عصر آذربایجان

گزارش خبر

بازاريابي راهکار رونق گردشگري زنجان

بازاريابي راهکار رونق گردشگري زنجان

1396/02/17

گروه گزارش: گردشگري مقوله اي مهم است که امروز با عنوان صنعت گردشگري از آن ياد مي_شود صنعتي که استان زنجان مي تواند با همسو شدن همه بخش هاي مرتبط به دستاوردهاي خوبي در اين زمينه برسد.

گروه گزارش: گردشگري مقوله اي مهم است که امروز با عنوان صنعت گردشگري از آن ياد مي_شود صنعتي که استان زنجان مي تواند با همسو شدن همه بخش هاي مرتبط به دستاوردهاي خوبي در اين زمينه برسد.
بي شک امروزه صنعت گردشگري يکي از صنايع سالم، پربازده و در عين حال کارآفرين دنيا است، صنعتي که در صورت بازاريابي و مديريت صحيح مي تواند از مهمترين منابع درآمدي باشد.
نگاهي به آنچه طي سالهاي اخير در زمينه گردشگري استان زنجان رخ داده نشان دهنده رشد شاخصه هاي گردشگري است، به نحوي که به لحاظ حضور و ماندگاري گردشگر استان زنجان توانسته به موفقيت هايي برسد.
نگاه علمي به مقوله گردشگري هر چند دير ولي با همه چالش هاي فرارويش در استان زنجان عملياتي شده است.
*براي توسعه گردشگري بايد به سمت نگاه علمي و به روز در اين عرضه برويم
مجموعه ارگ و گنبد تاريخي و بي نظير سلطانيه، آثار تاريخي شهر سلطانيه، غار کتله خور  آثار تاريخي شهرستانهاي استان زنجان مردان نمکي چهرآباد و آثار و بنا هاي تاريخي ديگر تنها گوشه اي از فرصت هاي ارزشمند گردشگري استان زنجان است که نيازمند برنامه_ريزي هاي علمي براي جذب گردشگر هستند، مسيري که برخي ها يا علم تحليل آن را ندارند و يا دوام تفکر بازدارنده و مخرب خود را در سنگلاخي کردن مسير آن مي بييند.
بي شک در صنعت گردشگري توجه به محورهاي گردشگري و شناساندن اين محور ها با درنظر گرفتن آثار تاريخي و گردشگري تکميل_کننده در اين صنعت است و تعريف و تبيين محور گردشگري تاکيدي بر اين اصل مهم و تاثيرگذار است.
براي توسعه گردشگري بايد نگاه سنتي در بازاريابي گردشگري به سمت نگاه علمي و به روز در اين عرضه برود.
 به نحوي که گام برداشتن در مسير  بازاريابي گردشگري به صورت علمي  چالشهاي فرآروي اين بخش را برطرف کرده و اين صنعت نوپا ولي سودآور را به نقطه اعتلا در استان زنجان مي_رساند.
وجود 745 اثر و بناي تاريخي و 43 روستاي هدف گردشگري در استان  زنجان فرصت مناسبي براي توسعه گردشگري استان زنجان است، توجه به اين مقوله ارزشمند مي تواند در راستاي توسعه ساير بخش هاي استان نيز تاثيرگذار باشد.
مديرکل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان زنجان با انتقاد از وجود برخي تفکرات بازدارنده در روند تکميل پازل گردشگري در منطقه، گفت: در علم بازاريابي گردشگري اصلي است که بر اساس آن جاذبه موفقيتش بسته به جاذبه هاي پيرامونش هست يعني جاذبه پيراموني بايد با جاذبه کار کند و هيچ جاذبه اي به خودي خود تاثير گذار نيست.
يحيي رحمتي متذکر شد: براي تبليغ و شناساندن آثار تاريخي استان زنجان نيازمند شناسندن آثار تاريخي ساير استانها  نيز هستيم.
وي افزود: در اين فرآيند محور گردشگري  شکل مي_گيرد و ما لاجرم براي تشکيل محور گردشگري عليصدر، کتله خور، سلطانيه و زنجان بايد همديگر را تبليغ بکنيم.
وي ادامه داد: نبايد در زمينه توسعه گردشگري و شناساندن آثار تاريخي و گردشگري يک منطقه و استان نگاه پوپوليستي وجود داشته باشد و بايد توجه داشته باشيم گردشگري همانند پازلي است که با قطات متعدد و متمايز شکل مي گيرد و تکميل مي شود.
رحمتي با بيان اينکه براي توسعه گردشگري در استان زنجان نيازمند تعامل و هماهنگي متقابل با استانهاي مختلف کشور بخصوص استانهاي همجوار هستيم، خواستار نگاه مناطق و بدور از تفکرات پوپوليسي و عوام_فريبانه به بحث گردشگري شد و افزود: براي شناساندن آثار تاريخي استان زنجان بايد در ساير استانها نسبت به تبلغ اين آثار بپردازيم و اين امر به صورت متقابل بايد صورت گرفته و آثار تاريخي ساير استانها نيز در زنجان بايد معرفي و تبليغ شود.
وي با انتقاد  از نبود نگاه علمي و کارشناسي به مقوله گردشگري در  استان زنجان، به انعقاد تفاهم_نامه در زمينه شناساندن آثار تاريخي استان زنجان در استانهاي همجواره اشاره کرد و گفت: متاسفانه در سطح شهر و استان زنجان اين نگاه مطلوب نبود و واکنش هاي غير کارشناسي و غير منطقي و بدور از منطق در اين زمينه رخ داده و مانع از تحقق اهداف مورد نظر شد.
رحمتي تصريح کرد: يک پازل با يه قطعه نبودن هم تکميل نيست يعني لازم و ملزوم همديگر هستند ولي ما آنقدر عوام فريبانه عمل مي کنيم که عکس هدفي که براي توسعه گردشگري هست روي مي دهد و برخي ها تصاويري را در شبکه_هاي مجازي منتشر مي کنند و با فضاسازي و بدون داشتن نگاه کارشناسي و منطقي سعي در تحريک احساسات مردم داشته و ناراحتيشان را از جاهاي ديگر در حوزه بازاريابي گردشگري دخالت مي دهند.
وي با انتقاد از رويکرد برخي افراد در زمينه صنعت گردشگري در استان، گفت: بگذاريد کار علمي در زمينه گردشگري در استان انجام شود بحث بازاريابي گردشگري محقق شود.
*استفاده از تمام ظرفيت ها براي بالا بردن زمان حضور گردشگر در زنجان
به گفته رحمتي متاسفانه برخي با رفتار و نگاه غير منطقي در زمينه ظرفيت هاي گردشگري استان زنجان ضد تبليغ مي کنند و مانع از توسعه گردشگري استان زنجان مي شوند و اين رفتار در تضاد با علم بازريابي گردشگري و  توسعه صنعت گردشگري استان زنجان است.
رحمتي با تاکيد بر اينکه بايد از تمام ظرفيت ها براي بالا بردن زمان حضور گردشگر در استان زنجان استفاده کنيم، متذکر شد: در تعطيلات نوروز امسال بيش از 549 هزار و 582 نفر از آثار تاريخي استان زنجان بازديد کردند  و 114 هزار و 475 نفر در مراکز اقامتي اين استان اسکان يافتند.
مديرکل ميراث فرهنگي استان زنجان گفت: پنج اثر تاريخي در استان زنجان وجود دارد که در طبقه بندي آثار تاريخي در جهان جزو ترين هستند و در جهان به عنوان نخستين يا تنهاترين شناخته مي شوند.
رحمتي افزود: بناي رختشويخانه زنجان تنها بنا در جهان با کاربري مخصوص براي رختشويي بانوان است و در جهان هيچ بنايي با کاربري رختشويي متناسب با شرايط جغرافيايي و اقليمي که منحصر به گروه خاصي باشد، به غير از بناي رختشويخانه زنجان احداث نشده است.
مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري زنجان افزود: قبل از کشف مردان نمکي چهره آباد هيچ گونه اطلاعات از نوع پوشش مردم عادي دوره هخامنشان وجود نداشت و مردان نمکي اطلاعات گران قيمتي از نحوه پوشش مردم عادي در دوره هخامنشيان به دست ما داد و قدمت 2500 ساله صنعت نساجي ايران را نشان داد.
 گنبد عظيم سلطانيه، مردان نمکي، بناي رختشويخانه، غار کتله خور و بازار سنتي زنجان نخستين ها و برترين ها، بزرگترين ها و قديمي_ترين ها و برجسته ترين هاي آثار تاريخي جهان هستند.
معرفي و تبليغ اين آثار تاريخي، هر يک به تنهايي مي تواند نقش تاثيرگذار در توسعه گردشگري داشته باشد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

بازاريابي راهکار رونق گردشگري زنجان

بازاريابي راهکار رونق گردشگري زنجان
خروج

گروه گزارش: گردشگري مقوله اي مهم است که امروز با عنوان صنعت گردشگري از آن ياد مي_شود صنعتي که استان زنجان مي تواند با همسو شدن همه بخش هاي مرتبط به دستاوردهاي خوبي در اين زمينه برسد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها