عصر آذربایجان

گزارش خبر

محوطه باستاني قلعه خسرواستان اردبيل

محوطه باستاني قلعه خسرواستان اردبيل

1400/12/22

گروه سيري در استان ها: قلعه خسرو بر بالاي يک کوه کم ارتفاع قرار گرفته است و رود قره سو از سه جهت يعني شمال و شمال شرقي و غربي اين کوه را در بر گرفته است.

گروه سيري در استان ها: قلعه خسرو بر بالاي يک کوه کم ارتفاع قرار گرفته است و رود قره سو از سه جهت يعني شمال و شمال شرقي و غربي اين کوه را در بر گرفته است. 

اين کوه کم ارتفاع را مردمان روستا با نام شوش داغي مي نامند و اين به دليل شيب تند دامنه هاي آن و نوک تيز قله آن و همچنين موقعيت خاص قرار گيري قله کوه که به هيچ کوه ديگري متصل نبوده است، مي باشد شوش داغي همچون ديگر کوهها و ارتفاعات پيرامون دامنه سبلان در اثر فعاليت هاي آتشفشاني ايجاد شده است راس کوه متشکل از يک توده سنگي از سنگ هاي آذرين، به صورت يکپارچه مي باشد و وسعت چندان ندارد ارتفاع نوک قله شوش داغي از سطح دريا آزاد 1395 متر و از بستر رود قره سو در پاي کوه 135 متر است. جبهه شمالي شوش داغي به يک برآمدگي کوچکي منتهي مي شود و اين برآمدگي که وسعت کمي نيز دارد با شيب بسيار تندي که دسترسي به آن را مشکل مي سازد به رود قره سو منتهي مي شود جبهه غربي کوه شوش داغي از نوک کوه تا ديوار دفاعي داراي شيب بسيار تندي بوده و از پايين ديوار به پرتگاه عميقي که ارتفاع آن تا 10 متر مي رسد ختم مي شود دامنه شرقي کوه نيز داراي شيب تندي است و اين شيب تا حدود 70 درجه مي باشد و به گونه اي است که به صورت يک ديوار صاف دسترسي به قلعه را تقريباً غير ممکن مي سازد. تنها در جبهه جنوبي و به خصوص جبنه جنوب شرقي شيب ملايم وجود دارد و امکان دسترسي به قلعه را ممکن مي کند.
محوطه باستاني قلع خسرو متشکل از دو قلعه و يک گورستان است يکي از اين قلعه ها بر بالاي کوه شوش داغي واقع شده و ديگري که بزرگتر بوده و قلعه اولي را نيز در بر مي گيرد . تمامي کوه شوش داغي را در برگرفته است. محوطه گورستان در قسمت جنوبي کوه شوش داغي واقع شده و در محوطه نسبتاً وسيعي گورهاي آن پراکنده شده است.
اين قلعه در 30کيلومتري شمال غرب اردبيل قرار دارد که با شيوه خشکه چين سنگي با مصالح سنگي بدون استفاده از ملات ساخته شده‌ و به دوره مفرغ جديد 1700تا 1450سال پيش از ميلاد تعلق دارد.
در فصول پيشين کاوش، سفال‌هايي از عصر مفرغ جديد و نشانه‌هايي از استقرار جوامع با ساختار پيچيده سياسي و اجتماعي در اين قلعه به دست آمده بود. بر اساس دلايل باستان‌شناسي جوامع پيچيده سياسي و اجتماعي اولين بار در دوره مفرغ جديد شکل گرفته‌است.
با توجه به اينکه اين منطقه در دوره‌هاي مختلف بويژه در عصر مفرغ مورد تاخت و تاز اقوام مهاجر بود و با در نظر گرفتن اقتصاد کشاورزي و دامداري در عصر مفرغ به نظر مي‌رسد، قلعه‌هاي هفت‌گانه نقش محافظت از قلعه مرکزي خسرو و زمينهاي کشاورزي و مراتع دامداري آن را به عهده داشتند.
گورستان کوچکي نيز شامل 10تا 20گور در کنار قلعه‌هاي هفت‌گانه وجود دارد که تعداد کم قبور آن نشانگر اقماري بودن اين قلعه‌ها است. اين گورها نشان دهنده مالکيت يا تسلط قلعه مرکزي بر نواحي اطراف و سند تملک خانواده يا قبايل ساکن در قلعه مرکزي يا قلعه‌هاي اقماري بر روي اين مراتع هستند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از سايت جاذبه ها،کاوشگران در بررسيهاي خود در اين منطقه آثار بند و کانالهاي آبرساني مربوط به دوره مفرغ جديد را شناسايي کردند. فرضيه اين است که ساکنان اين منطقه پس از احداث بند روي رودخانه قره‌سو که در کنار قلعه خسرو قرار دارد، توسط اين کانالهاي سنگ‌چين آب رود را به طرف زمينهاي اطراف هدايت مي‌کردند.

منبع :  

برچسب ها:  

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

حضور موفقي در بازار روسيه نداريم

رئيس اتاق بازرگاني اردبيل:
خروج

رئيس اتاق بازرگاني استان اردبيل گفت: متأسفانه برخلاف برنامه‌ريزي‌ها حضور موفقي در بازار روسيه نداريم.

عدم هماهنگی مشکل متقاضیان مسکن زمین‌های توحید

عدم هماهنگی مشکل متقاضیان مسکن زمین‌های توحید
خروج

به گزارش عصرآذربایجان، طی روزهای گذشته شاهد تجمع اعتراضی اعضای تعاونی‌ زمین‌های ارتش و توحید واقع در خیابان میرداماد ارومیه مقابل استانداری آذربایجان غربی بودیم.

کوه چهل مر شهيدان اروميه

 
خروج

گروه سيري در استان ها: تک قله مرتفع چهل مرد شهيدان بر روي يک خط الرأس شمالي – جنوبي قرار گرفته که از سمت شمال پس از يک قله 3024 متري بدون نام به قله 3400 متري مرتفع بره عزد و سپس ساير ارتفاعات منطقه متصل مي شود.قله زيباي كوه شهيدان، با نام چهل مر شهيدان كه از قرار معلوم تعدادي از شهيدان 14 قرن پيش در اينجا مدفون هستند و قله آن زيارتگاه و مكان مقدس محسوب مي شود.

بخاری‌های نفتی مدارس آذربایجان شرقی تا مهر ماه جمع‌آوری می‌شود‌

 
خروج

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی گفت: اولویت اول آموزش و پرورش جمع‌آوری بخاری‌های نفتی از مدارس استان تا اول مهر ۹۸ است.

ارسباران، قربانی بی‌تدبیری‌ها

 
خروج

دوشنبه‌ي سياه 28 مردادماه بود که شعله‌‌هاي خشمناک و سوزان آتش، امان جنگل‌هاي ارسباران را بريد و تن سرسبز آن را سياه پوش کرد، سه روز متوالي ارسباران همچنان در آتش مي سوخت ولي هنوز خبر اين حادثه براي اذهان عموم منتشر نشده بود تا اين‌که ماجراي اين حادثه‌ي تلخ در عصر روز چهارشنبه، سي‌ام مردادماه، به‌صورت گسترده رسانه‌اي و عمق فاجعه برهمگان آشکار شد، اکنون بعد از گذشت 10 روز از واقعه‌ي ناگوار آتش سوزي‌ اخير، 632 هکتار از تن بي جان و خاکستر شده‌ي ارسباران بر جاي مانده است.

نهاد خانواده سقف امن هر انسان

 
خروج

گروه گزارش: خانواده، مناسبت ترين نظام براي تأمين نيازهاي روحي و معنوي بشر است و بهترين سقف امن هر انسان به شمار مي‌رود.

مشکلات نهایی مسکن‌مهر اردبیل برطرف می‌شود

 
خروج

معاون راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: با توجه به اتمام پروژه مسکن مهر در آینده ای نزدیک مشکلات نهایی این پروژه برطرف می‌شود که در این راستا مسئولان ذی‌ربط باید نهایت همکاری را داشته باشند.

موسيقي مذهبي اصيل را به گوش مردم برسانيد

 
خروج

گروه گزارش: اغلب نوحه‌خوانان يا روضه‌خوانان اطلاعاتي از موسيقي ندارند. مي‌بينيم که تلويزيون هم نوحه‌خواني آنها را پخش مي‌کند و در نتيجه جوان‌ترها نحوه نوحه‌خواني آنها را مي‌بينند و از همان تقليد مي‌کنند.

شهرستان سويوق بلاغ

 
خروج

گروه سيري در استان ها: "شهر سويوق بلاغ که امروزه به آن مهاباد گفته مي شود يکي از بزرگترين شهرهاي استان آذربايجان غربي مي باشد.

تقویت ۴۰ درصدی پول ملی در برابر کاهش ۳۰۰ درصدی ارزش پول

 
خروج

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دلار در زمان آقای روحانی از ۳ هزار تومان به ۱۸ هزار تومان رسید که بیانگر رشد قابل توجهی است، حال که دلار از ۱۸هزار تومان به حدود ۱۱ هزار رسیده است، نباید ادعا کرد ارز ۸۰ درصد ارزان شده است.

دانش ‌آموزان اردبیلی به ترویج استفاده از کالای استاندارد در سطح جامعه کمک کنند

 
خروج

مدیرکل استاندارد استان اردبیل گفت: رویداد دانش آموزی ایده‌های نوآورانه دانش‌ آموزان در راستای ترویج استاندارد برای اولین بار در سطح استان اردبیل برگزار شد.

فکر تعدي به مرزها با مشت فولادين پاسخ داده مي‌شود

 
خروج

گروه خبر: فرمانده سپاه شهداي آذربايجان‌غربي گفت: اگر دشمن فکر تعدي به مرزهاي اين کشور را داشته باشد با اراده و مشت فولادين مردم و بسيجان پاسخ خود را مي‌گيرد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها