عصر آذربایجان

گزارش خبر

ارتقاي شاخص تخت بيمارستاني آذربايجان غربي به 1.6

ارتقاي شاخص تخت بيمارستاني آذربايجان غربي به 1.6

1396/08/21

در حال حاضر شاخص تخت بيمارستاني استان 1.3 است كه تا پايان سال جاري با افتتاح يك هزار تخت بستري در استان شاهد ارتقاي اين شاخص به 1.6 خواهيم بود.

به گزارش عصرآذربايجان، طي سال هاي اخير کمبود تخت بستري و قدمت بالاي بيمارستانها مشکل عمده نظام سلامت استان اعلام ميشد كه در حال حاضر با اقدامات صورت گرفته شاهد رشد چشمگير در شاخص تخت بيمارستاني استان تا پايان امسال خواهيم بود.

رئيس دانشگاه علوم پزشکي آذربايجان غربي با بيان اينكه شاخص تخت هاي بستري استان در چهار سال گذشته 1.1 بود که با همت و تلاش دانشگاه علوم پزشکي استان اين شاخص امروز به 1.3 رسيده و تا پايان سال 96 به 1.6 مي رسد، گفت: تا پاايان امسال يك هزار تخت بيمارستاني به تعداد تخت هاي موجود استان افزوده مي شود که با افزايش آن شاخص تخت هاي بستري استان به 1.6 خواهد رسيد.

جواد آقازاده در نشست خبري با اصحاب رسانه آذربايجان غربي با بيان اينكه در بحث سلامت همه مسئولين بايد هماهنگ با يکديگر کار کنند تا در اين عرصه تأثير گذار باشند، اظهار داشت: بعد از انجام آسيب‌شناسي نقشه راهي براي دانشگاه علوم پزشکي تعيين شده و اهداف کوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت براي يک بازه زماني 4 ساله ترسيم شد که يکي از آن‌ها بحث زير ساخت‌ها و بحث طرح تحول سلامت بود.

رئيس دانشگاه علوم پزشکي آذربايجان غربي ادامه داد: در سطح دانشگاه نيز در بحث هتلينگ اعتبارات را سريعاً جذب کرده و وضعيت نامناسب گذشته بهبود يافته و دسترسي مردم به خدمات افزايش داده شده و تجهيزات زيربنايي نيز بهبود يافته است.

وي با اعلام اينكه در ميان‌مدت احداث برخي پروژه‌ها از جمله خانه‌هاي بهداشت و مراکز جامع شهري و روستايي و پايگاه‌ها در طي 4 سال در دستور کار قرار داده شد، افزود: 183 خانه بهداشت طي يک سال به بهره‌برداري رسيد و دسترسي مردم به خدمات بهداشتي در روستاها افزايش يافت.

آقازاده با بيان اينكه از 533 مرکز جامع و پايگاه هاي سلامت 130 مرکز آماده افتتاح و راه اندازي که از اين تعداد نيز عمليات اجرايي 70 مرکز در مراکز پاياني است، افزود: 130 مرکز جامع و پايگاه سلامت نيز با ميانگين پيشرفت هاي فيزيکي 65 تا 90 درصد در حال اجرا بودند.

رئيس دانشگاه علوم پزشکي آذربايجان غربي به اقدامات صورت گرفته در حاشيه شهرها اشاره كرد و ادامه داد: در بحث حاشيه‌نشيني نيز 450 هزار نفر جمعيت استان زير پوشش قرار گرفته و بسياري از مشکلات در حاشيه شهرها حل شد.

وي افزود: خدمات بهداشتي در مناطق حاشيه اي افزايش داده شده و در نتيجه با رفع اين مشکلات دسترسي به خدمات بهداشتي و درماني افزايش پيدا کرد و براي ترويج زايمان طبيعي و حمايت از مادران به خصوص در مناطق حاشيه اي برنامه هاي عديده اي صورت گرفت به طوري كه تسهيلات زايماني در مناطق حاشيه اي راه اندازي شد.

اين مسئول با بيان اينكه ارتقاي کيفيت خدمات بيماري‌هاي غير واگير در دستور کار قرار گرفت، تصريح كرد: با توجه به درصد بالاي بيماري‌هاي رواني از کارشناس‌ها و نيروهاي شرکتي استفاده شد و نيروهاي شرکتي استخدام شدند.

وي خاطرنشان كرد: بيمارستان امام خميني بار عظيمي از بيماران را به دوش مي‌کشيد ولي تخت و اتاق‌هاي اين بيمارستان محدود بود که به همين سبب توسعه اين بيمارستان را در مساحت 20 هزار مترمربع شروع کرده و کلينيکي به نام تدبير را نيز در نزديکي بيمارستان امام خميني و در محل خيابان عمار احداث شده تا با اين اقدامات بار بيمارهاي بيمارستان امام خميني را کاهش داده شود و رضايت مردم افزايش يابد.

آقازاده دانشگاه علوم پزشکي آذربايجان غربي را جزو 7 دانشگاه برتر در کشور عنوان كرد و افزود: در اين راستا شاهد ارتقاي شاخص‌ها بوده و 3 سال طول کشيد که حسابرسي اين دانشگاه که مردود بود به مطلوب برسد و از 533 مغايرت به 3 مغايرت کاهش يافت.

رئيس دانشگاه علوم پزشکي آذربايجان غربي به ارتقاي شاخص هاي بهداشت و درمان استان در طول سه الي چهار سال گذشته اشاره كرد و متذكر شد: در حال حاضر استان در شاخص هاي بهداشت و سلامت در جايگاه هفتم کشوري قرار دارد اين در حالي است که چهارسال گذشته استان در رده هاي آخر کشوري بود.

وي به تاثيرات ريز گرد هاي درياچه اروميه اشاره كرد و اذعان داشت: ريز گرد هاي درياچه اروميه که با طوفان‌ها و گردبادها از درياچه اروميه بلند مي‌شوند در سلامتي انسان و در بحث بيماري‌هاي ريوي تأثير دارد ولي هنوز سرطان را نمي‌توان تأييد کرد و نياز به تحقيقات بلندمدت وجود دارد.

رئيس دانشگاه علوم پزشکي آذربايجان غربي با اعلام اينكه طي سال گذشته 50 آمبولانس خريداري و در سطح استان آذربايجان غربي توزيع شد، اضافه كرد: تا پايان امسال نيز 50 دستگاه آمبولانس اضافه خواهد شد و اورژانس هوايي نيز به صورت جدي پيگيري مي شود.

معاون امور بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني آذربايجان غربي، رسول انتظار مهدي نيز در اين نشست از مديريت 100 درصد پسماندهاي بيمارستاني خبر داد و گفت: در حال حاضر در كليه بيمارستان‌هاي استان پسماندهاي عفوني 100 درصد به صورت بهداشتي و بر اساس استانداردهاي محيط‌زيست دفن مي‌شوند.

وي با اعلام اينكه شاخص‌هاي سلامت طي 3 سال گذشته در حوزه‌هاي مختلف در آذربايجان غربي تغيير پيدا کرده، اظهار كرد: دسترسي ها در حوزه دسترسي به خدمات مراقبت‌هاي اوليه بهداشتي به طور ميانگين 30 درصد بهبود يافته و در حال حاضر جمعيتي در استان وجود ندارد که به اين خدمات دسترسي نداشته باشد.

انتظار مهدي با بيان اينكه موارد مرگ مادر از 17 مورد در 94 به 9 مورد در 95 کاهش پيدا کرده، ادامه داد: در زمينه کاهش مرگ نوزادان نيز آمار آذربايجان غربي از 9.3 به 8.2 و مرگ شيرخواران استان به 12 کاهش يافته است.

معاون دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني آذربايجان غربي از افزايش شاخص بيماريابي ديابتي‌هاي آذربايجان غربي از 47 به 80 درصد خبر داد و متذكر شد: خوشبختانه بيش از 70 درصد ديابتي‌هاي استان مراقبت شده‌اند و اين موضوع قبلاً اتفاق نمي‌افتاد.

 

منبع :  

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

ارتقاي شاخص تخت بيمارستاني آذربايجان غربي به 1.6

ارتقاي شاخص تخت بيمارستاني آذربايجان غربي به 1.6
خروج

در حال حاضر شاخص تخت بيمارستاني استان 1.3 است كه تا پايان سال جاري با افتتاح يك هزار تخت بستري در استان شاهد ارتقاي اين شاخص به 1.6 خواهيم بود.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها