عصر آذربایجان

گزارش خبر

فعاليت شوراي نگهبان منحصر به ايام انتخابات نيست

سرپرست دفتر نظارت و بازرسي انتخابات آذربايجان غربي:

1395/04/27

گروه گزارش: ?????? دفتر نظارت و بازرسي انتخابات آذربايجان غربي با بيان اينکه فعاليت شوراي نگهبان منحصر به ايام انتخابات نيست گفت: همايش بصيرتي با حضور 15 هزار ناظر انتخاباتي در آذربايجان غربي برگزار مي‌شود.

گروه گزارش: ?????? دفتر نظارت و بازرسي انتخابات آذربايجان غربي با بيان اينکه فعاليت شوراي نگهبان منحصر به ايام انتخابات نيست  گفت: همايش بصيرتي با حضور 15 هزار ناظر انتخاباتي در آذربايجان غربي برگزار مي‌شود.
به گزارش عصر آذربايجان، قنبر کريم‌نژاد در نشست خبري که در سالن جلسات دفتر نظارت و بازرسي انتخابات برگزار شد، اظهار داشت: همايش بصيرتي با حضور 15 هزار نفر ناظر انتخاباتي در مناطق مختلف استان برگزار مي‌شود.وي با اشاره به اينکه همايش‌هاي مورد  اشاره از چند روز قبل آغاز شده و هم‌اکنون نيز ادامه دارد، اضافه کرد: تا 27 تيرماه امسال اين سري نشست‌ و همايش‌ها در سراسر استان ادامه دارد.
کريم‌نژاد با بيان اينکه در آستانه 26 تير ماه سالروز تأسيس شوراي نگهبان قرار گرفته‌ايم تهيه و تدارک برنامه‌هاي مختلف براي نکوداشت اين روز را مورد اشاره قرار داد و افزود: به طور قطع با حضور حداکثري جامعه هدف نسبت به برگزاري اين برنامه‌ها اقدام مي‌شود.
وي ديدار با خانواده معظم شهدا و تجديد بيعت با شهداي گلگون‌کفن نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران، اجراي ويژه‌برنامه در مزار شهداي شهرستان‌ها، ديدار با ائمه جمعه مناطق مختلف آذربايجان غربي و نماينده ولي‌فقيه در استان با حضور کارکنان و افراد زيرپوشش را مورد اشاره قرار داد.  
کريم‌نژاد شرکت در آئين وحدت‌بخش نماز جمعه، سخنراني قبل از خطبه‌هاي نماز جمعه پيرامون جايگاه شوراي نگهبان و رسالت آن، برنامه کوهنوردي، تجليل از ناظران نمونه و انجام تبليغات محيطي به مناسبت اين روز را برنامه‌هاي ويژه اين روز برشمرد.
بيان داشت: شوراي نگهبان در واقع نگهبان قانون اساسي است نه جناح‌ها، از سويي ديگر در قانون اساسي کشورمان هيچ‌گونه جناحي حمايت يا طرد نشده است.
وي گفت: هر جناح سياسي که قانون‌مدار و ولايتمدار باشد ضمن در نظر گرفتن ملاک‌‎هاي قانوني و در حيطه اختيارات در نگاه شوراي نگهبان نيز محترم شمرده مي‌شود.
کريم‌نژاد با اظهار اينکه ولايتمدار به معناي تام کلمه مدنظر است، ادامه داد: در نخستين سال‌هاي پيروزي انقلاب، امام خميني(ره) سکاندار نظام بودند و اکنون نيز مقام معظم رهبري هدايت کشتي انقلاب را بر عهده گرفته‌اند، بنابراين اصل ولايت فقيه مورد توجه است، زيرا بالاترين اصل براساس قانون اساسي پايبندي به ولايت مي‌باشد.
 وي آراي مردم و نامزدهاي انتخابات را حق‌‌الناس دانست و مسؤوليت اين مجموعه را صيانت از امانت الهي و قانوني آراء عنوان کرد و بيان داشت: براي صيانت از امانت‌ نامزدهاي انتخابات همين طور اقشار مختلف مردم قدم برداشته مي‌شود.  
وي با اظهار به اينکه مقامات و اقشار مختلف مردم نبايد تصوري به اين شکل داشته باشند که فقط در ايام انتخابات اين مجموعه براي ايفاي نقش قدم برمي‌دارد، گفت: شوراي نگهبان براساس برنامه پنج‌ساله و سالانه قدم برمي‌دارد.
  سرپرست دفتر نظارت و بازرسي انتخابات آذربايجان غربي با بيان اينکه با ابلاغ شش سياست، 29 عنوان برنامه در قالب 174 فعاليت اقدام مي‌شود، افزود: براي تحقق  اهداف ابلاغي در طول سال اقدام مي‌کنيم.
وي بررسي، تقويت و توسعه فرآيند بررسي صلاحيت داوطلبان انتخابات، برخورداري از شبکه نظارت کارآمد، تلاش براي بهبود و ارتقاي نظام اداري و مالي شوراي نگهبان، پشتيباني عمومي از ماموريت نهاد براي تهيه زيرساخت‌ها، پياده‌سازي نظام جامع فناوري اطلاعات نرم‌افزاري و سخت‌افزاري، تبيين جايگاه و اهداف شوراي نگهبان را اقدامات اين مجموعه برشمرد. کريم‌نژاد يکي از مهم‌ترين فعاليت‌هاي شوراي نگهبان را رصد فعاليت نامزدهاي انتخابات دانست و بيان داشت: صرف‌نظر از اينکه تأييد يا رد صلاحيت شوند همچنين بدون توجه به اينکه مجلس شوراي اسلامي راه پيدا کنند يا نه، پرونده آنها در شوراي نگهبان مفتوح است، زيرا احتمال حضور آنها در انتخابات آتي وجود دارد، بنابراين سوابق آنها با سهولت بيشتري بررسي و ارزيابي مي‌شود.
وي ضمن اشاره به در پيش بودن انتخابات رياست جمهوري در سال آينده، اضافه کرد: با توجه به همزماني برگزاري دو انتخابات احتمال افزايش صندوق‌هاي جمع‌آوري رأي وجود دارد، همچنين براساس پيش‌بيني‌ها به طور ميانگين 10 هزار نفر به‌کارگيري مي‌شود. کريم‌نژاد به مطرح شدن دو تاريخ پنج خرداد يا 12 خرداد براي برگزاري انتخابات، اظهار داشت: تصميم نهايي در اين زمينه اتخاذ شده و به دفاتر استاني نيز ابلاغ خواهد شد تا به تدريج مقدمات موردنياز در اين زمينه فراهم شود.  
وي به مطرح بودن موضوع برگزاري رايانه‌اي انتخابات اشاره کرد و گفت: در اين ارتباط زيرساخت‌هاي مورد نياز فراهم نيست.
وي با اظهار به اينکه دلايل، مستندات متقن  قابل وثوق و محکم براي تأييد يا رد صلاحيت افراد وجود دارد، بيان داشت: حتي مورد داشته‌ايم که فرد به رغم اختلاس يا خيانت در اموال عمومي نامزد انتخابات شده و رد صلاحيت خود را غيرموجه تلقي کرده است.  
کريم‌نژاد با اشاره به اينکه ادعاهايي از اين دست و وارونه جلوه دادن حقايق، کتمان حقيقت، طرح ادعاهاي بي‌اساس منجر به اين مي‌شود که شوراي نگهبان مظلوم واقع شود، ادامه داد: ولي ما از نظر اخلاقي، قانوني و شرعي اجازه نداريم مستندات، اسناد خيانت و محکوميت افراد را افشا کنيم.
زيرا شأن، منزلت و حريم خصوصي افراد را اولي مي‌دانيم و با افشاي دلايل رد فرد آبرو و حيثيت آنها را خدشه‌دار نمي‌کنيم.سرپرست دفتر نظارت و بازرسي انتخابات آذربايجان غربي در پاسخ به سوال خبرنگار عصر آذربايجان مبني بر اينکه يکي از نامزدهاي اروميه در سخنراني‌ تبليغاتي و جنجالي به واسطه استفاده از الفاظ رکيک، زيرسوال بردن زنان نماينده مجلس و ... در کانون توجه و نقد قرار گرفته بود، شوراي نگهبان در اين زمينه چه اقدامي کرد و آيا خبر دادگاهي شدن وي کذب است يا خير، پاسخ داد: براساس اختيارات قانوني وارد عمل شديم و نامبرده را دعوت کرده و نشستي داشته‌ايم، همچنين وظيفه ما در چنين مواردي معرفي به مراجع قضايي است که اين اقدام را کرده‌ايم و شکاياتي در اين زمينه صورت گرفته است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

فعاليت شوراي نگهبان منحصر به ايام انتخابات نيست

سرپرست دفتر نظارت و بازرسي انتخابات آذربايجان غربي:
خروج

گروه گزارش: ?????? دفتر نظارت و بازرسي انتخابات آذربايجان غربي با بيان اينکه فعاليت شوراي نگهبان منحصر به ايام انتخابات نيست گفت: همايش بصيرتي با حضور 15 هزار ناظر انتخاباتي در آذربايجان غربي برگزار مي‌شود.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها