاح شود اما هنوز ايستگاه خاوران تکميل نشده و از سويي برخي از مراحل اجرايي در مسير نيز اتمام نيافته است.
تکميل پروژه نيازمند تأمين اعتبار است
سيدمحمدرضا ميرتاج الديني ادامه داد: تکميل پروژه راه آهن ميانه – تبريز نيازمند 500 ميليارد تومان اعتبار است که بخشي براي بدهي پيمانکاران و بخشي نيز براي تکميل نواقص اين پروژه است.
وي افزود: اگر دولت هزينه‌اي بالغ بر 250 تا 300 ميليارد به اين پروژه تخصيص دهد در سال جاري پروژه راه آهن ميانه – تبريز تکميل و افتتاح خواهد شد.
تاج الديني بيان کرد: بنده با مسئولين ارشد استاني نيز مذاکراتي داشته‌ام و پيگير هستيم تا بلکه اين پروژه در سال جاري با حضور رئيس جمهور افتتاح شود و انتظار چندين ساله مردم آذربايجان تحقق يابد.
نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس شوراي اسلامي گفت: در مجلس شوراي اسلامي نيز پيگيري‌هاي لازم براي تأمين بودجه پروژه راه آهن ميانه – تبريز صورت مي‌گيرد و در اين رابطه تذکر نيز خواهم داد.
سرعت گرفتن تکميل پروژه در صورت تأمين اعتبار
وي ادامه داد: از سازمان برنامه و بودجه نيز پيگير هستيم تا اعتبار لازم براي تکميل پروژه راه آهن ميانه - تبريز اختصاص يابد که در صورت رسيدن بودجه لازم به دست مديريت اجرايي مي‌توان با سرعت هر چه بيشتر اين پروژه را تکميل کرد.تاج الديني در پايان افزود: اگر اعتبار لازم تخصيص يابد پروژه راه آهن ميانه – تبريز در دهه فجر سال جاري افتتاح خواهد شد و در اين رابطه هم چنان پيگير هستيم.
پروژه راه آهن ميانه، تبريز، بستان آباد يکي ديگر از ابرپروژه‌هاي استان آذربايجان شرقي است که بعد از گذشت 21 سال، هنوز تکميل نشده است و مردم آذربايجان در انتظار اتمام اين پروژه هستند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،حالا ابرپروژه استان آذربايجان شرقي بعد از گذشت سال‌هاي مدتي در چشم انتظار از راه رسيدن اعتبارات لازم براي تکميل شدن است تا در دهه فجر افتتاح شود و انتظار چندين ساله مردم آذربايجان خاتمه يابد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها