عصر آذربایجان

گزارش خبر

غفلت چندين ساله از ايجاد راه دسترسي مناسب به تخت سليمان تکاب

غفلت چندين ساله از ايجاد راه دسترسي مناسب به تخت سليمان تکاب

1395/12/16

مجموعه تاريخي تخت سليمان در حالي نام اثر تاريخي را با خود به همراه دارد که اين اثر تاريخي و فاخر شهرستان تکاب سال هاي سال است با نبود زيرساختهاي مورد نياز از جمله راه دسترسي در تنگنا است.

گروه گزارش: مجموعه تاريخي تخت سليمان در حالي نام اثر تاريخي را با خود به همراه دارد که اين اثر تاريخي و فاخر شهرستان تکاب سال هاي سال است با نبود زيرساختهاي مورد نياز از جمله راه دسترسي در تنگنا است. به گزارش عصرآذربايجان، تخت سليمان يا آتشکده آذرگشتسب محوطه? تاريخي بزرگي در نزديکي شهرستان تکاب و روستاي تخت سليمان است  که اين اثر تاريخي در گذشته بزرگ ‌ترين مرکز آموزشي، مذهبي، اجتماعي و عبادتگاه ايرانيان در قبل از اسلام به شمار مي‌رفت. اين اثر تاريخي در سال 624 ميلادي و در حمله هراکليوس، امپراتور روميان، به ايران تخريب شد و آباقاخان برادرزاده هلاکوخان که به دين اسلام گرويده بود، بر روي ويرانه‌هاي تخت سليمان مسجدي بنا کرد که آن نيز بعدها ويران شد و تنها کاشي‌هايي با نقوش و خط برجسته از آن به جا مانده که امروزه در موزه رضا عباسي نگهداري مي‌شود. اين اثر تاريخي امروزه مورد توجه تعداد قابل توجهي گردشگر داخلي و خارجي قرار دارد و هر ساله نيز شاهد بازديد گردشگران از اين مجموعه تاريخي هستيم و اين در حالي است که کمترين خدمات رفاهي در کنار اين مجموعه تاريخي به گردشگران ارائه نمي شود.
سال هاي سال است که از عدم وجود راه دسترسي مناسب به اثر تاريخي تخت سليمان در محافل و جلسات مختلف سخن به ميان مي آيد ولي همچنان راه دسترسي به اين اثر تاريخي همچنان نامناسب است. مجموعه جهاني تخت سليمان تکاب پايگاه پنج دوره تمدن ايرانيان است که به دليل قرارگيري در شهرستان تکاب، با سه استان هم مرزي دارد که مي طلبد تا بيشتر از اين به راه دسترسي اين اثر تاريخي توجه شود.
با وجود اينکه اين اثر تاريخي سالانه تعداد قابل توجهي از گردشگران را جذب خود مي کند ولي همچنان بي توجهي به راه دسترسي اين اثر تاريخي همچنان ادامه دارد و اين در حالي است که در تلاش براي جذب هر چه بيشتر گردشگران هستيم. امسال نيز با نزديک شدن به نوروز و افزايش ميزان مسافرت ها به ويژه به اماکن تاريخي و گردشگري استان، انتظار مي_رود راه دسترسي اين اثر تاريخي نيز مورد توجه مسؤولان قرار گيرد ولي همچنان اين موضوع در غفلت به سر مي برد.
*راه دسترسي به مجموعه تخت سليمان مناسب نيست
اين در حالي است که امروز مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي در جلسه اقتصاد مقاومتي نسبت به نامناسب بودن راه دسترسي به اين اثر تاريخي هشدار داد و گفت: راه دسترسي به مجموعه تخت سليمان مناسب نيست. جليل جباري گفت: در اين خصوص اقامتگاه هاي بوم گردي نيز در حال تشکيل هستند که در اين راستا سرمايه گذاران نسبت به ايجاد محل اقامت گردشگران در روستاهاي هدف گردشگري اقدام مي کند. اين مسؤول اضافه کرد: براي اين اقدام 45 نفر داوطلب در استان ثبت نام کرده اند که در اين ميان روستاهاي اطراف مجموعه تاريخي تخت سليمان نيز براي اين منظور انتخاب شده_اند. مديرکل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي آذربايجان غربي يادآور شد: در قالب اين برنامه، از فضاهاي مسکوني روستايي به عنوان اماکن اقامتي توسط روستاييان استفاده مي شود.
*مسير تخت سليمان تا تکاب شاکي ملي دارد
مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي آذربايجان غربي نيز در اين خصوص گفت: راه ارتباطي تکاب به ويژه تکاب به تخت سليمان مشکل دارد که در اين راستا با شاکي ملي مواجه هستيم. عبدالحسين علي اکبري ادامه داد: از مجموعه تخت سليمان تا تکاب شاهد وجود شاکي بوديم و به همين دليل نتوانسته ايم فعاليت_هاي عمراني در زمينه راهسازي را پيش ببريم. وي ادامه داد: روکش آسفالت محور شاهين دژ به تکاب نيز شروع شده ولي با کمبود اعتبارات مواجه شديم و اين پروژه نيمه تمام مانده است که نيازمند حمايت هاي لازم در اين خصوص هستيم. اين مسؤول اعلام کرد: براي پيش بردن اين پروژه از سازمان راهداري اعتبارات مورد نياز را درخواست کرده ايم. علي اکبري با اشاره به راه دسترسي به مجموعه تاريخي تخت سليمان  يادآور شد: با توجه به همجواري تکاب با زنجان  شاهد اجراي عمليات در 135 کيلومتر عمليات اجرايي از سمت زنجان هستيم که از اين ميزان 100 کيلومتر به بهره برداري رسيده است ولي به سمت تخت سليمان و تکاب 35 کيلومتر باقي مانده است که بايد اعتبارات ملي و استاني براي آن در نظر گرفته شود.
*رشد جمعيت در تکاب منفي است
استاندار آذربايجان غربي نيز در ادامه اين جلسه، با بيان اينکه رشد جمعيت در تکاب منفي گزارش شده است، اظهار داشت: بايد امکانات لازم براي مردم بيش از پيش در تکاب فراهم شود. قربانعلي سعادت ادمه داد: طبق تفاهم نامه با سازمان راهداري، مقرر شده قير به صورت رايگان در اختيار استان قرار گيرد و هزينه اجراي آسفالت به عهده خود استان باشد.

منبع :  

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

غفلت چندين ساله از ايجاد راه دسترسي مناسب به تخت سليمان تکاب

غفلت چندين ساله از ايجاد راه دسترسي مناسب به تخت سليمان تکاب
خروج

مجموعه تاريخي تخت سليمان در حالي نام اثر تاريخي را با خود به همراه دارد که اين اثر تاريخي و فاخر شهرستان تکاب سال هاي سال است با نبود زيرساختهاي مورد نياز از جمله راه دسترسي در تنگنا است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها