عصر آذربایجان

گزارش خبر

صادرات چمداني و افول سهم صنايع دستي از صادرات

باز هم رد پاي چيني//

1395/12/08

مسگري، چاقوسازي مليله_سازي، چارق دوزي و بسياري از صنايع دستي استان زنجان هستند که با وجود برخورداري از تقاضاي خوب، کمترين سهم را در حوزه صادرات استان دارند. صنايع دستي استان زنجان اين روز ها بعد از پشت سرگذاشت يک دوره پرفراز و نشيب آرام آرام به ساحل آرامش رسيده ولي هنوز در زمينه اختصاص جايگاه مناسب در بخش صادرات نتوانسته به نقطه ايداه آل خود برسد.

گروه گزارش: مسگري، چاقوسازي  مليله_سازي، چارق دوزي و بسياري از صنايع دستي استان زنجان هستند که با وجود برخورداري از تقاضاي خوب، کمترين سهم را در حوزه صادرات استان دارند. صنايع دستي استان زنجان اين روز ها بعد از پشت سرگذاشت يک دوره پرفراز و نشيب آرام آرام به ساحل آرامش رسيده ولي هنوز در زمينه اختصاص جايگاه مناسب در بخش صادرات نتوانسته به نقطه ايداه آل خود برسد. ورود محصولات صنايع دستي کپي شده چيني و وضع قوانين غير کارشناسي و احساسي همواره عاملي در زمينه افول صنايع دستي زنجان بود و اين عامل باعث شده در کنار واردات بي رويه صنايع دستي چيني، صادرات صنايع استان زنجان نتواند سهمي مناسب را به خود اختصاص دهد. امروزه توجه به صنايع دستي نه تنها ذوق و هنر ايراني را نمايان مي کند بلکه اين هنر دستي که به دست هنرمندان و صنعتگران تهيه مي شود ارزش اقتصادي بالايي دارد. زنجان با داشتن هنرمندان توليدکننده صنايع دستي متنوع از ديرباز زبان زد عام و خاص بوده است و در صنعت فرش، گليم  جاجيم و چاقو در سطح کشور هنرنمايي مي کند و البته اين هنر دست که زاييده خلاقيت هنرمندان است به کشورهاي خارجي هم صادر مي شود ولي متاسفانه به علت اينکه صادرات صنايع دستي زنجان از مبادي غير رسمي صورت مي گيرد آن طور که بايد ارزش اقتصادي لازم در بحث صادرات ايجاد نمي کند. معاون صنايع دستي اداره کل ميراث فرهنگي استان زنجان در اين خصوص به وضعيت صادرات صنايع دستي استان زنجان اشاره کرده و  گفت: در سنوات گذشته و در حال حاضر صادرات به صورت غير رسمي انجام مي شود و از گمرک استان صنايع دستي صادر نمي شود. محمود عليمحمدي مي_گويد: صنايع دستي استان زنجان به صورت غير رسمي توسط تجار  صادر مي شود.
*صادرات غير رسمي صنايع دستي اجحاف در حق هنرمندان است
وي تاکيد کرد: متاسفانه صادرات چمداني صنايع دستي عاملي که شده صادرات صنايع دستي استان رونق خوبي نداشته باشد و آفت صادرات صنايع دستي استان شده است. معاون صنايع دستي، گردشگري اداره کل ميراث فرهنگي استان زنجان گفت: طي سالجاري صادرات صنايع دستي استان زنجان  نسبت به سال گذشته کاهش يافته و علت اين امر هم ممنوعيت صادرات چاقو در استان بوده است. عليمحمدي تصريح کرد: متاسفانه با مصوبه اي در مجلس جلوي خريد و فروش قمه و شمشير عملا گرفته شده و اين امر باعث کاهش صادرات شده است چرا که ما به کشورهاي عراق  ارمنستان و ترکيه صادرات چاقو را داشتيم که اين امر باعث کاهش صادرات شده است. وي با اشاره به فعاليت بازارچه صنايع دستي در جوار موزه رختشويخانه گفت: راه اندازي اين بازارچه از کارهاي مهم  بود که در سطح ملي از اين عمل تجليل شد و در اين بازارچه محصولات و صنايع دستي توسط هنرمندان عرضه مي شود و طي سالجاري 5 نمايشگاه در اين بازارچه برگزار شده است.
*فروش صنايع دستي رونق خوبي دارد
عليمحمدي گفت: با توجه به اينکه در فصل زمستان رکورد بازار فروش است اما در بازارچه صنايع دستي با ورود گردشگران و بازديد از موزه مردم شناسي فروش صنايع دستي در اين بازارچه بسيار خوب بوده است. بي شک ورود طرح ها و نگارهاي جديد و نو عامل مهم و اساسي دستيابي به بازارهاي جديد بوده و باعث مي شود صنايع دستي از چارچوب سنتي خود در زمينه فروش خارج شود و بستر تازه اي را براي فروش و عرضه پيدا کند به گونه اي که برخورداري از بسته بندي مناسب و طرح هاي جديد و به روز نقش مهمي در زمينه بازيابي و رشد جايگاه صنايع دستي در صادرات خواهد داشت. صنعت مسگري زنجان گرچه داراي پيشينه اي غني در صنايع دستي استان زنجان است، ولي آنچنان که بايد سهم مناسبي در زمينه صادرات رسمي نداشته و بخش مهمي از صادرات مس استان به صورت چمداني و در داخل گوني به شهرهاي ديگر منتقل شده و به نام ساير استانها صادر مي شود، روندي که امروز مسئولان حوزه صنايع دستي استان به مقابله با آن برخواسته اند. مديرکل ميراث‌فرهنگي  صنايع‌دستي و گردشگري استان زنجان گفت: مس زنجان توانسته است رتبه اول را در بخش فروش صنايع‌دستي در ديجي‌کالا به دست آورد و براي بهبود وضعيت مس زنجان طراحي‌هاي جديدي در حوزه مس انجام شده است که اميدواريم به مرحله توليد برسد و در بازار مقبول واقع شود. يحيي رحمتي با اشاره به اينکه اداره کل ميراث فرهنگي و صنايع دستي استان زنجان در تلاش براي بهبود وضعيت و سهم صادرات صنايع دستي استان زنجان، بهبود وضعيت فروش و شناسايي سلايق جديد و بازارهاي هدف در زمينه صنايع دستي است، گفت:  بررسي‌هاي انجام شده نشان از آن دارد که خانواده‌هاي زنجاني در تهيه جهيزيه مبلغي در حدود دو ميليون تومان را صرف خريد انواع محصولات مسي مي‌کنند که در طراحي سرويس جهيزيه خلاء داريم که البته کارهايي انجام شده است و اميدواريم شاهد حضور اين محصول نيز در بازار باشيم. در اين ميان يک هنرمند صنايع دستي استان زنجان با بيان اينکه اخير روند صادرات صنايع دستي استان زنجان طي سال_هاي نسبت به قبل بهبود يافته است، گفت: توسعه و بهبود جايگاه صنايع دستي استان زنجان نيازمند تلاش ويژه است و بايد هم در حوزه بازاريابي و  هم در حوزه بسته بندي نگاه جديد و به روزي در دستور کار قرار گيرد. احمدي با بيان اينکه در بسياري از موارد شاهد صادرات صنايع دستي همانند چاقو و مس به صورت فله_اي به ساير نقاط کشور هستيم، افزود: محصولات صنايع داستي به نوعي در برخي از شهرها مونتاژ شده و با مهر و نام اين شهرها صادر مي شود و هيچگونه سهمي هنرمندان زنجاني از اين ارزش افزوده ندارند. مشکل اصلي در بحث صادرات صنايع دستي استان زنجان صادرات در کشور و نداشتن برند و شاخص معتبر اين صنعت است.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از مهر، بي شک نگاه به گذشته صنايع دستي استان زنجان طي دهه هاي قبل و جايگاه امروزي، نگاهي غير قابل مقايسه را در پي دارد و اين روزها اميدها دوباره جان گرفته و هنرمندان صنعتگر زنجاني قامت راست کرده اند و کمر همت بسته اند تا نه تنها توليدات چيني را از ميدان رقابت به در کنند بلکه رقيبي تمام عيار براي آن شده و حتي طرح_هايي مشابه کالاهاي خارجي موجود را وارد بازار کنند.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

صادرات چمداني و افول سهم صنايع دستي از صادرات

باز هم رد پاي چيني//
خروج

مسگري، چاقوسازي مليله_سازي، چارق دوزي و بسياري از صنايع دستي استان زنجان هستند که با وجود برخورداري از تقاضاي خوب، کمترين سهم را در حوزه صادرات استان دارند. صنايع دستي استان زنجان اين روز ها بعد از پشت سرگذاشت يک دوره پرفراز و نشيب آرام آرام به ساحل آرامش رسيده ولي هنوز در زمينه اختصاص جايگاه مناسب در بخش صادرات نتوانسته به نقطه ايداه آل خود برسد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها