عصر آذربایجان

گزارش خبر

ميني‌بوس‌هاي فرسوده قصد رفتن ندارند

دود غفلت درچشم شهروند اردبيلي//

1395/09/28

با وجود اذعان چندساله مديران به عمر بالاي ناوگان ميني‌بوس‌ شهري وجاده‌اي استان اردبيل، طرح عاجلي براي نوسازي آن صورت نمي گيرد تا نشان دهد اين خودروها قصد رفتن از خيابان ها را ندارند.

گروه گزارش: با وجود اذعان چندساله مديران به عمر بالاي ناوگان ميني‌بوس‌ شهري وجاده‌اي استان اردبيل، طرح عاجلي براي نوسازي آن صورت نمي گيرد تا نشان دهد اين خودروها قصد رفتن از خيابان ها را ندارند.
سهم عمده‌اي از جابه‌جايي مسافر در داخل شهرها و در مسافت‌هاي کوتاه بين‌شهري و بين روستايي از طريق ميني‌بوس انجام مي‌شود. به دليل نزديکي شهرها و روستاهاي استان اردبيل به يکديگر ميني‌بوس يکي از ارکان مهم حمل‌ونقل محسوب مي‌شود. از سويي محدوديت‌هاي کلي ناوگان حمل‌ونقل موجب شده عمده سفرهاي درون و برون‌شهري با ميني‌بوس‌ها انجام شود. به طوريکه به تعبير مديرعامل سازمان اتوبوس‌راني شهرداري اردبيل روزانه 21 هزار نفر از شهروندان از طريق ناوگان ميني‌بوس‌راني جابه‌جا مي‌شوند. حجم مشابهي از سفرها در ناوگان جاده‌اي ميني‌بوس‌راني مشاهده مي‌شود و همه اين ها در وضعيتي است که کهولت ناوگان ميني‌بوس‌راني استان اردبيل موجب شده هر مسافر در طول سفر بسته‌اي از ناامني و دود و دم نيز هديه بگيرد. معضلي که نه طرح عاجلي براي اصلاح آن صورت مي‌گيرد و نه نواقص طرح‌هاي موجود فعلي رفع مي‌شود.
*ميانگين عمر 24 ساله در جاده و 30 ساله در شهر
مديرکل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي استان اردبيل تعداد ناوگان ميني‌بوس استان را 272 دستگاه عنوان کرد و گفت: عمر ميانگين ميني‌بوس‌ها 24.3 سال است. علي رحمتي با اذعان به عمر بالاي ناوگان ميني‌بوس در استان  تأکيد کرد: هر چند در سطح کشور ميانگين عمر ميني‌بوس‌ها بالاي 29 سال است اما در خود استان نيز نوسازي ناوگان تأکيد مي‌شود. در مقابل مديرعامل سازمان اتوبوس‌راني شهرداري اردبيل نيز تصريح کرد: در حال حاضر 450 دستگاه ميني‌بوس در قالب 15 آژانس مشغول به خدمت‌رساني و ارائه سرويس به مدارس  کارخانه‌ها و شرکت‌ها هستند.
حميد مظاهري به ضرورت نوسازي ناوگان ميني‌بوس با عمر بالاي 30 سال تأکيد کرد و گفت: به دليل حجم بالاي مسافر جابه‌جا شده به واسطه ميني‌بوس‌ها اجراي اين طرح ضروري است.
*تسهيلات گراني که به اجبار پيشنهاد مي‌شود
موضوع ميني‌بوس‌هاي فرسوده که به معضل کشوري تبديل شده موجب شد چند سال قبل اعطاي تسهيلات براي خريد ميني‌بوس مطرح شود. مديرکل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي استان در خصوص عدم نوسازي اين خودروها از سوي مالکان تاکيد کرد که قيمت ميني‌بوس بالا است و اغلب رانندگان توان مالي خريد آن را ندارند. رحمتي تصريح کرد: به عنوان مثال ميني‌بوس تک در به قيمت 140 ميليون تومان بدون احتساب ارزش‌افزوده و بيمه و ميني‌بوس دو در به قيمت 145 ميليون تومان بدون احتساب بيمه و ارزش‌افزوده به فروش مي‌رسد. وي تأکيد کرد: به دليل قيمت بالا تسهيلاتي به ارزش 10 ميليون تومان با نرخ چهار درصد و بازپرداخت پنج‌ساله به متقاضي ارائه مي‌شود که سه ماه بعد از واريز نيز تحويل خودرو انجام خواهد شد. اين طرح البته مورد استقبال قرار نگرفته است. حداقل در استان اردبيل که ميانگين درآمد مردم استان کمتر از ميانگين کشوري است به گفته رحمتي تنها دو متقاضي از اين تسهيلات استفاده کردند. يکي از رانندگان ميني بوس در اين خصوص گفت: قيمت ميني بوس 140 ميليون تومان است اما تسهيلات 10 ميليون تومان که به واقع اندک است و حتي به دردسر دريافت آن نمي ارزد. نادر محمد پور تاکيد کرد: اغلب رانندگان خود از فرسودگي و استهلاک خودرو در عذابند اما به دليل گران بودن قادر به خريد ميني بوس جديد نيستند. اين اظهارات در حالي است که نه تنها براي افزايش اين تسهيلات درخواستي از سوي مسئولان استاني مطرح نشده بلکه عملاً تنها راهکار نوسازي ناوگان ميني‌بوس نيز به جايي نرسيده است. مديرکل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي استان معتقد است بايد از محل هدفمندسازي سوخت شرکت نفت تسهيلاتي پيش‌بيني شود که بتواند مورداستفاده قرار گيرد.
*ابهام در خريد ميني‌بوس داخل شهري
معضل اصلي کهولت ناوگان ميني‌بوس به داخل شهرها برمي‌گردد. چنانکه مطرح شد عمده ميني‌بوس‌ها براي سرويس مدارس و آژانس کارخانه‌ها استفاده مي‌شوند. در واقع سهم اصلي دودودم اين کهولت به کودکان و نوجوانان که در سن رشد واقع‌اند مي‌رسد. چند سال قبل زماني که کارخانه اتوبوس و ميني‌بوس سازي سبلان خودرو داير شد اميد تازه‌اي در نوسازي ناوگان ميني‌بوس در دل‌ها جوانه زد. تا جايي که خريد 100 دستگاه ميني‌بوس در سال 91 از سوي شهردار وقت وعده داده شد.
بعدها اجرا نشدن اين وعده به بهانه عدم تأمين اعتبار گره خورد. يکي از شهروندان اردبيلي با ابراز گله مندي از استفاده از ميني بوس هاي فرسوده در سطح شهر تاکيد کرد: در برخي مواقع به دليل قيمت پايين تر اين ميني بوس ها حتي استفاده از آن براي سرويس مدارس و کارخانه ها بيشتر استقبال مي شود. اين شهروند گفت: بارها مشاهده مي شود کارخانه ها و حتي ادارات و شرکت ها به دليل قيمت پايين تر جابه جايي مسافر از ميني بوس فرسوده استفاده مي کنند و اين موضوع به آلودگي محيط زيست شهري منجر مي شود.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از مهر، هر چند توجه به نيازهاي شهروندان از سوي شهرداري اردبيل به جد پيگيري مي‌شود و طرح‌هاي نوسازي ناوگان ميني‌بوس طرح شده اما نحوه تأمين ميني‌بوس  با محدوديت‌هاي تشديد شده مالي شهرداري اردبيل در سال‌هاي اخير در هاله‌اي از ابهام است. محدوديت‌هاي درآمدي شهرداري ايجاب مي‌کند که حداقل در سال جاري خريد ميني‌بوس براي ناوگان درون‌شهري امکان‌پذير نباشد. از سويي با وجود اهميت نوسازي ناوگان ميني‌بوس‌راني که به يکي از دغدغه‌هاي زيست‌محيطي تبديل شده است، طرح و برنامه شفافي در اين خصوص در دستور کار نيست.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

ميني‌بوس‌هاي فرسوده قصد رفتن ندارند

دود غفلت درچشم شهروند اردبيلي//
خروج

با وجود اذعان چندساله مديران به عمر بالاي ناوگان ميني‌بوس‌ شهري وجاده‌اي استان اردبيل، طرح عاجلي براي نوسازي آن صورت نمي گيرد تا نشان دهد اين خودروها قصد رفتن از خيابان ها را ندارند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها