عصر آذربایجان

گزارش خبر

کاروانسراي سرچم زنجان

کاروانسراي سرچم زنجان

1395/12/15

کاروانسراي سرچم در 80 کيلومتري محور زنجان – تبريز در ساحل رودخانه زنجان چاي، مشرف به جاده قديم تبريز و در روستاي سرچم واقع است.

گروه سيري در استان ها: کاروانسراي سرچم در 80 کيلومتري محور زنجان – تبريز در ساحل رودخانه زنجان چاي، مشرف به جاده قديم تبريز و در روستاي سرچم واقع است.
بررسي آثار و بقاياي اين کاروانسرا نشان مي_دهد که طرح معماري آن از نوع کاروانسراهاي چهار ايواني، شامل صحن مرکزي و حجره هاي شاه نشين بوده است.
اين بنا در قرن هشتم هجري قمري در مسير تجاري ري به آذربايجان بوده است. طبق نوشته کتيبه سردرِ آن رباط نام داشته است و در قرن چهاردهم سال 743 هجري قمري در دوره ايلخانيان، در روستاي سرچم احداث شده است.
در چهار گوشه اين کاروانسرا حداقل چهار برج تعبيه شده بود که امروزه همه بخش هاي کاروانسرا، به استثناي در ورودي آن، ويران و به تلي از خاک تبديل شده اند.
کاروانسراي سرچم از جمله از کاروانسراي مهم تجاري در مسير کاروان‌ ها بوده است و اکنون بسياري از قسمت‌ هاي تخريب و با خاک يکسان شده است. بر روي پيش طاق اين کاروانسرا، کتيبه_اي به خط ثلث ديده مي‌شود.
در اين کتيبه که يکي از زيباترين نمونه‌ هاي بر جاي مانده در هنر معماري ايران است، نام بانيان اين کاروانسرا يعني فرمانروا و وزير او و هم‌چنين تاريخ اتمام سازه‌هايي معماري آن آمده است.
بر اساس متن اين کتيبه، اين کاروانسرا در زمان »ابو سعيد ايلخان« و وزير او »غياث‌الحق والدين محمد« به تاريخ 733 هجري قمري ساخته شده است.
درب ورودي آن مشتمل بر دو برج آجري در طرفين و يک دروازه با پوشش قوس جناغي که با سنگ سياه تزئين شده، است. بالاي دروازه اش کتيبه اي بسيار زيبا به چشم مي‌خورد که از احداث آن در دوران ابوسعيد ايلخان در سال 733 هجري قمري حکايت دارد. تزئينات لچکي ها  کاربندي‌ها و بند کشي درب ورودي ناقص و نيمه تمام باقي مانده است.آنچه به اهميت گردشگري اين بناي زيبا افزوده است وجود طبيعت زيباي اطراف آن است که هر ساله گردشگران زيادي را به خود جذب مي‌ کند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

کاروانسراي سرچم زنجان

کاروانسراي سرچم زنجان
خروج

کاروانسراي سرچم در 80 کيلومتري محور زنجان – تبريز در ساحل رودخانه زنجان چاي، مشرف به جاده قديم تبريز و در روستاي سرچم واقع است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها